24 hours of Le Mans

DE 24 TIMENE MED LE MANS

Feirer 100 år med lidenskap for motorsport

Det ultimate utholdenhetsløpet for menn, maskiner og dekk

Le Mans 24 Hours er verdens mest kjente og prestisjefylte billøp. Det ble organisert for første gang i 1923, og feirer hundreårsjubileum i 2023. Michelin vant det første arrangementet i samarbeid med den franske kjøretøyprodusenten Chenard & Walcker. Begynnelsen på en lang suksesshistorie for MICHELIN-dekk. Organisert av ACO (Automobile Club de l'Ouest), er det en runde av FIA World Endurance Championship. Det er det lengste løpet i serien og foregår rundt kalenderens lengste og raskeste runde (lengde: 13,626 km / gjennomsnittshastighet: 240 km/t).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

For å vinne er det 1 enkel regel: bilen som dekker den største distansen på 24 Hours vinner.
I 2023 var mer enn 325,000 tilskuere vitne til seieren til Ferrari 499P #51, som tilbakela mer enn 4,659 km, eller 342 runder, med en gjennomsnittshastighet på 194,1 km/t. Som i 1923 var løpet preget av regn som falt i form av to kraftige byger som forårsaket kaos blant de 62 startende. Det førte også til flere avbrudd, og selv om det var intenst, hadde løpet vanskeligheter med å finne noen form for rytme frem til rundt midnatt lørdag. Til slutt ble det praktisk talt 40 lederbytter i løpet av de 24 timene!

Bli med Allan McNISH for å oppdage hemmelighetene bak MICHELINs Le Mans-vinnende dekk

Allan McNish, 3 x vinner av  Le Mans 24 Hours (1998, 2008 og 2013), gir deg en eksklusiv titt bak kulissene på hvordan racingdekkene våre er laget! Hvordan blir de skapt, designet, produsert og testet før de blir montert på bilene i verdens største utholdenhetsløp? Hvordan jobber ingeniører, teknikere og sjåfører sammen for å oppnå den beste ytelsen, som til slutt vil føre til seier? Finn ut mer i denne serien på fem episoder.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN Pilot Sport-serie for hyperbiler og LMGTE Am-cars

Alle Hypercar- og LMGTE Am-bidragene konkurrerer i 2023 Le Mans 24 Hours på dekk fra MICHELIN Pilot Sport-serien.

bannière pneu

I motsetning til de andre Word Endurance Championship-rundene, hvor lagene er begrenset til to typer dekkmønster, tillater regelverket for Le Mans 24 Hours bruk av alle de tre type dekkmønster-blandinger.

Hypercar-teamene kan velge mellom tre type dekkmønstre (myk, medium, hard).
  • Myk: temperaturer under 15°C, eller racing om natten.
  • Middels: temperaturer over 15°C.
  • Hard: temperaturer over 30°C.
  • Et allsidig WET-alternativ er også tilgjengelig på forhold som spenner fra fuktig til veldig vått.

 

Hyperbiler er hovedklassen for sportens kraftigste prototyper (rundt 1000 hk). Kategorien inkluderer LMH (Le Mans Hypercar)-biler drevet av Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus og Vanwall), pluss LMDh (Le Mans Daytona hybrid)-prototypene fra Porsche og Cadillac.

LMGTE AM-bilene kan velge mellom tre forskjellige typer glatte og to våtværsdekk.
  • Myk: temperaturer under 20°C, eller racing om natten (som et eksempel).
  • Middels: temperaturer mellom 15°C og 35°C.
  • Hard: temperaturer over 30°C.
  • Regndekk: Michelin's Drying Wets (for tørre forhold) og Full Wets (tyngre regn) har identiske slitebanemønstre.

 

For hundreårsjubileet Le Mans 24 Hours vil Michelins dekk ha en farget markering på sideveggene for å lette identifiseringen av hvilken bil som kjører hvilken type dekk til enhver tid.

Michelin er nominert av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) og ACO som eneste dekkleverandør til Hypercar-prototypene. LMGTE Am-regelverket tillater åpen konkurranse mellom dekkmerker, men alle konkurrentene har valgt å kjøre på Michelin-dekk siden 2018.

Ytterligere informasjon om Le Mans 24 Hours og Michelins dekk for løpet er tilgjengelig i vår 2023 Race Guide.

Store bilprodusenter har tillit til Michelin i Le Mans

Med 32 totalt seire til sitt navn, inkludert en pågående rekke på 26 sammenhengende seire siden 1998, har Michelin enestående erfaring fra Le Mans 24 Hours løpet og unik ekspertise. Alle de 16 Hypercar-prototypene som konkurrerer i 2023-løpet er utstyrt med MICHELIN Pilot Sport-dekk. Det er første gang Michelin har jobbet med så mange biler i headlining-klassen. Ferrari, Porsche, Cadillac og Peugeot har sluttet seg til kampen i år, sammen med Toyota, som var den første globale bilprodusenten som forpliktet seg til kategorien. Utfordringen for Michelin er å gi disse bilene de mest konkurransedyktige dekkene som mulig når de prøver å vinne hundreårsjubileet Le Mans 24 Hours.

Hypercar-sjåførene er alle erfarne profesjonelle og representerer eliten av utholdenhetsracing. Listen inneholder flere tidligere Le Mans-vinnere, så vel som tidligere Formel 1-førere som Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi og 1997 F1 verdensmester Jacques Villeneuve.

24 Hours of Le Mans-resultater: Michelins 26 seire på rad siden 1998

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.