(1) Rullemotstandstest - Rullemotstandstester utført på maskin av Applus Idiada, på oppdrag fra Michelin, i juni (på nye dekk) og august (på dekk som var slitt ned til 2 mm) i 2020, på dimensjon 205/55 R16 91V, hvor vi sammenligner MICHELIN e.PRIMACY (nytt: 5,58 kg/t & slitt: 5,13 kg/t) mot MICHELIN PRIMACY 4 (nytt: 7,74 kg/t & slitt: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nytt: 7,17 kg/t & slitt: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nytt: 6,39 kg/t & slitt: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nytt: 8,93 kg/t & slitt: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nytt: 7,97 kg/t & slitt: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nytt: 7,01 kg/t & slitt: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nytt: 6,96 kg/t & slitt: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nytt: 8,79 kg/t & slitt: 6,97 kg/t).
(2) "Økte drivstoffbesparelser - Under bruk genererer MICHELIN e.PRIMACY i gjennomsnitt 1,5 kg/t mindre rullemotstand sammenlignet med konkurrentene, noe som tilsvarer opptil 1000 NOK i drivstoffbesparelser. Denne besparelsen tilsvarer opptil 174 kg CO2 som er spart. Bruksgevinstene er estimert basert på gjennomsnittet av data for nye dekk og dekk som er slipt ned til 2 mm, for å ta hensyn til reell ytelse over tid. Alle gevinster er estimert med utgangspunkt i en kjørelengde på 35 000 km og en drivstoffpris på 19,42/L (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020, vektet i de 10 øverste landene for motorvognbevegelser på nasjonalt og utenlandsk territorium - https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Faktiske drivstoff- og kostnadsbesparelser kan variere avhengig av faktorer som kjørevaner, kjøretøy eller dekktrykk."
(3) "Økt rekkevidde for elbilbatteri og reduksjon av CO2 - Når de er nye, genererer MICHELIN e.PRIMACY i gjennomsnitt 2 kg/t mindre rullemotstand enn konkurrentene, noe som tilsvarer en reduksjon i drivstofforbruk på opptil 0,21 liter per 100 km, tilsvarende en reduksjon i CO2-utslipp på opptil 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller tilsvarende en økning i autonomi på opptil 7 % for en VW e-Golf."
(4) "Kilde: Michelin-studie fra 2008: 2008-01-0154 - Redusering av rullemotstand i dekk for å spare drivstoff og redusere utslipp, av Jerome Barrand og Jason Bokar, side 4: 'I gjennomsnitt kan det antas at 1 av 5 drivstofftanker for personbiler forbrukes på grunn av dekkene.'"
(5) "Intern Michelin-studie, 23/11/2020: Gjennomsnittlig dekkmasse reduksjon vektet etter volumer mellom 2015 og 2020, 'I tillegg har Michelin redusert sine utslipp av fine partikler med 5 %.'"
(6) "ADAC-rapport, desember 2021, Dekkslitasje: slitasje og belastning på miljøet, side 2: Gjennomsnittlig dekkslitasje (g/1000 km): Michelin 90 mot gjennomsnittlige konkurrenter Vredestein 100, Goodyear 109, Falken 114, Hankook 118, Dunlop 119, Semperit 119, Toyo 119, Kumho 120, Sava 120, Continental 126, Maxxis 128, Bridgestone 130, Nokian 134, Pirelli 134. 'Michelin har kommet ut med en lavere slitasjerate enn sine konkurrenter, rundt 30 % mindre.'"