r3a1 header def

Hva skal man gjøre med et flatt dekk?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Hvis du har et flatt dekk, kan det være av flere årsaker. Ofte er trykktap en konsekvens av punktering av dekk, eller skade på dekksideveggen, men det kan også være en lekkende ventil, ventilhette eller til og med hjulet. Så hva bør du gjøre når dekket ditt blir flatt? 
La oss komme til sakens kjerne.

Hvordan vet jeg om det flate dekket mitt er forårsaket av en punktering av dekkene?

Et flatt dekk kan ha fått en punktering av dekkene. Punkteringen kan ha vært forårsaket av en spiker, et skarpt fremmedlegeme som du kjørte over, et støt mot sideveggen eller en utett ventil.

Tegn på at du kan ha punktert dekk:

●    Treg eller tung styring
●    Tilsynelatende drag i bilen når den ruller sakte
●    Et konstant trekk i én retning
●    Økt støy fra ett dekk i svinger
●    Advarsel fra dekktrykkovervåkingssystem
●    Bilen sitter ikke i vater når du nærmer deg den
●    Et dekk som ser mer deformert ut når det sitter på bakken 

46129044 m

I dette tilfellet anbefales det at du skifter dekk (eller får skiftet dekk) og viser det punkterte dekket til en profesjonell. 

Er det trygt å kjøre med flatt dekk?

Nei. Enhver dekkpunktering, uansett størrelse, må kontrolleres av en kvalifisert fagperson. Det er ikke trygt å fylle et skadet dekk på nytt fordi du risikerer å sprekke dekket og en tilhørende rask deflasjon mens du er i nærheten av det. Å kjøre på et skadet dekk kan sette deg selv, passasjerene og andre trafikanter i fare fordi bilen kanskje ikke håndterer normalt og dekket kan sprekke.

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk

Skade på dekksideveggen

Mindre slitebaneskader, vekk fra skuldrene og sideveggen på dekket, kan ofte repareres. 

Men når en punktering eller rift oppstår i nærheten av eller på sideveggen, kan mindre reparasjoner ikke utføres. I slike situasjoner må det brukes en reparasjon av sideveggen, referert til som en større reparasjon, for å sikre at dekket er tilstrekkelig forsterket, men forblir fleksibel. Ofte er denne typen reparasjoner ikke økonomisk for et bildekk, og det er ikke mange dekkforhandlere som har nødvendig utstyr.
Derfor kan det være å foretrekke å bytte ut dekket med et nytt.

Reparasjoner av bildekk bør kun utføres av kompetente teknikere. Reparasjonsfirmaet kan nekte å reparere dekkene dine av en rekke årsaker, for eksempel hvis de mistenker at bilen har kjørt på dekket i en underoppblåst tilstand.

Det er en rekke andre årsaker til at et dekk ikke kan repareres. Hvis du oppdager noen av disse er dekket ditt ikke egnet for reparasjon og må skiftes i stedet:

●    Mindre enn 1,6 mm mønsterdybde i den sentrale ¾ av mønsterbredden
●    Vulst eller strukturell skade eller svakhet, inkludert intern korrosjon forårsaket av fuktighet som kommer inn via kutt.
●    Gammel gummi
●    Flere tidligere punkteringer

Jeg har et flatt dekk som ikke er punktert eller skadet

I dette tilfellet kan det være en lekkende ventil eller et hjul, eller det kan være at dekkene dine krever mer regelmessig vedlikehold. Det er naturlig at dekkene mister litt lufttrykk over tid. Som en del av regelmessig overvåking kan lufttrykket etterfylles med jevne mellomrom, forutsatt at trykket ikke har falt nok til å forårsake skade på dekket. 

Det anbefales at lufttrykket i dekkene kontrolleres minst månedlig og før lange reiser. Slik overvåking identifiserer også om det er en endring i hastigheten på inflasjonstrykktapet som kan kreve undersøkelser.

tyre pressure no

Men hvis det ikke håndteres, kan trykktap til slutt føre til betydelig underinflasjon, noe som utgjør flere risikoer:

●    For lavt lufttrykk forkorter slitebanens levetid ved å øke slitasjehastigheten generelt, men spesielt på ytterkantene (eller skuldrene) av dekket.
●    For lavt lufttrykk kan også forårsake overbøyning og overoppheting, noe som øker gummislitasjen, men også svekker dekkstrukturen.
●    Underblåsing kan påvirke kjøreegenskaper og ytelse, for eksempel under kraftig oppbremsing, spesielt i vått vær.
●    For lavt lufttrykk øker drivstofforbruket ved å øke dekkenes rullemotstand, noe som betyr hyppigere stopp på bensinstasjoner og høyere drivstoffkostnader.

For å unngå disse problemene er det viktig å sjekke trykket på dekkene regelmessig, uavhengig av hvilken type kjøretøy du kjører.

Hvilke dekk kan forhindre punktering?

Michelin-dekk med Selfseal®-teknologi forhindrer trykktap fra punkteringer i slitebanen, og forsegler umiddelbart penetrasjon i slitebanen som er mindre enn 6 mm i diameter. Dette beskytter dekket i en begrenset periode til punkteringen kan repareres.

MICHELIN ZP-dekk er identifisert med ZP-logoen på sideveggen. De har en forsterket sidevegg for å støtte last i en begrenset periode ved tap av dekktrykk.

Med et MICHELIN ZP-dekk kan du fortsette å kjøre, men med en maksimal hastighet på 80 km/t over en maksimal avstand på 80 kilometer. Dermed kan du finne en forhandler som kan reparere eller bytte ut dekket. Hvis mer enn ett dekk er punktert, må du ikke fortsette å kjøre.

Finn ut mer om punkteringsfrie dekk.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.