Er vinterdekk for motorsykkel nødvendig?

ER DET NØDVENDIG MED VINTERDEKK FOR MOTORSYKLER?

Daglig kjøring med din motorsykkel har blitt en vane for deg som ikke byr på problemer. Inntil temperaturene synker og vinteren setter inn. Når det skjer, står du overfor tøffere og noen ganger uventede værforhold som åpenbart øker risikoen. Så sitter du igjen med disse spørsmålene: Kan du kjøre trygt i snøvær? Er motorsykkel vinterdekk nødvendig for dette? La oss fortelle deg alt vi tenker om emnet i denne artikkelen

Kjøre en motorsykkel på snø

Etter et snøfall har veien blitt glatt. Og når snøen smelter, blir den til vann, som deretter kan fryse til is når temperaturen faller på natten.

Siden dette er et typisk scenario du kan møte på, er det naturlig å spørre deg selv om det er trygt å kjøre motorsykkelen din i snøen eller på isen, og om dekkene dine vil gi tilstrekkelig grep under reisen.

Det handler ikke kun om grep

Det handler ikke kun om grep

Selvfølgelig er grep viktig. Og grepsforholdene er mye mer usikre når bakken er kald og våt enn når været er varmt og tørt. For biler kan montering av egnede dekk med godt grep på snødekte eller isete veier sikre en trygg og jevn kjøretur.

Men på en motorsykkel er det ikke bare et spørsmål om grep. Den andre parameteren som spiller inn, er balanse. Når du bare har to hjul å stole på, kan du miste denne essensielle balansen når som helst på en snødekt eller isete vei. Enda mer hvis grepet, svekket av kulden, har blitt redusert

Dekktemperatur

Det er viktig å forstå at hvert dekk har en ideell driftstemperatur. Ideell i den forstand at ved denne temperaturen vil dekket prestere på sitt beste. For å nå denne temperaturen må dekket tilbakelegge et visst antall kilometer, som varierer avhengig av dekktypen. Men i en vintersammenheng, der gummien stivner i kulden og dermed blir mindre effektiv når det gjelder grep, er det vanskelig, om ikke umulig, å oppnå og opprettholde denne ideelle temperaturen.

I konkurranse brukes dekkvarmere for å varme opp dekkene før starten av løpet, slik at de allerede er ved ideell temperatur ved start. Deretter synker ikke dekkets temperatur på grunn av hastigheten de kjøres med under løpet.

Men selv om dette utstyret var tilgjengelig for bruk utenfor banen, ville dekkene dine, etter oppvarming, raskt miste temperaturen i kulden, da de ikke ville bli utsatt for de samme kjøre- og hastighetsbegrensningene som de vanligvis er.

Den ideelle dekktemperturen er vanskelig å opprettholde på en snødekt eller isete vei.

Så, hva med motorsykkel vinterdekk? 

På Michelin designer og produserer vi vinterdekk for firehjulsdrevne kjøretøy for å takle vanskelige vinterkjøreforhold og lave temperaturer. Og vi gjør det fordi alle våre tester har validert deres ytelse selv under de mest utfordrende vinterforholdene.

Så, det ville være logisk å tenke at vi ville gjøre det samme for motorsykler. At vi ville designe og produsere motorsykkel vinterdekk slik vi har gjort for firehjulsdrevne kjøretøy. Men det gjør vi ikke. Hvorfor ikke?

Fordi vi er dedikert til å lage kvalitetsdekk som gir optimal ytelse for din sikkerhet fremfor alt. Og som vi har sett ovenfor, reiser det å kjøre en motorsykkel på en snødekt eller isete vei betydelige sikkerhetsproblemer, som vi ikke tror kan løses med vinterdekk.

Vinterdekk for motorsykkel er ikke tilstrekkelig for å garantere for din sikkerhet på snø og is.

Hva gjør du dersom du fortsatt må kjøre din motorsykkel på snø?

Som du har forstått, anbefaler vi at du unngår å kjøre motorsykkel i snøvær. Når temperaturene synker, når snøen faller, når det fryser om natten, tenk på sikkerheten din først og velg et annet transportmiddel enn motorsykkelen.

Imidlertid, hvis du likevel blir tvunget til å kjøre motorsykkelen din under slike forhold, er her noen tips som kan hjelpe deg med å redusere risikoen:

1 - Forhåndsregler før avreise 

  • Trykk: Forsikre deg om at dekkene er pumpet opp til produsentens anbefalte trykk.
  • Husk å rengjøre lysene og blinklysene dine slik at du kan bli sett av andre sjåfører.
  • Hvis mulig, bruk klær som er tydelig synlige på avstand.
     

2 - På veien 

  • Start sakte, helst i 2. gir for å unngå bakhjulspinn.
  • Kjør veldig jevnt.
  • Hold god avstand mellom deg og kjøretøyet foran deg.
  • Bremsing: Prioriter motorbremsing. Når du bruker bremsene, bremse forsiktig, bruk både for- og bakbremsene for å unngå å låse forhjulet.
  • Svinging: Hold deg nær midtlinjen for å unngå risikoen for is som vanligvis dannes i kantene av veien. Unngå å lene deg for mye slik at dekkene arbeider mest mulig på mønsteret.
  • Snødybde: Hvis det er et tykt lag med snø på veien, prøv å kjøre i dekksporene som er igjen av biler for å unngå å bli sittende fast.
  • Unngå kumlokk som kan være i veien og kunne være glatte.
  • Og fremfor alt, ta deg god tid. Det viktigste er å komme trygt frem!
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.