Fra disse materialene designer vi deretter komposittproduktet med to mål:
1 – For å minimere mengden materiale som brukes
For jo mindre materiale vi bruker, jo mer begrenser vi virkningen av dekket gjennom hele livssyklusen.
2 – Oppnå maksimal ytelse
Utformingen av våre dekk består i å sette sammen disse materialene på en mest mulig fornuftig måte for å få dem til å fungere best mulig i seg selv.
Optimalisering av miljøpåvirkning og arbeidsforhold
Mens vi tar sikte på ytelse, er vårt industrielle produksjonssystem organisert på en slik måte at det:
● Optimaliser miljøpåvirkningen
Vår ambisjon er å oppnå karbonnøytralitet i hele produksjonsbasen innen 2050. Vi har gjort betydelige fremskritt siden 2010. Vårt 2030-mål ble godkjent av SBTi (vitenskapsbaserte mål) som ambisiøst og i samsvar med målene i Parisavtalen, og har siden blitt enda mer ambisiøst.
● Optimalisere arbeidsforholdene for å oppnå god livskvalitet på jobben for MICHELIN-ansatte.
Et produkt med identisk ytelse på tvers av land
Vår industrielle prosess gjør at vi kan reprodusere produkter identisk i internasjonal skala. Dermed har et MICHELIN-dekk nøyaktig samme ytelsesnivå enten det er produsert i USA, Kina eller Europa.
Trinnene i dekkfremstillingsprosessen
1 – Forståelse gjennom forskning
Vi studerer folks dekkbruk og kjørevaner for å sikre at dekkene våre dekker alles behov.
2 – Utvikle og blande materialer
ver 200 ingredienser går inn i et dekk. De spiller viktige roller innen sikkerhet, drivstoffeffektivitet, ytelse og miljøvennlighet. Prosentandelen varierer avhengig av typen dekk som skal produseres.
Disse komponentene faller inn i fem grupper:
● Naturgummi: hovedkomponenten i slitebanelagene
● Syntetisk gummi: en del av slitebanen til bil-, varebil- og 4x4-dekk. Det pågår forskning for å utvikle syntetisk gummi (som er avgjørende for å oppnå målrettet ytelse) slik at den er laget av mer bærekraftige materialer enn olje eller gass.
● Carbon black og silika: brukes som et forsterkende middel for å forbedre holdbarheten. Disse komponentene kan resirkuleres. De kan behandles og gjenbrukes på slutten av et dekks levetid for å lage nye dekk.
● Forsterkningskabler av metall og tekstil: "skjelettet" til dekket, som danner den geometriske formen og gir stivhet. Metall kan også resirkuleres og det pågår forskning for å undersøke gjenbruk av enkelte tekstiler, som stammer fra andre forbrukerprodukter enn dekk, for produksjon av nye dekk.
● Tallrike kjemiske midler: for unike egenskaper som lav rullemotstand eller veldig høyt grep
3 – Designing
Vi bruker simuleringer for å teste og velge de beste dekkkonseptene som skal utvikles. Vanskeligheten ligger i å minimere mengden materiale for å oppfylle ytelseskriteriene. Disse simuleringene lar oss forutsi ytelsen som deretter vil bli bekreftet av tester.
4 – Produksjon
Vi produserer og reproduserer hvert dekk i de mest mulig optimaliserte designene med et optimalt ytelsesnivå både for produktet og det økonomiske aspektet.
5 – Kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll er ikke et sluttsteg. Vi måler kvalitet gjennom hele prosessen.
Kvalitet må respekteres i alle ledd: design, produksjon og distribusjon.
Hva er strukturen til et dekk?