Motorsykkel styrevibrasjon, slingring og andre håndteringsvansker

VIBRASJON I MOTORSYKKELSTYRET, SLINGRING OG ANDRE HÅNDTERINGSVANSKER

Noen ubehagelige opplevelser kan oppstå mens du kjører motorsykkelen: vibrasjoner, slingringer, tilbakeslag eller side-til-side bevegelser. Hvorfor oppstår disse fenomenene, og hvordan kan de løses? Les svarene i vår artikkel

Vibrasjoner i motorsykkelstyret

vibrasjon

Dette fenomenet forekommer både foran og bak på motorsykkelen, men merkes sterkest på styret, vanligvis ved hastigheter mellom 90 og 130 km/t.

Du føler en ubehagelig vibrasjon i hendene dine, et signal som ikke bør ignoreres.

I de fleste tilfeller er ikke dekkene årsaken. Ofte skyldes det faktisk en dårlig balanse i hjulene som kan gi motorsykkelstyrevibrasjoner. Men det kan også skyldes feil sentrering av dekket på felgen.

Motorsykkelstyrevibrasjoner merkes kraftigst på håndtakene.

Motorsykkelstyrevibrasjoner merkes kraftigst på håndtakene.

Hva gjør man dersom man opplever vibrasjoner på håndtakene? 

Vi anbefaler at du tar motorsykkelen din til en profesjonell for å identifisere årsaken til problemet og korrigere eventuell ubalanse i hjulene og/eller sentreringen av dekket på felgen, derom det er nødvendig.

Slingringer i motorsykkelstyret

slingringer

Slingringer i motorsykkelstyret er en sideveis, kontinuerlig slingring av gaffelen i lav hastighet (<100 km/t), vanligvis mens man bremser ned

Slingringen føles kun på håndtaksnivå. Du har den ubehagelige følelsen av at håndtakene beveger seg sideveis, fra høyre til venstre.

Når du akselererer og deretter slipper gassen, er det et punkt (vanligvis mellom 50 km/t og 100 km/t) der overføring av vekt til fronten produserer denne svingningen. Frekvensen av den laterale svingningen kan være mer eller mindre kraftig, avhengig av sykkelen.

Slingringer i motorsykkelstyret er en sideveis, kontinuerlig slingring av gaffelen ved lav hastighet

Slingringer i motorsykkelstyret er en sideveis, kontinuerlig slingring av gaffelen ved lav hastighet

Hva bør gjøres hvis slingringer i motorsykkelstyret oppstår?

Ikke hold for hardt. Hold håndtakene litt løsere, og ved redusert hastighet vil fenomenet forsvinne.

På dekknivå er det flere årsaker som kan påvirke vinglingen. Spesielt: høy slitasje og feil trykk. Noen motorsykler er mer sensitive for dette enn andre.

For å avslutte dette fenomenet med slingringer i motorsykkelstyret, anbefaler vi at du går til en fagperson og beskriver fenomenet så nøyaktig som mulig.

Motorsykkel tilbakeslag

tilbakeslag

Tilbakeslag på motorsykkel er et fenomen man kan kjenne foran kjøretøyet. Håndtakene gjør en høyre-venstre bevegelse, lignende slingringen av motorsykkelstyret beskrevet ovenfor

Det er en skarp sideveis bevegelse foran (gaflene beveger seg fram og tilbake), ikke-kontinuerlig og veldig rask, spesielt mens du akselererer.

Men i motsetning til slingring, er et tilbakeslag ikke et gjentakende problem. Det utløses generelt av en ekstern kilde som en ujevnhet eller skjøt i asfalten.

Noen motorsykler er mer sensitive for dette enn andre.

Hva skal man gjøre dersom man opplever tilbakeslag på motorsykkel? 

Tilbakeslag skjer veldig plutselig. Hvis det skjer, la det skje. Bare reduser farten, og det vil forsvinne.

Du kan ha behov for å snake med en fagperson for å forsikre deg om at det ikke er en defekt i gaffelen som kan føre til gjentakelse.

Motorsykkel-svinging

Vugging

En motorsykkelsvingning er en slingrende bevegelse av variabelt omfang som oppstår på rette strekninger eller i svinger, vanligvis fra en gjennomsnittshastighet på rundt 140 km/t

Det er en faseforskjell mellom for- og bakhjulet som resulterer i vugging. Du får følelsen av at styret går fra høyre til venstre.

I denne videoen vil du se nøyaktig hvordan motorsykkelvuggingen finner sted:

Better stability for more safety

Dette fenomenet bør ikke tas lett på, da det kan ha betydelig innvirkning på sikkerheten din: Jo høyere hastighet du har, jo mer voldsomt blir dette fenomenet, og ved en viss terskel kan det kaste deg av motorsykkelen.

En motorsykkelvugging er en vinglende bevegelse som vanligvis begynner rundt 140 km/t

En motorsykkelvugging er en vinglende bevegelse som vanligvis begynner rundt 140 km/t

Noen motorsykler er rett og slett mer følsomme for dette fenomenet, så det kan også skje på en ny en.

Her er tilfellene der dekkene kan påvirke motorsykkelvugging:

  • Slitasjenivået deres
  • Trykket deres
  • Strukturen deres: diagonal/radial
  • Eventuell ekstra belastning (bagasje, passasjer, toppboks...)


Hva gjør man hvis motorsykkelvugging oppstår?  


Ikke øk farten! Ikke grip styret hardt, hold det litt løsere.

Ikke bremse brått heller. Brems ned gradvis, og fenomenet vil avta til det forsvinner.

Deretter bør du ta følgende forholdsregler:

  • Sjekk dekktrykket og juster om nødvendig.
  • Sjekk slitasjen på dekkene: Hvis dekkene er for slitte, bør de byttes ut.
  • Sjekk om dekkene er homologert. For eksempel, hvis du har montert diagonale dekk når radiale var anbefalt, kan dette være en årsak til motorsykkelvugging. Sørg alltid for at motorsykkelen din er utstyrt med dekk som er godkjent av produsenten.
  • Du kan oppsøke profesjonelle for å utelukke andre mulige årsaker til problemet.
map search desktop

FINN EN PROFESJONELL I NÆRHETEN

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Finn min posisjon
Søk
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.