header

De beste helårsdekkene for SUV

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Helårsdekk gir unektelige fordeler sammenlignet med sommer- og vinterdekk. Hva er fordelene? Hvilke helårsdekk burde du velge til din SUV? Du finner svarene i denne artikkelen.

Hvorfor velge helårsdekk for din SUV?

car in snow

Helårsdekk støtter opp om mobiliteten som en SUV tilbyr ved å gi deg ekstra bruksegenskaper sammenlignet med sommer- eller vinterdekk.

Dersom en SUV er utstyrt med helårsdekk, kan du faktisk nyte god ytelse selv utenfor veidekket. Dette betyr at du vil føle deg mer komfortabel og trygg bak rattet på en SUV når du kjører i dårlige eller uforutsigbare værforhold.

Spar tid og penger

Helårsdekk er utviklet for å brukes året rundt, hvilket sparer betydelig med tid og penger:

  • Ingen behov for å dra til et verksted for å bytte vinterdekk til sommerdekk (og omvendt),
  • Ingen behov for å betale for dekkmontering og balansering to ganger i året,
  • Ingen behov for å oppbevare dekk som ikke er i bruk.

Hvilke helårsdekk for din SUV?

I 2015 introduserte Michelin en stor innovasjon innen helårsdekk med sin CrossClimate-serie. Suksessen til denne serien har spesielt falt i smak hos SUV-eiere. 

Hva gjør MICHELlN CrossClimate dekk så innovative?

For å tilby et helårsdekk, har andre dekkmerker lagt mer ytelse til vinterdekk. Med MICHELIN CrossClimate dekk har Michelin gjort det motsatte. Vi begynte med et sommerdekk, og modifiserte det for å gi det vinteregenskaper.

Hvorfor?
Hvorfor?

  • Fordi varigheten til et vinterdekk reduseres i varmt vær. Og vi følte at det ikke var noen grunn for et helårsdekk til å ha denne ulempen,
  • Fordi vi ville ha et dekk som gav god ytelse i både våte og tørre forhold for sommerbruk, med tilsvarende komfort og egenskaper. Fordi vi ville at dette dekket møtte våre kriterier for varighet, hva vi kaller “ytelse laget for å vare”(1)


Det er derfor vår CrossClimate-serie har vært så innovativ og har overbevist så mange kunder. 

4w 239 tire michelin cross climate suv en us features and benefits 2 nosignature square

Helårsdekk spesialdesignet for SUV-er

picture1

MICHELIN har skapt en ny kategori av helårsdekk i sin CrossClimate-serie: MICHELIN CrossClimate 2 SUV . SUV  suffiks viser til at disse dekkene har blitt designet spesielt for denne typen kjøretøy.

MICHELIN CrossClimate 2 SUV gir flere kilometer (2) i gjennomsnitt sammenlignet med hovedkonkurrentene, mens de opprettholder den høyeste sikkerhetsytelsen i alle værforhold. (1).

De har MICHELIN EverGrip-teknologier for best (3)(4)(5) bremsing på tørre, våte eller snødekte veier, og MaxTouch Construction for jevn fordeling på veien, som bevarer slitebanen lengre uten at det går på bekostning av sikkerheten.

Hovedegenskapene:

  • Skapt for alle sesonger
  • Sertifisert for vinterkjøring (3PMSF)
  • Leder i tørrbremsing (6)
  • Leder i ytelse under våte forhold og snødekke i nytt og slitt tilstand (3)(4)(5)
  • Leder i varighet uten at det går på bekostning av sikkerheten (1)(2)

Ytelse som er laget for å vare: vår garanti for mobilitet til siste kilometer

Med sommerdekk på snødekke er det en fare for skrens, som utgjør en sikkerhetsrisiko. Og hvis du setter deg i en SUV etter et uventet snøfall, kan det hende at sommerdekkene dine ikke engang får deg ut av parkeringsplassen.

Vinterdekk, på den andre siden, er spesielt utformet for å yte i kalde temperaturer. Dersom de beholdes på SUV-en om sommeren, vil dette endre deres egenskaper og slite dem ut raskere og føre til at de må skiftes ut tidligere.

På våre helårsdekk gir den optimerte V-formede slitebanen godt grep på snø eller i vanskelig terreng, om vinteren så vel som om sommeren. Denne teknologien gjør også at vann renner effektivt av til siden på våte veier. I tillegg tilpasser Thermal Adaptive Compound, en ny generasjon av slitebaneblanding med høyere tetthet av silika og karbon svart-materialer, seg til stadig endrede veitemperaturer, som fører til et bedre grep i tørre eller våte forhold og på snødekke.

Med andre ord, dersom du eier en SUV, vil disse helårsdekkene gi deg sinnsro under kjøringen. De lar deg kjøre hele året rundt, spare tid og penger ved å slippe sesongskifte av dekk, samt mestre uforutsigbare værforhold med sitt eksepsjonelle veigrep.

NB: Dersom du ikke finner et MICHELIN CrossClimate 2 SUV-dekk i ditt størrelseområde, ingen fare! Et MICHELIN CrossClimate 2 -dekk uten “SUV”-suffikset vil passe perfekt til din SUV, såfremt dimensjonene følges. 

Hos Michelin er “ytelse laget til å vare” fundamentalt. Det er i kjernen av våre dekkdesign. Vi sørger for at våre dekk yter til den aller siste kilometeren, selv når de når slutten av sitt livsforløp. Og dette er selvfølgelig tilfellet for våre helårsdekk.

Det som er viktig for din SUV er å sørge for at sikkerheten opprettholdes på høyest mulig nivå med konsistent høy ytelse, selv for den aller siste kilometeren. Og den siste kilometeren defineres av den lovlige slitebanegrensen. Når dekkslitasjen når nivået til sliteindikatorene, må dekket erstattes.

Og ettersom dette er dekk som du kan bruke hele året rundt, utnyttes potensialet for slit bedre. Ikke mer sommer/vinterdekkbytte! Du kan beholde samme dekk og kjøre trygt frem til sliteindikatorene nås. I tillegg til å spare penger, er dette valget også et steg i riktig retning for å bevare miljøet.

4w 239 3528704085675 tire michelin crossclimate suv 225 slash 55 r18 98v a main 6 0zoom nopad

Det optimerte V-formede dekkmønsteret gir godt grep i vanskelig terreng.

Juridiske merknader

(1) Ytelsesbalanse – Balanse i ytelse bevist av tester utført i 2020 og 2021 på tørrbremsing, våtbremsing nytt og slitt, snøbremsing nytt og slitt, snøtraksjon nytt og slitt, varighet – se testdetaljene i juridiske merknader 2, 3, 4, 5, 6 – MICHELIN CrossClimate 2 SUV tar 8 lederposisjoner av 8 tester

(2) Varighet – Varighetstester utført av DEKRA TEST CENTER, forespurt av Michelin, i januar 2022, på dimensjonene 235/60 R18 107V og 107W på HYUNDAI Santa Fé 2.2 l. CRDI sammenligner MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (55,9 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (93,0 %) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,8 %) ; PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (95,5 %). Varighetstester kjøres i gjennomsnittlig reell bruk (D50) med 11 568 km kjøring og ekstrapolert varighet ved 1,6 mm.

(3) Snøbremsetest – Snøbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 30 og 10 km/t, oktober 2021 – januar 2022 (slitt vil si slitt på maskin (bufret) til dybden av slitebaneindikatoren i henhold til europeisk regelverk: ECE R30r03f), på dimensjonene 235/60 R18 107V og 107W på Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp sammenlignet med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % – slitt : 100 %) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 82,2 % – slitt: 67,0 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 93,6 % – slitt: 83,5 %) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 89,9 % – slitt: 83,9 %) ; PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 71,8 % – slitt: 61,2 %).  Beregninger basert på gjennomsnittlig nedbremsing som følge av de målte stoppeavstandene fra 30–10 km/t.

 

(4) Snøtraksjonstest – Snøtraksjonstester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 5 og 30 km/t, oktober 2021 – januar 2022 (slitt vil si slitt på maskin (bufret) til dybden av slitebaneindikatoren i henhold til europeisk regelverk: ECE R30r03f), på dimensjoner 235/60 R18 107V og 107W på Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp ved sammenligning med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % – slitt: 100 %) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt:75,2 % – slitt: 67,3 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 93,4 % – slitt: 84,1 %) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 88,8 % – slitt: 80,9 %) ; PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 64,3 % – slitt: 46,3 %). Beregninger basert på gjennomsnittlig akselerasjon som følge av de målte akselerasjonstidene fra 5–30 km/t oppnådd under de reelle testene.
 
(5) Våtbremsetester – Våtbremsetester – Våtbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 80 og 20 km/t, oktober 2021 – januar 2022 (slitt vil si slitt på maskin (bufret) til dybden av slitebaneindikatoren i henhold til Europeisk regelverk: ECE R30r03f), på dimensjoner 235/60 R18 107V og 107W på Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp ved sammenligning med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % – slitt: 100 %) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 96,3 % – slitt: 98,5 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 94,5 % – slitt: 91,7 %) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 95,5 % – slitt: 99,1 %) ; PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 87,2% – slitt: 90,4 %). Gjennomsnittlig ytelse på våt overflate med høy og lav μ med to forskjellige temperaturområder hver.

(6) Tørrbremsetest – Tørrbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 100 og 0 km/t, oktober 2021 – januar 2022, på dimensjonene 235/60 R18 107V og 107W på Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp ved sammenligning med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (96,4 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,6 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (94,9 %).

 

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.