how to take care of your tyres

Hjuljustering, hjulbalansering : når skal man gjøre det?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Feil hjulinnstilling eller hjulbalansering kan ha konsekvenser for sikkerheten og levetiden til dekkene dine, noe som kan føre til kostnader som kan unngås. 

I denne artikkelen skal vi se i detalj på hva hjulbalansering er og når det bør gjøres. Vi skal også se på konsekvensene av feil hjulinnstilling og hvordan man fikser det.  

Hjulbalansering

Hva er hjulbalansering?

Når vi snakker om hjulbalansering, snakker vi faktisk om dekk + felgenheten. Et hjul kan være i ubalanse når ett område av dekket eller felgen er tyngre eller lettere enn de andre. Det er denne ujevnt fordelte massen som skaper ubalanse. 

Hjulbalansering er et inngrep som tar sikte på å kompensere hjulet med en masse for å gjenopprette likevekten og gjøre rotasjonen optimal.

Hvordan blir hjulene ubalanserte?

Ofte, når dekk er montert, hvis det er en liten ubalanse i dekket eller i hjulet, og disse effektene kan faktisk kombineres for å forsterke den dynamiske ubalansen. Derfor bør dynamisk balansering utføres systematisk hver gang dekk skiftes eller monteres på nytt.

Balansering er forbundet med montering. Det utføres systematisk av fagmannen når han eller hun utfører dekkmonteringen for deg.

Hvorfor er hjulbalansering viktig?

Hvis det er stort nok, kan enhver ubalanse i hjul- og dekkenheten generere vibrasjoner i fjæringen og kjøretøystrukturen ved bestemte hastigheter. Slike vibrasjoner kan ikke bare gjøre kjøringen din ubehagelig, men også fremskynde slitasjen på dekkmønsteret og andre fjæringskomponenter i kjøretøyet. For tidlig slitasje fører til økte kostnader da dekket må skiftes før sin tid.

Hjulbalansering sørger for at du unngår ulempene med ubehagelige vibrasjoner i bilen og de for tidlige utgiftene ved å skifte det ujevnt slitte dekket.

Hvordan vet jeg om hjulene mine er ute av balanse?

Hovedsignalet er når du merker vibrasjoner under kjøring, som forårsaker ubehag. Du kan merke disse vibrasjonene i rattet, gulvet, dashbordet eller setene.

Ubalanse merkes noen ganger bare når du når visse hastigheter som representerer naturlige vibrasjonsfrekvenser i fjæringssystemene og kjøretøyets struktur.

Når burde jeg balansere hjulene mine?

Balansering er alltid nødvendig når et dekk er montert.

Hvis hjulet ditt har blitt truffet, for eksempel av en fortauskant, kan felgen ha blitt skadet og hjulet må kanskje rebalanseres. Få det sjekket av en fagmann hvis du er i tvil.

Hvordan gjøres hjulbalansering?

Fagmannen bruker en hjulbalanserer for å oppdage ubalanserte områder av dekk- og felgmontasjen. Deretter plasserer han vekter på utsiden eller innsiden av felgen, på de stedene som er oppdaget av maskinen, for å kompensere for ubalansen.

– På stålfelger: fagmennene kroker vekter på flensene på felgen.

– På aluminiumsfelger: fagmennene legger vekter på limstrimler bak eikene for å unngå å skade felgen.

Hjulbalansering nær meg

Hvis du har lagt merke til en vibrasjon eller ønsker å bytte dekk, kan du finne en fagmann nær deg ved å bruke vårt forhandler-lokaliseringsverktøy.

Hjuljustering

Hva er hjuljustering?

I motsetning til balansering, som vanligvis handler om dekk- og hjulmonteringen, handler innretting faktisk om kjøretøyets fjæring.Å justere kjøretøyets fjæring betyr å justere hjulvinklene til produsentens spesifikasjoner. Dette inkluderer justering av kjøretøyets innretting og camber, som diskutert mer detaljert nedenfor.

Dette er en kompleks operasjon som må utføres av en spesialist.

Hvordan vet jeg om hjulene mine er ute av justering?

Ujevn dekkslitasje eller dårlig dekklevetid er signaler som kan indikere et innrettingsproblem.

Hvis du for eksempel merker at skulderen på dekket er mer slitt enn resten, så haster det å få kontrollert innrettingen av kjøretøyets fjæring og justert om nødvendig.

På disse bildene er områdene av dekket som er berørt indikert:

worn tyre

(1) Gradslitasje med utstående kanter indikerer en feiljustering.
(2) Akselerert slitasje på den ene siden av dekkmønsteret, innvendig eller utvendig, kan indikere feiljustering av camber

Feiljustering kan føre til:

•    endret kjøretøyadferd, spesielt dårligere veigrep som kompromitterer sikkerheten til passasjerene (kjøretøyet har en tendens til å trekke til den ene siden av veien).
•    for tidlig slitasje på dekkene dine som krever at de må skiftes før tiden
•    for høyt drivstofforbruk.

Hvordan blir hjulinnstillingen feil?

Feilstilling kan oppstå etter å ha truffet en fortauskant, kjørt inn i et hull eller i mer alvorlige situasjoner, som for eksempel ulykker.

Hvorfor er det viktig å justere hjulinnstillingen?

Riktig justert hjulinnstilling bidrar til å optimalisere kjøretøyets håndtering og dekklevetid.

I tillegg sparer du penger fordi:

•    dekkene dine varer lenger
•    du bruker mindre drivstoff

Hvordan justerer jeg hjulinnstillingen?

Dette må gjøres av en utstyrt fagperson. Han gjør de nødvendige justeringene i henhold til produsentens anbefalinger for å optimalisere kjøretøyets oppførsel.

Under geometrikontrollen kontrolleres ulike justeringer, inkludert parallellitet og camber, som har direkte innvirkning på dekkenes levetid.

1/ Justering eller tå

Justering eller tå refererer til hjulene på samme aksel.

Venstre: forhjulene har en "toe-in"-defekt: de konvergerer innover.
Høyre: forhjulene har en "åpningsfeil": de er vendt utover.

Wheel alignment
parallelisme

Venstre- I land hvor folk kjører på venstre side skjer det motsatte. Sjåføren kompenserer ved å styre mot høyre, noe som sliter ut høyre dekk for tidlig. 

Høyre - I land der folk kjører på høyre side av veien, trekker veiens helning bilen til høyre side. Sjåføren styrer derfor litt til venstre for å kompensere. I dette tilfellet vil dekket til venstre bli mest slitt.

2/ Camber

Camber er helningen til hjulet fra vertikalen når man ser på kjøretøyet forfra.
Venstre- Til venstre en negativ camber.

Høyre - Til høyre en positiv camber.

camber

Hvis denne vinkelen er for stor, vil dekket slites ujevnt.

Positiv camber er når toppen av hjulet beveger seg bort fra kjøretøyet. Overdreven positiv camber sliter dekket på ytterkanten.

Negativ camber er når toppen av hjulet vippes mot innsiden av kjøretøyet. Overdreven negativ camber sliter dekket på innerkanten.

Cambervinkelen studeres og justeres for hvert kjøretøy for å holde dekket så flatt som mulig på bakken i rette linjer og i svinger. Hvis det er for stor forskjell i camber-vinkler mellom forhjulene, vil kjøretøyet ha en tendens til å trekke kraftig til den ene siden.

Når bør jeg få sjekket hjulinnstillingen min?

Det anbefales at du får sjekket hjulinnstillingen når du merker ujevn slitasje på dekkene, hvis du oppdager endringer i håndteringen eller styringen og når du har montert nye dekk.

Dekkslitasje kontrolleres under kjøretøyets tekniske kontroll. Hvis unormal slitasje er registrert av teknikeren, kan han råde deg til å få justeringen kontrollert.

microsoftteams image 10

Hjuljustering nær meg

Du kan bruke vår forhandlervelger: den vil hjelpe deg med å finne en dekkspesialist i nærheten.

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.