
Dekkets mønsterdybde og lovlig grense
Dekkets mønsterdybde og lovlig grense
Et dekk er designet for å oppfylle ytelseskrav. Men dekket må skiftes ut når det har nådd et visst slitasjenivå. Hvilken funksjon har slitebanen? Opptil hvilket slitasjenivå forblir dekket effektivt? Og hva er lovlig minimum mønsterdybde før du må skifte ut dekkene? Få svar på alle spørsmålene dine.
Hovedfunksjonene til et dekk er å bære tyngden av en last, og sørge for at kjøretøyet kan akselerere, bremse og svinge. Men utover disse funksjonene velger du dekk for den ytelsen du forventer av det. Det står i forhold til bruken din.
Det er måten et dekk er konstruert på som gjør at det yter bedre under bestemte forhold. Og slitebanen har en avgjørende funksjon når det gjelder å oppnå en bestemt ytelse.
Rillene på slitebanen er vesentlige for å kunne yte. Avhengig av hvordan de er designet, er de mer effektive under visse forhold: på snø, på tørre og våte veier.
Dekkets mønsterdybde har også en funksjon for ytelsen. For eksempel er den viktig for å lede bort vann når du kjører på våte veier. Dette sikrer at dekket opprettholder kontakt med veibanen og utsetter vannplaningseffekten til høyere hastigheter.
Det avhenger av dekkene og produsentens valg, men følgende er viktig å vite: Dekkmønsteret skal være grovt nok til å sikre lang levetid for dekket.
Hvis imidlertid slitebanen er for dyp, vil det gå med for mye energi under kjøring, og dermed drivstoff. Det er fordi gummien avgir varme når den deformeres.
Det er grunnen til at produsenten har designet dekkets mønsterdybde for å finne den beste balansen mellom dekkets levetid og drivstofforbruket som er forbundet med dekkene.
Minimum mønsterdybde er 1,6 mm på sommeren. Det betyr at det er påkrevd å bytte dekk når denne grensen er nådd, slik at du unngår å sette sikkerheten i fare og bryte loven. Men det betyr også at det er for tidlig å skifte ut dekkene før den grensen er nådd. Dette avsnittet forklarer hvordan du kontrollerer om slitasjegrensen er nådd?
Hos MICHELIN designer vi dekk med ytelse som varer.Det vil si at de kan yte utmerket helt til siste kilometer, når slitasjegrensen er nådd.Det er to hovedårsaker til at MICHELIN optimaliserer dekkenes lange levetid: Mindre hyppige dekkbytter sparer deg for penger og er mer miljøvennlig.
Det er grunnen til at MICHELIN designer dekk som yter godt helt til minimum mønsterdybde er nådd.
Dekkverksteder bruker et spesialkonstruert verktøy til å kontrollere lovlig mønsterdybde for slitebanen, kjent som dekkdybdemåler. Hvis du ikke har tilgang til en slik, kan du enkelt finne dekkets slitasjegrense takket være slitasjemålere, som identifiseres på MICHELIN-dekk som en liten Michelin-mann.
Når slitebanen slites ned til slitasjemålerne (som definerer lovlig mønsterdybde), er det på tide å skifte ut dekket.Trenger du å skifte ut dekkene?