Auto Background conseil conduite hiver route winter Tips and Advice

SOMMERDEKK VS HELÅRSDEKK: HVORDAN VELGER DU?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

I lang tid var valg av dekk en enkel prosess – sommerdekk for sommeren og vinterdekk for vinteren.

I dag tilbyr imidlertid helårsdekk en helt ny rekke av muligheter, og det er ikke alltid lett å vite hva som er det beste alternativet for deg. Det er her Michelin kommer inn. Enten du tenker på sommer- eller helårsdekk, er vi her for å gi deg all informasjonen du trenger for å ta den riktige avgjørelsen.

Sommerdekk

Designet for å garantere optimal ytelse i temperaturer over 7 °C, fungerer sommerdekkene best på tørre og våte veier og er spesielt nyttige på steder der temperaturen ofte når over 35 °C i sporadiske eller til og med lengre perioder.

braking on wet road_ENG

(1) Gjennomsnittlig forskjell i bremselengden til et vinterdekk sammenlignet med et sommerdekk. Bremselengde på vått underlag fra 50 til 0 mph. TUV SUD 2013-tester, med 205/55 R15, utført mellom 4C og 6C.

Problemet med disse dekkene er at gummien stivner når temperaturen begynner å falle under 7 °C, noe som gjør dem mindre effektive om vinteren, spesielt på vått underlag.

Som et resultat, hvis du kjører med sommerdekk under kalde vinterforhold, setter du deg selv i fare. Dette er spesielt farlig hvis du kjører i snø med sommerdekk på kjøretøyet, ettersom bremselengden vanligvis er to ganger lengre enn hvis du hadde hatt sertifiserte vinterdekk.

braking on snow_ENG

(2) Gjennomsnittlig forskjell i bremselengden til et vinterdekk sammenlignet med et sommerdekk. Bremselengde på snødekt underlag fra 31 til 0 mph. TÜV SÜD 2013-tester, med 205/55 R16, utført mellom -4°C og -6°C.

Helårsdekk

Helårsdekk, eller 4-sesongdekk som de også ofte refereres til, er hybriddekk som er like komfortable å kjøre i -10°C som de er i 30°C. Hva er hemmeligheten? De kombinerer egenskapene til både sommer- og vinterdekk, som lar deg kjøre trygt under tørre og våte forhold, om vinteren og sommeren, så vel som på snø.

Michelins helårsdekk er 3PMSF-sertifisert, og det er dette som lar dem bekrefte sin gode vinterytelse, spesielt på snø.

Dette er hovedfordelen med helårsdekk fremfor sommerdekk, for selv om de ikke er like effektive som et vinterdekk (som forblir det ultimate snødekket), garanterer helårsdekk mobilitet og sikkerhet i de fleste snøforhold. Denne fordelen har imidlertid en ulempe. Når temperaturen går over 7°C, har selv de beste helårsdekkene en litt større bremselengde, både på vått og tørt underlag, enn sommerdekkene.

MICHELIN CrossClimate 2

Relativ ytelse av MICHELINs sommer-, vinter- og helårsdekk

Relative performance of MICHELIN's summer and all season tyres

Notatene gjenspeiler nivået på veiledende ytelse til dekkene som sammenlignes.

Sommerdekk

MICHELIN Primacy 4+ og Pilot Sport 5 sommerdekk presterer best på tørre og våte veier i varmt vær. De har en utmerket levetid, som man kan forvente av MICHELIN-merket.

Helårsdekk

MICHELIN CrossClimate 2-dekkene er et helårsdekk som fungerer godt både sommer og vinter, selv i snø. Holdbarheten er på nivå med sommerdekkene, noe som gjør dem ledende i denne kategorien.

Sommer VS helårsdekk: hva skal du velge?

Hovedbetraktningen når du kjøper nye dekk er hvilke kjøreforhold du sannsynligvis vil møte med kjøretøyet ditt.

Her er et diagram som kan hjelpe deg å velge:

Summer VS all season tyres: a diagram to help you choose

Hvis du bor i et område der vintrene er milde, temperaturen sjelden faller under 7°C og du aldri møter snødekte veier, så er sommerdekk uten tvil det beste alternativet for deg.

Hvis du derimot bor i en region hvor temperaturen ofte faller betydelig under 7°C og hvor du hver vinter står overfor flere dagers kjøring på snødekte veier (lokalt snøfall, turer til skisteder, sporadiske besøk til familie eller venner) i fjell- eller snødekte regioner osv.), vil helårsdekk være det beste valget for deg.

Til slutt, hvis du regelmessig møter snødekte veier, eller du bor i eller må reise til områder som er vanskelig om vinteren (bratte bakker, ubehandlede veier osv.), vil det beste alternativet for deg være å fortsette å bruke sommerdekk i sommer- og vinterdekk om vinteren, noe som krever at du bytter dekk to ganger i året.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.