EUROPEISK DEKKMERKING:
HVA BETYR DET?

Å velge riktig dekk til kjøretøyet ditt er ikke en enkel oppgave. Det er mange ting du må vurdere før du kjøper. I dagens økonomiske- og bærekraftige samfunn, er det viktigere enn noen gang tidligere  å være godt informert når du skal kjøpe de beste dekkene på levetid, sikkerhet og drivstoffeffektivitet. Dette er hva Europeiske dekkmerker er lagd for.

Europeisk dekkmerking: beskrivelse og markering

Utvidet europeisk dekkmerking

EU-kommisjonen introduserte dekkmerket i Europa i 2012 for å kunne hjelpe deg med å ta det smarteste valget.
Det krever at dekkene til alle personbiler, SUV-er og varebiler har en merkelapp som gir tydelig informasjon om dekkets ytelse (klassifisering av våtgrep, drivstoffeffektivitet og støynivå).

Disse karakternivåene rapporteres av dekkprodusentene selv, i henhold til testresultatene hvor metodene er definert på europeisk nivå.

Utvidet europeisk dekkmerking 

Fra 1. mai, 2021 ble den europeiske dekkmerkingen utvidet. Endringene kommer hovedsakelig fra EUs  klima- og energipolitik for 2030, som oppfordrer til reduksjon av drivhusgassutslipp

Hvordan lese den nye europeiske dekkmerkingen?

fuel

De nye reguleringene har flere endringer på merkelappen. Bruk dekkmerkingsguiden nedenfor, for å forstå dem:

Standard dekkinformasjon

Denne delen viser informasjon navn på leverandør, informasjon om dekktype, størrelse og klasse (som f.eks C1, C2 eller C3).

Graderingsnivåer

En av de største forskjellene er graderingen for rullemotstand og bremsing på våt vei, som nå er redusert til 5 nivåer og går fra A (mest effektiv) til E (minst effektiv).

Symbolene for grep på snø ("fjell med snøkrystall") og/eller grep på is ligger ved siden av symbolet for ekstern støy, når et dekk er kvalifisert.

01

Energieffektivt dekk

1 av 5 kanner med drivstoff blir i gjennomsnitt brukt av dekkene.

Med hver rotering av hjulet blir dekket deformert når det kommer i kontakt med veien. Etter hvert som strukturen mister formen, blir dekket varmet opp og noe av energien går tapt. Ved å redusere denne oppvarmingen er det mulig å senke drivstofforbruket og dermed også klimagassutslippene. Den dekk-relaterte kraften som hindrer dekket i å gå fremover kalles "rullemotstand"

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

er den gjennomsnittlige reduksjonen av drivstoffkostnadene til en bil med A-merkede dekk, sammenlignet med en bil med E-merkede dekk. Graderingene for drivstoffeffektivitet
revideres ved å slette klasse D (tidligere tom).

For eksempel: et dekk som tidligere har vært E på et av disse kriteriene blir nå D.

02

Våtgrep

BREMSELENGDEN PÅ VÅTT FORTAU
1 millisekund

Dekket er bilens eneste kontaktpunkt med veien. Ved 80 km/t har man mindre enn 1 millisekund til å styre bilen, akselerere eller bremse. Dekket er et viktig sikkerhetskomponent. Hensikten er å ta tak i veien, uavhengig av tilstanden på veien (ødelagt eller godt asfaltert), hvordan veien er strukturert (rett eller buet) eller værforholdene (tørt eller regnfullt).

mtg etiq illus retouche


9 m

er reduksjonen i bremselengde på et gjennomsnittlig kjøretøy, som kjører 80 km/t og er utstyrt med A-merkede dekk, sammenlignet med en bil med D-merkede dekk (2).

Graderingene for våtgrep revideres ved å slette klasse D. (tidligere tomt. F.eks.: et dekk som er har vært E tidligere på et av disse kriteriene blir D).

03

Støynivå

STØY
blir målt i desibel (dB)

De 3 bølgene blir nå erstattet av en bokstav: A, B eller C (3 bølger = C).
Trafikkstøy er en hørselsplage. For et kjøretøy som beveger seg med en konstant hastighet på 80 km/t, er støyen som genereres av dekket som ruller på veien, generelt bedre enn motorstøy. Denne rullestøyen avhenger av type dekk så vel som av veibanen.

mtg etiq illus 03 hd f39 noise



Et A-merket dekk har HALVPARTEN SÅ MYE STØY som et B-merket dekk

Nye piktogrammer

Den nye europeiske dekkmerkingen vil også innkludere:

En QR-kode

Øverst i høyre hjørnet av merkelappen.
Scan koden for å laste ned mer informasjon om dekket. Det er koblet sammen med en europeisk database (EPREL) hvor man kan få all informasjon relatert til dekk-merket, samt et produktinformasjons-dokument.

neige 613x202px

SNØGREP symbol
3-toppet fjell med snøkrystall (3PMSF)

Dekk merket med symbol for snøgrep er de eneste som garanterer ekte vinterytelse ved å være spesielt designet for snøbruk, og ha oppfylt alle kravene gjennom objektiv testing (4)

30 m(5)

Ved 50 km/t vill et vinterdekk bremse 30 meter kortere i gjennomsnitt på snødekte veier, sammenlignet med ett sommerdekk(5)

montagne 613x202px

ISGREP symbol
Bremselengde på is

Som det unike kontaktpunktet med veien, er dekket viktig å opprettholde sikkerheten på isete veier i for eksempel Norden. Dette er grunnen til at ytelsen på is nå er anerkjent av den nye "Ice Grip" symbolet, og løfter den kortere bremselengden til dekk som kjører på is.

1,4 m(6)

Ved 20 km/t bremser et dekk med isgrep minst 1,4 m kortere på is, enn et All Season-dekk. (6)
Dekk med isgrep er spesielt designet for overflater som er dekket av is og kompakt snø, og skal kun brukes under ekstreme værforhold (f.eks. Kalde temperaturer). Dekk med isgrep brukt under mindre ekstreme værforhold (f.eks. Våte forhold eller varmere temperaturer) kan føre til mindre god ytelse, spesielt gjelder dette våtgrep, håndtering og slitasje.

Hva kan jeg gjøre for å forebedre drivstoffeffektiviteten og veisikkerheten?

Måten du kjører har også stor påvirkning på drivstofforbruket og veisikkerheten. Heldigvis er det mange måter du kan forbedre de på:

Bærekraftig kjøring

er et av dem. Ved å kjøre pent og sikkert kan du redusere drivstofforbruket ditt; du kan finne mer inspirasjon og tips her.

Stoppstrekning

må også respekteres. Ved å holde en trygg avstand vil du kunne unngå bråbremsing, og heller bremse kontrollert.

Dekktrykk 

må sjekkes regelmessig (spesielt hvis du skal på lengre turer) for å optimalisere drivstoffeffektivitet og våtgrep. Lær hvordan du sjekker dekktrykket her.

Organiser

turen og sjekk trafikken før du kjører, så vil du spare tid og drivstoff. Prøv Via Michelin og planlegg turen din.

scott clark

Scott Clark, Michelin Executive Vice President, Automotive, Motorsport, Experiences, and Americas Regions - Member of the Group Executive Committee during MICHELIN e.PRIMACY live - Michelin Headquarters, Clermont-Ferrand, France - November 5th 2020 B) Jerome Cambier / MICHELIN

Scott Clark
Konserndirektør i Michelin

Automotive, Motorsport, Experience og Americas Region
Medlem av konsernledelsen

Michelin sin innovasjonsånd

Michelins kontinuerlige forbedringer har som mål å kunne tilby en mobilitet som er trygg, effektiv, tilgjengelig for alle og grønnere. Innovasjonen ligger i hjertet av hvert dekk vi lager.

“Som du ser er miljøspørsmål sentrale i våre strategiske prioriteringer. For å redusere miljøavtrykket sitt raskere, har Michelin lovet å redusere CO2-utslipp fra alle sine produksjonsanlegg med 50 % innen 2030 sammenlignet med 2010, med det endelige målet om å oppnå karbonnøytralitet innen 2050. Michelin utvikler også løsninger for bruk av fornybar- eller resirkulert materiale til å produsere dekk, samtidig som de forbedrer ytelsen enda mer. Innen 2030 vil MICHELIN-dekkene være 20 % mer energieffektive enn de var i 2010. I morgen vil alt være bærekraftig!"

Finn de perfekte MICHELIN-dekkene på null komma niks

Andre artikler som kan være av interesse

Juridiske fotnoter

(1) Basert på besparelser på 150 liter drivstoff over en avstand på 40 000 km til 1,15 € per liter (gjennomsnitt vekt). Effekten kan variere avhengig av kjøretøy og kjøreforhold. Ytelse målt i samsvar med testmetoden satt i forskriften UN ECE R117.
(2) Ytelse av bremsing fra 80 km/t til 20 km/t, målt i samsvar med testmetoden fastsatt i forskriften UN ECE R117.
(3) Støy måles på et kjøretøy som kjører 80 km/t med motoren slått av, målt i samsvar med testmetoden satt i forskriften UN ECE R117.
(4) Bremseeffektivitetstest under vinterforhold i henhold til ETRTO-metoden (European Tire and Rim Technical Organization).
(5) Gjennomsnittlig forskjell i bremselengde for et vinterdekk sammenlignet med et sommerdekk. Bremselengde på et snødekt overflate fra 50 til 0 km/t. TÜV SÜD 2013-tester, på 205/55 R16, utført ved -5 ° C.
(6) Ytelsen til bremsing på is fra 20 km/t til 5 km/t, målt i samsvar med testmetoden satt i ISO-norm 19447.