Sikkerhet for motorsykkel: hvordan forbedre den?

SIKKERHET PÅ MOTORSYKKEL: HVORDAN FORBEDRE DEN?

Hovedårsaken til dødsfall blant unge mennesker er trafikkulykker, som dreper 1,2 millioner mennesker hvert år og skader 50 millioner. Regjeringer, internasjonale organisasjoner og selskaper må øke innsatsen for å gjøre veiene sikrere for alle og implementere et system for utdanning og opplæring.

Michelin, som er medlem av den europeiske veisikkerhetspakten, bidrar til disse målene ved å gjennomføre opplysnings- og opplæringskampanjer for veibrukere.

Hvordan kan du forbedre sikkerheten på motorsykkelen din? Våre eksperter vil gi deg svarene i denne artikkelen.

1 - Forbered sykkelen din for å øke sikkerheten

Sikkerhet på motorsykkelen starter med et fungerende kjøretøy.

Før du kjøreru ut på veien, er det noen viktige punkter å sjekke på sykkelen din, for å sikre at sykkelen ikke utgjør en risiko for din sikkerhet.

Bremsene

Sørg for at bremseskivene og bremseklossene er i god stand (kasting, unormal slitasje, uregelmessigheter), samt bremsetrommelen. Sjekk også nivået på bremsevæsken (høyre styrehåndtak) og fargen: Jo mørkere bremsevæsken er, jo eldre og mindre effektiv er den.

Motorolje

Undersøk nivået i oljebeholderen med en varm motor, to minutter etter at den har stoppet, og hold motorsykkelen rett. Sjekk om det er noen lekkasjer eller oljesøl.

For en lang tur (1 000 km), sjekk oljenivået tre fjerdedeler ut i turen (vent 15 minutter etter at du har stoppet, slik at oljen går tilbake til bunnen av oljebeholderen).

Lys

Å være synlig på veien er essensielt for motorsykkelens sikkerhet: sjekk lyspærene, og nøl ikke med å bytte dem preventivt.

Kjeden eller reimet

Det er et sliteelement som er spesielt viktig å holde øye med og kan kompromittere sikkerheten på motorsykkelen. For mye spenning, kan risikere at den ryker. Hvis en kjede er for løs, kan den hoppe av drevet.

For en lang tur (1 000 km), ta en pause tre fjerdedeler gjennom turen og sjekk spenningen på kjeden (ved å smøre den).

Dekk

På et komplekst høyteknologisk produkt, så er dekkene det eneste kontaktpunktet mellom kjøretøyet og bakken. Selv om overflaten som er i kontakt med bakken er liten, er dekkets oppgave ikke mindre viktig for sikkerheten på motorsykkelen. Dekkene må utføre en rekke oppgaver: svinge, styre, bære laster, bremse, overføre, dempe, vare.

For å få det beste ut av dekkene dine, er det derfor avgjørende at du sørger for at trykket er anbefalt av produsenten.

Du kan overlate motorsykkelen til en profesjonell nær deg for å verifisere  sikkerhetsspørsmålene.

Dekk er en nødvendig del av din sikkerhet på motorsykkelen.

2 - Sikkerhetsutstyr for din trygghet

Det er noe helt annet å kjøre motorsykkel enn å kjøre bil. Ved et fall er det ingen karosseri som demper støtet. Det er kroppen din som er eksponert. Derfor er det viktig å utstyre deg, slik at du er maksimal beskyttet.

Ha godt utstyr for å være trygg på din motorsykkel

Sørg for å bruke en hjelm som passer (ikke beveger seg rundt), støvler eller sko som beskytter ankelen, en jakke med kroppsbeskyttelse og Kevlar-bukser. En airbag under jakken gir også god beskyttelse for vitale organer. For å silre at du er synlig for andre sjåfører, så oppfordres det til å bruke reflekterende striper.

For mer informasjon om dette emnet, se vår artikkel om beskyttelsesutstyr for motorsykler.

3 - Råd for hvordan du kan øke sikkerheten på veien

Når du er på veien, spiller oppførselen din en stor rolle for sikkerheten din på motorsykkelen, og for sikkerheten til andre førere. Du må lære deg å tilpasse kjøringen din til situasjonen. For eksempel, hvis du kjører i en gruppe, med en passasjer, med mye bagasje, i fjellene, for å nevne noe. 

Motorsykkelsikkerhet i gruppe

Å kjøre motorsykkel som en del av en gruppe innebærer visse regler som alle bør følge, slik at du kan nyte turen så trygt som mulig. Du må ha riktig avstand mellom motorsyklene og kjøre i en forskjøvet formasjon, slik at alle har god sikt og kan forutse mulige farer.

For mer informasjon om emnet, se vår artikkel "Å kjøre i gruppe".

Motorsykkelsikkerhet når du kjører i gruppe

Motorsykkelsikkerhet med en passasjer

Å kjøre med en passasjer medfører økt ansvar for føreren. Det krever forberedelse, spesielt hvis passasjeren ikke er vant til å sitte bakpå en motorsykkel. Det er noen essensielle punkter: å forklare passasjeren hvordan man skal komme seg av og på sykkelen, og hvordan man skal oppføre seg når man er på veien. Dette gjelder spesielt hvordan man følger førerens bevegelser uten motstand under svinger.

For mer informasjon om emnet, se vår artikkel "Å kjøre med passasjer".

Sikkerhet på en tungt lastet motorsykkel

Sikkerhet på motorsykkel når den er tungt lastet

En motorsykkel som bærer en last krever mer årvåkenhet på veien. Bremsing påvirkes direkte av vekten, noe som betyr at du må gi deg selv større margin for å kompensere for den økte bremselengden.

Vær også forsiktig med veihåndtering, som forverres av endringer i tyngdepunktet og økningen i total rullende vekt. Responsen fra fjæringen kan ha effekter på styringen, for eksempel ved å gi sleng eller manglende presisjon.

På samme måte kan økt vindfang føre til at du mister kontrollen, spesielt under vindkast. Ta hensyn til dette med stor forsiktighet og vær oppmerksom på turbulens når du passerer tunge kjøretøy.

Du bør også være bevisst på at siden fjæringene er lavere, er også bakkeklaringen lavere. Det kan overraske deg, spesielt i svinger, der støtten har en tendens til å berøre veien raskere enn vanlig.

Til slutt, så innebærer redusert akselerasjon at det er vanskeligere å passere hvis du ikke allerede har mye fart. Vær forsiktig så du ikke handler på gamle vaner, spesielt hvis du har en motorsykkel som er lett og med høy akselerasjon når den ikke er tungt lastet.

Motorsykkelsikkerhet i fjellene

Å kjøre i fjellene kan være veldig hyggelig for førere som søker åpne og vidstrakte områder, men du bør alltid huske at fjellene har en rekke farer.

Motorsykkelsikkerhet i fjellene

Klimaet kan være ekstremt uforutsigbart, spesielt i høye fjell. Bare fordi det var solfylt og varmt da du dro, betyr ikke det at du ikke vil skjelve av kulde noen hundre meter høyere oppe. Planlegg å ta med regnutstyr og varmt tøy, til og med et komplett skift av klær.

Med raskt skiftende værforhold kan sikten forverres veldig raskt og kompromittere sikkerheten din på sykkelen. Noen ganger fra den ene dalen til den andre, til og med fra en sving til en annen. Endret veigrep krever økt oppmerksomhet, enten du er midt i en storm eller kjører etter et regnskyll. Sjekk værmeldingen før du drar ut.

Når du kjører på fjellveier kan veioverflatene skjule noen overraskelser. Ved slutten av vinteren kan veibanen være alvorlig skadet etter flere uker med is og frost. Skadene forblir synlige om sommeren, hvor det utføres mye vedlikeholdsarbeid og reparasjoner. Dette fører til mye grus og steder med veiarbeid.

Selv på en vei i ingenmannsland bør du forvente å møte på en lastebil, en buss, en campingvogn, en traktor eller til og med et dyr... I en sving uten sikt må kjørebanen din ta hensyn til denne permanente trusselen, med den bredeste vinkelen mulig slik at du har best mulig sikt.

Fjellkurver kan noen ganger være hårnålssvinger, som betyr redusert eller ingen sikt. De må derfor behandles med forsiktighet for å sikre sikker ferdsel på sykkelen.

For mer informasjon om hvordan du tar svinger på en motorsykkel, se vår artikkel "Hvordan svinge på en motorsykkel".

Artikkelen er skrevet med teknisk bidrag fra BMC Moto.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.