24 hours of Le Mans

DE 24 TIMENE MED LE MANS

Feirer mer enn 100 år med lidenskap for motorsport

Den ultimate utholdenhetsprøven for menn, maskiner og dekk

Le Mans 24 Hours er verdens mest kjente og prestisjefylte billøp. Det ble arrangert for første gang i 1923. Michelin vant det første løpet i samarbeid med den franske bilprodusenten Chenard & Walcker. Dette var starten på en lang suksesshistorie for MICHELIN-dekk. Løpet arrangeres av ACO (Automobile Club de l’Ouest) og er en runde i FIA World Endurance Championship. Det er seriens lengste løp og finner sted på kalenderens lengste og raskeste bane (lengde: 13,626 km / gjennomsnittshastighet: 240 km/t).

Michelin and Le Mans 2024 – An adrenaline-fueled ride! Michelin Motorsport

Å vinne krever én enkel regel: bilen som tilbakeligger størst avstand på 24 timer, vinner.
I 2024 var det over 329,000 tilskuere som bevitnet seieren til Ferrari 499P #50, som tilbakela mer enn 4237 km, eller 311 runder, med en gjennomsnittshastighet på 176,3 km/t. I år leverte Le Mans en vill cocktail av drama, spenning og regnskurer som førte til tallrike krasjer og nesten syv timer med bilene oppstilt bak Safety Car! De eksepsjonelt vanskelige forholdene gjorde dekkvalgene utfordrende, med Hypercars som til tider kjørte på slicks i vått vær, og på regndekk i tørt vær. Slutten var nervepirrende, med vinnerbilen som praktisk talt var tom for drivstoff da den krysset målstreken med en margin på bare 14,221 sekunder!

Bli med Allan McNISH for å oppdage hemmelighetene bak MICHELINs Le Mans-vinnende dekk

Allan McNish, 3 x vinner av  Le Mans 24 Hours (1998, 2008 og 2013), gir deg en eksklusiv titt bak kulissene på hvordan racingdekkene våre er laget! Hvordan blir de skapt, designet, produsert og testet før de blir montert på bilene i verdens største utholdenhetsløp? Hvordan jobber ingeniører, teknikere og sjåfører sammen for å oppnå den beste ytelsen, som til slutt vil føre til seier? Finn ut mer i denne serien på fem episoder.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN Pilot Sport-serien for hyperbiler.

Alle Hypercar-deltakere konkurrerer i Le Mans 24-timersløpet 2024 på dekk fra MICHELIN Pilot Sport-serien.

photo gamme pilot sport cropped

Til forskjell fra de andre rundene i World Endurance Championship, hvor lagene er begrenset til to typer slicks, tillater reglene for Le Mans 24-timersløpet bruk av alle tre typer slick-compounds.

Hypercar-teamene kan velge mellom tre typer slicks (Myk, Medium, Hard).
  • Myk: temperaturer under 15°C, eller nattkjøring.
  • Medium: temperaturer over 15°C.
  • Hard: temperaturer over 30°C.
  • En allsidig WET-alternativ er også tilgjengelig for forhold fra fuktig til svært vått.

 

Hypercars er hovedklassen for sportens kraftigste prototyper (omtrent 1 000 hk). Kategorien inkluderer LMH (Le Mans Hypercar)-biler drevet av Toyota, Peugeot, Ferrari, Isotta Fraschini, samt LMDh (Le Mans Daytona hybrid)-prototyper fra Porsche, Cadillac, Lamborghini, Alpine og BMW.

Siden hundreårsjubileet for Le Mans 24-timersløpet har Michelin-dekkene hatt fargemerking på sideveggene for å gjøre det enklere å identifisere hvilken bil som bruker hvilken type dekk til enhver tid.

Michelin har blitt utpekt av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) og ACO som eneste dekkleverandør til Hypercar-prototypene.

Ytterligere informasjon om Le Mans 24-timersløpet og Michelin-dekkene for løpet er tilgjengelig i vår 2024 Race Guide.

Store bilprodusenter setter sin lit til Michelin på Le Mans

Med 32 totalt seire, inkludert en pågående rekke med 27 sammenhengende seire siden 1998, har Michelin en enestående erfaring med Le Mans 24-timersløpet og unik ekspertise. Alle de 23 Hypercar-prototypene som deltar i løpet i 2024, er utstyrt med MICHELIN Pilot Sport-dekk. Dette er første gang Michelin har samarbeidet med så mange biler i hovedklassen. Alpine, BMW, Lamborghini og Isotta Fraschini har blitt med i år, sammen med Toyota som var den første globale bilprodusenten som forpliktet seg til kategorien. Utfordringen for Michelin er å gi disse bilene de mest konkurransedyktige dekkene som mulig mens de prøver å vinne den 92. utgaven av Le Mans 24-timersløpet.

Hypercar-sjåførene er alle erfarne profesjonelle og representerer eliten av utholdenhetsracing. Listen inneholder flere tidligere Le Mans-vinnere, så vel som tidligere Formel 1-førere som Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi og 1997 F1 verdensmester Jacques Villeneuve.

24-timersløpet på Le Mans-resultater: Michelins 27 sammenhengende seire siden 1998

2024

Fuoco / Molina / Nielsen

Ferrari 499P

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.