Hva er hjulbalansering?
Når vi snakker om hjulbalansering, snakker vi faktisk om dekk + felgenheten. Et hjul kan være i ubalanse når ett område av dekket eller felgen er tyngre eller lettere enn de andre. Det er denne ujevnt fordelte massen som skaper ubalanse.
Hjulbalansering er et inngrep som tar sikte på å kompensere hjulet med en masse for å gjenopprette likevekten og gjøre rotasjonen optimal.
Hvordan blir hjulene ubalanserte?
Ofte, når dekk er montert, hvis det er en liten ubalanse i dekket eller i hjulet, og disse effektene kan faktisk kombineres for å forsterke den dynamiske ubalansen. Derfor bør dynamisk balansering utføres systematisk hver gang dekk skiftes eller monteres på nytt.
Balansering er forbundet med montering. Det utføres systematisk av fagmannen når han eller hun utfører dekkmonteringen for deg.
Hvorfor er hjulbalansering viktig?
Hvis det er stort nok, kan enhver ubalanse i hjul- og dekkenheten generere vibrasjoner i fjæringen og kjøretøystrukturen ved bestemte hastigheter. Slike vibrasjoner kan ikke bare gjøre kjøringen din ubehagelig, men også fremskynde slitasjen på dekkmønsteret og andre fjæringskomponenter i kjøretøyet. For tidlig slitasje fører til økte kostnader da dekket må skiftes før sin tid.
Hjulbalansering sørger for at du unngår ulempene med ubehagelige vibrasjoner i bilen og de for tidlige utgiftene ved å skifte det ujevnt slitte dekket.
Hvordan vet jeg om hjulene mine er ute av balanse?
Hovedsignalet er når du merker vibrasjoner under kjøring, som forårsaker ubehag. Du kan merke disse vibrasjonene i rattet, gulvet, dashbordet eller setene.
Ubalanse merkes noen ganger bare når du når visse hastigheter som representerer naturlige vibrasjonsfrekvenser i fjæringssystemene og kjøretøyets struktur.
Når burde jeg balansere hjulene mine?
Balansering er alltid nødvendig når et dekk er montert.
Hvis hjulet ditt har blitt truffet, for eksempel av en fortauskant, kan felgen ha blitt skadet og hjulet må kanskje rebalanseres. Få det sjekket av en fagmann hvis du er i tvil.
Hvordan gjøres hjulbalansering?
Fagmannen bruker en hjulbalanserer for å oppdage ubalanserte områder av dekk- og felgmontasjen. Deretter plasserer han vekter på utsiden eller innsiden av felgen, på de stedene som er oppdaget av maskinen, for å kompensere for ubalansen.
– På stålfelger: fagmennene kroker vekter på flensene på felgen.
– På aluminiumsfelger: fagmennene legger vekter på limstrimler bak eikene for å unngå å skade felgen.
Hjulbalansering nær meg
Hvis du har lagt merke til en vibrasjon eller ønsker å bytte dekk, kan du finne en fagmann nær deg ved å bruke vårt forhandler-lokaliseringsverktøy.