
Forstå dekkbelastnings-indeks og hastighetsklasse for dekk
Forstå dekkbelastnings-indeks og hastighetsklasse for dekk
Hva er dekkbelastningsindeks, og hastighetsklasse hastighetsindeks for dekk? Må dette tas hensyn til når man bytter dekk? Få svar på spørsmålene dine i denne artikkelen.
Dekkets sidevegger har ulike merkinger som gir deg informasjon om dekket. (Finn ut hvordan du tolker dekkmerkinger)
Deler av denne kodingen er dekkbelastningsindeksen og hastighetsklassen for dekk, som er angitt med henholdsvis ett tall og én bokstav.
Det kan være at det er oppført dekklasser i bilens brukerhåndbok eller på merkelappen på sjåførdøren. Denne informasjonen omtaler dekkene som er anbefalt av kjøretøyprodusenten din.
Hva betyr disse dekklassene? Må du følge disse når du skifter dekk? Vi diskuterer dette i denne artikkelen.
Dekkbelastningsindeksen er en numerisk kode som motsvarer den maksimale belastningen (i kg) som ett enkelt dekk tåler. Belastningsindeksen og den samsvarende maksimale dekkbelastningen er oppført i en standardtabell.
For å fastsette den maksimale belastningen som dekket tåler, eller belastningsindeksen som kjøretøyprodusenten har anbefalt, kan du gjøre følgende:
På dekkskulderen finner du en rekke tall og bokstaver som ser slik ut:
Du kan også finne dem på etiketten på sjåførdøren eller i kjøretøyets brukerhåndbok.
Disse tallene og bokstavene varierer fra dekk til dekk. De angir dekkdimensjonene, belastningen og hastighetsklassen.
La oss se hva denne kodingen betyr:
Dekkets bredde | Vekt | Diameter | Dekkbelastningsindeks | Hastighetsklasse for dekk |
205 | 55 | R17 | 91 | V |
Merk at dekk av samme dimensjon kan ha ulik dekkbelastning og hastighetsindeks. Dette er grunnen til at det er viktig å kjenne til dimensjon, hastighetsindeks og dekkbelastningsindeks før du skifter ut dekkene.
I dette eksemplet er dekkbelastningsindeksen 91.
Når du har notert deg dekkbelastningen, kan du finne den maksimale enkeltdekklasten som den refererer til ved å se denne tabellen:
I eksemplet ser vi at dekkbelastningsindeksen på 91 motsvarer en maksimal dekkbelastning på 615 kg.
Noen dekk er også merket med XL. Det står for «Ekstra belastning».
Det betyr ganske enkelt at dekket er forsterket for å tåle tyngre last enn standarddekkene med samme dimensjon. Denne dekktypen brukes vanligvis på tyngre kjøretøy, for eksempel SUVer.
Som nevnt ovenfor, kan dekk med samme størrelse ha ulik belastningsindeks. Når du skifter ut slitte dekk, anbefales det at du monterer dekkene med originalprodusentens belastningsindeks (og hastighetsindeks) og med de originale dimensjonene.
Uansett «kan den som klarer mer, også klare mindre», og det er selvsagt mulig å montere dekk på bilen som har høyere belastningsindeks enn produsentens spesifikasjoner skulle tilsi. Det er imidlertid ikke sikkert at du kan belaste dekket mer enn originalprodusentens spesifikasjoner oppgir, da det er begrensninger på maksimalt tillatt akseltrykk for kjøretøyet, uavhengig av dekkets belastningskapasitet.
Hva med størrelsen? Er det mulig å endre den?
Du finner svaret på dette spørsmålet i artikkelen om å endre størrelsen på dekk.
Hastighetsklasse for dekk angir den maksimale hastigheten som dekket tåler maksimal belastning.
På dekkskulderen (eller etiketten på sjåførdøren, eller i bileierens brukerhåndbok), er hastighetsindeksen definert av en bokstav rett ved siden av belastningsindeksen.
Her er hastighetsklassen for dekket V.
For å finne ut hvilken hastighet denne indeksen motsvarer, kan du ganske enkelt referere til diagrammet for hastighetsklasse for dekk nedenfor:
Hvis dekket for eksempel har en hastighetsklasse på V, tåler det en maksimal hastighet på 240 km/t.
Når dekkene er utslitte, er det absolutt mulig å erstatte dem med dekk som har høyere hastighetsindeks enn det som er angitt på de gamle dekkene. Du skal imidlertid aldri montere dekk med lavere hastighetsindeks med mindre det er dekk med vinteregenskaper, som vinterdekk eller helårsdekk. Dette omtales nedenfor.
Hvis du bruker dekk med vinteregenskaper (merket med 3PMSF: enten vinterdekk eller helårsdekk), kan hastighetsindeksen være lavere enn den som gjelder for sommerdekk eller originaldekkene som er montert på kjøretøyet.
Hvordan er det mulig? Dekk med vinteregenskaper er konstruert annerledes, fordi de skal kunne kjøres under vanskelige klimatiske forhold (på snø, hålkeføre osv.), og har kanskje ikke den samme hastighetsindeksen.
Vanligvis kjører du imidlertid på lavere hastighet om vinteren enn du ville gjort på tørre veier med sommerdekk. I Storbritannia vil hastighetsindeksen for dekk med vinteregenskaper fortsatt være over den nasjonale fartsgrensen. Uansett må sjåføren begrense bilens hastighet for å ikke overskride dekkets maksimalhastighet.
Etter å ha stått overfor et tilbud som ble både komplisert og allsidig, valgte Michelin å forenkle med sin helårsserie CrossClimate [Link to «CC2 TDP»]. Den kan tilby en separat belastnings- og hastighetsindeks for hver dekkdimensjon som dekker alle de vanlige belastnings- og hastighetskravene for dekk i den dimensjonen.
CrossClimate-serien gir utmerket ytelse både vinter og sommer.