Hva angår sjåføren, måles veihåndtering først og fremst på i hvilken grad bilen responderer på sjåførens handlinger. Alt skal gå jevnt, stabilt og uten overraskelser.
For bilprodusenter er veihåndtering et av hovedaspektene for ytelse. Ettersom sikkerhet og kjøreglede er forbundet med dette, er ytelse på dette feltet en avgjørende faktor for at dekket godkjennes. Det er faktisk en av ytelsene som er mest kommentert av fagpersoner (opinionsledere og på pressemøter), i tillegg til sjåfører.
Håndteringsytelse er spesielt sammensatt, ettersom det avhenger av en rekke faktorer på tre ulike nivåer, det vil si:
• kjøretøyet (geometri og vektfordeling),
• elementene som er implisert i kontakt med bakke/kjøretøy (dekk, styring og oppheng),
• kjøreassistansesystemene (stabilitetskontroll og styreakselen).
Dekket spiller en nøkkelrolle for kjøreegenskapene, fordi det til syvende og sist sikrer belastningsoverføringen mellom kjøretøyet og bakken, slik at den banen som sjåføren har angitt, kan opprettholdes.
Dekkenes håndteringsytelse vurderes gjennom en rekke tester (både objektive og subjektive, på tørt og vått underlag og maskinelt).
Veihåndtering kan vanligvis repareres ved hjelp av en geometri. Men ved et kraftig støt, kan bilens mekaniske deler bli påvirket og skadet.