
Kan du endre til en annen dekkstørrelse?
Kan du endre til en annen dekkstørrelse?
Vil du endre dekkstørrelse? Det er mulig, men det er noen begrensninger. I denne artikkelen går vi gjennom det.
Når vi snakker om størrelsen på et dekk, mener vi egentlig dimensjonene. De består av følgende elementer som du finner på dekkets sidevegger:
På et kjøretøy finnes det standardtilbehør som produsenten har foreslått, i tillegg til valgfritt tilbehør. Det gir flere alternativer som er godkjent av produsenten.
Eksempel for en PEUGEOT 308 – 1,2 Pure Tech, 2021:
195/65 R15 91H
205/55 R16 91V
205/50 R17 93V
225/45 R17 91V
225/40 R18 92V
Det er for eksempel mulig å velge en annen dekkdiameter, vanligvis ut fra tre alternativer. En bil kan ha en godkjent hjuldiameter på 15, 16 og 17 tommer.
Hvis du endrer hjulets diameter, betyr det selvsagt at du må skifte ut felgene. De kan, som originalfelgene, være laget av blikk eller aluminium. Sistnevnte er lettere og mer attraktive.
De ulike dimensjonene som bilprodusenten har oppgitt, er alle godkjente for kjøretøyet.
Det er veldig enkelt å finne ut hvilke dimensjoner som er godkjent: De er vanligvis angitt på merkelappen på sjåførdøren eller i brukerhåndboken, iblant også på tanklokkdekslet.
Du er påkrevd å respektere størrelsene som er godkjent av produsenten. I enkelte land er det mulig med en dispensasjon, forutsatt at dekkdiameteren holder seg innenfor en grense som ikke er større enn -2 % og +1,5 %.
Det anbefales at de godkjente størrelsene respekteres, for ikke å sette din egen og andres sikkerhet i fare. Det innebærer også passasjerene dine og andre sjåfører på veien.Ved å velge størrelser som ikke er godkjent, kan det hende at du for eksempel monterer hjul som er for brede og som stikker farlig ut og overgår kjøretøyets bredde.Eller hjul med utilstrekkelig belastningsindeks, for eksempel for nyttekjøretøy som ofte har i oppgave å frakte en last.
I tillegg, ettersom speedometeret tar hjulenes diameter med i beregningen, kan hastigheten som vises på tallskiven være mer unøyaktig, såvel som antall kilometer på speedometeret.
Selv om en toleransemargin tillates i enkelte land, utsetter du deg for risiko hvis du ikke etterkommer de godkjente dimensjonene:
På den annen side, hvis du respekterer de godkjente dimensjonene, har du fordelen med fleksibilitet samtidig som du unngår disse ulempene.
Hvis kjøretøyet er importert fra et annet kontinent, er det tilrådelig å sørge for at dekkene etterkommer kommunens godkjennelse som produsenten har gitt.
(Forskriftene R30 og R117 som angitt av E2-merkingen på dekkets sidevegg).
Hvis for eksempel kjøretøyet er importert til Europa fra USA, er du juridisk forpliktet til å innrette deg etter de Europeiske typegodkjennelsene, og endre størrelsen på dekkene i samsvar med disse.
Dekk som brukes om vinteren (vinter- eller all-season-dekk) må være godkjent for M+S (Mud and Snow) og 3PMSF (3-Peak Mountain Snowflake).
Hvis de er merket med 3PMSF (godkjent for vinterkjøring på våte og snødekte veier), er det juridisk mulig å montere vinterdekk med en lavere hastighetsindeks enn det som er anbefalt.
Det er fordi sjåfører reduserer gjennomsnittshastigheten om vinteren under kjøring på hvite veier.
Den eneste restriksjonen er at det må være påmontert et merke inni kjøretøyet som er synlig for sjåføren. Det er for å minne ham på den maksimale hastigheten han kan kjøre i. Hvis imidlertid dekket kun er merket med M+S, og ikke 3PMSF, er det siden 2020 blitt juridisk forbudt å redusere hastighetsindeksen.
For sommeren er det mulig å velge dekk med høyere belastningsindeks og/eller hastighetsindeks enn det som produsenten har angitt, men den skal uansett ikke være lavere.
Det kreves at alle fire dekkene endrer størrelse samtidig, ikke kun to dekk på den samme akselen.
Nå som du har all informasjonen du trenger for å endre dekkstørrelsen, kan du bruke dekkvelgeren nedenfor for å finne de riktige dekkene til deg: