michelin e primacy g1 1025 compositing jante v1 20201021 nj

E.PRIMACY: MICHELINS ØKODESIGNEDE DEKK

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Som mange sjåfører opplever, kan du være bekymret for å bevare miljøet og redusere karbonavtrykket på reisene dine.

Bilindustrien, som deler disse bekymringene, utvikler elektrifisering av kjøretøy og ser etter løsninger for å forbedre drivstoffeffektiviteten til kjøretøy med forbrenningsmotorer.

Det er i denne sammenhengen at Michelin har innovert med e.Primacy, et øko-designet dekk med ytelse laget for å vare.

Hvorfor er e.Primacy et øko-designet dekk?

Takket være den svært lave rullemotstanden (1) lar e.Primacy kjøretøyet forbruke mindre energi fra den første til den siste kilometeren.

  • For et kjøretøy med forbrenningsmotor betyr dette lavere drivstofforbruk, derfor god drivstoffeffektivitet, og færre CO2-utslipp (2).
  • For et elektrisk kjøretøy betyr dette en gevinst i batterilevetid på opptil 7% (3).
     

Hvordan var dette mulig?

e.Primacy er et øko-designet dekk. Dette betyr at den har dratt nytte av en livssyklusanalyse for å måle og optimalisere miljøpåvirkningen under bruken, men også under produksjonen.

MICHELIN e.Primacy

Et øko-designet dekk under bruk

Et kjøretøys drivstoffeffektivitet bestemmes delvis av rullemotstanden til dekkene. Dette representerer 20% (4) av kjøretøyets drivstofforbruk, som betyr at én av fem drivstofftanker er forårsaket av rullemotstand.

Å redusere rullemotstanden optimaliserer derfor drivstofforbruket og dermed CO2-utslippene.

96382129 comp

For eksempel, på den vanligste størrelsen på markedet, 205/55 R16 91V, har e.Primacy en rullemotstand som er omtrent 25% (1) lavere enn den til en Primacy 4+, som er en del av MICHELINs hoved sommerutvalg.

På en avstand på 35 000 km sparer denne reduserte rullemotstanden opptil 174 kg (2) CO2 for et kjøretøy med forbrenningsmotor.

Men det er også en ideell kandidat for elektriske kjøretøy: siden batteriområdet er begrenset, er det svært fordelaktig å velge et dekk med rullemotstand. e.Primacy er optimalisert for dette formålet og sparer opptil 7% (3) batterilevetid.

Et øko-designet dekk under produksjonen

Arbeidet som har vært involvert i utformingen av e.Primacy (valg av materialer, produksjonsprosessen...) betyr at det er det første dekket på markedet som drar nytte av en miljødeklarasjon (EPD = Environmental Product Declaration). Denne erklæringen fastslår at miljøhensyn har styrt dekkets designvalg.

Av samme grunn produseres e.Primacy lokalt for sitt marked, og unngår dermed langdistansetransport mellom produksjonsstedet og salgsstedet.

I tillegg har Michelin redusert sine fine partikkelutslipp med 5% (5) ved å bruke materialer med lavere slitegrad. Denne innsatsen ble anerkjent av ADAC, en uavhengig tester, som sammenlignet dekk fra flere produsenter ved å måle slitasjehastigheten. Michelin kom ut med en lavere slitasjerate enn konkurrentene, rundt 30% (6) lavere enn gjennomsnittsraten. Dette er et viktig fremskritt, da det er kjent at en lavere slitehastighet øker dekkets levetid.

Når det gjelder produksjon, utvikler Michelin også nye installasjoner slik at dekkformene drives av elektrisitet i stedet for fossilt brensel, for å unngå CO2-utslipp.

e.Primacy: det første skrittet mot bærekraftig mobilitet

michelin e primacy g1 0531 compositing jante v1 20201020 nj

Michelin jobber i økende grad med design av dekkserier som kombinerer forventet ytelse med en øko-designet orientering. e.Primacy er den første illustrasjonen på dette sammenlignet med mer tradisjonelle serier som Primacy 4+, for eksempel.

e.Primacy viser veien som Michelin vil ta i fremtiden med å utvikle sine nye serier for å bevege seg mot løsninger som er mer kompatible med bærekraftig mobilitet.

Hva er forskjellene mellom e.Primacy og Primacy 4+?

 

MICHELIN e.Primacy og MICHELIN Primacy 4+ er begge sommerserier. Og selv om de har en likhet i navnene, er de ganske forskjellige og likevel komplementære:

  • MICHELIN Primacy 4+ er først og fremst fokusert på sikkerhet med en A-etikett for våtgrep og en B-etikett for rullemotstand.
  • MICHELIN e.Primacy er klassifisert som A for rullemotstand og B for vått grep.
     

Disse to seriene kombinerer god levetid med ytelse som er bygget for å vare.

Hvordan velge mellom e.Primacy og Primacy 4+?

Hvis du ikke er sikker på hvilket sommerdekk du skal velge, her er spørsmålene som hjelper deg med å bestemme hvilket dekk du skal velge:

Har du hybrid eller elbil?

I så fall, velg en e.Primacy fordi den er designet for å passe både elektriske og forbrenningsbiler på grunn av den lave rullemotstanden.

Har du et forbrenningskjøretøy?

I så fall har du to alternativer:

  • Hvis du vil redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene, velger du MICHELIN e.Primacy.
  • Hvis du foretrekker et mer tradisjonelt dekk med prioritet på sikkerhet/bremsing, selv på våt vei, så velg MICHELIN Primacy 4+.
     

Merk at noen størrelser kun er tilgjengelige i en av seriene. Valget ditt kan også avhenge av tilgjengeligheten deres.

Legal mentions

(1) Rullemotstandstest - Rullemotstandstester utført på maskin av Applus Idiada, på oppdrag fra Michelin, i juni (på nye dekk) og august (på dekk som var slitt ned til 2 mm) i 2020, på dimensjon 205/55 R16 91V, hvor vi sammenligner MICHELIN e.PRIMACY (nytt: 5,58 kg/t & slitt: 5,13 kg/t) mot MICHELIN PRIMACY 4 (nytt: 7,74 kg/t & slitt: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nytt: 7,17 kg/t & slitt: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nytt: 6,39 kg/t & slitt: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nytt: 8,93 kg/t & slitt: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nytt: 7,97 kg/t & slitt: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nytt: 7,01 kg/t & slitt: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nytt: 6,96 kg/t & slitt: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nytt: 8,79 kg/t & slitt: 6,97 kg/t).

(2) "Økte drivstoffbesparelser - Under bruk genererer MICHELIN e.PRIMACY i gjennomsnitt 1,5 kg/t mindre rullemotstand sammenlignet med konkurrentene, noe som tilsvarer opptil 1000 NOK i drivstoffbesparelser. Denne besparelsen tilsvarer opptil 174 kg CO2 som er spart. Bruksgevinstene er estimert basert på gjennomsnittet av data for nye dekk og dekk som er slipt ned til 2 mm, for å ta hensyn til reell ytelse over tid. Alle gevinster er estimert med utgangspunkt i en kjørelengde på 35 000 km og en drivstoffpris på 19,42/L (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020, vektet i de 10 øverste landene for motorvognbevegelser på nasjonalt og utenlandsk territorium - https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Faktiske drivstoff- og kostnadsbesparelser kan variere avhengig av faktorer som kjørevaner, kjøretøy eller dekktrykk."

(3) "Økt rekkevidde for elbilbatteri og reduksjon av CO2 - Når de er nye, genererer MICHELIN e.PRIMACY i gjennomsnitt 2 kg/t mindre rullemotstand enn konkurrentene, noe som tilsvarer en reduksjon i drivstofforbruk på opptil 0,21 liter per 100 km, tilsvarende en reduksjon i CO2-utslipp på opptil 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller tilsvarende en økning i autonomi på opptil 7 % for en VW e-Golf."

(4) "Kilde: Michelin-studie fra 2008: 2008-01-0154 - Redusering av rullemotstand i dekk for å spare drivstoff og redusere utslipp, av Jerome Barrand og Jason Bokar, side 4: 'I gjennomsnitt kan det antas at 1 av 5 drivstofftanker for personbiler forbrukes på grunn av dekkene.'"

(5) "Intern Michelin-studie, 23/11/2020: Gjennomsnittlig dekkmasse reduksjon vektet etter volumer mellom 2015 og 2020, 'I tillegg har Michelin redusert sine utslipp av fine partikler med 5 %.'"

(6) "ADAC-rapport, desember 2021, Dekkslitasje: slitasje og belastning på miljøet, side 2: Gjennomsnittlig dekkslitasje (g/1000 km): Michelin 90 mot gjennomsnittlige konkurrenter Vredestein 100, Goodyear 109, Falken 114, Hankook 118, Dunlop 119, Semperit 119, Toyo 119, Kumho 120, Sava 120, Continental 126, Maxxis 128, Bridgestone 130, Nokian 134, Pirelli 134. 'Michelin har kommet ut med en lavere slitasjerate enn sine konkurrenter, rundt 30 % mindre.'"

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.