microsoftteams image

KAN DU BENYTTE ULIKE DEKK?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Kan du sette ulike dekk foran og bak? Kan du blande ulike dekkmerker? Kan du ha forskjellige mønsterdybder på samme aksel? Det er ikke lett å finne frem, men MICHELIN hjelper deg å forstå hva som er mulig og ikke.

 1 - Montering av forskjellige dekk FORAN og BAK

Kan det være ulik slitasje på dekk foran og bak?

Dekkene på en bil slites ulikt foran og bak. Når du kjøper en ny bil eller skifter alle fire dekkene samtidig, har dekkene til en forhjulsdrevet bil en tendens til å slites raskere enn bakdekkene. Det er derfor normalt å ha forskjeller i mønsterdybde mellom for- og bakdekk. Loven forbyr ikke dette så lenge slitasjeindikatorene ikke er nådd.

There can be different levels of wear on front and rear tyres

Bytte ut to nye dekk: bør du sette dem foran eller bak?

Dypere slitebanedekk på bakakselen gir bedre håndtering, vått grep, evakuerer vann, og bidrar dermed til å unngå overstyring og tap av kjøretøyets stabilitet på vått underlag.

Dypere slitebanedekk på forakselen kan forbedre våt rettlinjebremsing og stopplengde.

Hvis bare to dekk skiftes ut, anbefaler MICHELIN generelt at de installeres på bakakselen i mangel av anbefaling fra en dekkservicepersonell eller forbrukerens preferanser om det motsatte.

Kan du sette ulike merkedekk foran og bak? 

Det er ingen lov mot det. For eksempel kan du montere MICHELIN-dekk foran og et annet merke bak.

You can put different brand tyres on the front and rear

Kan det være ulike slitebaner på dekk foran og bak?

Vi har sett at det er mulig å montere dekk av forskjellige merker foran og bak. Det er også mulig å montere dekk av samme merke med ulikt slitemønster foran og bak

There can be different treads on the front and rear tyres

Kan du blande vinter- og sommerdekk foran og bak?

Juridisk sett er ikke dette forbudt, men det er ikke det Michelin-ekspertene anbefaler. Hvorfor ikke? Fordi vei- og værforhold kan føre til at dekkene oppfører seg annerledes.

Hvis du for eksempel setter sommerdekk foran og vinterdekk bak: om vinteren vil bakdekkene dine ha et godt grep og du risikerer ikke å snurre.

På den andre siden, om sommeren vil det være omvendt: sommerdekket vil gripe bedre på tørr vei og det vil være fare for "overstyring" med vinterdekk bak. Overstyring er når bilen svinger mer enn den får beskjed om å gjøre med rattet: det er begynnelsen på et spinn.

Det anbefales derfor ikke å montere ulike sesongdekk foran og bak, men hvis dette er tilfellet er det å foretrekke å montere sommerdekk foran og helårs- eller vinterdekk bak.

It is not recommended to mix winter and summer tyres on the front and rear

2 - Montering av forskjellige dekk på samme aksel

Kan du sette dekk av ulike merker, slitebaner, dybder eller årstider på samme aksel?

Dette er generelt forbudt.

På samme aksel bør dekk til og med være av samme modell. Det er imidlertid en toleranse dersom bruken er midlertidig. For eksempel hvis du har en punktering og kjører med reservehjulet. I dette tilfellet bør du gå til en profesjonell så snart som mulig for å få skiftet dekket.

It is generally prohibited to put tyres of different brands on the same axle
It is generally prohibited to put tyres with different treads on the same axle
It is generally prohibited to have tyres with different depths on the same axle
It is generally prohibited to put tyres for different seasons on the same axle

Hvorfor er det forbudt?

Det er et spørsmål om dimensjoner. Ulike dekkprodusenter tar sikte på ulike diametre i ulike dekkmodeller. Omkretsen kan derfor variere hvis du setter et annet dekk på samme aksel, noe som kan føre til en funksjonsfeil på ESP (Electronic Stability Program), og det er et spørsmål om dimensjoner samt indirekte målinger av inflasjonstrykket.

Dersom omkretsen på venstre og høyre side ikke er den samme, vil det være en forskjell i rotasjonshastighet og sensoren, som tolker at et dekk har for lite luft, vil sende en advarsel. I tillegg kan dette føre til at kjøretøyet trekker til den ene siden av veien eller har en annen respons på våte veier avhengig av om du svinger til venstre eller høyre.

Ulike dybder på venstre og høyre side: bør jeg benytte begge dekkene mine hvis jeg punkterer?

Hvis du har et punktert dekk, vil mekanikeren din fikse det hvis det kan repareres eller erstatte det med et nytt.

Hvis det ikke er for stor forskjell mellom de to mønsterdybdene, vil mekanikeren kun skifte det punkterte dekket. Ellers vil han anbefale å bytte begge dekkene.

Your mechanic will judge if it is necessary to replace both tyres of the same axle instead of one after a puncture

Å blande dekk på 4x4

Hjulenes innvirkning på differensialen

I svinger må det indre hjulet rulle saktere enn det ytre hjulet fordi størrelsen på de to sirklene ikke er den samme. Dette er grunnen til at differensialene regulerer og forhindrer at begge hjulene kjører med samme hastighet i svinger.

På 4x4-kjøretøy er dekkene designet med en annen rulleomkrets foran og bak.

De er utstyrt med en differensial som styrer fordelingen av kraften som sendes foran og bak i henhold til disse ulike omkretsene.

Hvis du monterer dekk med ulik omkrets på din 4x4 som ikke er de som kjøretøyet er designet for, vil differensialen bli forstyrret og vil ikke lenger kunne reguleres. Det er derfor viktig å følge produsentens dekkanbefalinger for denne typen kjøretøy. Vi anbefaler deg også å sjekke kjøretøyprodusentens anbefalinger før du monterer dekk med ulik slitasje foran og bak på et 4x4 kjøretøy.

Hvis du er i tvil, kontakt en profesjonell.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.