
Hvor lenge varer dekk?
Hvor lenge varer dekk?
Lurer du på hvor lenge dekk burde vare?
Å definere levetiden til et dekk er vanskelig da det er mange kriterier involvert, men ved å lese denne artikkelen vil du vite hvordan du kan bevare dekkene dine så lenge som mulig, når det er lurt å få dem sjekket og hvilke dekk som garanterer best ytelse frem til den siste kilometeren.
Det er to hovedgrunner til at du bør få dekkene til å vare så lenge ytelsen tillater det.
Ved å bevare levetiden til dekkene dine bytter du dem sjeldnere, noe som reduserer innvirkningen på planeten vår.
Å bytte dekk for tidlig betyr at du pådrar deg større utgifter enn de ellers ville ha vært. Ved å la dem vare til slutten begrenser du budsjettet som er tildelt kjøretøyet ditt.
Et dekk er utsatt for uunngåelig slitasje over tid og mil, men dette kan akselereres hvis du ikke tar visse forholdsregler.
For lite luft i dekkene forårsaker for tidlig dekkslitasje. Siden et dekk naturlig mister litt luft over tid, anbefaler vi å sjekke trykket en gang i måneden for monterte dekk (og en gang i året for reservedekkene).
I tillegg til dekkslitasje, betyr kjøring på for lite luft i dekkene ekstra drivstoffkostnader ettersom kjøretøyet ditt bruker mer drivstoff.
Overfylte dekk er også utsatt for for tidlig slitasje. Derfor er det viktig å justere dekktrykket i henhold til produsentens anbefalinger.
Når du kjører over en fortauskant, gjennom et hull eller over en fartsdump, forårsaker det et støt som kan fremskynde slitasjen på dekkene dine.
Faktisk kan et støt på ett eller flere dekk føre til at kjøretøyets geometri går ut av justering. Konsekvensen? Uregelmessig slitasje på dekkene dine som vil kreve for tidlig utskifting.
Hvis du veksler mellom sommer- og vinterdekk, er det viktig at ubrukte dekk oppbevares på et rent, luftig sted, beskyttet mot været for å bevare dem.
Ekstreme temperaturer påvirker også aldring av gummi. I stedet for å utsette dem for temperaturer som er for varme eller for kalde, velg et temperert sted, vekk fra direkte sollys.
Merker du at dekkene dine viser mer slitasje på den ene siden av slitebanen? Bare i midten? Eller bare på skuldrene av dekket? Ser du gjentatte fasettslitasjer?
Få dekket sjekket raskt for å fikse problemet før det blir verre.
Om fem år vil dekkene dine sannsynligvis ha blitt kjørt over mange forskjellige overflater og kanskje fått støt. Få dem kontrollert av en fagmann minst en gang i året etter fem års bruk. Dette vil sikre at de ikke har blitt skadet for tidlig og at de ikke setter deg eller passasjerene dine i fare.
Dekkene dine har en “DOT”-merking som indikerer produksjonsdatoen med en kode. Denne koden består av fire sifre, de to første angir uken og de to neste produksjonsåret. Med denne informasjonen kan du finne ut om dekkene dine har passert femårsgrensen eller ikke.
På slutten av DOT-merkingen indikerer dekkalderens kode at det ble produsert i den 47. uken av året 2014
Hvis dekkene ikke har blitt byttet ut 10 år etter produksjonsdatoen, anbefaler Michelin å bytte dem ut med nye dekk som en forholdsregel. Denne anbefalingen gjelder også for reservedekk.
Lovverket sier at et dekk skal skiftes når slitebanen er mindre enn 1,6 mm høy. Denne terskelen er indikert på dekkene dine med slitebaneindikatorer, små hevede områder mellom slitebanene som måler denne høyden nøyaktig.
De indikerer at dekket må skiftes når slitebanehøyden har falt til nivået for slitasjeindikatorene. På Michelin-dekk er små ujevnheter synlige på skulderen av dekket for å hjelpe deg med å finne slitasjeindikatorene på slitebanen.
Den siste kilometeren? Det er da dekkets slitebane faktisk har nådd terskelen for slitasjeindikator.
Alle Michelin-seriene er designet for å kombinere utmerket levetid og utmerket ytelse fra første til siste kilometer.
Som et eksempel, med våre MICHELIN Primacy 4, MICHELIN CrossClimate 2- og MICHELIN Alpin 6-serier, gir vi sjåførene optimal sikkerhet helt til den siste kilometeren.
Hvorfor gjør vi dette? Fordi disse nye generasjonene av dekk har et slitebanemønster i utvikling som gjør at dekket opprettholder ytelsen helt til slutten, selv når det er slitt.
For å unngå vannplaning (tap av kontroll ved kjøring på våt vei) må vann lagres i dekkets slitebaner før det tappes av bak og på sidene.
Ettersom dekket slites, er det færre hevede slitebaner og derfor færre steder å lagre vann. I dette tilfellet stiger dekket med et vannlag mellom dekket og veien. Dette resulterer i tap av grep og dermed tap av stabilitet og kontroll.
Michelins utviklende slitebanemønster sikrer at dekket fortsetter å lagre og evakuere vann riktig til slutten av dekkets levetid, og unngår dermed fenomenet vannplaning.
Personbildekk
Opprømthet på veien, laget for å vare
Personbildekk
Sikkerhet laget for å vare under krevende vinterforhold
Personbildekk
Veikontroll laget for å vare under vanskelige vinterforhold.
Personbildekk
MICHELIN CrossClimate 2, en mester på det Europeiske All-season-markedet(1)*
Personbildekk
Sikkerhet fra tidlig vår til sen høst.
Personbildekk
suv-/4x4-däck
SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER(1)
Personbildekk
suv-/4x4-däck
Elektrisk-eller hybridbil
MICHELIN e.PRIMACY: for kjøretøy med elektrisk, hybrid eller lavt drivstofforbruk.
Personbildekk
Veigrep som varer
Personbildekk
Få mest mulig ut av kjøreopplevelsen med MICHELIN Pilot Sport 5.
Personbildekk
Opprømthet på veien, laget for å vare
Personbildekk
Gjør deg baneklar, med det vei-godkjente banedekket.