Hva er dekk med høy belastningskapasitet? 

Oppdag hva dekk med høy belastningskapasitet er, hvorfor MICHELIN utvikler dem, og nøkkelteknologien som brukes til å designe dem for den ultimate, sikre og effektive ytelsen. 

Hva er dekk med høy belastningskapasitet? 

Gjennom det siste tiåret, nåtiden – og fremtiden – har bilteknologien endret seg dramatisk, hovedsakelig på grunn av lanseringen av hybrid og elbiler. Det ofte begrensede utvalget fører til at alle sjåfører må forsikre seg om at det er ladestasjoner underveis. Disse regelmessige ladestoppene gjør at turen kan ta vesentlig lenger tid. Løsningen på dette er et større og tyngre batteri som tåler mer belastning, slik at du kan nyte godt av en mye lenger rekkevidde før du trenger å lade igjen. Men å installere større batteri innebærer også en uunngåelig økning i bilens totalvekt. 

adobestock 225779830

Siden bilens last bæres av de fire hjulene, må vi da enten øke dekkstørrelsen eller bruke dekk som trygt tåler større vekt. Imidlertid innebærer ofte kjøretøyenes konstruksjon (spesielt sportsbiler) at det ikke er plass til å sette på større dekk. De eksisterende Extra Load-(XL eller EL) dekkene på markedet tåler heller ikke i stor nok grad den tyngre belastningen, selv om de er sterkere og mer slitesterke enn standarddekk. På grunn av dette har dekkprodusentenes organisasjon ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) definert en ny dekkstandard som kan tåle mer belastning enn de eksisterende XL-dekkene. Disse er nå kjent som standarddekk med høy belastningskapasitet (HL).

Hvilke kjøretøytyper passer HL-dekk for?

Dekk med høy belastningskapasitet er dekk som er designet for å bære tyngre kjøretøy, som elbiler, hybridbiler og SUVer. Til tross for at HL-dekk har samme størrelse og samme dekktrykk, har de høyere belastningskapasitet,  som er nødvendig for hybridbiler og elbiler med større batterier.

Hvordan kjenner du igjen    HL-dekk?

HL-dekk er enkle å kjenne igjen, med et prefiks som angir «HL» på sideveggen foran størrelsesdetaljene.

marquage pneu hl 2

Hvorfor utvikler Michelin   HL-dekk? 

Behovet for adaptiv teknologi og nye dekkdesigner merkes tydelig i det økende salget av hybrid- og elbiler..  Det er viktig at forbrukerne kan kjøpe dekk som er designet etter disse kjøretøyenes spesifikke behov. Det innbefatter vanligvis høyere vektbelastning på grunn av batteriene, i tillegg til å sikre regenerativ bremsing og lavere rullemotstand, mens du fortsatt kan være sikker på at støyen er redusert så mye som mulig, slik at du får en roligere tur.

<1494 Sist, men ikke minst har Michelin utviklet disse reglementære dekkene for å etterkomme trafikksikkerhetsreglene og garantere for at de kan monteres på alle biler som de er beregnet for. 

På hvilken måte støtter Michelin-teknologi HL-dekkHL-dekk?

Det er en avansert teknologi som er brukt for å lage disse dekkene, som er i forkant av utviklingen for moderne dekk. Teknologien inkluderer bruk av Michelins ekspertise for å øke lastekapasiteten til dekkstammen samtidig som rullemotstand og komfort opprettholdes. Dette gjøres gjennom en kombinasjon av sammensetningen av gummiblandingen og konstruksjonen av dekkene. Det innebærer at stivheten i mønsterblandingen tilpasses for å gi høyere lastekapasitet, samtidig som slitasjeytelse og veihold opprettholdes. I tillegg har vi styrket dekkstrukturen for maksimal styrke ved å bruke mer robuste lagre og hardere blandinger.  Endelig har vi optimert og tilpasset profilen for å absorbere den økte fleksibiliteten, på grunn av vektøkningen, uten å redusere komforten.   

Trenger jeg HL-dekkelbilenmin?

Det kommer an på ... Når du står overfor en bil med økt vekt eller høyere belastningskapasitet, har du to alternativer. Disse er:

  • Øke dekkstørrelsen, hvis mulig
  • Eller alternativt bruke samme dekkstørrelse, men med høyere bæreevne (HL)


Men husk at om du kjører en stor, kraftig hybrid eller elbil, trenger du trolig HL-dekk. Husk at kjøretøy som bruker HL-dekk må skifte dem ut med nye HL-dekk når det er nødvendig. 

Finn de perfekte MICHELIN-dekkene på null komma niks