FORORD
Disse Generelle Vilkårene for Levering av Produkter til Michelin Nordic ABs kunder (heretter “Vilkårene”) er grunnlaget for alle tilbud og avtaler fra Michelins (Michelin Nordic AB, Ringvägen 100, Box 47175, SE-100 74 Stockholm) (“Michelin”) side, inkludert ikke-eksklusiv levering av Produkter til Kunden utfra en gyldig Bestilling. Ved Bestilling av Produkter eller signering av disse Vilkårene, aksepterer Kunden bestemmelsene i disse Vilkårene. Michelin og Kunden betegnes hver for seg som “Part” og sammen som “Partene”.
Disse generelle vilkårene og betingelsene, innlemmet ved denne referansen i enhver kommersiell avtale, kommersielt program, serviceavtale eller annen avtale, kontrakt, tilbudsbrev eller innkjøpsordre, og ethvert vedlegg eller tillegg til disse, for salg av produkter fra Michelin, omtales samlet eller individuelt som "Kontrakt".
1. TOLKNING
I Følgende definisjoner og regler brukes i Kontrakten:
1.1. Definisjoner:
Tilknyttet foretak: Enheter som kontrolleres av, kontrollerer eller kontrolleres i fellesskap med en av Partene.
Virkedag: En annen dag enn en lørdag, søndag eller helligdag i landet der Michelin ligger.
Dag eller kalenderdag: Alle kalenderdager i det sivile året (dvs. inkludert søndager og helligdager)
Kommersielt program: Nyeste versjon av Michelins prisliste som er gjort tilgjengelig for Kunden og eventuelt merkevareprogrammet/Vilkårene.
Konfidensiell informasjon: All ikke-offentlig og fortrolig informasjon som uten unntak omfatter know-how, åndsverk, ideer, tegninger, design, konsepter, vareprøver, modeller, planer, data, programvare og andre tekniske, operasjonelle, finansielle eller forretningsmessig informasjon som en fornuftig forretningsperson vil anse som konfidensielle og som mottas direkte eller indirekte enten før eller etter datoen for Kontrakten fra en Part til den andre som følge av kommunikasjon eller fysisk tilstedeværelse i forretningssammenheng.
Kontroll, kontrollert, kontrollerende: Når en enhet enten, direkte eller indirekte, har myndighet til å styre ledelsen og retningslinjene til en annen juridisk enhet, enten gjennom eierskap av en brøkdel av aksjekapitalen eller ved kontrakt eller på annen måte, og skal anses å eksistere.
Kunde: Enhver kunde som kjøper Produkter fra Michelin.
Kundeopplysninger: Refererer til Kundens Tekniske data og personopplysninger.
Elektronisk overføring: All form for kommunikasjon som ikke direkte innebærer fysisk overlevering av papirer, som etterlater en logg som kan lagres, hentes fram, redigeres i en automatisert prosess av mottaker og enkelt skrives ut på papir av mottaker, forutsatt at overføringen er sikker og at all aktivitet registreres og logges i et pålitelig og reproduserbart system som både sender og mottaker har tilgang til.
Force majeure-hendelse: Alle hendelser utenfor Partens rimelige kontroll; krig, pandemi, epidemi, terrorhandlinger, opptøyer, hærverk, streik, sykdomsutbrudd, lockout, arbeidskonflikt, manglende eller avbrutt transport, brann, oversvømmelse, tørke, ekstremvær eller lov eller offentlig pålegg - forutsatt at Parten ikke rimelig kan forventes å ha forutsett hendelsen og virkningen den vil ha på Partens mulighet til å oppfylle sine forpliktelser, og at Parten ikke med rimelighet kunne forventes å unngå hendelsen eller overvinne følgene av den.
Merker: Michelins varemerker, varenavn, sivile rettigheter, logoer, slogans, skilt, domenenavn, underdomener, nøkkelbegreper og tilhørende goodwill.
Michelin Group: Enheter som kontrolleres av Compagnie Generale des Etablissements Michelin, 23 Place des Carmes Déchaux 63000 Clermont Ferrand, reg.nr. 855 200 887.
Michelin Groups innstilling: Michelins innstilling om å avslå og forby all direkte eller indirekte kommersiell aktivitet som gjør at Michelin Groups Produkter kommer i kontakt med enkelte land (inkludert, men ikke begrenset til salg i eller til et land, og/eller transport gjennom et land). Dette kan innebære en mer restriktiv holdning enn offentlig embargo og tar hensyn til kommersielle forhold og compliance-forhold, inkludert, men ikke begrenset til risiko for hvitvasking, korrupsjon og finansiering av terrorisme. Dette gjelder for Produkter som selges enkeltvis som deler eller som utgjør del av større enheter (som en montert enhet, et kjøretøy, et fly el.). Pr. dato for disse Vilkårene omfatter listen over land som Michelin avslår og forbyr all form for direkte eller indirekte salg til (og transitt gjennom): Cuba, Iran, Nord-Korea og Syria. Listen kan endres etter Michelins forgodtbefinnende.
Bestilling: Enhver kjøpsordre som opplister Produktene som Michelin leverer til Kunden etter godkjenning i samsvar med punkt 2.2 (Godkjenning).
Produkter: Alle varer, produkter og/eller tjenester fra Michelin slik Bestillingen spesifiserer.
Regionale bestemmelser: Der det er relevant anvendes spesielle vilkår for enkelte regioner og/eller land; se vedlegg til denne avtalen.
Personbegrensning: Enhver fysisk eller juridisk person som enten (i) er spesifikt nevnt eller opplistet i handelsrestriksjonene; (ii) eies eller kontrolleres av en person som er spesifikt nevnt eller opplistet i handelsrestriksjonene eller (iii) opptrer for eller på vegne av en person som er spesfikt nevnt eller opplistet i handelsrestriksjonene.
Tekniske data: Alle opplysninger fra Kunden og/eller Michelin på vegne av Kunden (ikke personopplysninger) om Produktene som tilbys fra Michelin, som direkte eller indirekte er relatert til dekk og/eller kjøretøy og/eller bruken av dem, samt anbefalinger omkring Kundens flåte eller virksomhet.
Handelsrestriksjoner: Handelssanksjoner (inkludert, men ikke begrenset til, omfattende eller regionale embargoer og parter som er underlagt restriksjoner) og eksportkontroll (inkludert, men ikke begrenset til produkter for militær eller hybrid bruk).
1.2. De Regionale Bestemmelsene inngår som en del av disse Vilkårene og har samme gjennomslagskraft som om de skulle inngå i Kontrakten. Referanser til disse Vilkårene omfatter de Regionale Bestemmelsene.
1.3. Med mindre konteksten tilsier noe annet vil en referanse til ett kjønn samtidig gjelde for de andre kjønnene.
1.4. En referanse til lovgivning eller en lovbestemmelse refererer til den i sin reviderte, utvidede eller nyinnførte versjon.
1.5. Alle referanser til ufravikelige lokale lover og/eller bestemmelser skal fremkomme i de regionale bestemmelsene som ligger ved disse Vilkårene.
1.6. I tilfelle konflikt mellom de regionale bestemmelsene og disse Vilkårene skal de regionale bestemmelsene ha forrang.
2. PLASSERING, GODKJENNING OG LEVERANSE AV BESTILLINGER
2.1. Plassering av bestillinger Kunden kan bestille Produkter på en av disse måtene: (i) På nett via Michelins egen bestillingsplattform. Bruken av nettplattformen påvirker ikke Kundens mulighet til å bestille pr. e-post eller telefon. Hvis mulig: (ii) e-post, (iii) telefon, (iv) Michelins representanter og/eller (v) Michelins kundeservice. Michelin forbeholder seg retten til å beregne et leveringsgebyr for bestillinger med lav verdi.
2.2. Godkjenning Alle bestillinger må godkjennes av Michelin alene. I den grad loven tillater det, kan Michelin etter eget skjønn:
- 2.2.1. fra sin side endre eller avvise alle bestillinger ut ifra tilgang og levering av Produktene, og/eller
- 2.2.2. fritt distribuere tilgjengelige Produkter mellom Kundene.
2.3. Michelin skal gjennomføre rimelige tiltak for å oppfylle bestillingene
2.4. Med mindre det er i strid med lokalt lovverk, har Kunden ikke anledning til å endre en Bestilling.
2.5. Levering. Leveringsdato er veiledende og ikke bindende. Michelin er ansvarlig for transport fram til leveringspunktet som er registrert på Kundens konto. Levering utføres iht. DAP Incoterms® 2020.
2.6. I henhold til punkt 2.2 (godkjenning), forbeholder Michelin seg retten til selv å velge transportør/speditør - også når frakten er forhåndsbetalt - og å levere til steder som den autoriserte Kunden selv har angitt og Partene er enige om. Produktene kan leveres som delleveranser.
2.7. Kunden kan, på egen kostnad, hente bestillinger av Michelinprodukter fra et lager som Michelin angir og på et tidspunkt som Partene blir enige om etter skriftlig forhåndsgodkjenning fra Michelin.
2.8. I den grad gjeldende lov tillater det og det ikke skriftlig er avtalt noe annet, godtar Michelin ikke returer eller innbytte av leverte Produkter annet enn for defekte Produkter, se punkt 6 (Kundens godkjenning eller avvisning av produkter). I tilfelle en unntaksvis retur av ikke-defekte Produkter, må Kunden kunne fremlegge de originale leveringspapirene som kjøpsbevis før det kan utstedes noen kreditnota. Michelin forbeholder seg retten til på sin side å trekke fra/beregne et passende gebyr for Produkter som returneres.
3. EIERSKAP OG RISIKO
3.1. Risikoen for Produktet overføres til Kunden ved levering. Levering anses å ha skjedd når Produktene overleveres til (i) Kunden eller (ii) en tredjepart valgt av Kunden for transport til Kunden, det som kommer først..
3.2. I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, og i tråd med punkt 4 (Partenes rettigheter, plikter og forbehold), går eierskapet til Produktene over til Kunden ved full betaling av alle beløp og/eller gjeld som Kunden skylder, uansett hvordan den er opprettet.
3.3. Uten hensyn til bestemmelsene i punkt 2 (Plassering, godkjenning og levering av bestillinger) eller her i punkt 3, og med mindre det er forbudt ved gjeldende ufravikelig lov, forbeholder Michelin seg retten til å stanse leveransen av Produktene dersom:
- 3.3.1. Kunden misligholder betaling til Michelin uansett bestilling,
- 3.3.2. Kunden misligholder sine forpliktelser,
- 3.3.3. Kunden går konkurs og/eller
- 3.3.4. andre tilfeller regulert av gjeldende ufravikelig lov.
4. PARTENES RETTIGHETER OG FORPLIKTELSER
4.1. I henhold til bestemmelsene i Kontrakten har Kunden en ikke-eksklusiv rett til å kjøpe Michelinprodukter og distribuere Produktene for videresalg for eget navn og regning.
4.2. Kundens forpliktelser omfatter, men er ikke begrenset til:
- 4.2.1. å sikre at bestillingsbetingelsene oppfylles og er korrekte,
- 4.2.2. at alle betalingskrav til Michelin er oppfylt,
- 4.2.3. at Produktene håndteres og selges i samsvar med anvisningene fra Michelin, spesielt med tanke på lagring, pleie og transport av produktene,
- 4.2.4. at Produktene vedlikeholdes for å verne sluttkunden mot risikoer som kan oppstå etter levering,
- 4.2.5. å inneha og fornye alle nødvendige og påkrevde tillatelser, lisenser og/eller godkjenninger for å sikre at Kunden kan fortsette sin virksomhet i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og bestemmelser og
- 4.2.6. utøve sin virksomhet på en måte som er egnet til å maksimere salget samtidig som ryktet og anseelsen til Merket og Produktene forbedres.
4.3. Kunden skal overholde policyen og regelverket til Michelin og Michelin Group med eventuelle fremtidige endringer.
4.4. Gjensidige forpliktelser. Hver Part erklærer at:
- det er et selskap som er behørig innlemmet og gyldig eksisterer i henhold til lovene i landet der det er innlemmet, og at det har den nødvendige makt og myndighet til å inngå og fullt ut utføre Kontrakten;
- Kontrakten ikke er i konflikt med, i strid med eller utgjør et brudd på noen kontraktsmessig, økonomisk, forretningsmessig eller juridisk forpliktelse av noen art som Parten, dens tilknyttede selskaper og/eller dens ansatte er underlagt; og så lenge Kontrakten er i kraft, har verken Parten, dens tilknyttede selskaper og/eller dens ansatte påtatt seg noen forpliktelser som utgjør et brudd eller på annen måte vesentlig og negativt påvirker utførelsen av deres forpliktelser i henhold til Kontrakten;
- den skal til enhver tid overholde alle gjeldende lover og forskrifter; (iv) den har innhentet og vil opprettholde, for egen regning, alle tillatelser, lisenser og samtykker som kreves for å overholde sine forpliktelser i henhold til Kontrakten; (v) den vil tildele personell som har de nødvendige grader av kvalifikasjoner, erfaring, opplæring og ferdigheter som kreves for å utføre oppgavene som er tildelt dem, og som er kjent med kravene i Kontrakten.
5. IMMATERIELLE RETTIGHETER OG KUNDENS PLIKT TIL IKKE-NEGATIV OMTALE AV PRODUKTER MED MICHELIN-VAREMERKER
5.1. Immaterielle rettigheter
- 5.1.1. Michelin beholder alle rettigheter, eierskap og interesser i merkene sine i alle land og regioner. Kunden samtykker til å ikke på noen måte motarbeide, ugyldiggjøre eller skade merkene.
- 5.1.2. Kunden godtar og bekrefter at hen ikke på noen måte har eierskap eller rettigheter til merket eller navn eller merkelapper som sitter på Produktene som distribueres - heller ikke til reklamemateriale og reklameinnhold som stilles til rådighet av Michelin. Kunden skal ikke forsøke å registrere eller på annen måte oppnå rettigheter til merker med liknende navn, logo eller skilt som er egnet til å skape forvirring. Kunden er ikke autorisert til å la et merke inngå som en del av sitt firma- eller domenenavn.
- 5.1.3. Michelin gir herved Kunden en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar, begrenset rett til å bruke Merkene i Kundens virksomhet, utelukkende for å reklamere, annonsere, selge eller distribuere Produktene i nøye overensstemmelse med Kontrakten. Ingen annen bruk av merkene er på noen måte tillatt. Når avtaleforholdet mellom Michelin og Kunden opphører - uavhengig av årsak - skal Kunden umiddelbart innstille all form for bruk av Merkene, dog uten tap av retten til å selge Produkter som befinner seg i Kundens besittelse på opphørsdagen. Kunden sørger for at alle skilt som viser et Michelin-merke på alle steder i bedriften og all dokumentasjon Kunden har mottatt fra Michelin fjernes innen syv (7) dager fra opphørsdagen - uansett årsak til opphøret. Michelin gis rett til å foranledige avmontering av skilt på Kundens regning dersom denne fristen ikke overholdes.
- 5.1.4. Hvis ikke annet er bestemt, beholder Michelin alle immaterielle rettigheter, inkludert, men ikke begrenset til, patentrettigheter, midlertidige patentrettigheter, design, varemerker, programvare, databaser (samlet under begrepet “Andre Immaterielle rettigheter” - AIR) som beskytter Michelins Produkter, prosesser og tjenester, i tillegg til dokumentasjon og innhold fremskaffet av Michelin, i alle land og regioner. Kontrakten gir ikke rett til andre AIR-er enn den ikke-eksklusive, begrensede retten til å bruke Produktene som kjøpes fra Michelin til deres opprinnelig tiltenkte bruk.
- 5.1.5. Med mindre gjeldende ufravikelig lov sier noe annet, forutsetter levering og bruk av Produktene at Kunden ikke forsøker, ved «reverse engineering» å dekonstruere, demontere eller på annen måte foreta handlinger for å tilegne seg metodene, sammensetningene, formuleringene, komponentene, prosessene, kildekoden eller annen Konfidensiell informasjon om Produktene.
- 5.1.6. Michelin Groups retningslinjer for bruk av Merkene gjelder og skal følges av Kunden. Retningslinjene finnes på www.michelin.com. Kunden samtykker til at Michelin kan motsette seg annonsering, markedsføring og/eller reklamemateriale som ikke oppfyller kravene i retningslinjene og at Kunden umiddelbart skal ta slikt materiale ut av bruk dersom Michelin krever det.
- 5.1.7. Misbruk av Merker anses som et vesentlig brudd på Kontrakten og Kunden samtykker til å holde Michelin skadesløs for skader som oppstår som følge av misbruken.
- 5.1.8. I samsvar med Kontrakten skal all bruk Kunden gjør av Merker alltid være til Michelins fordel.
- 5.1.9. I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, skal Michelin informeres så snart Kunden blir klar over (i) en potensiell eller faktisk overtredelse, piratsalg eller uhederlig konkurranse fra tredjepart(er) i forhold til Merkene, (ii) en tredjeparts krav eller tiltak mot gyldigheten, registrering eller bruken av Merkene eller (iii) alle typer krav fra tredjepart eller handlinger som har å gjøre med bruk eller planlagt bruk av Merket.
- 5.1.10. Dersom Kontrakten sies opp eller avtaleforholdet avsluttes, gjelder punktene 12.6 og 12.7 (Virkningen av at avtalen sies opp).
5.2. Ikke-negativ omtale
- 5.2.1. Kunden forplikter seg til å ikke omtale Merker eller Produkter på en negativ måte eller ødelegge Merkenes og Produktenes gode navn og rykte. Kunden skal spesielt unngå å komme med offentlige uttalelser i form av pressemeldinger eller innlegg på sosiale nettverk som kritiserer (i) Produktenes eller Merkenes ytelse, kvalitet, teknologi, slitestyrke eller andre egenskaper, (ii) Merkenes gyldighet, registrering eller eierskap eller (iii) omdømmet eller atferden til Michelin eller en av Michelins representanter, ansatte, subkontrahenter, agenter eller tjenesteytere på en negativ måte.
- 5.2.2. Kunden forplikter seg til å ikke drive annonsering eller noe annen form for kommunikasjon som kan skade navnet og/eller ryktet til Michelin, Merket eller Produktene.
6. KUNDENS GODKJENNING ELLER AVVISNING AV PRODUKTER
6.1. Ved levering kontrollerer Kunden Produktene for feil og mangler (spesielt avvik i antall, sortiment, kvalitet, type bestilt og eventuell tilgrising).
6.2. Kunden melder fra om mangler ved leveringen til: (i) den eksterne speditøren når leveransen skjer (skriftlig notat på transportpapirene) og (ii) umiddelbart skriftlig til Michelin.
6.3. Med mindre gjeldene ufravikelig lov sier noe annet, skal skjulte mangler eller andre defekter, meldes skriftlig til Michelin umiddelbart etter at mangelen ble oppdaget, i tråd med lokale lover og forskrifter.
6.4. Michelin forbeholder seg retten til å kontrollere manglene Kunden har funnet under punkt 6. I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, vil formen for godtgjøring som Kunden mottar bestemmes av Michelin alene.
6.5. Slik det fremgår av punkt 6.2 og 6.3 ovenfor, anses Produktene å være godkjent av Kunden ved levering og hvis aktuelt, når Kunden signerer leveringspapirene.
6.6. Manglende overholdelse av punkt 6 vil medføre at alt ansvar og alle krav mot Michelin for feil på Produktene avvises.
6.7. For å unngå tvil må alle synlige skader eller mangler (inkludert, men ikke begrenset til, eventuelle avvik i forhold til mengde, sortiment, kvalitet, bestilt type eller tilgrising) som kan oppdages ved en visuell inspeksjon av Produktene varsles i henhold til punkt 6.2.
7. PRISSETTING, FAKTURERING OG SKATT
7.1. Prissetting Prisen Kunden betaler for Produktene skal være den prisen som står oppført i det Kommersielle programmet på dagen for forsendelse eller henting – eller, hvis det dreier seg om tjenester, dagen tjenesten ble utført og iht. det Kommersielle programmet som gjelder på den datoen. Michelin forbeholder seg retten til å belaste Kunden for ikke-elektroniske bestillinger (f.eks. pr. telefon) og for ikke-elektroniske fakturaer (på papir).
7.2. Michelin kan når som helst gjøre forandringer i følgende forhold og uten forutgående varsel, forutsatt at ikke gjeldende ufravikelig lov sier noe annet: (i) Michelins prislister og/eller (ii) annet pris- eller salgsmateriale som sendes ut fra Michelin.
7.3. Michelin bestemmer uavhengig hvilke priser Kunden skal betale for Michelinprodukter. Kunden bestemmer selv hvilke priser Michelins Produkter videreselges for.
7.4. Fakturering Med mindre gjeldende ufravikelig lovgivning sier noe annet skal fakturaen omfatte alle gjeldende skatter, avgifter og gebyrer, alle bonuser, intensiver og alle andre tiltak som inngår i et Kommersielle programmet (hvis relevant) mellom Kunden og Michelin.
7.5. Skatter Prisene oppgis uten skatter, avgifter og gebyrer.
7.6. Kunden bekrefter, garanterer og sertifiserer at Produktene som kjøpes fra Michelin er for videresalg eller direkte bruk i Kundens vanlige forretningsvirksomhet, og at Kunden er merverdiavgiftregistrert og pålagt å samle inn og remittere alle former for salgs- og bruksavgifter, eller dekk- og gjenvinningsavgifter som oppstår i løpet av en slik transaksjon. Kunden overleverer bevis på dette til Michelin. Når skatteplikten utløses for et produkt eller en gjenstand som har vært unntatt fra eller ennå ikke er videresolgt, skal Kunden innen rimelig tid melde fra og betale all påløpt skatt – inkludert dekk- og gjenviningsavgift – til skattemyndighetene, inkludert dekkavfalls-/gjenvinningsavgifter, og Kunden skal varsle Michelin om slik bruk og betale Michelin alle gjeldende avgifter på Produkter som tidligere har vært fritatt.
8. BETALNING
8.1. Med mindre annet er avtalt skal Kunden betale (dvs. at beløpet er overført til den kontoen som står oppført på fakturaen) innen tredve (30) dager fra fakturadato.
8.2. Med mindre Partene har avtalt noe annet vil kontant betaling eller en form for forskuddsbetaling fra Kundens side ikke gi rabatt på prisen.
8.3. Dersom betaling skjer i form av sjekk eller et annet omsettelig dokument, vil betaling anses som utført på det tidspunkt sjekken eller verdipapiret er innfridd og beløpet står til Michelins disposisjon. Michelin forbeholder seg retten til å avvise betaling i form av sjekk eller et annet omsettelig dokument og etter eget forgodtbefinnende bestemme hvilke betalingsmetoder som godtas.
8.4. Betalingsdatoen er dagen pengene går inn på den Michelin-kontoen som står angitt på fakturaen.
8.5. Hvis Kunden vil protestere på fakturaen fra Michelin, må protesten/kravet skje innen tredve (30) kalenderdager fra fakturadato eller datoen på kredittdokumentet og Kunden skal betale den delen av beløpet som ikke bestrides iht. Vilkårene for fakturaen.
8.6. Med mindre annet er angitt eller kreves av gjeldene ufravikelig lov, forbeholder Michelin seg retten til, når som helst og etter eget forgodtbefinnende å:
- 8.6.1. bestemme og gjøre endringer i betalingsbetingelsene,
- 8.6.2. godkjenne eller avslå enhver utvidelse av åpen handelskreditt til Kunden og
- 8.6.3. kreve en belastningsfullmakt, forskuddsbetaling, kontantbetaling ved levering, for leveranser eller en annen type sikkerhet for forsendelser.
8.7. Hvis Michelin bestemmer at salg til en Kunde skal skje med kreditt, vil Michelin forbeholde seg retten til å kreve sikkerhetsstillelse som de finner nødvendig utfra den kredittrammen som gis til Kunden. Denne sikkerhetsstillelsen skal ha gyldighet til kreditten avsluttes eller forpliktelsene er endret og Kunden har innfridd alle sine forpliktelser utfra Kontrakten.
8.8. Michelin kan kreve garanti fra Kunden om at betaling vil skje i samsvar med bestemmelsene i Kontrakten. Inntil Michelin har mottatt en tilfredsstillende garanti fra Kunden har Michelin rett til å avslutte eller oppheve Kundens rettigheter utfra Kontrakten.
8.9. I tillegg til motregning og skadeserstatning slik loven tillater, skal Michelin etter eget skjønn ha kontraktsmessig rett til å bruke:
- 8.9.1. ethvert beløp (inkludert, men ikke begrenset til kreditter, bonuser eller rabatter som er opptjent eller skal betales ut i smh. med et salgstiltak) som Michelin eller en av Michelins partnere skylder Kunden (eller en person eller enhet som er tilknyttet Kunden) iht. andre kontraktsmessige avtaler eller
- 8.9.2. enhver betaling som Kunden gjør eller kreditter utstedt til Kunden i kontraktssammenheng, for å redusere beløpet som skal betales til Michelin iht. Kontrakten.
8.10. Kunden skal refundere alle kostnader, inkludert men ikke begrenset til, rimelige advokathonorarer som Michelin pådrar seg i forbindelse med håndhevingen av Kontrakten og det Kommersielle programmet eller en annen, tilsvarende avtale, inkludert men ikke begrenset til, en garanti- eller kredittavtale.
8.11. Alle beløp som skyldes til Michelin iht. Kontrakten eller en annen avtale forfaller umiddelbart til betaling dersom Kontrakten opphører av noen årsak.
9. SEN ELLER MANGLENDE BETALING, ENDRING I FINANSIELL STATUS
9.1. Forsinket eller manglende betaling Michelin forutsetter at Kunden godkjenner betingelsene i dette punktet med mindre det gis tydelig beskjed om det motsatte.
- 9.1.1. Michelin har rett til å kreve forsinkelsesrenter som pr. i dag er 2 % og senere kan tilpasses fra Michelins side.
- 9.1.2. I den grad loven tillater det, kan Michelin etter eget skjønn avslutte enhver annen kontrakt mellom Partene;
- 9.1.3. I den grad gjeldende, ufravikelig lov tillater det, kan Michelin etter eget skjønn innstille leveringen av Produkter til Kunden, kansellere ordrer som ennå ikke er levert, nekte videre forsendelse av Produkter og/eller innstille gjennomføringen av tjenester;
- 9.1.4. I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, vil Kundens rett til videresalg av Produktene opphøre automatisk;
- 9.1.5. I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, forbeholder Michelin seg retten til umiddelbart å gjøre krav på Produktene, i det man går ut fra at det er disse som ikke er betalt. Alle kostnader i forbindelse med retur og lagring av Produktene tilfaller Kunden. Retur av ubetalte Produkter skjer etter kontakt med Michelin og for den skyldige Kundens regning og risiko; og
- 9.1.6. alle beløp som Kunden skylder Michelin iht. Kontrakten eller annen kontrakt mellom Partene forfaller umiddelbart.
9.2. En eventuell aksept av forsinket betaling til Michelin har ingen innvirkning på Kontrakten eller fraskrivelse av betalingsbetingelsene i denne.
9.3. Endring i finansiell status I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, kan Michelin innstille levering av løpende ordrer og ikke gjenoppta leveringene dersom:
- 9.3.1. det er åpnet konkurs mot Kunden og det ikke er oppnådd noen skriftlig avtale mellom Kunden og Michelin om den pågående leveransen av Produkter; eller
- 9.3.2. Michelin med rimelighet kan fastslå at Kundens finansielle situasjon er betydelig forverret.
9.4. Kundens rett til videresalg av Produktene, slik beskrevet under punkt 3 (Rettigheter og risikoer),vil opphøre umiddelbart etter en slik suspensjon. I et slikt tilfelle må Kunden tillate at Michelins representant(er) iverksetter nødvendige tiltak i Kundens lokaler for å sikre Michelins rettigheter til Produktene.
10. ETIKK OG SAMSVAR
10.1. Fra den dato Kontrakten signeres eller i de tilfeller der Kunden legger inn en bestilling før Kontrakten er signert, forplikter begge Partene seg til å gjennomføre et anti-bestikkelses- og anti-korrupsjonsprogram som er tilpasset deres egen situasjon og i stand til å avdekke korrupsjon og fremme en god integritetskultur i organisasjonen. Hver av Partene skal ha nulltoleranse overfor bestikkelser og korrupsjon og samtykker til å følge gjeldende lover og regler mot bestikkelser og korrupsjon.
10.2. Partene er enige om å avstå fra: (i) å tilby, love eller gi, og (ii) å forsøke eller planlegge å tilby, love eller gi noen form for uberettiget økonomisk eller annen fordel, direkte eller gjennom mellomledd, til en offentlig eller privat ansatt eller representant for en myndighet eller tredjepart, for at den offentlig ansatte eller representanten skal utføre eller avstå fra å utføre handlinger relatert til sine offisielle plikter med det formål å oppnå eller beholde forretningsmessige eller andre utilbørlige fordeler. Michelin kan gjennomføre revisjoner av Kunden for å sikre at Kunden overholder disse forpliktelsene.
10.3. Dersom Kunden ikke er i stand til å oppfylle forpliktelsene i punkt 10, skal Kunden informere Michelin og forsøke å rette opp denne mangelen innen rimelig tid. Uten hensyn til det ovenstående forbeholder Michelin seg retten til å gjennomføre adekvate tiltak for å minske risikoen for korrupsjon, inkludert å kansellere en bestilling, avslutte Kontrakten og/eller avtaleforholdet mellom Partene.
10.4. Kunden skal overholde og kreve av sine kommersielle partnere (kunder og leverandører) og subkontrahenter at de overholder alle gjeldende lover og forskrifter, inkludert men ikke begrenset til de som omhandler anti-korrupsjon, anti-bestikkelser, anti-hvitvasking, bedrageri, HMS, miljø (i tillegg til å unngå praksis som kan skade miljøet, spesielt, men ikke begrenset til, praksis som kan bidra til økt avskoging, brent land og erosjon), arbeidsrett, menneskerettigheter og diskriminering.
10.5. Kunden skal drive sin virksomhet med integritet, etikk og transparens, og skal implementere, fremme og etterkomme grunnleggende bestemmelser innen menneskerettigheter, arbeidsrett, miljøvern, etikk, anti-svindel, anti-bestikkelser og anti-korrupsjon. Michelin stiller en etikklinje til rådighet for Kundene som de kan kontakte i tilfelle brudd på Michelins etiske retningslinjer (tilgjengelig på: https://ethique.michelin.com/en/) eller se anti-korrupsjonsprogrammet. Varsling kan sendes inn på denne lenken: http://michelingroup.ethicspoint.com/
11. HANDELSHINDRINGER OG KONSERNPOSISJONER
11.1. Kunden skal overholde alle relevante lover og forskrifter for levering, salg, overføring, omlasting, eksport, tilbakeføring og reeksport av Produktene, inkludert men ikke begrenset til regler som omhandler handelshindringer. For å unngå tvil: relevante lover omfatter også lover og regler fra FN, EU, OSCE eller USA.
11.2. Kunden skal ikke forårsake at Michelin, direkte eller indirekte, risikerer å bryte gjeldende handelshindringer. Videre skal Kunden ikke levere, selge, overføre, omlaste, eksportere, tilbakeføre, reeksportere eller på annen måte gjøre tilgjengelig eller bruke Produkter som Michelin har levert, for å omgå, unngå eller unnvike aktuelle handelshindringer.
11.3. Hvis Michelin har begrunnet mistanke om at et Produkt blir eller har blitt levert, solgt, overført, omlastet, eksportert, tilbakeført, reeksportert eller på annen måte gjort tilgjengelig for bruk, formål eller aktivitet som er forbudt eller begrenset av aktuelle handelshindringer, forbeholder Michelin seg retten til å:
- 11.3.1. umiddelbart innstille arbeidet slik det defineres i Kontrakten og andre kontraktsforhold,
- 11.3.2. forlange nærmere informasjon eller dokumentert bevis fra Kunden, inkludert, men ikke begrenset til, lisenser, sluttbrukersertifikater, shipping- eller merkantil dokumentasjon, for å kunne verifisere sluttbruken og sluttbrukeren(e) for Produktet; eller
- 11.3.3. innlede passende tiltak ut ifra forretningsforholdet til Kunden.
11.4. Kunden bekrefter at pr. dags dato er hverken Kunden selv, eller noen av Kundens tilknyttede foretak eller noen i deres ledelse eller administrasjon er svartelistet. Kunden skal umiddelbart melde fra til Michelin hvis Kunden selv, eller noen av Kundens tilknyttede foretak eller noen i deres ledelse eller administrasjon blir svartelistet.
11.5. Sanksjoner og eksportkontroll angående Russland, Belarus og sanksjonerte regioner i Ukraina (Krim-regionen og oblastene Donetsk, Kherson, Luhansk og Zaporizjzja eller andre regioner i Ukraina som kan bli sanksjonert i fremtiden):
- 11.5.1. Kunden skal ikke selge, eksportere eller reeksportere, transittere, direkte eller indirekte, til, innenfor eller gjennom, eller for bruk i Russland eller Belarus eller sanksjonerte regioner i Ukraina, varer eller teknologier levert under eller i forbindelse med denne avtalen som faller innenfor omfanget av gjeldende sanksjonsregimer pålagt av relevante jurisdiksjoner (spesielt USA, EU, Canada, Storbritannia) som gjelder for de ovennevnte territoriene. Kunden skal ikke iverksette tiltak som kan utsette Michelin-gruppens enheter eller ansatte for potensielt ansvar under de samme sanksjonstiltakene. For å unngå enhver tvil er det forbudt for Kunden som mottar produkter fra USA/amerikansk jurisdiksjon å direkte og indirekte eksportere dem til, reeksportere dem til, overføre dem innenfor eller gjennom, eller for bruk i de ovennevnte landene og områdene.
- 11.5.2. Kunden skal gjøre sitt beste for å sikre at formålet med punkt 11.5.1. overholdes av eventuelle tredjeparter lenger ned i omsetningskjeden, herunder av eventuelle videreforhandlere.
- 11.5.3. Kunden skal etablere og opprettholde en adekvat overvåkningsmekanisme for å avdekke enhver opptreden fra tredjeparter lenger ned i den kommersielle kjeden, herunder fra eventuelle videreforhandlere, som vil være i strid med målet i punkt 11.5.1. Kunden er også klar over de potensielle strafferettslige risikoene knyttet til omgåelse av sanksjonene som er innført mot disse landene eller regionene ved å bruke tredjeland som ikke innfører sanksjoner mot disse landene eller regionene. Kunden forplikter seg derfor til å utføre passende aktsomhetsvurderinger, herunder avdekking av røde flagg, ved bruk av eller handel med produkter eller tjenester fra Michelin-gruppen, for å unngå å involvere produkter, tjenester, selskaper eller ansatte i Michelin-gruppen i en transaksjon eller aktivitet som kan utsette dem for potensielt ansvar i henhold til gjeldende sanksjonsregimer.
- 11.5.4. Ethvert brudd på punkt 11.5.1, 11.5.2 eller 11.5.3 skal utgjøre et vesentlig brudd på et essensielt element i Avtalen, og Michelin skal ha rett til å søke passende rettsmidler og iverksette passende tiltak, inkludert, men ikke begrenset til:
• umiddelbar suspensjon av Avtalen; og/eller
• umiddelbar oppsigelse av denne Avtalen; og
• en straff på opptil 100 % av (i) den totale verdien av Avtalen eller (ii) prisen på de solgte eller eksporterte varene og tjenestene, avhengig av hva som er høyest.
- 11.5.5. Kunden skal umiddelbart informere Michelin om all informasjon eller kunnskap som tyder på at punkt 11.5.1, 11.5.2 eller 11.5.3 ikke overholdes, herunder særlig relevante aktiviteter utført av tredjeparter som kan stride mot formålet i punkt 11.5.1. Kunden skal gjøre all informasjon om overholdelse av forpliktelsene i henhold til punkt 11.5.1, 11.5.2 og 11.5.3 tilgjengelig for Michelin så snart det er praktisk mulig etter en skriftlig anmodning om slik informasjon.
11.6. Kunden skal holde Michelin skadesløs mot og fra alle typer tap, kostnader, krav, søksmål, skader, forpliktelser og utgifter, inkludert advokathonorarer, saksomkostninger ved megling eller oppgjør, samt rettskostnader som oppstår som følge av Kundens manglende overholdelse av handelshindringer eller Michelins egen policy på dette området. Kunden er ansvarlig for Kundens, Kundens ledelse eller ansattes, tilknyttede foretaks, leverandørers eller subkontrahenters handlinger eller utelatelser i forbindelse med punkt 11.
11.7. Kunden skal respektere Michelin Groups innstilling, som eventuelt har mer restriktive bestemmelser enn handelsbegrensningene.
12. OPPSIGELSE
12.1. Ordinær oppsigelse Uten å påvirke andre rettigheter eller tilhørende tiltak, og i den grad gjeldende lov tillater det, kan Michelin si opp Kontrakten uten begrunnelse, når som helst og uten kostnad, med tredve (30) dagers skriftlig varsel til Kunden.
12.2. Oppsigelse ved vesentlig mislighold Uten at det påvirker andre rettigheter eller tiltak Michelin kan gjøre bruk av, dersom Kunden bryter sine forpliktelser under Kontrakten, kan Michelin si opp Kontrakten og ethvert annet avtaleforhold med øyeblikkelig virkning etter skriftlig melding til Kunden hvis:
- 12.2.1. Kunden ikke retter opp det vesentlige avtalebruddet innen fjorten (14) kalenderdager fra å ha mottatt en skriftlig påminnelse fra Michelin eller
- 12.2.2. Kundens alvorlige brudd ikke kan rettes opp – som avgjøres av Michelin etter eget skjønn.
12.3. Oppsigelse ved oppløsning av selskap Hver av Partene kan si opp Kontrakten og/eller alle andre kontraktsforhold mellom Partene, umiddelbart og uten forvarsel dersom Parten oppløses, av juridiske eller andre årsaker.
12.4. Oppsigelse på grunn av konkurs I den grad loven tillater det kan hver av Partene si opp Kontrakten og/eller ethvert annet kontraktsforhold mellom Partene umiddelbart og uten forvarsel, dersom den Parten som sier opp avtalen er av den oppfatning at den andre Parten, dens prinsipal, deres eiere eller garantister for Partens virksomhet, blir insolvent eller sannsynligvis vil bli det.
12.5. Michelins rett til oppsigelse pga. endret eierforhold eller overdragelse Michelin kan si opp Kontrakten og/eller ethvert annet kontraktsforhold mellom Partene umiddelbart ved:
- 12.5.1. endring i eierforholdet hos Kunden, slik loven definerer det, med mindre Michelin på forhånd gjøres skriftlig oppmerksom på forholdet og gir skriftlig samtykke eller
- 12.5.2. ethvert forsøk fra Kunden på overdragelse av Kontrakten eller rettigheter eller interesser med utgangspunkt i Kontrakten uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Michelin.
12.6. Virkningen av oppsigelse Når Kontrakten sies opp - uavhengig av hvilken årsak - skal Kunden umiddelbart innstille all form for bruk av Merkene, men taper ikke retten til å selge Produkter som befinner seg i Kundens besittelse på oppsigelsesdagen.
12.7. Kunden sørger for at alle skilt på alle steder i bedriften som viser et Michelin-merke og all dokumentasjon Kunden har mottatt fra Michelin fjernes innen tredve (30) dager fra oppsigelsesdagen – uavhengig av årsak. Michelin gis rett til å foranledige avmontering av skilt på Kundens kostnad dersom denne fristen ikke overholdes.
12.8. Alle beløp som Kunden skylder Michelin og vice versa, forfaller umiddelbart til betaling. For å sikre rask betaling blir Partene enige om å samarbeide om å fastslå og behandle alle skyldige beløp. Michelin har rett til å motregne alle beløp som tilhører Michelin eller et tilknyttet foretak (inkludert men ikke begrenset til kreditter, bonuser eller rabatter som er oppnådd eller skal betales iht. Kontrakten) mot det Kunden (eller en annen person eller enhet tilknyttet Kunden) skylder Michelin.
13. KONFIDENSIALITET
13.1. I henhold til punkt 13.4 nedenfor samtykker hver Part å ikke røpe Konfidensiell informasjon om den andre Parten som er formidlet eller har kommet i deres besittelse i forbindelse med Kontrakten eller andre kontraktsforhold mellom Partene, så lenge avtaleforholdet og Kontrakten gjelder og for en tilleggsperiode på to (2) år fra avslutningen av det ovennevnte kontraktsforholdet mellom Partene.
13.2. Konfidensiell informasjon kan bare brukes til å oppfylle forpliktelser i forbindelse med Kontrakten og kan bare videreformidles til ansatte, tilknyttede foretak og agenter for Partene i den grad det er nødvendig. For å unngå all tvil og i samsvar med gjeldende antitrustlover og reguleringer, anses speditører som tredjeparter og er dermed ikke med i definisjonen av tilknyttede foretak her i punkt 13.
13.3. Hver av Partene beskytter den Konfidensielle informasjonen de har mottatt like godt som de beskytter sin egen og uansett med rimelig aktsomhet.
13.4. Ingen bestemmelse i Kontrakten kan hindre offentliggjøring av informasjon som (i) allerede er offentlig tilgjengelig, (ii) blir offentlig tilgjengelig når den er formidlet til en mottakende part med mindre dette er en urettmessig handling fra partens side, (iii) mottas fra en tredjepart som selv mottok den direkte fra den mottakene part, eller (iv) kreves offentliggjort av lov eller offentlig myndighet.
14. PRODUKTGARANTI OG TILBAKEKALLING
14.1. Generelt Michelin overholder alle lokale ufravikelige lover og de garantibestemmelsene som utleveres sammen med Produktene eller på annen måte til Kunden.
14.2. Med mindre annet er angitt i det aktuelle produktgarantidokumentet, begynner garantien å løpe den dagen Produktet leveres til Kunden.
14.3. Der det er aktuelt fungerer Kunden som et mellomledd mellom sluttbruker/kunde og Michelin i et garantitilfelle og Michelin vil ha direkte kontakt med Kunden i forbindelse med et hvert garantitilfelle.
14.4. Produktgarantien gjelder ikke for krav eller klager som oppstår som et resultat av at Kundens håndtering, montering, ferdigstilling, bruk eller service på Produktene ikke følger Kontrakten eller anvisningene i Michelins produktinformasjon.
14.5. Tilbakekalling av produkter Kunden og Michelin er enige om å følge relevant ufravikelig lovgivning omkring krav og prosesser ved tilbakekalling av produkter.
15. ANSVARSBEGRENSNING
15.1. Uansett bakgrunn for erstatningsansvaret vil ethvert krav om erstatning fra Kunden være underlagt begrensningene angitt i dette punkt 15.
15.2. I den grad gjeldende lov tillater det, skal Michelin ikke holdes ansvarlig for Kundens tap, skade eller bøter som:
- 15.2.1. oppstår som følge av forsinkelse, forstyrrelser eller manglende evne til å levere Produkter, inkludert, men ikke begrenset til, råvaremangel eller
- 15.2.2. oppstår som følge av eller i sammenheng med at Kunden oppfyller sine forpliktelser overfor tredjeparter.
15.3. ANSVARSBEGRENSNING IHT. PUNKT 15.4 (ANSVARSFRASKRIVELSE) NEDENFOR, OG MED MINDRE GJELDENDE LOV SIER NOE ANNET, BEGRENSER KONTRAKTEN MICHELINS TOTALE ANSVAR TIL DEN FAKTISKE SKADEN KUNDEN HAR LIDD. ERSTATNINGEN SKAL IKKE OVERSTIGE DET TOTALE BELØPET MICHELIN HAR FAKTURERT KUNDEN DE SISTE TOLV (12) MÅNEDENE FØR DATOEN FOR SKADEN ELLER TAPET. INGEN AV PARTENE SKAL UNDER NOEN OMSTENDIGHETER VÆRE ANSVARLIG OVERFOR DEN ANDRE PARTEN FOR FØLGESKADER, INDIREKTE, TILFELDIGE, SPESIELLE, EKSEMPLARISKE, TREDOBBELTE, STRAFFENDE, MULTIPLE ELLER FORSTERKEDE SKADER, ELLER FOR TAPT FORTJENESTE, TAPTE INNTEKTER ELLER VERDIREDUKSJON, SOM OPPSTÅR SOM FØLGE AV ELLER I FORBINDELSE MED KONTRAKTEN ELLER EN AV PARTENES OPPFYLLELSE AV DENNE.
15.4. ANSVARSFRASKRIVELSE MICHELIN KAN IKKE GARANTERE AT EN NETTBASERT PLATTFORM SOM BRUKES TIL Å BESTILLE PRODUKTER (ELLER DATA ELLER OPPLYSNINGER SOM GJØRES TILGJENGELIG PÅ EN SLIK PLATTFORM) VIL VÆRE UAVBRUTT, SIKKER, NØYAKTIG, KOMPLETT, FEILFRI, FRI FOR VIRUSER ELLER SKADELIGE KODER ELLER KOMPATIBEL MED ANDRE SYSTEMER, PROGRAMVARE ELLER TJENESTER; OG KAN HELLER IKKE GARANTERE RESULTATENE SOM KOMMER NÅR PLATFORMEN BRUKES.
15.5. Ansvarsbegrensningen som beskrives her i punkt 15 gjelder ikke for:
- 15.5.1. død eller fysisk skade som er forårsaket av forsettlige handlinger eller grov uaktsomhet fra Michelins side,
- 15.5.2. skader som oppstår som direkte følge av bedrageri eller forsettlig manglende overholdelse av Kontrakten fra Michelins side eller
- 15.5.3. enhver annen forpliktelse som ifølge gjeldende ufraviklelig lov ikke kan bortfalle eller begrenses eller
- 15.5.4. en Parts forpliktelse til å forsvare og holde den andre Parten skadesløs overfor enkelte krav fra tredjepart.
- 15.5.5. Begrensning av handling. I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, kan ikke Kunden (eller noen part som gjør krav gjeldende av, gjennom eller under Kunden) reise noen form for søksmål eller krav i sammenheng med Kontrakten senere enn ett (1) år etter hendelsen som ga opphav til kravet.
16. ERSTATNING
16.1. Skadesløsholdelse fra kunden Kunden holder Michelin skadesløs mot enhver form for tap, skade, forpliktelser, krav, kostnader eller utgifter (inkludert rettshjelpskostnader) som påløper Michelin i forbindelse med Kontrakten og/eller andre kontraktsforhold mellom Partene, inkludert men ikke begrenset til:
- 16.1.1. all bruk, misbruk, distribusjon eller redistribusjon eller andre handlinger som utføres (eller ikke utføres) av Kunden, Kundens ansatte, partnere, agenter eller subkontrahenter,
- 16.1.2. Kundens manglende innhenting av nødvendige forretningstillatelser, lisenser og/eller godkjenninger,
- 16.1.3. Kundens manglende betaling av salgs-, avgifts-, inntekts-, eller fra Kundens unnlatelse av å sende inn nødvendige selvangivelser på riktig måte; og/eller
- 16.1.4. Kundens manglende overholdelse av Kontrakten og/eller et annet kontraktsforhold mellom Partene, unntatt slike krav som er forårsaket av bedrageri, grov uaktsomhet eller forsettlig mislighold fra Michelins side i utøvelsen av deres forpliktelser iht. Kontrakten og andre kontraktsforhold.
16.2. Erstatning for immaterielle rettigheter Michelin skal holde Kunden skadesløs overfor tap, skader, forpliktelser, krav, kostnader, utgifter (inkl. eventuelle advokathonorarer) som oppstår for Kunden i forbindelse med krav eller søksmål om bruken av Merkene eller salg av Produktene som krenker varemerket, opphavsrett eller tredjeparts patentrett, dog forutsatt at
- 16.2.1. punkt 16 ikke dekker krav eller søksmål etter rettighetsbrudd som oppstår som følge av at Kunden ikke har brukt Merker eller Produkter i samsvar med Kontrakten eller andre kontraktsforhold og
- 16.2.2. Kunden skal informere Michelin umiddelbart om slikt krav eller søksmål som kan gi opphav til slike forpliktelser og
- 16.2.3. Michelin har eksklusiv kontroll over forsvaret og alle forhandlinger for å finne en løsning på slikt krav eller søksmål. Kunden skal samarbeide med Michelin om behandling og løsning av slike tvister.
16.3. Hvis det reises, eller det er sannsynlig at det vil bli reist, et krav eller søksmål som Michelin skal holde Kunden skadesløs for iht. punkt 16, kan Michelin be Kunden umiddelbart stanse bruken av Merket og/eller salg av Produktene og Kunden må etterkomme forespørselen.
16.4. Kunden skal holde Michelin skadesløs for alle tap, skader, forpliktelser, krav, kostnader eller utlegg (inkludert advokatsalær) som Michelin pådrar seg som følge av krav eller søksmål med påstand om at bruken av Kundedata i henhold til Kontrakten krenker varemerker, opphavsrett, patenter tilhørende tredjeparter eller andre immaterielle rettigheter.
16.5. DETTE PUNKT 16 ANGIR HVER PARTS HELE POTENSIELLE ANSVAR OG DEN ANDRE PARTENS ENESTE OG EKSKLUSIVE RETTSMIDDEL FOR KRAV ELLER SØKSMÅL FRA TREDJEPART BASERT PÅ EN KRENKELSE AV EN SLIK TREDJEPARTS IMMATERIELLE RETTIGHETER.
16.6. Dette punkt 16 skal fortsatt gjelde selv etter at Vilkårene er sagt opp eller avtaleforholdet avsluttet.
17. BRUK AV KUNDEOPPLYSNINGER OG PERSONVERN
17.1. KUNDEOPPLYSNINGER
- 17.1.1. Kundegarantier Kunden bekrefter og garanterer at alle opplysninger de gir og/eller laster opp til Michelin på alle måter er sanne, nøyaktige, oppdaterte og komplette.
- 17.1.2. Rett til å bruke kundeopplysninger Kunden gir Michelin, deres tilknyttede foretak og/eller subkontrahenter, direkte eller indirekte gjennom en tredjepart, uttrykkelig rett til å lagre, bruke, prosessere, kopiere, drive, tømme og/eller slette kundeopplysninger (for å unngå tvil: også personopplysninger) som er lagret i Michelins database, når de står i sammenheng med Produktene som leveres av Michelin og/eller er nødvendig for å etterkomme forpliktelsene iht. Kontrakten. Tilsvarende autoriserer Kunden Michelin og/eller tilknyttede foretak og/eller subkontrahenter til å tømme og/eller slette Kundeopplysninger som ikke gir garantiene som trengs i forbindelse med Produktene som Michelin leverer (eller i tilfelle av rimelig tvil) eller i samsvar med gjeldende lover eller forskrifter.
- 17.1.3. Rett til å bruke tekniske data Tekniske data kan brukes globalt av Michelin, deres tilknyttede foretak og/eller subkontrahenter for å:
- (i) etterkomme sine forpliktelser iht. Kontrakten,
- (ii) tilby Kunden ekstra tjenester, som egen, individualisert rapportering av innsamlede opplysninger og/eller
- (iii) opprette og/eller utvide en database som kan brukes til å samle data, statistikk, referanse- eller merkeanalyser, markedsføringstiltak, forskning, og/eller fremtidig produktutvikling så lenge Kontrakten er operasjonell og i tiden som følger i sammenheng med Michelin og deres tilknyttede foretak og/eller subkontrahenter, forutsatt at de tekniske dataene er anonymisert (altså at ingen direkte eller indirekte kobling kan gjøres mellom disse dataene og Kunden).
- 17.1.4. Med unntak av rettighetene i punkt 17.1.3 (iii) ovenfor, som gis for den maksimale perioden de relevante regler om beskyttelse av immaterielle rettigheter tillater, vil retten til å bruke tekniske data utløpe sammen med Kontrakten, uansett av hvilken årsak.
17.2. PERSONVERN
17.2.1. For Partens egen behandling av personopplysninger og i rammen av Kontrakten, garanterer begge Partene at de vil oppfylle alle forpliktelser som gjeldende lover og regler (med endringer) om data- og personvern, inkludert Personvernforordningen (GDPR) (EU/2016/679) med oppdateringer, gjeldende lokale lover og all annen personvernlovgivning utenfor EU pålegger dem (fellesbetegnelse "Personvernlovgivningen").
17.2.2. Kunden samtykker til at Michelin, i egenskap av å være behandlingsansvarlig, behandler de personopplysningene de mottar fra Kunden for å oppfylle forpliktelsene i kontraktsforholdet de har med sine kunder, i full forenlighet med Personvernlovgivningen. Behandlingen er nødvendig for Michelin sin legitime interesse for å oppfylle Kontrakten. Med mindre relevant personvernlovgivning sier noe annet, skal Kunden informere de berørte (f.eks. ansatte) om at slik behandling foregår og at alle personopplysninger som behandles iht. Kontrakten vil lagres så lenge kontraktsforholdet varer, eventuelt så lenge Michelin er forpliktet til å oppbevare personopplysningene i henhold til lov.
17.2.3. Opplysninger som er behandlet vil bli brukt i avdelingene hos Michelin og der det er aktuelt, også av underbehandlere, som i noen tilfeller kan være lokalisert utenfor det opprinnelige landet, som f.eks. EU, USA og India. For å sikre overføringen av personopplysninger i tilstrekkelig grad, har Michelin inngått avtaler om overføring av personopplysninger til tredjeland med sine underbehandlere iht. EUs standardbetingelser. Overføring innen Michelin Group kan også forekomme og styres da av Michelin Groups konsernregler (Binding Corporate Rules), som er godkjent av de franske personvernmyndighetene (tilgjengelig på www.michelin.com).
17.2.4. I tilfeller der personopplysninger overføres ut av EU/EØS, er Michelin ansvarlig for at det implementeres tilstrekkelige tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte overføringer, og implementere et gyldig overføringsgrunnlag, eksempelvis, EU-kommisjonens standard kontraktsbestemmelser.
17.2.5. I tråd med gjeldende ufravikelig lovgivning har de registrerte rett til innsyn, retting, dataportabilitet, begrenset behandling, klage på lovlighet og sletting av opplysninger. Berørte personer som ønsker å gjøre bruk av disse rettighetene skal kontakte Michelin. Hvis den berørte ikke er fornøyd med behandlingen, kan hen klage til datatilsynet.
18. FORCE MAJEURE
18.1. Virkning av force majeure Hver av Partene fritas for ansvar for manglende gjennomføring av en kontraktsforpliktelse i tide eller i det omfang som ble avtalt hvis Parten hindres av force majeure.
18.2. I den grad gjeldende ufravikelige lover og regler tillater det, vil Kunden ikke fritas fra sin forpliktelse til å betale Michelin pga. en Force Majeure-hendelse.
18.3. Varsel og plikt til skadebegrensning En Kunde som påberoper seg force majeure må melde fra til Michelin så raskt som mulig og ikke senere enn 30 kalenderdager etter at Force Majeure-hendelsen inntraff. Kunden fritas ikke for ansvar for eventuell manglende gjennomføring som er forårsaket av en Force Majeure-hendelse dersom Michelin ikke informeres iht. punkt 18.3.
18.4. Partene skal treffe rimelige tiltak for å motvirke og redusere effekten av at Kontrakten ikke overholdes som resultat av en Force Majeure-hendelse. I tilfelle av mangel på Produkter eller leveranser, uansett årsak, har Michelin, underlagt gjeldende ufravikelig lov, rett til å beholde Produktene for seg selv og andre kunder og selv bestemme hvem de fordeles mellom, uten at det oppstår en forpliktelse overfor Kunden.
19. LOVVALG OG VERNETING, TVISTELØSNING
19.1. Disse Vilkårene er underlagt norsk lov.
19.2. Hvis relevant, er anvendelsen av FNs konvensjon om kontrakter for internasjonalt salg av varer herved utelukket.
19.3. Dersom en tvist oppstår som følge av eller i sammenheng med Kontrakten skal Partene innen tredve (30) kalenderdager gjøre et forsøk på å megle i god tro uten å trekke inn en rettsinstans. Meglingen skal gjøres av representanter for Partene som har autoritet til å forhandle fram en løsning.
19.4. Uten hensyn til punkt 19.3 ovenfor, skal et tvistetilfelle som oppstår utfra eller i sammenheng med disse Vilkårene og som ikke kan løses gjennom forhandlinger, vedtas Oslo tingrett som rette verneting.
19.5. Uten hensyn til de andre bestemmelsene i punkt 19, og i den grad gjeldende lov tillater det, kan Michelin begjære midlertidig forføyning i en rett med kompetent jurisdiksjon.
20. DIVERSE BEGREPER
20.1. Subkontrahering Michelin kan subkontrahere noen eller alle forpliktelser under Kontrakten uten å informere Kunden. Uavhengig av det foregående, er Michelin ansvarlig for alt en subkontrahent foretar seg.
20.2. Overdragelse Kunden kan ikke overdra Kontrakten eller noen av de plikter og rettigheter de innebærer uten skriftlig godkjenning fra Michelin på forhånd. Enhver overdragelse fra Kunden uten skriftlig godkjenning er ugyldig. Kontrakten og enhver rettighet eller interesse de gir, kan Michelin når som helst tildele et tilknyttet foretak.
20.3. Fortsatt gyldighet Partenes forpliktelser til betaling, godtgjørelser, skadeserstatninger, garantier og bestemmelser som er ment å bli eller forbli gyldig samt alle forpliktelser som oppstår ved eller etter avslutning av Kontrakten, skal ha fortsatt gyldighet etter at Kontrakten er sagt opp eller utløp av Kontrakten.
20.4. Delvis ugyldighet Hvis et punkt eller del av et punkt i Kontrakten blir erklært ugyldig eller umulig å gjennomføre, skal dette forhold ikke påvirke lovligheten, gyldigheten eller gjennomførbarheten av de andre kontraktspunktene. Partene skal forhandle i god tro for å erstatte de ugyldige bestemmelsene med gyldige bestemmelser for å oppnå det tiltenkte kommersielle eller forretningsmessige formålet med den ulovlige, ugyldige eller ugjennomførbare bestemmelsen..
20.5. Språk og notater Kontrakten er skrevet på språket til domsmyndigheten på det stedet der den Michelin-avdelingen som undertegner Vilkårene har sine kontorer. All skriftlig og annen kommunikasjon som kreves eller er nødvendig i forbindelse med Kontrakten og alle andre kontraktsforhold mellom Partene, skal være skriftlig og på samme språk som Kontrakten, et språk Partene er enige om eller følges av en autorisert oversettelse. Alt dette skal være gyldig og sendes til de adressene som står oppført i innledningen til Kontrakten (eller til en annen adresse som Partene skriftlig har meddelt), med bud, registrert post eller som rekommandert brev. Ved manglende overensstemmelse mellom et dokument på språket i Kontrakten og den medfølgende autoriserte oversettelsen, skal versjonen som er på språket i Kontrakten ha forrang. Partene kan forandre adressen for slik kommunikasjon ved å gi skriftlig beskjed til den andre Parten slik det beskrives i punkt 20.5.
20.6. Revisjonsrett Kunden samtykker til, på forespørsel, å gi Michelin tilgang til regnskapene sine og annen dokumentasjon Michelin trenger for å kunne fastslå at Kunden oppfyller sine forpliktelser. Slike protokoller og dokumentasjon skal oppbevares av Kunden i minst fem (5) år etter at Kontrakten er utløpt eller avsluttet. Kunden samtykker til at all slik dokumentasjon skal fremlegges for Michelin for revisjon etter syttito (72) timer fra en skriftlig forespørsel ble mottatt. Revisjoner på stedet gjennomføres i løpet av Kundens vanlige åpningstider. Michelin forbeholder seg retten til umiddelbart å trekke tilbake alle fordeler som Kontrakten gir dersom Kunden ikke er stand til å fremlegge tilfredsstillende dokumentasjon.
20.7. Fullstendig avtale Kontrakten samt alt som inngår som referanse utgjør den fullstendige avtalen mellom Partene og erstatter alle tidligere skriftlige dokumenter og korrespondanse (der slike finnes) på dette området.
20.8. Utførelse / eksemplarer I den grad det er aktuelt, kan Kontrakten, ved undertegnelse, skrives ut i et fritt antall kopier som alle skal anses som originaler og samlet utgjøre ett instrument. Kontrakten er utformet av anerkjente representanter for Partene og elektronisk overført signering av Kontrakten anses som like juridisk bindende som en fysisk underskrift.
20.9. Forholdet mellom Partene Kontrakten gjelder for Michelins salg av Michelinprodukter til Kunder og utgjør ikke på noen måte en franchiseavtale mellom Partene. Kunden har ikke betalt noen franchiseavgift til Michelin og arbeider ikke etter en forretningsplan de har fått av Michelin. Kontrakten er heller ikke grunnlaget for et lite joint venture, forening, partnerskap, ansettelse eller en annen form for forretningsorganisasjon eller agentforhold mellom Kunden og Michelin.
20.10. Fraskrivelse At en av Partene ikke gjør bruk av sine rettigheter i bestemmelsene i Kontrakten skal ikke anses som en fraskrivelse av rettighetene. Ingen sedvane, praksis eller handling kan anses som en fraskrivelse av noen bestemmelse i Kontrakten.
20.11. Endringer I den grad gjeldende ufravikelig lov tillater det, forbeholder Michelin seg retten til når som helst å endre Kontrakten. De endrede Vilkårene gjelder fra tidspunktet de ble gjort tilgjengelige, uansett kommunikasjonsform. De til enhver tid gjeldende Vilkårene finnes på Michelins nettside.
20.12. Konflikter En eventuell konflikt mellom bestemmelsene i disse Vilkårene og de påfølgende Regionale Bestemmelsene skal løses i denne rekkefølgen: Først Regionale Bestemmelser, deretter disse Vilkårene.
20.13. Hvis det er konflikt mellom noen av bestemmelsene i disse Vilkårene eller de vedlagte Regionale Bestemmelsene og kundedokumentasjon (som f.eks. bestillinger, salgsvilkår ol.) har Vilkårene og de vedlagte Regionale Bestemmelsene forrang.
REGIONALE BESTEMMELSER | NORDICS
Disse Vilkårene (“Regionale Vilkår”) gjelder for landene Danmark, Finland, Norge og Sverige. Dersom det oppstår en konflikt mellom de generelle Vilkårene for Levering av Produkter til Michelin Nordic ABs kunder (“Generelle Vilkår” - “Vilkårene”) og disse regionale Vilkårene, har disse regionale Vilkårene forrang. Referanser til avtalepunkter gjelder punkter i de Generelle Vilkårene med mindre annet et angitt.
1. PLASSERING, GODKJENNING OG LEVERANSE AV BESTILLINGER
- a) Punkt 2 (plassering, godkjenning og leveranse av bestillinger) i Vilkårene skal omfatte denne nye bestemmelsen:
Michelin forbeholder seg retten til å beregne et leveringsgebyr for bestillinger med lav verdi.
- b) Punkt 2.5 (plassering, godkjenning og leveranse av bestillinger) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen:
Levering Leveringsdato er veiledende og ikke bindende. Michelin er ansvarlig for transport fram til leveringspunktet som er registrert på Kundens konto. Levering utføres iht. DAP Incoterms® 2020.
- c) Punkt 2.8 (plassering, godkjenning og leveranse av bestilling) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen:
I den grad gjeldende lov tillater det og det ikke skriftlig er avtalt noe annet, godtar Michelin ikke returer eller innbytte av leverte Produkter annet enn for defekte Produkter, se punkt 6 (Kundens godkjenning eller avvisning av produkter). I tilfelle en unntaksvis retur av ikke-defekte Produkter, må Kunden kunne fremlegge de originale leveringspapirene som kjøpsbevis før det kan utstedes noen kreditnota. Michelin forbeholder seg retten til på sin side å trekke fra/beregne et passende gebyr for Produkter som returneres.
2. KUNDENS GODKJENNING ELLER AVVISNING AV PRODUKTER
Avsnitt 6 (Kundens aksept eller avvisning av Produkter) skal endres ved å legge til følgende:
6.7. For å unngå tvil må alle synlige skader eller mangler (inkludert, men ikke begrenset til, eventuelle avvik i forhold til mengde, sortiment, kvalitet, bestilt type eller tilgrising) som kan oppdages ved en visuell inspeksjon av Produktene varsles i henhold til punkt 6.2.
3. PRISSETTING, FAKTURERING OG SKATT
Punkt 7 (prissetting, fakturering og skatt) i Vilkårene skal omfatte denne nye bestemmelsen:
Michelin forbeholder seg retten til å belaste Kunden for ikke-elektroniske bestillinger (f.eks. pr. telefon) og for ikke-elektroniske fakturaer (på papir).
4. BETALING
- a) Punkt 8.1 (betaling) i Vilkårene endres som følger
Med mindre annet er avtalt skal Kunden betale (dvs. at beløpet er overført til den kontoen som står oppført på fakturaen) innen tredve (30) dager fra fakturadato.
- b) Punkt 8.3 (betaling) i Vilkårene skal slettes og erstattes med:
Dersom betaling skjer i form av sjekk eller et annet omsettelig dokument, vil betaling anses som utført på det tidspunkt sjekken eller verdipapiret er innfridd og beløpet står til Michelins disposisjon. Michelin forbeholder seg retten til å avvise betaling i form av sjekk eller et annet omsettelig dokument og etter eget forgodtbefinnende bestemme hvilke betalingsmetoder som godtas.
5. SEN ELLER MANGLENDE BETALING, ENDRING I FINANSIELL STATUS
- a) Punkt 9.1. (sen eller manglende betaling) i Vilkårene endres som følger:
Michelin forutsetter at Kunden godkjenner betingelsene i dette punktet med mindre det gis tydelig beskjed om det motsatte.
- b) Punkt 9.1.1 (sen eller manglende betaling) i Vilkårene skal slettes og erstattes med:
Michelin har rett til å kreve forsinkelsesrenter som pr. i dag er 2 % og senere kan tilpasses fra Michelins side.
6. LOVVALG, VERNETING, TVISTELØSNING
Gjelder kun Sverige:
- a) Punkt 20.1 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen:
Disse generelle forretningsvilkårene er underlagt svensk lov.
- b) Punkt 20.4 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen
Uten hensyn til Punkt 20.3 ovenfor, skal et tvistetilfelle som oppstår utfra eller i sammenheng med disse Vilkårene og som ikke kan løses gjennom forhandlinger, underligge domsmyndigheten til Stockholm tingrett.
Gjelder kun Danmark:
- a) Punkt 20.1 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen:
Disse generelle forretningsvilkårene er underlagt dansk lov.
- b) Punkt 20.4 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen
Uten hensyn til punkt 20.3 ovenfor, skal et tvistetilfelle som oppstår utfra eller i sammenheng med disse Vilkårene og som ikke kan løses gjennom forhandlinger, underligge domsmyndigheten til København tingrett.
Gjelder kun Finland:
- Punkt 20.1 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen:
Disse generelle forretningsvilkårene er underlagt finsk lov.
- Punkt 20.4 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen
Uten hensyn til punkt 20.3 ovenfor, skal et tvistetilfelle som oppstår utfra eller i sammenheng med disse Vilkårene og som ikke kan løses gjennom forhandlinger, underligge domsmyndigheten til Helsinki tingrett.
Gjelder kun Norge:
- Punkt 20.1 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) i Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen:
Disse Vilkårene er underlagt norsk lov.
- Punkt 20.4 (lovvalg, verneting, tvisteløsning) Vilkårene skal slettes og erstattes med denne bestemmelsen
Uten hensyn til punkt 20.3 ovenfor, skal et tvistetilfelle som oppstår utfra eller i sammenheng med disse Vilkårene og som ikke kan løses gjennom forhandlinger, vedtas Oslo tingrett som rette verneting.