MICHELIN FOR NYE FERRARI 296 GBT

SKREDDERSYDDE DEKK FOR EN EKSEPSJONELL BIL

Som en av verdens fremste produsenter av luksus- og ytelsesbiler, har Ferrari brukt 75 år på å kontinuerlig flytte grensene for veigående sportsbiler. Michelin har utviklet dekk for selskapet i nesten 50 av disse årene. De strenge standardene som kreves av Ferrari har krevd omfattende samarbeid for å kunne tilby innovative løsninger. Michelin har tatt denne utfordringen ved å slå sammen sin banebrytende teknologi sammen med dyktige ingeniører, hjulmonteringsekspertise, måleteknologier og lidenskap for ytelse. I tillegg er det et dedikert team av testførere som bidrar til å sikre at forventningene blir overgått.

Ferrari 296 GTB er et perfekt eksempel på Ferrari-Michelin-samarbeidet på sitt beste.

MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 og MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2
To skreddersydde dekk for en eksepsjonell bil, Ferrari 296 GTB

Michelin har blitt valgt av Ferrari som offisiell dekkleverandør for sin nye 296 GTB. Som et resultat vil Michelin levere to forskjellige dekk til bilen – MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 for hovedsakelig landeveiskjøring, og den veilovlige MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2 for sjåfører som ønsker å presse grensene for bilen sin på banen. Med lanseringen av disse modellene topper Ferrari ytelsen til forrige generasjon. Michelin deler den samme filosofien og har tatt utfordringen sammen med bilprodusenten i mange år, og designet spesialtilpassede dekk.

Ytelse
For en slik eksepsjonell bil er dekkytelsen mye mer enn bare et funksjonelt aspekt. I jakten på den ultimate ytelsen er den en avgjørende faktor som gir sikkerhet, presisjon og kjøreglede samtidig som den er perfekt innstilt til kjøretøyets stil.

En spesifikk utvikling
Ferrari 296 GTB-dekkene ble spesialdesignet i et fellesprosjekt med Ferrari-teamene, og de identifiseres ved Ferraris egen merking med 'K'-symbolet på sideveggene til dekkene. Skreddersydd design var den eneste løsningen for å oppnå ytelsesnivåene som Ferrari krever.

Michelin-teamene var involvert helt fra starten av prosjektet, fra det øyeblikket de tekniske spesifikasjonene ble definert. Det tok fire utviklingssykluser og 18 måneder å designe dekkene som nå er godkjent for salg. Bruken av svært avanserte, banebrytende simuleringsverktøy var en viktig faktor. De muliggjorde en betydelig reduksjon i miljøavtrykket til prosjektet på grunn av produksjon av færre prototypetestdekk, samtidig som antallet fysiske tester og utviklingstid ble redusert. Simulatoren gjorde det også mulig å finjustere dekkene for kjøretøyet med stor presisjon.

To dekk, to typer bruk
Michelin har utviklet to innovative komponenter og to spesielle teknologier for å lage to dekk med svært forskjellige bruksområder og har gjort det under konsernets bærekraftige strategi: redusert bruk av råvarer, lavere rullemotstand, reduksjon i antall produserte dekk og antall dekk brukt i fysiske tester.

Disse to dekkene bruker innovative teknologier utviklet av Michelin:

  • Dynamic Response Technology: et hybridbelte av aramid og nylon sikrer optimal overføring av styreinstruksjoner på veien
  • Multi-Tread Compouding: flere sammensatte typer på tvers av slitebanen - på utsiden for tørr trekkraft og på innsiden for våt trekkraft
  • Wavy Summit: et gummitillegg under stålkabelen for å redusere dekkets responstid og forbedre den "sporty" følelsen
     

Utstyr

  • FORAN: 245/35ZR20 (95Y) XL TL PILOT SPORT 4 S K1
  • BAK: 305/35ZR20 (107Y) XL TL PILOT SPORT 4 S K1 
     

eller

  • FORAN: 245/35 ZR20 (95Y) XL TL PILOT SPORT CUP 2 R K2
  • BAK: 305/35 ZR20 (107Y) XL TL PILOT SPORT CUP 2 R K2

MICHELIN & FERRARI - Ett mål: ytelse

I en kommentar til prosjektet sa Hervé Charbonnel, MICHELINs dekkutviklingsingeniør på den nye Ferrari 296 GTB: «Det var en utfordring og et stort eventyr. Kravene fra Ferrari-ingeniørene førte til at vi brukte det beste av teknologien vår til å utvikle de spesielle MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 og MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2 dekk. Takket være kunnskapen vår knyttet til bruk av simuleringsteknikker, var vi i stand til å presse grensene for grep med en ny optimalisering av slitebanen, samtidig som vi ga presisjon og følelsen av sportslig kjøring som er viktige egenskaper for Ferrari.

MICHELIN x Ferrari 296 GTB – One goal: performance

Michelin utvikler OE-merkede dekk (Original Equipment) for Ferrari

MICHELIN K1 - K2 eller K3 OE merkede dekk

Designet spesifikt av Michelin-ingeniører i nært samarbeid med Ferrari.

FERRARI-godkjente dekk til kjøretøyet ditt kan kjøpes fra spesialnettsteder og -butikker

Car
  • Car
  • Motorbike
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon

Historien om samarbeidet mellom Michelin & Ferrari

Over 50 år med samarbeid
Michelin har utviklet dekk for Ferrari i over 50 år. Ferrari 275 GTB fra 1964 var opprinnelig utstyrt med MICHELIN-dekk.

I løpet av de siste 20 årene har Michelin vært tilstede som originalutstyrsdekkleverandør på et stort antall Ferrari-modeller:

  • 550 Maranello (1996)
  • 456M (1998)
  • 360 Modena (1999)
  • 575M Maranello (2002)
  • F430 (2004)
  • 599 GTB Fiorano (2006)
  • California (2008)
  • 458 Italia (2009)
  • 599 GTO (2010)
  • FF (2011)
  • F12 Berlinetta (2012)
  • 458 Speciale (2013)
  • California T (2014)
  • 488 GTB (2015)
  • GTC4Lusso (2016)
  • Portofino (2017)
  • 812 Superfast (2017)
  • 488 Pista (2018)
  • F8 Tributo (2019)
  • SF90 Stradale (2020)
  • Roma (2020)
  • 812 Competizione (2021)
  • Portofino M (2021)
  • 296 GTB (2022)
     

Ferrari-modeller som er eksklusivt utstyrt med MICHELIN-dekk på fabrikken:

Ferrari 599 GTO (2010)

  • 285/30 ZR20 (99Y) XL TL PILOT SUPER SPORT K1 MI
  • 315/35 ZR20 (110Y) XL TL PILOT SUPER SPORT K1 MI

 
Ferrari 458 Speciale (2013)

  • 245/35 ZR20 (91Y) TL PILOT SPORT CUP 2 K1 MI
  • 305/30 ZR20 (103Y) XL TL PILOT SPORT CUP 2 K1 MI

 
Ferrari 488 Pista (2018)

  • 245/35 ZR20 (95Y) XL TL PS CUP 2 K2 MI
  • 305/30 ZR20 (103Y) XL TL PS CUP 2 K2 MI
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.