(1) Eksterne tester utført av DEKRA Test Center på forespørsel av Michelin, på Volkswagen Golf VII i mars og april 2018 i 225/40 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 og Nokian WRA4 og eksterne tester utført av DEKRA Test Center, forespurt av Michelin, på Volkswagen Passat i februar og mars 2019 i 235/45 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P og CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rullemotstandstester utført i 2018 av TÜV SÜD på 225/40 R18 92V XL, for å sammenligne MICHELIN Pilot Alpin 5 og MICHELIN Pilot Alpin 4-dekk og utført internt av Michelin på MICHELIN Pilot Alpin 5-dekk for R117-regulering.
(2) Bremsetester på vått føre og snødekke utført av TÜV SÜD Product Service, forespurt av Michelin, desember 2017 – januar 2018, på dimensjonene 205/55 R16 91H på Volkswagen Golf 7 ved å sammenligne nye og slitte MICHELIN Alpin 6 versus MICHELIN Alpin 5-dekk. Slitt betyr slitt på maskin (slitte) til dybden av slitasjeindikator i henhold til europeisk forskrift for slitasjeindikator ECE R30r03f. Følg uansett lokal lovgivning for vinterdekk.
(3) Ytelsesbalanse – ytelsesbalanse bevist av tester utført i 2020 og 2021 på tørrbremsing, våtbremsing med nye og slitte dekk, snøbremsing med nye og slitte dekk, snøtraksjon med nye og slitte dekk, rullemotstand og levetid – se testinformasjon i juridiske merknader a, b, c, d, e, f – MICHELIN CrossClimate 2 tok 6 ledende posisjoner i 9 tester.
(a) – Snøbremsetest – Snøbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 30 og 10 km/t, februar 2021 (på nye og 2 mm slitte dekk), på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100% – slitt: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95% – slitt: 88,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 92,4% – slitt: 70,9%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nytt: 99,5% – slitt: 96,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nytt: 97,6% – slitt: 94,1%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nytt: 81,9% – slitt: 77,0%).
(b) – Snøtrekktest – Snøtrekktester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, februar 2021 (på nye og på 2 mm slitte dekk), på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100% – slitt: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95,1% – slitt: 87,5%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 84,6% – slitt: 65,2%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nytt: 95,6% – slitt: 91,9%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nytt: 94,6% – slitt: 90,6%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nytt: 72,0% – slitt: 54,2%).
(c) – Våtbremsetest – Våtbremsetest, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 80 og 20 km/t, oktober 2020 – april 2021 (slitt vil si slitt på maskin (slitte dekk) til dybden av slitebaneindikatoren i henhold til europeiske forskrifter: ECE R30r03f), på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100% – slitt: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nytt: 98,2% – slitt: 101,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 103,2% – slitt: 99,5%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nytt: 94,9% – slitt: 96,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nytt: 95% – slitt: 93,5%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nytt: 96,7% – slitt: 89%).
(d) – Tørrbremsetest – Tørrbremsetester, utført av TÜV SÜD Product Service forespurt av Michelin, mellom 100 og 0 km/t, februar 2021, på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) versus MICHELIN CrossClimate + (96,2 %) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4 %) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).
(e) – Varighet – Varighetstest utført av DEKRA TEST CENTER, forespurt av Michelin, desember 2020, på dimensjonene 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) og GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Varighetstester kjøres i gjennomsnittlig reell bruk (D50) med 14,460 km kjøring og ekstrapolert varighet til 1,6 mm.
(f) – Rullemotstand – Rullemotstandstester utført på maskin av Applus Idiada, forespurt av Michelin, August 2020, på dimensjonene 205/55 R16 94V XL, ved å sammenligne MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) versus MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) Miljøansvarlig kjøring avhenger spesielt av kjørevaner, kjøretøy eller dekktrykk.
Resultat kan variere i henhold til vei- og værforhold.
(4) Basert på interne studier utført ved Ladoux Technology Center (Clermont-Ferrand) av Michelin mellom august 2016 og november 2017, på 205/55R16 X-Ice North 3 og 205/55R16 X-Ice North 4-dekk.
(5) 9 % reduksjon i rullemotstand basert på interne studier utført ved Ladoux Technology Center (i Clermont-Ferrand, Frankrike) mellom august 2019 og januar 2020, ved å sammenligne MICHELIN X-Ice SNOW dekk versus MICHELIN X-ICE Xi3 i dekkstørrelse 195/65R15 med ISO 28580-metoden ved 50 mi/t (80 km/t).