liv img mich primacy4plusdry 20210922 v06 newbackplate

Bildekkgjenvinning

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Har du noen gang lurt på hva som skjer med de gamle dekkene når du bytter dem ut? Nedenfor undersøker vi virkeligheten bak bil-dekkgjenvinning, og hvordan Michelin jobber for å fremme egen gjenvinning, mens de hele tiden forsøker å redusere miljøbelastningen for egne produkter.

Kan bildekk gjenvinnes?

Enten du kjører den daglige pendlerstrekningen eller foretar lange, storslåtte helgeturer gjennom terrenget, vil bildekkene med tiden – etter lang nok tid på veiene – vise tegn på slitasje. Når de når en mønsterdybde på 1,6 mm, må du bytte dem ut for å ivareta maksimal sikkerhet på veiene, og for å følge lovverket.

Av og til kan det hende du må skifte dem ut tidligere på grunn av skader, punkteringer ... Denne kasseringen av bildekk medfører at omtrent 30 millioner tonn dekk [1] byttes ut og potensielt kastes hvert år, over hele verden!

Men hva om vi fortalte deg at bildekk kan gjenvinnes? Dekkindustrien er faktisk en av de mest moderne sektorene innen produktledelse for utrangerte produkter. Ca. 88 % [2] av utrangerte dekk blir nå samlet inn, og majoriteten av disse gjenvinnes. Det er ganske imponerende når vi tenker på at kun 14 % av plastemballasje [2] omdannes gjennom resirkulering.

Før dekkgjenvinnings-fasen, treffer Michelin tiltak for egne produkter i alle livssyklusens faser for å redusere miljøbelastningen.

tyrelife no 1

Hva er bildekk laget av?

Selv om de kan se enkle ut, er bildekk faktisk laget av over 200 ulike materialer. Dette innbefatter natur- og syntetisk gummi, sot og silisiumoksid, forsterkende fyllstoff, stål- og tekstilarmeringer, og kjemiske virkestoffer.

Hvordan er bildekkets struktur?

De fleste bildekk består av ulike lag, som gjør det mer komplekst i forbindelse med dekkgjenvinnings-prosessen. Det er fordi produsenter som Michelin jobber med å utvikle innovative, nye metoder og teknologier som skal forenkle gjenbruken av alle de ulike bestanddelene. Disse bildekklagene inneholder vanligvis syntetisk gummi, tråder av tekstilfibre og metalltråder, ...

microsoftteams image 10

Hvordan foregår bil- dekkgjenvinning?

Gummidekkets gjenvinnings- prosess starter ofte hos forhandleren, når du kommer med bilen for å bytte ut de gamle, utslitte dekkene.

Du kan også ta med deg dekkene til et gjenbruksanlegg for dekk, eller en gjenvinningsstasjon for husholdningsavfall. Det kan imidlertid være begrenset hvor mange du kan ta med, og det kan også hende du må betale en avgift.

Michelin bidrar aktivt med å utvikle dekkgjenvinnings-industrien, slik at den kan involvere seg i innsamlingssystemer for dekk i mange land over hele kloden.

Michelin-gruppen investerer i dekkgjenvinning, og utvikler banebrytende gjennombruddsteknologier i samarbeid med sine partnere, slik at utslitte dekk eller avfall kan omdannes til gjenvunnede råmaterialer.
Enviro: en pyrolyseteknologi som brukes til å gjenvinne materialer som sot, oljer og gass.
Lehigh Technologies: en teknologi som gjør det mulig å gjenvinne utrangerte gummiprodukter til mikroniserte gummiprodukter.
• Michelin koordinerer eller bidrar til forskningsprogrammer som BlackCycle. De har til formål å utvikle en fullverdig kjede av råmaterialer fra utrangerte dekk, til sekundære råmaterialer (med 7 industripartnere, 5 forsknings- og teknologiske organisasjoner (RTO), og en innovasjonsgruppe som omfatter 5 land).

End-of-life recycling solution

Dekkgjenvinning nær deg

Kontakt kommunestyret hvis du vil ha mer informasjon om dekkgjenvinning nær deg. Enkelte land har nettdatabaser der du kan finne nærmeste gjenvinningsstasjon som har anlegg for kassering av bildekk.

Trenger du nye dekk? Finn en MICHELIN-dekkforhandler nær deg:

MICHELIN Quality Centre-merket hos en dekkforhandler garanterer god service

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk

Hvorfor betyr det noe med bil-dekkgjenvinning?

Kassering av bildekk via resirkulering eller bil- dekkgjenvinning, er bare en av mange måter vi kan samarbeide på for å redusere det miljømessige fotavtrykket til dekkets livssyklus, fra produksjon til utrangering.

Michelin bruker økodesignprinsipper for å begrense egne dekks miljøbelastninger i alle livssyklusens faser, fra forsyning av råmaterialer og selve produksjonen, til bruks- og gjenvinningsfasene.

Som en del av sin Helt bærekraftige tilnærming, treffer Michelin tiltak innen bransjen sammen med sine interessenter og industripartnere for å fremme dekkgjenvinning.Samtidig forsøker de å redusere miljøbelastningen på egne produkter. Innen 2050, tar de sikte på å ha dekk som er laget av 100 % bærekraftige materialer, samtidig som dekkets energieffektivitet skal forbedres med 10 % i 2030 sammenlignet med 2020.

De skal ikke bare redusere miljøbelastningen – Michelin optimaliserer også transportlogistikk, designer dekk som reduserer drivstoff- og energiforbruk, akkurat som MICHELIN e.PRIMACY-dekket, og samarbeider med andre produsenter i å utvikle innovative, nye gjenvinningsprosesser som bidrar til å omdanne avfall til råmaterialer.

Denne sirkulære, økonomiske tilnærmingen kjennetegnes av Michelins 4R’s tilnærming: redusere, gjenbruke, gjenvinne og fornye.

mfp 4r schema horizontal no 1

Michelin sikter på å utvikle dekkgjenvinningssektoren verden over ved å øke bevisstheten og bidra til å begrense miljøbelastningene i forbindelse med utrangerte dekk. Chile er et eksempel. Her bygger Michelin sitt første dekkgjenvinningsanlegg med bulldosere. Her kan man få en helhetlig opplevelse, dvs. innsamling av gamle dekk og gjenbruk av gjenvunnede materialer.

Finn ut mer om gruppens bærekraftige utvikling og mobilitetsstrategi som sikter på å gjøre Michelin til et av de mest banebrytende, ansvarsbevisste og gjennomføringsdyktige selskaper verden over gjennom sine ansvarsområder: samfunns- økonomisk, miljømessig, sosialt og samfunnsmessig på michelin.com.

KILDER

[1] Kilde: Deloitte-studie – TIP 2019 – 45 land

[2] «Global ELT-styring – en global kunnskapstilstand om forskrifter, styrings-

systemer, følger for gjenvinning og teknologier», WBCSD og Tyre Industry Project

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.