Hvordan svinge på en motorsykkel

Hvordan svinge på en motorsykkel

Dette er et spørsmål som kanskje virker åpenbart, men det vil være i sentrum av dine bekymringer hvis du er ny som motorsyklist. Det er trinn å følge, atferd å adoptere og forholdsregler å ta slik at du kan svinge med fred i sinnet og i fullstendig sikkerhet. I artikkelen deler ekspertene våre sin erfaring og forklarer hvordan du svinger på en motorsykkel. Vi vil også forklare hvordan du gjør en U-sving på en motorsykkel.

De ulike svingene

Før vi går videre til kjernen av saken, er det viktig å forstå at det er forskjellige typer svinger. Vi vil forklare nærmere nedenfor hvordan man svinger mer generelt, men husk at du må tilpasse trinnene vi beskriver avhengig av veienes konfigurasjon, som i noen tilfeller vil kreve at du er mer forsiktig. 

1 - De ulike vinklene

Det som skiller svinger er vinklene. Som vi skal se, har svinger tre typer radius:

Konstant radius-sving

Som navnet indikerer, er dette en halvsirkelformet sving der radiusen er den samme fra begynnelsen til slutten.

Økende radius-sving

Mens svinger, utvides vinkelen. Vi kan si at det er en sving som åpner seg.

Avtagende radius-sving

I motsetning til en økende radius, krymper radiusen her. Vi kan si at det er en sving som lukker seg.

2 - Stigningen

Vinkelen er ikke den eneste variabelen som karakteriserer svinger. Du må også ta hensyn til stigningen. Det er svinger der situasjonen er flat, nedadgående eller oppadgående, og andre som har en positiv skråning (en stigning etter svingen) eller en negativ skråning (en nedgang etter svingen).

Motorsykkelkjøring i en negativ skråning

3 - Forholdene

Til slutt, legg til kjøreforholdene, som kan kreve spesielle forholdsregler, for eksempel dimensjonene på veien (smal eller bred), veiens tilstand (våt, tørr, hull, løv osv.) og siktbarheten (regn, tåke osv.).

Hvordan svinge på en motorsykkel i 3 trinn

De nevnte særhetene krever, hvis du konfronteres med dem, den høyeste graden av oppmerksomhet og forsiktighet fra din side. Med øvelse vil du lære å forutse mulige farer og tilpasse oppførselen din som et resultat.

Å svinge på en motorsykkel krever forutsetninger

De følgende rådene handler om svinging generelt.

1 - Før svingen

  • Vær alltid oppmerksom på trafikken foran og bak deg.
  • Du bør se både på det som er rett foran deg og på det som kommer: du bør forutse banen din i svingen.
  • Du bør være konsentrert.
  • Den nedre delen av kroppen din bør være strammet, i kontakt med sykkelen.
  • Den øvre delen av kroppen din bør være mer avslappet og løs.
  • Du bør sakke ned gradvis, og bruke motorbremsing mer enn bremsene.


2 - Under svingen

  • Du bør se både rett foran deg og på det som kommer: du bør forutse utgangspunktet.
  • Hodet ditt bør forbli vertikalt i forhold til bakken, men kroppen din bør lene seg inn i aksen til sykkelen.
  • Armen som er på siden du svinger mot, bør være lett bøyd, mens den andre bør være utstrakt.
  • Du bør føle tyngdepunktet ditt.
  • Du bør følge en bane på veien avhengig av hvordan svingen utvikler seg (hvis den lukker seg, for eksempel, ta svingen med en litt bredere bane før du beveger deg tilbake rett etter for å unngå å kjøre av veien).
Svinging på en motorsykkel: tilpass banen din basert på typen sving

3 - Etter svingen

  • Du bør holde øynene festet på utgangen av svingen for å opprettholde en stabil bane.
  • Du bør slippe opp på bremsene.
  • Du bør akselerere gradvis mens du retter opp sykkelen.
  • Sykkelen og kroppen din bør gå tilbake til en vertikal posisjon.
  • Du bør ha en avslappet posisjon for større komfort.

Hvordan ta en  U-sving på en motorsykkel

Det kan hende at du befinner deg i en blindvei og må ta en U-sving på motorsykkelen. Kanskje du er på ferie og kjører på en vei som er ukjent, eller kanskje du tok feil sving og trenger å kjøre tilbake på veien du kom fra.

Hvordan tar du en U-sving når veien er for smal? Her er våre råd.

1 - Velg riktig øyeblikk og riktig sted

Hvis du er i et trafikkert område, vær oppmerksom på de andre kjøretøyene, varsle dem ved å aktivere blinklysene eller varsellampene.

Sørg for at du gjør svingen din på et område der andre sjåfører som kommer i din retning har god nok sikt til å kunne bremse i tide. Unngå for eksempel å gjøre U-svingen i utgangen av en sving.

2 - Manøveren

  • Stopp og se bak deg, i retningen du vil dra, slik at du er klar over omgivelsene dine.
  • Hold en fot på bakken mens du gjør svingen.
  • Styr for å svinge forsiktig helt opp til kanten av veien, deretter motstyr og flytt tilbake til vinkelen tillater deg å sette i gang igjen i motsatt retning.


3 - I fjellområder, aldri gjør dette hvis det er fare

Hvis det er en kløft ved siden av veien, ikke gjør en U-sving på motorsykkelen din som ville plassere deg foran stupet. Hvis du av uoppmerksomhet slipper bremsene eller clutchpedalen, er det en risiko for at sykkelen vil skyte fremover og ta deg med seg.

I stedet, gjør svingen på siden av skråningen. Dette har to fordeler:

  • Det lar deg unngå en fare
  • Skråningen hjelper deg med å svinge lettere: med forhjulet, klatre litt opp for å få fart. Reverser i en skråning, og deretter er det bare å kjøre av gårde i den andre retningen.

 

Artikkelen er skrevet med teknisk bidrag fra BMC Moto.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.