
Hva kan føre til usedvanlig stor eller ujevn dekkslitasje?
Hva kan føre til usedvanlig stor eller ujevn dekkslitasje?
Det er normalt at dekk som brukes over tid, blir gradvis mer slitt. Men på grunn av spesielle bruksforhold, kan dekk iblant få uvanlig eller ujevn dekkslitasje. Dette kan redusere dekkenes levetid. Enkelte av årsakene til ujevn dekkslitasje kan etter hvert føre til svekkelse av dekkets forsterkningsstruktur. Men før det skjer, kan det være mindre åpenbare konsekvenser, for eksempel økning i drivstofforbruk.
Denne artikkelen omhandler årsakene til usedvanlig stor eller ujevn dekkslitasje, hvordan du forhindrer det og hvordan du kan vite at det er på tide å skifte dekk.
Dekkslitasje på ytterkantene eller dekkmønsteret ser avrundet ut.
Usedvanlig stor dekkslitasje på begge kantene som får dekkmønsteret til å se mer avrundet enn jevnt ut, kan indikere utilstrekkelig dekktrykk. Når dekket er utilstrekkelig fylt opp med luft, er det ikke jevn belastning på veioverflatens kontaktflate. Kontaktflatens midtparti er ikke riktig understøttet, og belastningen overføres mer til ytterkantene (også kalt skuldre). Mer belastning i skuldrene fører til raskere dekkslitasje på ytterkantene.
Et dekk med utilstrekkelig trykk har en tendens til å spenne seg for mye og bli varmere enn normalt. Dette fremskynder gummiens slitasjehastighet og øker rullemotstanden, som i sin tur øker kjøretøyets drivstofforbruk.
For å forhindre at denne uvanlige slitasjen oppstår, bør dekket fylles opp med anbefalt lufttrykk ved hjelp av en pålitelig trykkmåler. Trykket bør også kontrolleres minst én gang i måneden når dekkene er i omgivelsestemperatur.
Se i kjøretøyets brukerhåndbok eller etiketten på sjåførsidens dørstolpe for å finne anbefalt trykk.
Dekkslitasje på midten
Usedvanlig stor dekkslitasje på den midtre delen kan indikere for høyt dekktrykk.
Hvis dekket har for høyt lufttrykk, er det slitebanens midtre del som bærer størstedelen av belastningen, og slites derfor raskere ut enn kantene.
Noe slitasje på midten, for eksempel på bakdekk, kan være et kjennetegn på hvilken fremgangsmåte kjøretøyprodusenten har brukt for å klargjøre kjøretøyet på. Det er viktig å kontrollere.
Kontroller dekktrykket når det er i omgivelsestemperatur ved hjelp av en pålitelig trykkmåler. Still inn trykket etter hva kjøretøyprodusenten har anbefalt.
Se i kjøretøyets brukerhåndbok eller etiketten på sjåførsidens dørstolpe for å finne anbefalt trykk.
Dekkslitasje på utsiden
Dekkslitasje på innsiden (én kant)
Ujevn eller spredt forekomst av forskjellige typer dekkslitasje
Usedvanlig stor slitasje på én side av dekket eller forskjellige typer spredt, ujevn dekkslitasje kan indikere et problem med kjøretøyets fjæring. Denne type slitasje kan oppstå når innstillingen eller hjulets camber-geometri er unøyaktig eller når fjæringskomponenter som fôringer og støtdempere er i dårlig forfatning.
CAMBER
INNSTILLING
Få kjøretøyets geometri diagnostisert av en fagmann som kan foreta riktig justering av de ulike vinklene og skifte ut skadde eller slitte deler.
Det finnes et juridisk definert minimumskrav for dekkenes mønsterdybde. Den laveste mønsterdybden for personbiler, varebiler og biler med firehjulsdrift, på sommeren, må være minst 1,6 mm (3 mm på vinteren).
Når slitasjen nærmer seg dette nivået, må dekkene skiftes ut.
Men vær oppmerksom:
Heldigvis finnes det en enkel måte der du kan avgjøre om det er på tide å skifte ut dekkene.
En dekkslitasjeindikator er en liten1,6 mm oppstående pinne i profilrillenes grunnflate som finnes med forskjellig avstand rundt om i dekkmønsteret.
Når mønsterets høyde er i kant med dekkslitasjeindikatorene, vet du at det er på tide å skifte dekket.
Det kan hende at det ikke er noen dekkslitasjeindikator i de ytre feltene (skuldrene). I dette tilfellet sier loven at flaten ikke skal være glatt.
Dekkslitasjeindikatorer finnes tvers over hele dekket (vanligvis i hovedrillene) i forskjellig avstand rundt dekkets omkrets.
For MICHELIN-dekk er det et lite BIBENDUM-logo på dekkskulderen, noe som gjør det enklere å finne dekkslitasjeindikatorer.