tyre repair

Dekkreparasjon:  Kan dekket mitt repareres?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Har du punktert i det siste? Lurer du på om det er mulig med en dekkreparasjon, og hvordan du gjør det? Du finner svarene i denne artikkelen.

Hvordan vet jeg om det er mulig med en dekkreparasjon?

Det første du må vite er at det avhenger av om dekket er punktert.

I slitebanen:

Dekket kan i de fleste tilfeller repareres. Med mindre hullet er for stort, er det vanligvis mulig med dekkreparasjon. Det er imidlertid viktig å ta av dekket for å forsikre seg om at det ikke er marmorert og/eller skadet ved kjøring på lavt trykk.

I skulderområdet:

Det er ikke mulig med en reparasjon av dekkpunktering i dette området. Dekket må skiftes ut.

I flanken:

Dekket kan vanligvis ikke repareres. Det er stor risiko for at punkteringen har skadet og svekket hele strukturen.

Det er ett unntak:
Hvis hastighetsindeksen på dekkets sidevegg ikke overskrider T-indeksen, kan sideveggen repareres hvis hullet er 3 mm eller mindre i diameter. Utover denne indeksen, frarådes på det sterkeste å unngå sikkerhetsrisikoen.

I hvilke tilfeller er det ikke mulig å reparere et punktert dekk i slitebanen?

Når du får et punktert dekk, er det mer eller mindre en lang punkteringsfri fase før bilen kommer til en absolutt stopp. Når du kjører med et punktert dekk eller med lavt trykk, kan dekket ta skade på hele strukturen (marmorering, risting, forskyvning av dekk).

Hvordan fungerer det?

Når du kjører med lavt trykk eller med et punktert dekk, presses sideveggen i stykker.

Dette forårsaker forringelse i hele dekkets struktur, og kan føre til flere problemer:

  • Marmorering av dekket: dekket er merket på innsiden etter å ha blitt presset i stykker på grunn av luftmangel (lavt trykk).
  • Risting i innergummien: gummibiter varmes opp og brytes av.
  • Forskyvning av dekket fører til at det revner.


Hvis stammen er skadet, er dekket for svakt og kan ikke repareres, selv om hullet var i slitebanen.

Dekkreparasjon: 3 metoder

Det er tre måter å reparere et dekk på:

  • Med en PRP, også kjent som en «sopp»: denne dekkreparasjonen, som utføres av en fagmann, er den mest kvalitative. Han demonterer dekket, undersøker innsiden for å sjekke skaden, flikker hullet, setter inn PRP fra innsiden og limer det på plass for en fullstendig forsegling.
  • Med en veke: den settes inni dekket fra utsiden. Denne type dekkreparasjon frarådes på det sterkeste, da det ikke innebærer en sjekk fra dekkets innside etter lavt trykk, eller kjøretur med flatt dekk eller mulig skadevurdering.
  • Med en lapp: dette er en lignende prosess som den som brukes for å reparere en sykkelslange. Denne type reparasjon anbefales heller ikke, fordi innsiden blir forseglet, men ikke mellom slitebanen og innergummien. Derfor er det fare for vanninntrengning og oksidering av (de delvis metalliske) lagene. Hvis denne skaden oppstår, kan det føre til at dekket sprekker.

Dekkreparasjonssett: kan det reparere et dekk effektivt?

Et dekkreparasjonssett består vanligvis av en spray for punkteringsreparasjon som tetter et hull ved å sprøyte skum inn i dekket, eller et bor for å tette hullet fra utsiden. Michelin anbefaler ikke å reparere dekket permanent med disse metodene, fordi det ikke blir foretatt noen kontroll fra dekkets innside. Da kan du bli utsatt for de ovennevnte risikoer.

I tilfelle du blir utsatt for et punktert dekk, er det også tilrådelig å bytte hjulet og deretter la en fagperson undersøke det punkterte dekket. .
Hvis du ikke har et reservehjul eller hvis det ikke er brukbart, ringer du til en bilberger for å få bilen til nærmeste verksted.

Hvis ingen av delene er mulig, bruker du dekkreparasjonssettet som en siste utvei. Denne type reparasjon er kun midlertidig, slik at du kan kjøre til nærmeste verksted. Der avgjør fagpersonen om dekket kan repareres eller må skiftes ut.

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk

Dekkreparasjon av en fagperson

Effektiv dekkreparasjon er et teknisk inngrep, og fagfolk er opplært til å gjøre det. De vet hvordan de skal undersøke dekkets innside og avgjør om det kan repareres.

tyre repair step 1

Etter å ha lokalisert nøyaktig hvor hullet er, fjernes fremmedlegemet.

tyre repair step 2

Området rengjøres inni dekket. Deretter anvendes et produkt på det berørte området.

tyre repair step 3

En «sopp» settes inn i hullet fra innsiden ut.

tyre repair step 4

Delen som stikker ut kuttes av.
Hullet fylles igjen og forseglingen er optimal.

Er det trygt å reparere et punktert dekk?

114132666 comp

Dekk kan iblant kjøres med under høye hastigheter. Det er grunnen til at det er viktig å reparere dekket ordentlig, slik at sikkerheten din trygges.

En dekkreparasjon er kun trygg når den utføres ordentlig. Derfor er det viktig at en fagperson utfører jobben. Hvis dekket anses å kunne repareres etter undersøkelse, setter fagpersonen riktig perle i hullet, og gir deg et dekk som yter like godt som før punkteringen.

Hvis dekket ikke er skadet etter punkteringen, vil levealderen være nøyaktig den samme som hvis dekket ikke hadde punktert.

Kan alle dekktyper repareres?

«Enkelte dekk er designet for spesielle behov. De har spesielle egenskaper der man kan sette spørsmålstegn ved om de kan repareres. Det er tre typer: 

Akustiske dekk:

De inneholder et spesielt skum som reduserer dekkstøyen under kjøring. Denne dekktypen kan repareres på samme måte som et standarddekk. Enkelte produsenter leverer ikke reservehjul for visse biler, og velger i dette tilfellet å utstyre bilen med dekk som er mer motstandsdyktige mot punkteringer:

Selvtettende dekk:

Disse dekkene er kun selvreparerende i slitebanen. Selvstoppende gummi plugger hullet ved en punktering. Denne dekktypen kan repareres på samme måte som et standarddekk. Hvis selvtettende dekk er tilgjengelige i de spesifiserte dimensjonene fra bilprodusenten, kan du utstyre bilen med dem.

Punkteringsfrie dekk:

Med disse dekkene kan du fortsette å kjøre til nærmeste verksted etter en punktering uten å skade dekkets innside. Hos Michelin er punkteringsfrie dekk merket med ZP (Zero Pressure) og/eller EMT (dekk med utvidet mobilitet). Punkteringsfrie dekk kan repareres én gang. 

Vær oppmerksom på at punkteringsfrie dekk er montert på en spesifikk felg tilpasset en bestemt bilkategori. De kan ikke monteres på en normal felg.»

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.