Michelin har blitt valgt av Ferrari som offisiell dekkleverandør for sin nye 296 GTB. Som et resultat vil Michelin levere to forskjellige dekk til bilen – MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 for hovedsakelig landeveiskjøring, og den veilovlige MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2 for sjåfører som ønsker å presse grensene for bilen sin på banen. Med lanseringen av disse modellene topper Ferrari ytelsen til forrige generasjon. Michelin deler den samme filosofien og har tatt utfordringen sammen med bilprodusenten i mange år, og designet spesialtilpassede dekk.
Ytelse
For en slik eksepsjonell bil er dekkytelsen mye mer enn bare et funksjonelt aspekt. I jakten på den ultimate ytelsen er den en avgjørende faktor som gir sikkerhet, presisjon og kjøreglede samtidig som den er perfekt innstilt til kjøretøyets stil.
En spesifikk utvikling
Ferrari 296 GTB-dekkene ble spesialdesignet i et fellesprosjekt med Ferrari-teamene, og de identifiseres ved Ferraris egen merking med 'K'-symbolet på sideveggene til dekkene. Skreddersydd design var den eneste løsningen for å oppnå ytelsesnivåene som Ferrari krever.
Michelin-teamene var involvert helt fra starten av prosjektet, fra det øyeblikket de tekniske spesifikasjonene ble definert. Det tok fire utviklingssykluser og 18 måneder å designe dekkene som nå er godkjent for salg. Bruken av svært avanserte, banebrytende simuleringsverktøy var en viktig faktor. De muliggjorde en betydelig reduksjon i miljøavtrykket til prosjektet på grunn av produksjon av færre prototypetestdekk, samtidig som antallet fysiske tester og utviklingstid ble redusert. Simulatoren gjorde det også mulig å finjustere dekkene for kjøretøyet med stor presisjon.
To dekk, to typer bruk
Michelin har utviklet to innovative komponenter og to spesielle teknologier for å lage to dekk med svært forskjellige bruksområder og har gjort det under konsernets bærekraftige strategi: redusert bruk av råvarer, lavere rullemotstand, reduksjon i antall produserte dekk og antall dekk brukt i fysiske tester.