Selv om de kan se like ut, anbefales det ikke å bruke vinterdekk om sommeren, da den mykere slitebanen slites raskere ned på varm asfalt. Bilens veigrep vil også avta, noe som forlenger bilens stoppelengde, og det er sannsynlig at drivstofforbruket også vil øke.
Likeledes anbefales det ikke å bruke sommerdekk om vinteren, da disse dekkene ikke er designet for å takle kalde temperaturer. Uten vinterdekkenes dypere slitebane og ekstra riller, kan sommerdekk streve med veigrepet på isete- eller snøvær. Hvis du kjører i snø med sommerdekk, kan det øke bremselengden med dobbelt så mye sammenlignet med om du kjører med sertifiserte vinterdekk. Sommerdekkets gummiblanding blir naturligvis hardere når det er kaldt, noe som øker risikoen for skrensing eller sladding på vinterveier. Et sommerdekk kan ta skade på vinteren siden gummiblandingen ikke er laget for lave temperaturer.
Og hva er forskjellen mellom sommerdekk og all season-dekk? Hvis du må velge mellom de to, les denne artikkelen.
MICHELIN Primacy 4+ og MICHELIN Pilot Sport 5 sommerdekk fungerer best på tørre og våte veier i varmt vær. De har svært lang levetid, noe som kan forventes av MICHELIN-merket.
MICHELIN CrossClimate 2 er helårsdekk som yter godt både sommer som vinter, selv på snø. Levetiden er på høyde med sommerdekk, noe som gjør dem ledende i denne kategorien.
MICHELIN Alpin 7 og MICHELIN Pilot Alpin 5 vinterdekk er de beste dekkene på dårlig vinterføre, inkludert snø og is.