manufacturing

Dekkproduksjon og dekkgjenvinning

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Dekk: Fire gummiringer som kan ta deg tusenvis av kilometer, bære tung last og kjøre på steinete, våte, snødekte eller isete veier. Hvordan lages dekk? Hvordan inngår dekkgjenvinning i produksjonsprosessen vår? Finn svarene i denne artikkelen.

Dekkproduksjon

Dekkproduksjon
Fra råvarer til dekk

For produksjonen av våre dekk starter vi med mer enn 200 råvarer, og passer på å bruke stadig mer bærekraftige materialer.

Fra disse råvarene er det første trinnet å lage materialer med svært spesifikke mekaniske og kjemiske egenskaper. Det er disse egenskapene som gjør at vi kan oppnå god ytelse. Spesielt: godt grep, god styrke og god bærekraft.

Fra disse materialene designer vi deretter komposittproduktet med to mål:

1 – For å minimere mengden materiale som brukes
For jo mindre materiale vi bruker, jo mer begrenser vi virkningen av dekket gjennom hele livssyklusen.

2 – Oppnå maksimal ytelse
Utformingen av våre dekk består i å sette sammen disse materialene på en mest mulig fornuftig måte for å få dem til å fungere best mulig i seg selv.

Optimalisering av miljøpåvirkning og arbeidsforhold

Mens vi tar sikte på ytelse, er vårt industrielle produksjonssystem organisert på en slik måte at det:

●    Optimaliser miljøpåvirkningen 
Vår ambisjon er å oppnå karbonnøytralitet i hele produksjonsbasen innen 2050. Vi har gjort betydelige fremskritt siden 2010. Vårt 2030-mål ble godkjent av SBTi (vitenskapsbaserte mål) som ambisiøst og i samsvar med målene i Parisavtalen, og har siden blitt enda mer ambisiøst.

●    Optimalisere arbeidsforholdene for å oppnå god livskvalitet på jobben for MICHELIN-ansatte.

Et produkt med identisk ytelse på tvers av land

Vår industrielle prosess gjør at vi kan reprodusere produkter identisk i internasjonal skala. Dermed har et MICHELIN-dekk nøyaktig samme ytelsesnivå enten det er produsert i USA, Kina eller Europa.

Trinnene i dekkfremstillingsprosessen

1 – Forståelse gjennom forskning
Vi studerer folks dekkbruk og kjørevaner for å sikre at dekkene våre dekker alles behov.

2 – Utvikle og blande materialer
ver 200 ingredienser går inn i et dekk. De spiller viktige roller innen sikkerhet, drivstoffeffektivitet, ytelse og miljøvennlighet. Prosentandelen varierer avhengig av typen dekk som skal produseres.

Disse komponentene faller inn i fem grupper:
●    Naturgummi:
hovedkomponenten i slitebanelagene
●    Syntetisk gummi: en del av slitebanen til bil-, varebil- og 4x4-dekk. Det pågår forskning for å utvikle syntetisk gummi (som er avgjørende for å oppnå målrettet ytelse) slik at den er laget av mer bærekraftige materialer enn olje eller gass.
●    Carbon black og silika: brukes som et forsterkende middel for å forbedre holdbarheten. Disse komponentene kan resirkuleres. De kan behandles og gjenbrukes på slutten av et dekks levetid for å lage nye dekk.
●    Forsterkningskabler av metall og tekstil: "skjelettet" til dekket, som danner den geometriske formen og gir stivhet. Metall kan også resirkuleres og det pågår forskning for å undersøke gjenbruk av enkelte tekstiler, som stammer fra andre forbrukerprodukter enn dekk, for produksjon av nye dekk.
●    Tallrike kjemiske midler: for unike egenskaper som lav rullemotstand eller veldig høyt grep
 

3 – Designing
Vi bruker simuleringer for å teste og velge de beste dekkkonseptene som skal utvikles. Vanskeligheten ligger i å minimere mengden materiale for å oppfylle ytelseskriteriene. Disse simuleringene lar oss forutsi ytelsen som deretter vil bli bekreftet av tester.

4 – Produksjon
Vi produserer og reproduserer hvert dekk i de mest mulig optimaliserte designene med et optimalt ytelsesnivå både for produktet og det økonomiske aspektet.

5 – Kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll er ikke et sluttsteg. Vi måler kvalitet gjennom hele prosessen.
Kvalitet må respekteres i alle ledd: design, produksjon og distribusjon.

Hva er strukturen til et dekk?

infographic tireanatomy 552

Det typiske radialdekket består av ni hoveddeler.

1 – Innerforing:
Et lufttett lag av syntetisk gummi for å sikre lufttetthet.

2 – Kadaverlag:
Laget over den indre foringen, bestående av tynne tekstilfibersnorer (eller kabler) limt inn i gummien. 

3 – Området nedre bead:
Det er her gummidekket griper metallfelgen. Kraften fra motoren og bremsekraften overføres fra dekkfelgen til kontaktområdet med veiens overflate.

4. Beads:
De klemmer seg fast mot dekkets felg for å sikre en lufttett passform og holde dekket riktig på felgen. 

5 – Sidevegg:
Den beskytter siden av dekket mot støt med fortauskanter og veien, og har også den spesifikke MICHELIN-designen. Viktige detaljer om dekket er skrevet på sideveggen, for eksempel dekkstørrelse og hastighetsvurdering. 

6 – Foringsrør:
Det bestemmer i stor grad styrken på dekket. Den er laget av veldig fine, motstandsdyktige stålsnorer festet inn i gummien. Den er også fleksibel nok til å absorbere deformasjoner forårsaket av humper, hull og andre hindringer i veien.

7 – Topplag (eller "null graders" belte):
Dette viktige sikkerhetslaget bidrar til å opprettholde formen på dekket når du kjører fort. For å forhindre sentrifugal strekking av dekket, er forsterkede nylonbaserte snorer innebygd i et gummilag og plassert rundt omkretsen av dekket.

8 – Kronelag (eller belter):
De gir den stive basen for slitebanen.

9 – Slitebane:
Dette er den delen som er i kontakt med veien. Den gir trekkraft og dreiegrep for dekket og er designet for å motstå slitasje og varme. Skulpturen er designet for svært presise funksjoner (grep, vanntømning, osv.) og inkluderer også en designdimensjon som er spesifikk for MICHELIN.

Dekkgjenvinning

I den innledende designfasen blir dekkets globale påvirkning tatt i betraktning for å minimere den, inkludert råvarer, produksjon, transport, bruk og levetid. Hvert trinn analyseres nøye for å forbedre den globale effekten. 

Som vi vil forklare her, er miljøpåvirkningen tatt i betraktning i produksjonen av våre dekk, og dette under ulike aspekter, ikke bare dekkgjenvinning.

En begrensning av råvarene som brukes

Et dekk er i stand til å tåle enorme påkjenninger. Faktisk kan de 35 kg med dekk som er montert på et kjøretøy bære 2,5 tonn over flere titusenvis av kilometer i noen ganger ekstreme værforhold fra -20 °C til over 40 °C. 

For å oppnå denne ytelsen og samtidig beskytte miljøet, bruker vi en minimumsmengde materiale for å produsere dekkene våre.

Hvordan er begrensende materiale gunstig for miljøet?

●    Jo lettere et dekk er, jo lavest er spredningen av energi som trengs under rulling. Dette betyr mindre drivstofforbruk til kjøretøyet, mindre CO2-utslipp.
●    Jo mindre materiale det er, jo mindre ressurser har vi å hente ut fra planeten, og bevare naturressurser.
●    Bruk av mindre materialer betyr også å redusere mengden av materialer som transporteres til produksjonsanlegget, slik at mindre energibehov og mindre CO2-utslipp fra transporten.
 

Ytelse laget for å vare

MICHELIN-dekkene er designet for å yte til siste kilometer, dvs. til de lovlige slitasjeindikatorene er nådd. 
Vår kunnskap gjør at vi kan sikre et utmerket ytelsesnivå inntil denne grensen er nådd, og dermed unngå for tidlig utskifting av dekk.
Ved å bruke våre dekk opp til denne grensen i stedet for å bytte dem for tidlig, reduserer du miljøpåvirkningen samtidig som du sparer penger og holder dekkene i god ytelse.
Dekkene våre viser posisjonen til slitasjeindikatorene med små Michelin Man-markeringer, noe som gjør det lettere å kontrollere nivået på dekkslitasjen.

På Michelin-dekk hjelper små ujevnheter deg med å finne dekkslitasjeindikatorene på slitebanen.

Men vår tankegang om å begrense miljøpåvirkningen går lenger enn bare å begrense råvarer og dekks levetid. Det får oss også til å utforske nye måter å resirkulere på.

Hvordan kan den samme ytelsen opprettholdes ved bruk av resirkulerte materialer?

Dette er et av resirkuleringsalternativene vi utforsker. Men det handler ikke bare om å resirkulere komponenter fra andre dekk på slutten av levetiden for å lage nye. Vi tenker også på å gjenvinne komponenter fra produkter så langt unna dekk som for eksempel plastflasker.

Hvordan kan andre produkter lages av brukte dekkomponenter?

Dette andre resirkuleringsalternativet gjelder produksjon av produkter til andre formål enn veier, for eksempel tennisbaner. 

Målet er at materialer fra brukte dekk kan få et nytt liv i en annen form enn et dekk innenfor rammen av en relevant og kompatibel gjenbruk.

tennis

Hvor skal man kaste dekk når de er utslitte?

Dekkgjenvinning: Den enkle måten er å bringe dem til en lokal forhandler.
MICHELINs partnere er ansvarlige for innsamling av brukte dekk til gjenvinning. Gjennom denne prosessen kan vi gjenvinne deler av dekk for å gjøre dem om til verdifulle materialer som kan brukes til å produsere nye dekk.

I Frankrike, for eksempel, frakter avfallsinnsamlingssteder dekk til sentre som er ansvarlige for å omdirigere dem til gjenvinningskanaler. Den samme prosessen gjelder i de fleste av verdens land. 

best tyre ranking

Sjekk ut våre premierte dekk 

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.