4w 483 tire michelin e primacy en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Hvordan velge riktige dekk til elbiler

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Når man skal skifte dekk på et elektrisk kjøretøy, er det viktig å forstå forskjellene mellom dekk for elbiler og de som er designet for et kjøretøy med forbrenningsmotor. Oppdag arbeidet som ligger bak dekkene til elbiler, og hvordan det er mye mer enn bare den svarte, gummierte overflaten du kanskje forventer.

Er dekk for elbiler det samme som dekk for forbrenningsdrevne biler?

Elektriske kjøretøy og tradisjonelle forbrenningsmotorer (ICE) kan se like ut, og noen ganger kan de til og med være utstyrt med de samme dekkene! Husk at alle våre dekkserier fortsatt er egnet for elektriske kjøretøy, mens MICHELIN Pilot Sport EV og MICHELIN e·Primacy er spesielt designet for å oppfylle nye bilprodusenters krav til deres elbilmodeller.

Med et elektrisk kjøretøy utstyrt med dekk som er designet for det, er batterirekkevidden og bevaringen av stillheten inne i kupeen det som slår mest. I tillegg, så snart du trykker på gasspedalen, utnytter du umiddelbart 100 % av kjøretøyets kraft. Mens med et forbrenningsdrevet kjøretøy, blir motoren gradvis kraftigere. Dette betyr at vektoverføringen under akselerasjon kan være mye mer intens enn med et forbrenningsdrevet kjøretøy.

Hos Michelin har vi kontinuerlig forbedret vårt dekkdesign for å optimalisere ytelsen både for fossil- og elektriske kjøretøy. Batterirekkevidden, stillheten i kupeen og dekkets levetid er optimalisert samtidig som et høyt nivå av sikkerhet og kjøreglede opprettholdes for din elbil.

Er elbildekk likt for alle typer biler?

4w 461 tire michelin crossclimate 2 en us product in context dry no signature 16 slash 9

Michelin designer dekk som passer til deres tiltenkte bruk. Et dekk må svare på ulike kjørekrav, akkurat som det gjør på alle andre typer biler.

En sjåfør av en elektrisk sportsbil har for eksempel svært forskjellige forventninger til kjøretøyet sitt enn en sjåfør av en elektrisk bybil. Sjåføren av en elektrisk sportsbil forventer at dekkene skal gi presisjon i rattet og være i stand til å overføre kraften fra kjøretøyet til bakken. Dette er kjøregleden de søker. Derfor må dekk for elektriske sportsbiler kombinere både elektriske kjøretøyspesifikasjoner og kjørepresisjon.

Utfordringene med dekk til en el-sportsbil

Å oppnå denne følelsen fra et dekk for en el-sportsbil krever betydelig forskning og utvikling. Et mykt, uresponsivt dekk som ikke responderer like godt som kjøretøyet, påvirker hele opplevelsen, og sjåføren mister mange av fordelene med bilens høye ytelse. Derfor trengs det et sportsbiltrekk som kan møte kravene til et elektrisk kjøretøy.

El-sportsbiler har kraftige elektriske motorer som gir øyeblikkelig dreiemoment og rask akselerasjon. For å støtte disse motorene, må du ha et kraftig batteri, og dette resulterer i vekt. 400 kg er gjennomsnittsvekten for et batteri i en el-sportsbil. Med denne mengden vekt og kraft må du ha utmerket kontroll over bilen og være oppmerksom på å bevare batteriets kapasitet som vil bli nedgradert av denne ekstra belastningen. Utfordringen ligger derfor hovedsakelig i å oppnå den presise balansen mellom kontroll og autonomi knyttet til den ekstra massen.

HVordan vet du hvilke dekk som passer til din elbil?

Dekkfamilien Pilot Sport har allerede blitt anerkjent av mange bilprodusenter for å imøtekomme kravene til deres elbiler både innen originalutstyr og på ettermarkedet.

Dekket MICHELIN Pilot Sport EV er designet for å tilfredsstille de svært spesifikke ytelseskarakteristikkene som kreves av elektriske sportsbiler på originalutstyrsmarkedet.

MICHELIN Pilot Sport EV-dekket innoverer med økt svingstivhet for å opprettholde håndteringssensasjonene på nivå med dem til et kjøretøy med forbrenningsmotor, med 15 % mer svingstivhet(1) for å kompensere for masseøkningen som kan tilskrives vekten av kjøretøyets batteri.

MICHELIN Pilot Sport EV tilbyr også 60 km ekstra rekkevidde(2) samtidig som den reduserer oppfattet støynivå med 20 %(3), for å maksimere kjøregleden din, lengre.

Michelin utvikler også merkede dekk med elbilprodusenter som Mercedes-AMG, Porsche og Tesla. Et merket dekk innebærer at alle bilprodusentens krav er oppfylt; dette gjelder også for dekkene til elbiler.

MICHELIN Pilot Sport EV tire: Electrified road control, made to last | Michelin

liv mich eprimacy close up master v03 njo 2

For bybiler og andre premium- og mellomstore kjøretøy, velg MICHELIN e·Primacy-dekk, merkets første miljødesign-dekk.

MICHELIN e·Primacy-dekket markerer et viktig skritt i en miljøvennlig dekkutvikling.

MICHELIN e·Primacy er det best vurderte dekket på premiummarkedet når det gjelder rullemotstand (4)(5).

For elektriske kjøretøy kan MICHELIN e·Primacy-dekket øke batterirekkevidden med opptil 7 %(6). I tillegg til alle disse egenskapene, er andre prestasjoner som våtgrep og lang levetid av høy standard(7)(8), og tilbyr dermed et høyt nivå av sikkerhet.

Michelin tilpasser et bredt spekter av dekk for elbilprodusenter. Du kan kjenne dem igjen på dekkmerkingen på dekkets sidevegg.

New MICHELIN e.PRIMACY Tyre - Eco-responsible, made to last

 

Se andre relevante artikler

JURIDISKE OMTALER

MICHELIN Pilot Sport EV

(1) Svingstivhet - internt studie gjennomført på en maskin i 10/2020, på dimensjon 255/45 R19, sammenlignet MICHELIN Pilot Sport EV mot MICHELIN Pilot Sport 4 SUV.

(2) Bedre batterirekkevidde for HP EV - Rullemotstand intern studie gjennomført i 10/2020, på dimensjon 255/45 R19, sammenlignet MICHELIN Pilot Sport EV (6,7 kg/t) mot MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). For et elektrisk kjøretøy med en masse på 2151 kg, med en autonomi på 540 km, fører denne forskjellen på 2,1 kg/t til en økning i autonomi på over 60 km, eller mer enn 10 % av den opprinnelige rekkevidden.

(3) - støyforstyrrelse - Intern støymåling, utført i 2016 på størrelse 245/45 R19 på KIA Cadenza. Støynivå målt på området "170-230Hz". Resultatene kan variere avhengig av kjøretøy, dekkområde og størrelse, hastighet og veiforhold.

 

MICHELIN e·Primacy

(4) Rullemotstandstest - Rullemotstandstester utført på maskin av Applus Idiada, på Michelins forespørsel, juni (på nye) og august (på 2 mm slipt) 2020, på dimensjon 205/55 R16 91V, sammenlignet MICHELIN e.PRIMACY (nytt: 5,58 kg/t og slitt: 5,13 kg/t) mot MICHELIN PRIMACY 4 (nytt: 7,74 kg/t og slitt: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nytt: 7,17 kg/t og slitt: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nytt: 6,39 kg/t og slitt: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nytt: 8,93 kg/t og slitt: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nytt: 7,97 kg/t og slitt: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nytt: 7,01 kg/t og slitt: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nytt: 6,96 kg/t og slitt: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nytt: 8,79 kg/t og slitt: 6,97 kg/t).

(5) MICHELIN e.PRIMACY kategori av dekk er definert som et av de premiumsommerdekkene som CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP-merkene, og som ikke er dedikert til Original Equipment-applikasjon (dvs. ikke designet for å oppnå bilprodusentenes spesifikke mål), men dekk som kan kjøpes fra forhandlere.

(6) Økt EV-batterirekkevidde og CO₂-reduksjon - Når det er nytt, genererer MICHELIN e.PRIMACY i gjennomsnitt 2 kg/t mindre rullemotstand enn konkurrentene, tilsvarende en reduksjon i drivstofforbruk på opptil 0,21 l/100 km, tilsvarende en gevinst i CO₂-utslipp på opptil 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller tilsvarende en gevinst på opptil 7 % i autonomi for en VW e.Golf.

(7) Lang levetid - Langtidstest utført av DEKRA TEST CENTER, på Michelins forespørsel, juni-juli 2020, på dimensjon 205/55 R16 91V på VW Golf 7, sammenlignet MICHELIN e.PRIMACY (100 %) mot MICHELIN Primacy 4 (102,1 %); Langtidstesten ble utført i gjennomsnittlig reell bruk (D50) med 14.460 km kjørt og ekstrapolert levetid ved 1,6 mm. Testvinner ADAC Summer 2020 235/55 R17-test utført av ADAC på en Ford Kuga i 2020. Denne testen ble utført i 235/55 R17. Michelin Primacy 4 er det beste av 12 testede dekk etter testede egenskaper (våt, tørr, støy, slitasje, drivstofforbruk). Michelin Primacy 4 er testvinner med følgende kommentarer: "Veldig balansert med toppkarakterer på vått, utmerket lav slitasje, veldig bra på tørt" - Rangering 1.0 i Slitasje.

(8) - Vått grep - MICHELIN e.PRIMACY er rangert som "B" på Våtgrep-elementet på den europeiske merkeskalaen.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.