Det er to situasjoner der ventilbytte er nødvendig.
1 - Ved skifte av dekk
Ventilbyttet utføres alltid når du monterer et nytt dekk.
- Er det en gummiventil kuttes den av og erstattes med en ny.
- Hvis det er en elektronisk TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) ventil, det vil si med en trykksensor, skiftes ikke hele ventilen, men kun tetningen på innsiden for å opprettholde lufttettheten.
2 - Når dekkventilen er porøs
Ved sakte trykktap kan det være porøsitet i selve ventilen, eller i kjernen inne i ventilen. Dette er ikke vanlig, men det kan skje.
Denne porøsiteten kompromitterer tetningen, forårsaker unormalt lufttap og krever derfor at ventilen skiftes ut, selv om dekket fortsatt er i god stand.
Hvorfor skjer dette?
En del av ventilen er laget av gummi. Når det eldes, mister dette materialet sine tetningsegenskaper. Det er derfor det anbefales at ventilen alltid skiftes når dekket skiftes.
Men det kan bli nødvendig å bytte ut ventilen før dekket når slutten av levetiden. Går du for eksempel kun korte turer i byen, slites dekket lite med årene, men aldring av ventilgummien kan gjøre det porøst med årene. I dette tilfellet bør ventilen skiftes ut før du skifter dekk for å unngå trykktap.
Hvordan vet du om dekkventilen er porøs?
I alle fall er det viktig å sjekke trykket på dekkene dine regelmessig.
- Hvis du ikke merker noe unormalt trykktap, er ventilen fortsatt fin.
- Hvis det derimot er et unormalt trykktap, kan tettheten til ventilen være tvilsom (det kan også være andre årsaker, for eksempel en punktering).
I dette andre tilfellet, må du få dekket ditt kontrollert av en profesjonell. Hvis mekanikeren finner ut at ventilen er porøs mens dekket fortsatt er i god stand, vil de bare bytte ut ventilen.