Å kjøre i en motorsykkelgruppe

Å kjøre i en motorsykkelgruppe

Å kjøre i en motorsykkelgruppe er en veldig fin aktivitet. Man er sammen, man drar i samme retning, man deler lidenskap for motorsykkel og man er på en reise som tar deg bort fra hverdagslivet. For å lykkes med gruppekjøring med motorsykkel er det viktig med forholdsregler og god planlegging. Se våre tips for en vellykket gruppereise. 

Hold riktig avstand

Å kjøre i gruppe innebærer å ta i bruk ulike kjørevaner. Man må kjøre nært nok til hverandre for å unngå at andre kjøretøy kommer imellom gruppen, samtidig som man holder tilstrekkelig avstand for å kunne gjennomføre nødbremsing. For å beregne ideell sikkerhetsavstand, tell to sekunder mellom hver motorsykkel.

Å kjøre i gruppe krever at man holder riktig avstand.

Hvordan følge hverandre på veien?

Uoppfordret pleier en gruppe motorsyklister å kjøre i samme fil på veien, men dette medfører to problemer:

  • Mangel på synlighet: Det er vanskelig å se forbi den motorsykkelen som ligger foran deg og å forutse hinder i veien.
  • Bremseutfordringer: Dersom det skjer et bråstopp lenger framme i feltet, er den eneste bremselengden du har avstanden mellom deg og motorsykkelen foran deg.


Den beste gruppeformasjonen er en forskjøvet formasjon (som ruter på et sjakkbrett). Hver motorsykkel flytter seg til siden for motorsykkelen foran. I kombinasjo med den nødvendige sikkerhetsavstanden, tillater denne formasjonen at man beveger seg til side om det dukker opp en hindring, uten at man risikerer kollisjon. På denne måten opprettholder man god oversikt over veien foran. 

Tilpasning til ulike veityper

Denne formasjonen kan så klart bare tas i bruk på tilstrekkelig brede veier. På smale eller svingete veier kan du måtte nøye deg med en enkeltfilsformasjon, med utvidet sikkerhetsavstand. Med mindre du er en del av en gruppe som kan opprettholde den forskjøvede formasjonen i krappe svinger, er det best å kjøre gjennom alle krappe svinger i en enkeltfilsformasjon, og deretter finne tilbake til den forskjøvede formasjonen når veien blir bred nok igjen. 

Tilpasning til ulike veityper når du kjører i gruppe

Kommuniser! 

Alltid sørg for å gjøre intensjonene dine tydelige for de rundt deg, særlig hvis du endrer posisjon eller retning. Bruk indikatorer og blinklys, vri hodet, sjekk blindsonene dine, og signaliser med armene dine om gruppens hjelmer ikke er utstyrt med intercom-system. Gjør alt som er mulig for å forsikre deg om at du blir sett og forstått av de andre brukerne av veien. Ikke forhast deg i manøverne dine. Det å kjøre i en gruppe gir deg ikke handlingsrom til å kjøre mer uforsvarlig enn om du kjører alene, snarere tvert imot. 

Stol på din egen dømmekraft

Bare fordi det er en motorsykkel foran deg som har utført en manøver, betyr dette ikke at du blindt bør gjøre den samme manøveren. Gjør din egen analyse av situasjonen og handle ut fra egen dømmekraft og vurdering. 

Konvoiens rekkefølge

Det er viktig å ta hensyn til at ikke alle motorsykler i en gruppe kjører i samme fart. På grunn av sikkerhetsavstand og reaksjonstid, fungerer en motorsykkelgruppe etter elastisitetsprinsippet. Når motorsykkelen aksellererer, vil den siste alltid aksellerere litt senere. Desto større gruppen er, desto større vil forskjellen være. Plasser de mindre kraftige eller tyngre motorsyklene, samt mindre erfarne førerne foran i konvoien. Rytmen vil da bli mer lineær enn om disse er i slutten av gruppen, hvor de mer erfarne førerne vil være i stand til å følge med på hva som skjer.  

Å kjøre i gruppe krever at man respekterer konvoiens rekkefølge

Veikapteinen

Veikapteinen må forutse kjørestil for hele konvoien, og kjøre jevnt for å redusere denne elastiske effekten. Når man for eksempel kjører inn i en by, må kapteinen bremse ned så snart den ser fartsbegrensningsskiltet, slik at alle kjører inn i byen samlet og respekterer fartsgrensen.

Hold et øye bak deg

Alltid hold et øye bak deg for å unngå å miste medlemmer fra gruppa.

Uansett størrelsen på gruppen din, er det essensielt å regelmessig sjekke i speilene dine for å forsikre deg om at motorsykkelen bak deg fortsatt er der. Senk farten hvis du mister dem av syne. Hvis hele gruppen følger denne regelen, vil motorsykkelen foran deg gjøre det samme, og så videre, helt fram til motorsykkelen som åpner konvoien. Du kan gjøre denne sjekken ved hver kryss eller når veien endrer seg. På denne måten bør du ikke miste noen gruppemedlemmer under reisen.

Grupperegler

Å kjøre i gruppe innebærer visse regler. Den vanligste regelen er at ingen skal bytte plasser, og at alle skal returnere til sin egen plass i konvoien etter stoppene. Det viktigste er å bli enige om kjøreregler for gruppen din før dere starter, uavhengig av erfaring og ferdigheter hos førerne som er til stede, for å sikre at turen blir en gøy og trygg opplevelse for alle.

Kunsten å lede

Under briefingen før avreise, bør du tydelig identifisere rollene til de som skal lede gruppen. Personen som leder an må ha mest erfaring. Han eller hun må være i stand til å følge ruten, vise tydelig vei til de andre, og holde et øye med trafikken, veien, andre trafikante og de påfølgende motorsyklene i gruppa. I tillegg må man kunne forutse stopp, og sørge for at de skjer i store nok områder, uten å forstyrre andre førere og risikere en kollisjon.

Motorsykkelen som ligger sist i konvoien bør ha like mye erfaring og årvåkenhet som lederen. Den må kunne holde tritt med virkningen av den elastiske effekten.
Absolutt regel: Ingen bør noen gang være bak ham eller henne.

Distinkte egenskaper

Når du kjører i gruppe, bør motorsykkelen som leder konvoien kunne se motorsykkelen som ligger sist i konvoien, med jevne mellomrom, for å sikre at alle henger med. Det anbefales derfor at begge førerne bruker en refleksvest eller tilsvarende synlig, slik at de kan gjenkjennes lett. Hvis dette ikke er mulig, som i store grupper, er det nyttig å ha en motorsykkel som bevegere seg fram og tilbake i konvoien for å formidle beskjeder fra start til slutt i konvoien.

Klar for å legge ut på tur? Ikke glem å sjekke dekktrykket ditt.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.