Det handler ikke kun om grep
Selvfølgelig er grep viktig. Og grepsforholdene er mye mer usikre når bakken er kald og våt enn når været er varmt og tørt. For biler kan montering av egnede dekk med godt grep på snødekte eller isete veier sikre en trygg og jevn kjøretur.
Men på en motorsykkel er det ikke bare et spørsmål om grep. Den andre parameteren som spiller inn, er balanse. Når du bare har to hjul å stole på, kan du miste denne essensielle balansen når som helst på en snødekt eller isete vei. Enda mer hvis grepet, svekket av kulden, har blitt redusert
Dekktemperatur
Det er viktig å forstå at hvert dekk har en ideell driftstemperatur. Ideell i den forstand at ved denne temperaturen vil dekket prestere på sitt beste. For å nå denne temperaturen må dekket tilbakelegge et visst antall kilometer, som varierer avhengig av dekktypen. Men i en vintersammenheng, der gummien stivner i kulden og dermed blir mindre effektiv når det gjelder grep, er det vanskelig, om ikke umulig, å oppnå og opprettholde denne ideelle temperaturen.
I konkurranse brukes dekkvarmere for å varme opp dekkene før starten av løpet, slik at de allerede er ved ideell temperatur ved start. Deretter synker ikke dekkets temperatur på grunn av hastigheten de kjøres med under løpet.
Men selv om dette utstyret var tilgjengelig for bruk utenfor banen, ville dekkene dine, etter oppvarming, raskt miste temperaturen i kulden, da de ikke ville bli utsatt for de samme kjøre- og hastighetsbegrensningene som de vanligvis er.