
TPMS: Dekktrykks- overvåkningssystem
TPMS: Dekktrykks- overvåkningssystem
TPMS (Dekktrykksovervåkningssystem)gjør det mulig for deg å oppdage når dekkene har for lavt trykk.
Dette har vært obligatorisk i Europa siden 1. november 2014 (i USA siden 2007), og betyr at bilen din er utstyrt med det hvis den ble produsert etter denne datoen.
Det vil si at TPMS kan vise dekktrykknivået på dashbordet via en indikator eller varselslampe.
TPMS kan operere på to deteksjonssystemer: direkte og indirekte.
Med det direkte systemet, er trykkinformasjonen matet tilbake i sanntid via en dekktrykksensor i dekket eller ventilen. Den sendes på ombordcomputer, slik at informasjonen kan vises på dashbordet ditt. Det kan vise seg på ulike måter, avhengig av biltypen:
Med det indirekte systemet, beregnes dekktrykket etter dekktrykkovervåkningssystemetpå grunnlag av hjulenes omdreiningshastighet. Det brukes også av ABS (antiblokkeringssystem for bremser) og ESP (elektronisk stabilitetsprogram).
Rotasjonshastigheten øker når hjulets diameter reduseres på grunn av utilstrekkelig lufttrykk. Informasjonen sendes til dashbordet gjennom TPMS.
Fordelen med dette systemet er at det varsler automatisk om dekktrykket. Da tenker du kanskje at du ikke trenger å kjøre til verkstedet hver måned, fordi du har TPMS som gir deg beskjed når det er på tide å fylle dekkene med luft på nytt. Men det anbefaler vi ikke.
TPMS har en ulempe: det blir kun aktivert når dekkene har tapt 20 % av luftinnholdet, som er i gjennomsnitt ca. 0,4 bar.
Hvorfor er det et problem?
Fordi det anses at dekket allerede har utilstrekkelig lufttrykk ved dette trykknivået, og det er kjent at et dekk med utilstrekkelig lufttrykk fører til for tidlig slitasje.
Hvis dekket blir utslitt for tidlig, må det skiftes ut tidligere enn forventet. Det betyr ekstra kostnader.
Selv om denne indikatoren er praktisk, anbefales det fortsatt å kontrollere dekktrykket én gang i måneden, slik at du unngår å måtte skifte ut dekkene for tidlig.
Du trenger ikke gjøre noe spesielt, fordi varslingssystemet er innstilt på optimalt dekktrykk. Når et av dekkene har utilstrekkelig dekktrykk (dvs. når trykket er under 20 % av anbefalt trykk), tennes et lys på dashbordet. Det er TPMS som angir hvilket dekk som er berørt.
Hvis du velger en annen dekkstørrelse, er det mulig at anbefalt trykk avviker fra originaldekkets trykk.
I så fall må en en fagperson tilbakestille TPMS, slik at du blir varslet for alle trykkfall i forbindelse med denne nye konfigurasjonen.
Selv om levetiden til dekktrykksensorer teoretisk er 5–7 år.
Det er fordi dekktrykksensorer er utsatt for korrosjon, risting og høye hastigheter under kjøring på motorveien.
Ved funksjonsfeil, kan du kontakte en fagperson som får skiftet ut den defekte dekktrykksensoren.