electric car winter tyres

TRENGER JEG EGNE VINTERDEKK TIL MIN ELBIL?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Spesifikasjonene til elektriske kjøretøy (EV) bør alltid tas i betraktning når du velger dekk. Men gjelder dette for vinterdekk? Er vinterdekk påbudt for denne typen bil? Trenger elbiler spesielle vinterdekk? Hva er de beste vinterdekkene for elektriske biler? Hvilke MICHELIN-dekk garanterer sikkerhet, miljøvennlighet og komfort om vinteren for EV? Les videre for å få svar på alle spørsmålene dine om vinterdekk for elektriske biler.

Elektriske biler: Når vinterdekk er nødvendige

Vinterdekk er ikke bare for snøfall i ny og ned; de er designet for å håndtere alle vinterforhold, inkludert lave temperaturer, regn og snø. Og selv om det er forskjeller mellom elektriske og ikke-elektriske kjøretøy, er behovet for vinterdekk det samme og bør vurderes når temperaturen faller under 7 grader Celsius og holder seg der konsekvent. Det som er enda viktigere er at behovet for vinterdekk bør vurderes for sikkerheten til deg og passasjerene dine, ettersom de beste vinterdekkene for elektriske biler opprettholder fleksibilitet og kan redusere stoppavstanden med mer enn det dobbelte.

Og avhengig av dekkstørrelsen din, hvis du trenger vinterdekk med god ytelse, er MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV og MICHELIN Pilot Alpin PA4 dekk utmerkede vinteralternativer for din elbil. Disse dekkene, som har vært testvinnere flere ganger (se priser nedenfor), ble designet og godkjent av premium kjøretøyprodusenter for å gi langvarig kontroll og grep på snø, våte og tørre veier. De er designet for å levere reduserte bremsedistanser på vinterveier, samtidig som de har redusert påvirkning på drivstofforbruket på grunn av lavere rullemotstand, noe som gir deg mer frihet med din elbil. De tar også hensyn til den økte vekten og dreiemomentet til elbilen og er designet for å ha den beste slitestyrken (1) sammen med de viktigsteste sikkerhetsegenskapene.

michelinpilotalpine5 ts ab402023 en
michelin large

For "mindre" elektriske kjøretøy, som BMW i3 eller Renault Zoé, kan du stole på MICHELIN Alpin 6 hvis du møter alvorlige vinterforhold. Det har fått svært gode rangeringer av noen anbefalinger som ADAC og bidro til prisen for vinterdekkprodusent tildelt av MICHELIN, fra Autobild, i 2021 og 2020. Det vil gi deg langvarige prestasjoner, både i bremsing og trekkraft på snø.

Elektriske kjøretøy kan også utstyres med MICHELIN CrossClimate 2, mesteren av allværs kategorien i Europa, designet for sporadisk bruk under vanskelige forhold. Med MICHELIN CrossClimate 2 sparer du tid og penger og beholder det samme dekket hele året for å bevege deg trygt hvor som helst, i ethvert vær. Andre generasjon, MICHELIN CrossClimate 2, er allerede homologert på rene elektriske kjøretøy som Volvo XC40. Det er også tilgjengelig for Renault Zoé, Tesla Model 3, BMW i3, Volkswagen ID4 og ble lansert i 2022 for Volkswagen ID3.

I mer alvorlige vinterforhold er MICHELIN X-ICE SNOW-dekket eller piggdekk-dekket MICHELIN X-ICE NORTH 4 et utmerket alternativ. Disse seriene er designet for de mest ekstreme forholdene og hvite veier (snø og is mesteparten av tiden). MICHELIN X-ICE NORTH 4-dekket er designet for ultimate kontroll på is, da denne dekkserien har forbedret bremse- og grepsegenskaper på is, og det ble designet for utmerket bremsing og akselerasjon på snø og bedre rullemotstand enn sitt forrige generasjonsdekk. I tillegg, på grunn av den matematiske algorytmen som brukes til å etablere dekkets piggplassering, er støynivåene gunstig lave for et piggdekk. Likevel, hvis støynivå og komfort er en bekymring, kan et ikke-piggdekk være et bedre alternativ, avhengig av din bruk og veiforhold.

Hvorfor velge MICHELIN vinterdekk for elbiler?

Michelin designer vinterdekk med de høyeste standardene for alle kjøretøy. Elbiler kan være mer krevende når det gjelder dekkets ytelse på tre viktige områder: slitestyrke, rekkevidde, støy; og Michelin har et stort tilbud av vinterdekk designet for å imøtekomme disse spesifikke behovene samtidig som de gir vintermobilitet og sikkerhet, og dermed tilbyr de beste MICHELIN vinterdekkene for elektriske biler.

MICHELINs beste vinterdekk for elektriske biler

  • Slitestyrke: MICHELIN vinterdekk har vært kjent for å gi langvarig slitestyrke, og dette gjelder også for vårt nyeste tilbud: MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin 5-familien. Siden elektriske kjøretøy har en tendens til å være tyngre, har Michelin dekket opp for det siden mange vinterdekkstørrelser allerede kommer i ekstra last og høy belastning.
  • Rekkevidde: Michelin har vært en pioner innen teknologi for lav rullemotstand i over 30 år. Siden 1992 har Michelin kontinuerlig jobbet med å redusere rullemotstanden i sine dekk. Dette inkluderer MICHELIN X-ICE SNOW-dekket, hvis rullemotstand ble redusert med 9 % sammenlignet med forrige generasjons dekk.
  • Støy: MICHELIN vinterdekkserier er designet med mønstre som reduserer rullemotstøy. MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin og MICHELIN Latitude Alpin tilbyr svært lave nivåer av støy. Dette gjør dem til ideelle valg for elektriske kjøretøy.


Oppsummert har Michelin for tiden en solid portefølje av vinterdekk for å imøtekomme dagens elektriske kjøretøy og forbrukerbehov.

Hvordan velge riktig vinterdekk for elbiler?

Når du velger de beste vinterdekkene for elbil, er prosessen den samme som for valg av vinterdekk for et ikke-elektrisk kjøretøy. Du må først vurdere bruken og kjøretøyet ditt, og deretter velge dekket som passer best basert på forventningene til ytelse på snø og is (for eksempel trekkraft, bremsing), dekkets tilgjengelighet, dekkgaranti, prissetting osv.

Hvis du er en sjåfør av elektriske kjøretøy som er opptatt av den totale rekkevidden til kjøretøyet, er valg av en av de beste vinterdekkene med lav rullemotstand fra MICHELIN for elektriske biler et flott alternativ for deg. I tillegg har elektriske kjøretøy tendens til å ha større dreiemoment og mer akselerasjonseffekt enn et ikke-elektrisk kjøretøy, noe som kan øke slitasjen på dekkene dine. Hvis du ønsker å nyte dekkets vinterprestasjon i mange sesonger, bør du velge et av MICHELINs vinterdekk som tilbyr langvarig ytelse for din elbil takket være dekkmønstrene med full dybde, selv under 4 mm.

Dekk har betydelig innvirkning på hvordan kjøretøy oppfører seg, og derfor er det viktig å ha de beste vinterdekkene for elektriske biler. Å kjøre om vinteren er utfordrende uansett hvilket kjøretøy du kjører. Det er sant at et firehjulsdrevet kjøretøy gir bedre trekkraft, men uten dekk tilpasset vinterforhold og lave temperaturer, vil ikke dette være tilstrekkelig fordi sommerdekk herder i kulden og mister mye grep. Derfor er det nødvendig å velge et premium vinterdekk som gir utmerket vinterprestasjon, sikkerhet og mobilitet. Vinterdekk er designet for å yte bedre i en rekke vinterforhold, som våte veier, slaps, snø og is. De forbedrer også kjøretøyets grep og ytelse under slike forhold, og de reduserer bremsedistansene for bedre sikkerhet. Oppsummert kan de riktige vinterdekkene for et elektrisk kjøretøy være de samme vinterdekkene som for et ikke-elektrisk kjøretøy i en gitt vintersituasjon.

Hvordan beskytter jeg dekkene på min elbil?

For å beskytte dekkene på din elbil, er det to hovedmåter du kan optimalisere levetiden på: vedlikehold og kjørestil.

Dekkvedlikehold: Dekkvedlikeholdet for elektriske biler, som for biler med forbrenningsmotor, involverer overvåking av lufttrykk, hjulstilling og slitasje. Lufttrykket i vinterdekkene dine er en viktig faktor som påvirker den gjennomsnittlige avstanden en elektrisk bil kan kjøre. Å kjøre med underinnsatte vinterdekk kan føre til alvorlig risiko: redusert sikkerhet, lengre bremsedistanser, økt risiko for vannplaning, høyere energiforbruk, økt slitasje og unødvendig strømforbruk, ettersom dekkene krever mer energi for å rulle. Feil lufttrykk i vinterdekkene kan også føre til for tidlig slitasje. I tillegg fører temperaturfallet til et fall i internt dekktrykk. Når et dekk har 2,5 bars trykk ved 20°C, vil det samme dekket ved 0°C ha et trykk på bare 2,2 til 2,3 bar på grunn av temperaturvirkningen. Husk at kjøretøy har en etikett fra produsenten som indikerer anbefalt trykk for spesifikke dekkstørrelser. Det er også anbefalinger avhengig av om bilen er lastet eller ikke, som du bør sjekke trykket etter.

Øko-kjøring: Øko-kjøring er et begrep som vi stadig hører mer om, og med god grunn. Med mål om å redusere energiforbruket, optimaliserer riktig kjørestil ikke bare rekkevidden til en elbil, det optimaliserer også kvaliteten og ytelsen til de elektriske bildene. Kjørestilen er spesielt viktig. Bruk moderat akselerasjon og skånsom, regenerativ bremsing. Ta svingene forsiktig med jevne bevegelser på rattet og pedalene. Dette er den beste måten å forlenge batterirekkevidden og levetiden til dekkene på din elbil.

Det er flere anbefalinger for kjøring om vinteren med en elbil:

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Økt vekt og kinetisk energi: Elektriske kjøretøy er vanligvis tyngre enn vanlige biler på grunn av batteripakkene (ekstra vekt varierer mellom 200-300 kg i gjennomsnitt). Jo tyngre kjøretøyet er, desto mer kinetisk energi vil det generere. Dette gjelder både bremsing og svinging. På den samme veien med de samme dekkene, vil den tyngre bilen som regel bruke lengre tid på å bremse ned. Dette gjelder spesielt når du kjører på vinterveier som kan være dekket av is og snø. Førere av elektriske kjøretøy bør øke avstanden til bilen foran og gi seg selv lengre avstand og mer tid til å stoppe. Å kjøre med noen av de beste vinterdekkene for elektriske biler, som er designet for å forbedre stoppeavstander, bør også hjelpe.

Kontrollert akselerasjon og styring: Elektriske kjøretøy har mye dreiemoment, så det er lett å spinne dekkene. Å akselerere og styre jevnt vil hjelpe deg med å holde bilen under kontroll og vil tillate dekkene å tilby maksimalt grep. Aggressive bevegelser øker sjansene for at dekkene sklir og hindrer dem i å fungere effektivt på bakken. For å opprettholde eller til og med øke tilliten til å kjøre elbiler om vinteren, bør du øve på og mestre jevn akselerasjon og styring.

Regenerativ bremsing (regen): Elektriske biler har vanligvis forskjellige regenerative bremsingsmuligheter. Når du slipper gasspedalen, kan den bremse ned raskere, og batteriet vil lade raskere, eller bremse ned jevnere, og batteriet vil ikke lade like raskt. Hvis regenerativ modus er justerbar, bør du vurdere å bruke en mildere regenerativ bremsingsinnstilling.

Gradvis bremsing: Når du velger den mer aggressive regen-modusen, kan det destabilisere kjøretøyet når forholdene er glatte, og kunne føre til tap av kontroll hvis du bremser for brått. Dette er spesielt viktig å vurdere når du kjører rundt en sving eller et hjørne. Du bør alltid bremse gradvis og gjøre dette mens du kjører i en rett linje.

Ved å følge disse anbefalingene kan du forbedre sikkerheten og ytelsen til din elektriske bil når du kjører på vinterveier.

Hvor kan du gå for å få service på vinterdekkene til elbiler?

Det anbefales at du kontakter dekkforhandleren din for å forsikre deg om at de har opplærte teknikere for elbiler og riktig utstyr. Enhver MICHELIN-forhandler eller forhandleren der du kjøpte elbilen din, kan være gode alternativer.

Har du opplevd punktering? Selv om det er mulig å montere et reservehjul hjemme, er det enklere, sikrere og mye raskere å la en profesjonell ta seg av skiftet. Hvis du gjør det selv, må du sørge for å bruke riktige løftepunkter (for å unngå å bære kjøretøyet etter batteriet) og følge sikkerhetsreglene. Sørg for at du alltid har med deg riktig nødutstyr.

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk

Juridiske merknader

(1) Eksterne tester utført av DEKRA Test Center på forespørsel av Michelin, på Volkswagen Golf VII i mars og april 2018 i 225/40 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 og Nokian WRA4 og eksterne tester utført av DEKRA Test Center, forespurt av Michelin, på Volkswagen Passat i februar og mars 2019 i 235/45 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P og CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rullemotstandstester utført i 2018 av TÜV SÜD på 225/40 R18 92V XL, for å sammenligne MICHELIN Pilot Alpin 5 og MICHELIN Pilot Alpin 4-dekk og utført internt av Michelin på MICHELIN Pilot Alpin 5-dekk for R117-regulering.

 

(2) Bremsetester på vått føre og snødekke utført av TÜV SÜD Product Service, forespurt av Michelin, desember 2017 – januar 2018, på dimensjonene 205/55 R16 91H på Volkswagen Golf 7 ved å sammenligne nye og slitte MICHELIN Alpin 6 versus MICHELIN Alpin 5-dekk. Slitt betyr slitt på maskin (slitte) til dybden av slitasjeindikator i henhold til europeisk forskrift for slitasjeindikator ECE R30r03f. Følg uansett lokal lovgivning for vinterdekk.

 

(3) Ytelsesbalanse – ytelsesbalanse bevist av tester utført i 2020 og 2021 på tørrbremsing, våtbremsing med nye og slitte dekk, snøbremsing med nye og slitte dekk, snøtraksjon med nye og slitte dekk, rullemotstand og levetid – se testinformasjon i juridiske merknader a, b, c, d, e, f – MICHELIN CrossClimate 2 tok 6 ledende posisjoner i 9 tester.

 

(a) – Snøbremsetest – Snøbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 30 og 10 km/t, februar 2021 (på nye og 2 mm slitte dekk), på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100% – slitt: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95% – slitt: 88,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 92,4% – slitt: 70,9%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nytt: 99,5% – slitt: 96,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nytt: 97,6% – slitt: 94,1%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nytt: 81,9% – slitt: 77,0%).

 

(b) – Snøtrekktest – Snøtrekktester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, februar 2021 (på nye og på 2 mm slitte dekk), på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100% – slitt: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95,1% – slitt: 87,5%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 84,6% – slitt: 65,2%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nytt: 95,6% – slitt: 91,9%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nytt: 94,6% – slitt: 90,6%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nytt: 72,0% – slitt: 54,2%).

 

(c) – Våtbremsetest – Våtbremsetest, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 80 og 20 km/t, oktober 2020 – april 2021 (slitt vil si slitt på maskin (slitte dekk) til dybden av slitebaneindikatoren i henhold til europeiske forskrifter: ECE R30r03f), på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100% – slitt: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nytt: 98,2% – slitt: 101,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 103,2% – slitt: 99,5%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nytt: 94,9% – slitt: 96,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nytt: 95% – slitt: 93,5%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nytt: 96,7% – slitt: 89%).

 

(d) – Tørrbremsetest – Tørrbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 100 og 0 km/t, februar 2021, på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) versus MICHELIN CrossClimate + (96,2 %) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4 %) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).

 

(e) – Varighet – Varighetstest utført av DEKRA TEST CENTER, forespurt av Michelin, desember 2020, på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) og GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Varighetstester kjøres i gjennomsnittlig reell bruk (D50) med 14,460 km kjøring og ekstrapolert varighet til 1,6 mm.

 

(f) – Rullemotstand – Rullemotstandstester utført på maskin av Applus Idiada, forespurt av Michelin, August 2020, på dimensjonene 205/55 R16 94V XL, ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) versus MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) Miljøansvarlig kjøring avhenger spesielt av kjørevaner, kjøretøy eller dekktrykk.
Resultat kan variere i henhold til vei- og værforhold.

 

(4) Basert på interne studier utført ved Ladoux Technology Center (Clermont-Ferrand) av Michelin mellom august 2016 og november 2017, på 205/55R16 X-Ice North 3 og 205/55R16 X-Ice North 4-dekk.

(5) 9 % reduksjon i rullemotstand basert på interne studier utført ved Ladoux Technology Center (i Clermont-Ferrand, Frankrike) mellom august 2019 og januar 2020, ved å sammenligne MICHELIN X-Ice SNOW dekk versus MICHELIN X-ICE Xi3 i dekkstørrelse 195/65R15 med ISO 28580-metoden ved 50 mi/t (80 km/t).

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.