mg 0840

SLITASJE PÅ MOTORSYKKELDEKK: NÅR BØR JEG BYTTE MOTORSYKKELDEKKENE MINE?

Slitasje på motorsykkeldekk, ujevnheter, deformasjon, punkteringer... Om dekkene dine bærer preg av bruk eller ytre påvirkninger, er det virkelig nødvendig å bytte dem ut? Les tipsene våre og finn ut hvilke tegn du bør se etter for å være trygg på veien.

Når bør jeg bytte dekk på motorsykkelen ?

Dårlige dekk kan ødelegge kjøretøyets ytelse og til og med sette ditt og dine nærmestes liv i fare. Det anbefales derfor at du gjør en månedlig inspeksjon for å sjekke:

  • Dekkenes tilstand
  • Sliteindikasjoner
  • Eventuelle skader på grunn av støt eller tegn på uvanlig slitasje
  • Dekktrykket

Når du foretar visuelle kontroller, vær spesielt oppmerksom på slitedybden og sideveggene. Se etter uvanlig, overdreven eller ujevn slitasje på slitebanen, fremmedlegemer, buler eller deformasjoner, tegn på penetrering, sprekker i gummien eller forringelse eller skade.

Om dekket er punktert

Dekk skal vare og er utviklet til å takle mange typer støt, men det kan forekomme at de punkterer. Ved flatt dekk bør dekket inspiseres av en mekaniker. Bare mekanikeren vil kunne bekrefte at dekkets indre kammer ikke har fått en uopprettelig skade.

Hvis den lovlige slitasjegrensen er nådd

Slitasje på motorsykkeldekk forekommer for alle dekk over tid. Vær forsiktig så du ikke overskrider den lovlige slitasjegrensen.

Slitasjeindikatorene på dekket er 0,8 mm høye. Denne høyden er den samme for alle dekk.

Selv om slitasjeindikatorene gir informasjon om slitasjenivået, er det viktig å vite at dette er en veiledende verdi som ikke alltid reflekterer loven. Faktisk kan den offisielle juridiske grensen variere i henhold til lovgivningen i hvert land. For eksempel er slitegrensen 1 mm i Frankrike, og 1,6 mm i Sveits.

Hvordan finne dekkslitasjeindikatoren på motorsykkelen?

Hvis dekket har et Michelin-mannsymbol øverst på dekket, vil det si at det er utstyrt med en slitasjeindikator. Disse ligner på små ujevnheter og er plassert nederst i de dypeste mønstergropene.

wear indicator

1 - Finn Michelin Man-symbolet
2 - Finn den nærmeste dekkslitasjeindikatoren på motorsykkelen i en hovedgrop

Når den gjenværende gummien er slitt ned til dette nivået, har dekket nådd eller overskredet sin lovlige slitasjegrense. Selv om Michelin-dekk er laget for å vare, anbefaler vi på det sterkeste at du skifter dekk før du når dette punktet. Hvis du bruker dekkene etter at de har nådd slitasjegrensen, kan vi ikke garantere at du kjører trygt, eller at dekket har riktig veigrep eller ytelse, spesielt på vått underlag.

Hvis dekkene viser aldringstegn

Det er vanskelig å forutse hvor lenge et dekk vil vare, fordi det ikke er direkte knyttet til produksjonsdatoen. Dekk som aldri har blitt brukt, eller som blir brukt sjeldent, kan fremdeles ha tegn på aldring. Det er mange faktorer som spiller inn på levetiden: værforhold, lagringsforhold, bruk, last, hastighet, dekktrykk, vedlikehold, kjørestil osv.

Michelin anbefaler at alle sjåfører regelmessig tar seg tid til å inspisere dekkene for å eventuelt avdekke eksterne aldringstegn eller slitasje som deformasjoner eller sprekker i mønsteret, på skulderen eller på sideflankene.

Du bør også ta med dekkene til kontroll hos en dekkspesialist. De kan gi deg råd om du bør bytte dekkene, eller om du kan kjøre videre.

Hvor lenge varer motorsykkeldekk?

tyre lifespan

Hvis dekket har vært i bruk i fem år eller mer, bør det inspiseres av en dekkspesialist én gang i året. Hvis dekket skal byttes ut, må du følge motorsykkelprodusentens anbefalinger om hvilke dekk du kan bruke. Som en forholdsregel skal alle dekk som er over ti år gamle byttes ut, selv om de ser ut til å være i god stand og ikke har nådd slitegrensen.

Hvis dekket er skadet

Fortau, hull og skarpe gjenstander kan føre til alvorlig skade på dekkene. All slitasje, kutt eller deformasjoner bør inspiseres nøye av en dekkspesialist. Bare spesialister kan bekrefte eller avkrefte om dekket kan repareres. En god regel er at du aldri bør kjøre med skadde eller flate dekk.

Når er dekket så skadd at det ikke kan repareres?

repairable area of motorcycle tyre

Et dekk kan ikke repareres i følgende tilfeller:

  • Punkteringer på sidene av dekket (reparasjon er kun mulig i T-området, som er 3/4 av dekkets bredde)
  • Synlige perler
  • Gummimønsteret løsner eller er deformert
  • Slitasje som viser deler av dekkets innmat
  • Skade fra oljer eller etsende produkter
  • Sprekker i gummien på grunn av dekkets aldring

Her er noen eksempel på skade som krever profesjonell hjelp:

cracks

Sprekker

splits

Revner

marble

Marmorering

Hvis dekket viser et uvanlig slitasjemønster

Uvanlig slitasje på motorsykkeldekk på slitebanene - lokalisert på enkelte steder, i midten eller på skuldrene - er ofte et tegn på feil dekktrykk. Et overoppblåst dekk vil gi mer slitasje på midten av dekket, mens et dekk med for lavt trykk vil gi mer slitasje på skuldrene, noe som kan skade dekkstammen over tid. For å unngå dette, sjekk dekktrykket regelmessig slik at det samsvarer med det anbefalt av produsenten.

En annen årsak til uregelmessig slitasje på motorsykkeldekk kan være et mekanisk problem (slitte støtdempere, girkasser, fester...) eller veldig sportslig kjøring.

Hvis du er i tvil, ta kontakt med et verksted.

Hvis du har feil dekk til kjøretøyet ditt

Velg dine dekk i samsvar med lovkrav og produsentens typegodkjenninger.

For optimal ytelse, bruk helst samme merke og dekkserie foran og bak. Du må aldri bruke en kombinasjon av ett radialdekk og ett diagonaldekk med mindre produsenten krever det. Den beste måten å sikre at du har de riktige dekkene på er å følge produsentens typegodkjenninger.

Når tiden er inne for å skifte dekk, sjekk ut vår dekkvelger nedenfor for å være sikker på at du gjør det riktige valget eller spør et verksted om råd.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.