microsoftteams image

HJULBALANSERING FOR MOTORSYKKEL

Kjenner du en unormal vibrasjon i styret mens du kjører? Kanskje et av hjulene dine trenger balansering. Les videre for å finne ut mer om hjulbalansering for motorsykkel.

Innholdet i artikkelen:

Hva er hjulbalansering for motorsykkel?

Et hjul og et dekk er aldri helt sirkulære. Derfor, hvis et hjul roteres på en akse, er ikke rotasjonsbevegelsen homogen på grunn av den uregelmessige fordelingen av massene. Denne rotasjonen forårsaker "hopping". På en motorsykkel stiger disse hoppene opp gjennom gaffelen og forårsaker unormale og ubehagelige vibrasjoner i styret.

Hjulbalansering av dekk på motorsykkel består av å plassere vekter på bestemte punkter på hjulet for å kompensere for ubalansen så en jevn rotasjonsbevegelse oppnås.

Hvorfor blir et hjul ubalansert?

På grunn av hovedmaterialet (gummi), kan ikke et dekk være helt rundt. Dette er grunnen til at hvert dekk som er montert på et hjul må balanseres, selv når dekket er nytt.

Under bruk kan andre faktorer forårsake ubalanse. For eksempel kan det å treffe en fortauskant deformere hjulet og derfor forårsake ubalanse. Det kan også skje at en eller flere vekter går tapt under kjøring hvis de ikke er skikkelig limt fast. I slike tilfeller kan du merke unormale vibrasjoner mens du kjører.

Når bør et hjul avbalanseres?

Hvis du merker unormale vibrasjoner mens du kjører, anbefaler vi deg selvfølgelig å besøke din forhandler eller et verksted.

Unormale vibrasjoner bør alltid behandles fordi de, i tillegg til å gjøre kjøringen ubehagelig, kan forårsake prematur slitasje på deler av motorsykkelen din. For eksempel lider hjul- og rattlagre, samt gaffelrør, av unormal slitasje på grunn av disse vibrasjonene.

Mekanikeren vil undersøke hjulene dine for å finne ut om noen av dem er i ubalanse, og vil i så fall utføre en balansering av motorsykkelhjulene. Hvis unormale vibrasjoner vedvarer til tross for en god balanse av hjulene, vil dem undersøke andre mulige årsaker for å korrigere dem.

Hjulbalansering for motorsykkel: unntaket for off-road

For terrengkjøring er det ikke nødvendig med balansering av motorsykkelhjul. For denne aktiviteten er motorsykler ofte utstyrt med skumdekk og mønster som er lagt til hjulet for å hindre at skummet snur seg. Disse tilleggene forårsaker faktisk ubalanse, noe som anses som unødvendig å korrigere. Hvorfor er det slik? Ganske enkelt fordi støt, sjokk og vibrasjoner er naturlig for terrengkjøring.

Hvordan avbalanseres et hjul?

Dekkhjulet plasseres på maskinens aksel, og informasjon som legger hjuldiameter og -bredde legges manuelt inn. Etter å ha rotert hjulet, indikerer balanseringsmaskinen punktet for ubalanse og hvilken masse den representerer.

Mekanikeren kan deretter stikke en masse på hjulet, på motsatt side av ubalansen, for å kompensere for det. For å summere den nødvendige massen, plasseres en eller flere stenger på hjulet på det angitte punktet.

Når du kjøper en motorsykkel, leveres den med dekk og hjul som allerede er balansert. Hvis mekanikeren trenger å bytte ut dekket ditt, vil den balansere det etter at det er montert med nye masser.

wheel balancing machine

Mekanikeren bruker vanligvis en balanseringsmaskin, det vil si en halvautomatisk maskin som roterer dekket og identifiserer plasseringen av eventuell ubalanse.

balancing weights

På dette bildet er to hvite masser plassert side om side på hjulet. Det kan ses at en tredje masse, som tidligere var til stede, er fjernet.

Statisk og dynamisk hjulbalansering

Det er to mulige måter å balansere et hjul på.

static balancing

Statisk balansering

Statisk balansering består av å plassere vektene på midten av hjulet, på den flate kanten av felgen (se diagrammet nedenfor). Denne metoden, som kan gjøres med eller uten maskin, balanserer kun hjulets vertikale akse.

dynamic balancing

Dynamisk balansering

Dynamisk balansering består av å plassere vekter på motsatt side av de identifiserte ubalansene når de ikke er i midten av dekkhjulet, men i stedet på kantene. Denne metoden, som mer kompleks men også mer effektiv, utføres med en balanseringsmaskin som gjør at hjulet kan balanseres både horisontalt og vertikalt.

manual balancing
Dynamisk, halvautomatisk hjulbalansering

I noen tilfeller utføres dynamisk balansering uten en balansemaskin. For eksempel under banekonkurranser eller for visse scooterdekk som har mindre diameter og er ukompatible med maskinen.

Mekanikeren bruker deretter et tilbehør med en aksel som gjør at hjulet kan roteres manuelt og klarer å fastslå hvor ubalansen er og hvilken masse som trengs for å kompensere den.

I konkurranse gjøres balanseringen så nøyaktig som mulig.

Det er imidlertid på veien, og spesielt på rette veier, at man kan føle ubehag med en kontinuerlig vibrasjon i styret dersom hjulet ikke er riktig balansert.

Kan jeg balansere et hjul selv?

Som du ser, krever balansering spesifikt utstyr og kompetanse. Derfor anbefaler vi at du oppsøker en mekaniker så snart du merker en unormal vibrasjon, slik at den kan undersøke årsaken og, om nødvendig, balansere hjulene.

Du kan bruke verktøyet vårt nedenfor for å finne en mekaniker nær deg.

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Motorbike
Finn min posisjon
Søk
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.