Slik monterer du et reservehjul?

Å bli stående fast med et punktert dekk er dessverre en vanlig hendelse som alle sjåfører på et eller annet tidspunkt opplever. Derfor er det viktig å vite nøyaktig hvordan du monterer et reservehjul når du står fast – og sørge for at du har alt nødvendig utstyr for å skifte ut det punkterte dekket raskt, slik at du kan komme deg på veien igjen så fort som mulig.

Skifte ut et punktert hjul med reservehjul

Heldigvis er det ikke for vanskelig å skifte et hjul hvis du vet hva du skal gjøre. Her viser vi deg noen enkle trinn du må følge for å ordne opp med det punkterte hjulet. I tillegg svarer vi på noen av de vanligste spørsmålene om å skifte et punktert hjul. 

Før du kjører noen steder, må du alltid sørge for at du har alt du trenger for å skifte til reservehjul.  De fleste av disse følger med kjøretøyet, mens andre har nyttig tilleggsutstyr for en rekke potensielle nødsituasjoner for oppbevaring i hanskerommet. Det kan være lommelykt eller dekkreparasjonssett.Før du kjører noen steder, må du alltid sørge for at du har alt du trenger for å skifte til reservehjul.  De fleste av disse følger med kjøretøyet, mens andre har nyttig tilleggsutstyr for en rekke potensielle nødsituasjoner for oppbevaring i hanskerommet. Det kan være lommelykt eller dekkreparasjonssett.

95335891 l

Nødvendig utstyr du trenger for å skifte et hjul:

  • En jekk
  • Kjøretøyets brukerhåndbok
  • Et fullt ut luftfylt reservehjul(sørg for å kontrollere trykket for reservehjulet regelmessig!)
  • Et hjulkryss

Nyttig tilleggsutstyr

  • En lommelykt
  • Stoppeklosser
  • Dekkreparasjonssett

en trinn-for-trinn-veiledning

Trinn 1: Trekk vekk fra veien og finn en trygg plass 

Så fort du forstår at bildekket er punktert, senk hastigheten og unngå brå bevegelser. Se etter en rett strekning på veien med flatt terreng, som en parkeringsplass eller, om nødvendig, en veiskulder med tilstrekkelig plass til at du kan bevege deg trygt rundt bilen. 

Trinn 2: Parker bilen, slå på varselblinklysene og sett ut varselstrekanten.

Husk at du kun må arbeide med kjøretøyet på et trygt, lovlig sted, og at kjøretøyet må være på stabil grunn.  Sørg for at andre sjåfører er klar over at du skifter hjul ved å slå på varselblinklysene, spesielt hvis du er ved siden av en trafikkert vei. Ikke glem å ta på deg refleksvesten. Hvis du har en varseltrekant, sett den minst 150 meter bak bilen.     

Trinn 3: Plasser stoppeklossene

Hvis du har stoppeklosser, sett disse rundt hjulene på motsatt side av det punkterte hjulet, slik at bilen stoppes fra å kunne rulle (f.eks., hvis det punkterte hjulet er bak, settes kilene foran). Hjulene låses, håndbrekket på, og bilen skal stå i gir (eller Park for automatgir), slik at kjøretøyet ikke ruller.

Trinn 4: Kontroller at du har alt utstyret du trenger 

Ta jekken og hjulkrysset ut av bilen, og se etter i kjøretøyets brukerhåndbok for viktig informasjon om bilmodellen din.  Finn hjulet, som vanligvis ligger i et rom i bunnen av bagasjerommet, og kontroller at det er helt luftfylt. Hvis det er en trygg plass du kan legge fra deg hjulet, som et gressområde ved siden av bilen, ta det ut og legg det forsiktig ned. 

Trinn 5:  Fjern hjulkapselen eller navdekslet fra det skadede hjulet

Hvis hjulet har en hjulkapsel eller navdeksel som dekker hjulmutrene, fjern dette med den flate enden av skrunøkkelen. Legg disse til side. 

Trinn 6: Løsne hjulmutrene

Bruk hjulkrysset til å løsne hjulmutrene, som du finner rett under hjulkapselen. Disse er vanligvis runde eller sekskantede, og kan løsnes ved å presse og trykke mot urviseren. Ikke fjern dem helt, men løsne dem en halv omgang for å låse de opp. 

Trinn 7: Løft opp bilen med jekken

Plasser jekken på kjøretøyets understell nær det punkterte hjulet. Du ser kanskje at kjøretøyet har et fritt område med ubeskyttet metall som er særskilt beregnet på plassering av en jekk. Se i brukerhåndboken for detaljer, også for å unngå at du forårsaker skade.

Når den er på plass, drei jekksveiven med urviseren helt til det punkterte hjulet er noen få tommer over bakken. Du må aldri ha noen del av kroppen under kjøretøyet mens det bæres oppe av en jekk. 

Trinn 8: Fjern hjulmutrene

Fortsett å skru løs hjulmutrene til du kan fjerne dem helt. Legg de til side på et trygt sted. 

Trinn 9: Ta av hjulet

Ta tak i hjulet og trekk det forsiktig av navet, sett det deretter trygt til side slik at det ikke triller vekk. 

Trinn 10: Monter reservehjulet

Sett på reservehjulet og juster det med hjulmutrene, trykk det deretter forsiktig inn til du ser endene på hjulmutrene gjennom hjulkransen.  Sett hjulmutrene på igjen og stram alle for hånd før du kontrollerer at de er forsvarlig festet. 

Trinn 11: Senk bilen til den berører bakken

Sveiv jekken ned slik at det nye hjulet berører bakken, men uten at hele kjøretøyets tyngde hviler på den. Trekk til hjulmutrene med hjulkrysset så stramt du kan. 

Trinn 12: Fullfør med å senke bilen

Senk bilen helt ned og fjern jekken. Kontroller så igjen at hjulmutrene er strammet tilstrekkelig. 

Trinn 13: Sett på plass hjulkapselen

Hvis du kan bruke det punkterte hjulets hjulkapsel på reservehjulet, sett det på plass nå. Hvis ikke, behold den og rydd den vekk.

Trinn 14: Rydd alt vekk

Legg det punkterte hjulet på samme plass som reservehjulet skal være, og sørg for at du ikke glemmer noe utstyr når du pakker sammen.  

Trinn 15: Sluttkontroll

Husk at trykket for reservehjulet skal være tilstrekkelig til at du kan være sikker på det er trygt å kjøre med. Kontakt en bilberger hvis du er umiddelbart bekymret for situasjonen. De kan sette på reservehjulet for deg, og for en avgift kan de kontrollere om bilen er trygg å kjøre med til nærmeste verksted. 

Vanlige spørsmål:

Hvor lenge kan du kjøre med et reservehjul? 

Det avhenger av hvilken type reservehjul du har, men de er vanligvis ikke designet for å brukes over lengre tid – eller for spesielt høye hastigheter. Enkelte bilmodeller har kun plass til mindre reservehjul, som ikke bør kjøres med over 80 km/t. Det er fordi de har mindre trekkraft og er mindre egnet til å manøvrere på veien i dårlig vær. Ta hensyn til at reservehjulet også kan være beregnet på en annen sesong enn de andre hjulene som sitter på bilen.

Besøk en dekkspesialist så fort som mulig etter at reservehjulet er montert.  De kan kontrollere om hjulet er sikkert, samt kontrollere det skadede hjulet. Hvis reservehjulet er for midlertidig bruk eller et plassbesparende reservehjul, må du overholde bruksbegrensningene som beskrevet i kjøretøyhåndboken. Men vanligvis skal du melde deg på verkstedet så snart du kan for å få en fullstendig vurdering og for å erstatte det punkterte dekket med et nytt.

Når bør jeg skifte ut dekkene?

Det anbefales på det sterkeste å skifte ut dekkene etter 10 år. Men hvis du oppdager at dekket er skadet eller har nådd den lovlige slitasjegrensen før denne perioden, må det skiftes. 

Som en tommelfingerregel, bør du få dekkene kontrollert av et dekkverksted hvert 5–6 år.

Hvor lang tid tar det å montere et reservehjul på bilen?

Avhengig av hvor trygg du er, kan et punktert hjul skiftes ut med et reservehjul på under 30 minutter, men sørg for å ta den tiden du trenger, og gå trygt til verks ved å følge hvert trinn. I tillegg må trykket for reservehjulet være på riktig nivå. Det er viktig å la et dekkverksted regelmessig kontrollere reservehjulets trykk på alle sikkerhetskontrollene. Hvis du er i tvil, kan det være en god idé å øve på å skifte hjul på et trygt sted, som for eksempel når du har parkert hjemme.

Før du kjører noen steder, må du for sikkerhets skyld alltid sørge for at du har det du trenger av nødvendig verktøy for å skifte til reservedekk. De fleste av disse følger med kjøretøyet, mens andre har nyttig tilleggsutstyr for en rekke potensielle nødsituasjoner for oppbevaring i hanskerommet. Det kan være lommelykt eller dekkreparasjonssett. 

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Car
  • Car
  • Motorbike
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon

Finn de perfekte MICHELIN-dekkene på null komma niks