Dekkproblem på motorsykkel

Dekkproblem på motorsykkel

Du har kanskje ikke hørt så mye om problemer med motorsykkeldekk, nemlig fordi det er et tema som sjelden blir diskutert. Likevel er det et betydelig tema for enhver type dekk, men spesielt for racingdekk og da spesielt hvis du håndterer og lagrer de.

Hvorfor er det viktig? Fordi hvis temperaturen på dekkene ikke overholdes, kan det forårsake alvorlig skade på de og til og med resultere i at de blir uegnet til bruk.

I denne artikkelen vil du finne ut alt du trenger å vite om risikoen og forholdsreglene som må tas med tanke på dekkproblemer på motorsykler.

Hvilke type dekk påvirkes?

Vi snakker hovedsakelig om dekk med svært høy ytelse, med andre ord de som brukes under ekstreme forhold som konkurranser. På grunn av deres evne til å prestere på banen ved høye temperaturer, er disse dekkene spesielt sensitive for kulde og krever spesielle forholdsregler, som vi vil forklare nedenfor.

Motorsykkeldekk designet for andre bruksområder enn racing (vei, terreng, pendling, osv.) er ikke designet på samme måte og stiger ikke i temperatur på samme måte. De påvirkes derfor ikke så mye av kulden og krever ikke de samme forholdsreglene.

Hvorfor blir konkurransedekk påvirket av kalde temperaturer?

Høytytelsesdekk vil bruke lengre tid på å nå den optimale temperaturen enn konvensjonelle veidekk (derfor brukes ofte dekkvarmere for å gi dekkene riktig temperatur før starten av løpet), men de kan tåle større belastninger og høyere temperaturer.

Dekkvarmere brukes for å gi dekkene riktig temperatur før starten av løpet

Dekkvarmere brukes for å gi dekkene riktig temperatur før starten av løpet

Jo mer du begrenser dekket i bruken, desto flere temperaturrelaterte risikoer vil oppstå.

For banedekk krever de svært høye temperaturene som oppstår (relatert til de svært høye nivåene av grep) en spesifikk gummiblanding for å tåle dem.

Det er takket være denne gummiblandingen at disse dekkene er i stand til å opprettholde god ytelse selv når de blir oppvarmet til temperaturer på opptil 150°.

God dekkytelse opprettholdes takket være en spesifikk gummiblanding, selv ved temperaturer på opptil 150°.

God dekkytelse opprettholdes takket være en spesifikk gummiblanding, selv ved temperaturer på opptil 150°.

 

Nedsiden er at de ikke må utsettes for kalde temperaturer. For det å håndtere disse dekkene når de er kalde kan føre til at mønsteret eller andre områder av gummien bryter bokstavelig talt, som om det var glass.

Det er derfor viktig å sørge for at dekkene oppbevares under passende forhold for å unngå lave temperaturer. Hvis de likevel blir utsatt for lave temperaturer, bør de unngås å brukes.

Brytepunktet

Det er et problem som enhver dekkprodusent står overfor: når temperaturene når bestemte ekstremer, mister dekkene uunngåelig sin ytelse og risikerer også uopprettelig skade.

Det er en lav temperaturgrense der gummien mister elastisitet og blir sprø. Dette kalles brytepunktet.

Nedbrytningen av gummi i kulden kan forekomme kun inne i dekket og derfor være usynlig. Det kan manifestere seg som én liten sprekk eller mange større sprekker rundt hele dekket.

Et eksempel på nedbrytning av gummi etter at dekket har vært eksponert for lave temperaturer.

Et eksempel på nedbrytning av gummi etter at dekket har vært eksponert for lave temperaturer.

Temperaturens innvirkning på ytelsen.

Vi har sett det, et dekk som har vært utsatt for lave temperaturer mister grep-ytelsen.

Men det er også en høy temperaturgrense der gummien blir pastaliknende/seig. Det kalles omvendelsespunktet. Hvis temperaturen på dekket overstiger denne grensen, vil dekket også ha redusert ytelse.

Imidlertid opererer det store flertallet av våre dekk innenfor disse termiske grensene uten hindringer.

Forskjellige temperaturgrenser for ulike områder

Som vi vil se i tabellen nedenfor, har våre ulike serier av banedekk forskjellige toleransenivåer.

Temperaturens innvirkning på dekktyper

For transport og lagring krever MICHELIN Power Performance-serien at den ikke håndteres under 10°C for å unngå skade.

Denne terskelen reduseres til 5°C for disse seriene:



og til -10°C for disse seriene:



Ved montering eller demontering anbefales det å ha lagret et MICHELIN Power Performance dekk i minst 24 timer på et sted der temperaturen er høyere eller lik 15°C.

For MICHELIN Power Slick², MICHELIN Power Cup² og MICHELIN Power Cup EVO må omgivelsestemperaturen være høyere eller lik 10°C i mer enn 24 timer før en monterings- eller demonteringsoperasjon.

MICHELIN Power Performance-dekk bør ikke håndteres ved temperaturer lavere enn 10°C.

MICHELIN Power Performance-dekk bør ikke håndteres ved temperaturer lavere enn 10°C.

Hvordan vet du temperaturen på dine dekk?

For å sjekke temperaturen på et dekk, trenger du bare å bruke et vanlig termometer. Hvis dekket har vært lagret i flere timer i et rom, kan det antas at dekkets temperatur tilsvarer omgivelsestemperaturen.

Utmerket ytelse på bane

Følg disse enkle forholdsreglene, og du vil nyte utmerket ytelse og glede når du kjører motorsykkelen din på bane!

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.