
Dekkrotasjon: Hvordan og hvorfor skal dekkene roteres?
Dekkrotasjon: Hvordan og hvorfor skal dekkene roteres?
For å si det enkelt, dekkrotasjon er prosessen med å bytte posisjoner for dekkene til en bil. Ideen er å få mest mulig ut av et sett med bildekk. Regelmessig rotering forlenger dekkenes levetid og forbedrer ytelsen. Det er viktig å merke seg at ikke alle bilister kan rotere bildekkene som de ønsker. Les videre for å finne ut mer.
Som nevnt krever dekkrotasjon at dekkene bytter posisjoner rundt på en bil, fra foran til bak eller side til side.
Hovedgrunnen til at dekkrotasjonvirker, er at alle dekktyper har lett for å slites ned i ulik grad. Dekk på drivakselen slites ned raskest på grunn av girkasse, effekt og dreiemoment. Dette gjelder for både for- og bakhjulsdrevne kjøretøy. Fordekkene tar den største støyten, ettersom de fleste biler har forhjulsdrift. Det er motsatt for bakhjulsdrevne kjøretøy.
Ved slike omstendigheter, kan det gjerne være en fordel å flytte de to bakhjulene foran. Dette maksimerer potensialet, slik at alle dekkene slites jevnt og varer lenger
Dekk bør vedlikeholdes periodisk ved å følge rotasjonsmønsteret som er angitt i bilens brukerhåndbok.
Du bør rotere dekkene ca. hver 8000–10 000 km. For enkelte av dere, er dette på samme tid som bilservicen. Rett tid kan også være når du skal bytte fra vinter- til sommerdekk. Eller rett og slett når du kjøper nye dekk.
Når du bare skifter ut to dekk, anbefaler Michelin at de nye eller minst slitte dekkene monteres på bakakselen, slik at bilkontroll og -sikkerhet forbedres. Dette rådet gjelder for kjøretøy med for- og bakhjulsdrift med samme dekkstørrelse foran og bak.
Må omjusteres i samsvar med bil produsentens eller dekkprodusentens anbefalinger.
Bruker du dekkrotasjon som forebyggende vedlikehold, bidrar det til å sikre at dekkene slites jevnt.
Ulike faktorer forårsaker at dekkene blir slitte:
En annen årsak kan være ... høyrerattet! I land med bilrattet på høyre side, er høyresvinger vanligvis skarpere enn venstresvinger, og akkurat som en idrettsutøver på løpebanen, dekker venstredekket mer avstand i ytterkant. Det fører til mer slitasje enn for det høyre!
Først definerer dekkprofilen reglene for bilens dekkrotasjon.
Assymetrisk, symmetrisk, og retningsbestemt dekkmønster
Retningsbestemte og asymmetriske profildekk kan kun brukes i én kjøreretning. Det betyr at de kun kan påmonteres i en posisjon. Det er angitt med en pil på dekkets ytre sidevegg, og en sidevegg for denne dekktypen er markert med «Ytterside».
For disse dekkene må dekkrotasjonen i høyeste grad være lateral. Venstre fordekk må plasseres på samme side, men bakerst. Det samme gjelder for høyre side.
På den annen side påvirkes ikke symmetriske dekk av hjulplasseringen under en rotasjon. Symmetriske dekk har samme mønster på venstre og høyre side. De har ingen monteringsretning. De har ikke problemer med å snurre rundt i noen retning. Konklusjonen er at de kan monteres både på venstre eller høyre side, foran eller bak.
Når det gjelder dekkrotasjon, må det imidlertid tas hensyn til kjøretøyets drivakselsystem.
Passasjer og firehjulsdrift og allhjulsdrift for lett lastebil
Visuell A: Kjøretøy med bak-, firehjuls- og allhjulsdrift
Visuell B: Kjøretøy med forhjulsdrift
Passasjer og firehjulsdrift og allhjulsdrift for lett lastebil
Visuell A: Kjøretøy med bak-, firehjuls- og allhjulsdrift
Visuell B: Kjøretøy med forhjulsdrift
Passasjer og firehjulsdrift og allhjulsdrift for lett lastebil
(Brukes kun med to dekk eller ulike dekkstørrelser mellom for- og bakakslene)
Dreieretningen for piggdekk skal aldri endres.
Dette kan gjennomføres ved å dreie dekk forover til bakover på samme siden til kjøretøyet.
Søk alltid profesjonell hjelp! Du kan få utført fagmessig rotasjon av dekkene dine. Og ikke minst kan en dekkspesialist kontrollere dem for deg og påvise mulige skader.