stock banner image

INFORMASJON OM BRANNFARE FOR DEKK

Hva er de viktigste brannfarene forbundet med dekk? Hvordan kan de forebygges? Hva er nødtiltakene som skal iverksettes? Les videre for å lære mer. 

Brannfare

  • Under normale bruks- og lagringsforhold utgjør ikke dekkene noen spesiell fare.
  • Dekk antennes ikke lett. En sterk antenningskilde er nødvendig for å sette i gang en forbrenningsreaksjon (se brennbarhetsparametre i vedlegg).
  • Dekk brenner og frigjør intens varme og tett, svart røyk som inneholder produkter som karbonoksider, hydrokarboner (spesielt polysykliske aromatiske hydrokarboner), nitrogenoksider, halogenerte syrer og store mengder sot og uforbrent materiale. I noen tilfeller brenner dekkene og frigjør oljeholdige væsker.
  • Sammensetningen av brannrøyk varierer avhengig av oksygentilførselen til brannen (fri luft eller trange rom, underventilert eller overventilert) eller etter værforholdene (vind, tåke, regn, utetemperatur...).
  • Mengden røyk som produseres av dekkene kan raskt svekke sikten. I trange rom (som for eksempel undergrunnstunneler, plattformer og underjordiske jernbanestasjoner), kan de også kompromittere atmosfærens levedyktighet.
  • Michelin Acoustic®-teknologien inneholder en polyureetranskumstrimmel inne i dekket for å redusere rullestøystråling. Dette skummet fører til en spesiell brannoppførsel. Akustiske dekk kan brenne raskere enn standarddekk og avgi svært store mengder røyk (ett kilo polyuretanskum vil sannsynligvis i verste fall frigjøre mer enn to tusen kubikkmeter tett, giftig og brennbar røyk ved rundt 300°C).

Brennbarhetsparametre for et dekk under laboratorieforhold

  • Brennbarhetspunkt: 288 °C
  • Selvantennelsestemperatur: 315 °C
  • Varmeverdi: mellom 24 og 30 MJ/kg avhengig av dekkområdet og sammensetningen

Hvordan kan dekkbrann forebygges?

  • Dekk skal oppbevares på en stabil måte, i kjølige, tørre, ventilerte lokaler, langt unna åpen ild og varmekilder. Spesielt må varme arbeidsprosesser (sveising, sliping, skjæringer osv.) ikke gjennomføres i umiddelbar nærhet av dekkene uten egnede sikkerhetsinnretninger. Direkte kontakt med varme overflater (inkludert varmerør eller radiatorer) må unngås.
  • Ingen røyking rundt dekklageret.
  • Dekk bør holdes unna de fleste kjemikalier, inkludert løsemidler, petroleum, diesel, oljer, fett, syrer og disinfeksjonsmidler.
  • Reaksjonsdekkene må brenne, og spesielt av Michelin® Acoustic-dekk (rask brannutbredelse, utslipp av store mengder røyk), gjør det nødvendig å sikre at alle midler for å evakuere personell fra lagerområder er tilgjengelig. Regelmessige evakueringsøvelser anbefales.
  • Dekkoppbevaring i kjeller anbefales ikke.
  • For Michelin® Acoustic-dekk skal lagring i kjeller eller i første etasje unngås. Det samme gjelder for lagring i første etasje dersom bygningen inkluderer etasjer eller kjeller der det er sannsynlighet for at det vil bli invadert av røyk.
  • Dekk skal brukes under de forholdene de er laget for. Varme på hjulet eller rundt et trykksatt dekk har ført til alvorlige ulykker. En økning i temperatur fører til en økning i trykket inne i dekket, noe som kan føre til at dekket sprekker. Dekk skal holdes så langt unna varmekilder som mulig. 
     

Utrykning ved brann

  • Hovedslukningsmidlene er vann i store mengder og skum. I begynnelsen av inngrepet kan pulver brukes til å dempe flammer før man fortsetter med vann eller eventuelt skum.
  • Avkjøling av et oppblåst dekk som har blitt varmet opp kan føre til at dekket sprekker grunnet termisk sjokk, og det må gjøres i en rimelig avstand (minst 5 til 10 m), for å unngå støt fra skår og trykkbølger. Vær oppmerksom på at i tilfelle brann i dekk, må spesifikke sikkerhetsprotokoller følges. Vennligst se den spesifikke tekniske brosjyren.
  • Et dekk som varmes opp av flammer samler opp mye varme. Det er da stor sannsynlighet for at den gjenantennes. Brent dekk som er slukket skal overvåkes i flere timer og avkjøles kontinuerlig. Fraværet av flammer betyr ikke at brannen er slukket.
  • Bærbart trykkluftapparat må brukes når du responderer på en dekkbrann.
     

Eksponering for forbrenningsrøyk bør unngås.

ADVARSEL
Dette dokumentet er en informasjon om farene ved dekk under forventede bruksforhold. Denne informasjonen er basert på kunnskapen som er tilgjengelig i skrivende stund. Det gjelder hovedtypene dekk: passasjer-, lett lastebil-, lastebil-, tohjuls-, landbruks-, fly-, jord- eller gruve-, racing- og t-banedekk, samt Michelin® Acoustic-dekk. Supplerende forholdsregler kan anbefales i de tekniske brosjyrene avhengig av dekkutvalget og bruken (f.eks. gruvedekk). 

Opprettelsesdato: november 2022

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.