adobestock 414551736

Dekkrotasjon: Hvordan og hvorfor skal dekkene roteres?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

For å si det enkelt, dekkrotasjon er prosessen med å bytte posisjoner for dekkene til en bil. Ideen er å få mest mulig ut av et sett med bildekk. Regelmessig rotering forlenger dekkenes levetid og forbedrer ytelsen. Det er viktig å merke seg at ikke alle bilister kan rotere bildekkene som de ønsker. Les videre for å finne ut mer.

Hva er dekkrotasjon?

Som nevnt krever dekkrotasjon at dekkene bytter posisjoner rundt på en bil, fra foran til bak eller side til side.

Hovedgrunnen til at dekkrotasjonvirker, er at alle dekktyper har lett for å slites ned i ulik grad. Dekk på drivakselen slites ned raskest på grunn av girkasse, effekt og dreiemoment. Dette gjelder for både for- og bakhjulsdrevne kjøretøy. Fordekkene tar den største støyten, ettersom de fleste biler har forhjulsdrift. Det er motsatt for bakhjulsdrevne kjøretøy.

Ved slike omstendigheter, kan det gjerne være en fordel å flytte de to bakhjulene foran. Dette maksimerer potensialet, slik at alle dekkene slites jevnt og varer lenger

Når skal du rotere dekkene?

Dekk bør vedlikeholdes periodisk ved å følge rotasjonsmønsteret som er angitt i bilens brukerhåndbok.

Du bør rotere dekkene ca. hver 8000–10 000 km. For enkelte av dere, er dette på samme tid som bilservicen. Rett tid kan også være når du skal bytte fra vinter- til sommerdekk. Eller rett og slett når du kjøper nye dekk.

Når du bare skifter ut to dekk, anbefaler Michelin at de nye eller minst slitte dekkene monteres på bakakselen, slik at bilkontroll og -sikkerhet forbedres. Dette rådet gjelder for kjøretøy med for- og bakhjulsdrift med samme dekkstørrelse foran og bak.

Må omjusteres i samsvar med bil produsentens eller dekkprodusentens anbefalinger.

Hvorfor trenger du dekkrotasjon?

Bruker du dekkrotasjon som forebyggende vedlikehold, bidrar det til å sikre at dekkene slites jevnt.

Ulike faktorer forårsaker at dekkene blir slitte:

  • plasseringen av bilens motor: hvis den er plassert foran, vil trolig fordekkene bære mer vekt enn bakdekkene. Derfor vil fordekkene slites ned raskere.
  • Hvis du kjører mye på grusveier eller i fjellterreng, blir dekkene fortere slitt sammenlignet med vanlig kjøring i byen eller på motorveien.
  • På de fleste biler anvendes bremser vanligvis på forhjulene. Det medfører ekstra slitasje sammenlignet med bakhjulene.
  • Dårlig hjuljustering er en annen årsak til fremskyndet slitasje.


En annen årsak kan være ... høyrerattet! I land med bilrattet på høyre side, er høyresvinger vanligvis skarpere enn venstresvinger, og akkurat som en idrettsutøver på løpebanen, dekker venstredekket mer avstand i ytterkant. Det fører til mer slitasje enn for det høyre!

Hvordan skal dekkene roteres?

Først definerer dekkprofilen reglene for bilens dekkrotasjon.

sculpture

Assymetrisk, symmetrisk, og retningsbestemt dekkmønster

Retningsbestemte og asymmetriske profildekk kan kun brukes i én kjøreretning. Det betyr at de kun kan påmonteres i en posisjon. Det er angitt med en pil på dekkets ytre sidevegg, og en sidevegg for denne dekktypen er markert med «Ytterside».

tire rotation

For disse dekkene må dekkrotasjonen i høyeste grad være lateral. Venstre fordekk må plasseres på samme side, men bakerst. Det samme gjelder for høyre side.

På den annen side påvirkes ikke symmetriske dekk av hjulplasseringen under en rotasjon. Symmetriske dekk har samme mønster på venstre og høyre side. De har ingen monteringsretning. De har ikke problemer med å snurre rundt i noen retning. Konklusjonen er at de kan monteres både på venstre eller høyre side, foran eller bak.

Når det gjelder dekkrotasjon, må det imidlertid tas hensyn til kjøretøyets drivakselsystem.

scheme6

FORETRUKNE DEKKROTASJONSMØNSTRE

Passasjer og firehjulsdrift og allhjulsdrift for lett lastebil
Visuell A: Kjøretøy med bak-, firehjuls- og allhjulsdrift
Visuell B: Kjøretøy med forhjulsdrift

scheme2

ALTERNATIVE DEKKROTASJONS- MØNSTRE FOR ALLE KJØRETØY

Passasjer og firehjulsdrift og allhjulsdrift for lett lastebil
Visuell A: Kjøretøy med bak-, firehjuls- og allhjulsdrift
Visuell B: Kjøretøy med forhjulsdrift

DEKKROTASJONSMØNSTER FOR TO HJUL

Passasjer og firehjulsdrift og allhjulsdrift for lett lastebil
(Brukes kun med to dekk eller ulike dekkstørrelser mellom for- og bakakslene)

ALTERNATIV ROTASJON FOR RETNINGSBESTEMT DEKK NÅR DET IKKE ER PRAKTISK MULIG Å TA AV DEKKET FRA HJULET

ROTASJONSMØNSTRE FOR TVILLINGHJUL

Dekkrotasjon for piggdekk

Dreieretningen for piggdekk skal aldri endres.

Dette kan gjennomføres ved å dreie dekk forover til bakover på samme siden til kjøretøyet.

Dekkrotasjon: Spør etter profesjonell hjelp

Søk alltid profesjonell hjelp! Du kan få utført fagmessig rotasjon av dekkene dine. Og ikke minst kan en dekkspesialist kontrollere dem for deg og påvise mulige skader. 

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
Finn min posisjon
Søk
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.