Trinn 1: Trekk vekk fra veien og finn en trygg plass
Så fort du forstår at bildekket er punktert, senk hastigheten og unngå brå bevegelser. Se etter en rett strekning på veien med flatt terreng, som en parkeringsplass eller, om nødvendig, en veiskulder med tilstrekkelig plass til at du kan bevege deg trygt rundt bilen.
Trinn 2: Parker bilen, slå på varselblinklysene og sett ut varselstrekanten.
Husk at du kun må arbeide med kjøretøyet på et trygt, lovlig sted, og at kjøretøyet må være på stabil grunn. Sørg for at andre sjåfører er klar over at du skifter hjul ved å slå på varselblinklysene, spesielt hvis du er ved siden av en trafikkert vei. Ikke glem å ta på deg refleksvesten. Hvis du har en varseltrekant, sett den minst 150 meter bak bilen.
Trinn 3: Plasser stoppeklossene
Hvis du har stoppeklosser, sett disse rundt hjulene på motsatt side av det punkterte hjulet, slik at bilen stoppes fra å kunne rulle (f.eks., hvis det punkterte hjulet er bak, settes kilene foran). Hjulene låses, håndbrekket på, og bilen skal stå i gir (eller Park for automatgir), slik at kjøretøyet ikke ruller.
Trinn 4: Kontroller at du har alt utstyret du trenger
Ta jekken og hjulkrysset ut av bilen, og se etter i kjøretøyets brukerhåndbok for viktig informasjon om bilmodellen din. Finn hjulet, som vanligvis ligger i et rom i bunnen av bagasjerommet, og kontroller at det er helt luftfylt. Hvis det er en trygg plass du kan legge fra deg hjulet, som et gressområde ved siden av bilen, ta det ut og legg det forsiktig ned.
Trinn 5: Fjern hjulkapselen eller navdekslet fra det skadede hjulet
Hvis hjulet har en hjulkapsel eller navdeksel som dekker hjulmutrene, fjern dette med den flate enden av skrunøkkelen. Legg disse til side.
Trinn 6: Løsne hjulmutrene
Bruk hjulkrysset til å løsne hjulmutrene, som du finner rett under hjulkapselen. Disse er vanligvis runde eller sekskantede, og kan løsnes ved å presse og trykke mot urviseren. Ikke fjern dem helt, men løsne dem en halv omgang for å låse de opp.
Trinn 7: Løft opp bilen med jekken
Plasser jekken på kjøretøyets understell nær det punkterte hjulet. Du ser kanskje at kjøretøyet har et fritt område med ubeskyttet metall som er særskilt beregnet på plassering av en jekk. Se i brukerhåndboken for detaljer, også for å unngå at du forårsaker skade.
Når den er på plass, drei jekksveiven med urviseren helt til det punkterte hjulet er noen få tommer over bakken. Du må aldri ha noen del av kroppen under kjøretøyet mens det bæres oppe av en jekk.
Trinn 8: Fjern hjulmutrene
Fortsett å skru løs hjulmutrene til du kan fjerne dem helt. Legg de til side på et trygt sted.
Trinn 9: Ta av hjulet
Ta tak i hjulet og trekk det forsiktig av navet, sett det deretter trygt til side slik at det ikke triller vekk.
Trinn 10: Monter reservehjulet
Sett på reservehjulet og juster det med hjulmutrene, trykk det deretter forsiktig inn til du ser endene på hjulmutrene gjennom hjulkransen. Sett hjulmutrene på igjen og stram alle for hånd før du kontrollerer at de er forsvarlig festet.
Trinn 11: Senk bilen til den berører bakken
Sveiv jekken ned slik at det nye hjulet berører bakken, men uten at hele kjøretøyets tyngde hviler på den. Trekk til hjulmutrene med hjulkrysset så stramt du kan.
Trinn 12: Fullfør med å senke bilen
Senk bilen helt ned og fjern jekken. Kontroller så igjen at hjulmutrene er strammet tilstrekkelig.
Trinn 13: Sett på plass hjulkapselen
Hvis du kan bruke det punkterte hjulets hjulkapsel på reservehjulet, sett det på plass nå. Hvis ikke, behold den og rydd den vekk.
Trinn 14: Rydd alt vekk
Legg det punkterte hjulet på samme plass som reservehjulet skal være, og sørg for at du ikke glemmer noe utstyr når du pakker sammen.
Trinn 15: Sluttkontroll
Husk at trykket for reservehjulet skal være tilstrekkelig til at du kan være sikker på det er trygt å kjøre med. Kontakt en bilberger hvis du er umiddelbart bekymret for situasjonen. De kan sette på reservehjulet for deg, og for en avgift kan de kontrollere om bilen er trygg å kjøre med til nærmeste verksted.