Hvilke bobildekk skal jeg bruke?

Enten du er ute etter en behagelig utflukt eller er tilhenger av bobil-livsstilen eller om du foretrekker en ombygget varebil, lurer du kanskje på hvilke bobildekk du skal bruke og hvordan du skal håndtere dekktrykket for bobilen slik at du kan kjøre trygt. Vi skal ta en titt på alt dette i denne artikkelen.

4w 1015 tire michelin crossclimate camping en product in use 2 nosignature landscape

Hvilken type bobil har du?

De beste dekkene for bobilen avhenger først og fremst av kjøretøytypen. Det er fire hovedtyper av bobiler: Van Conversion Motorhome, Conventional Coach Built Motorhome, Low Profile Coach Built Motorhome og A Class Motorhome.

type 01

1 - Van Conversion Motorhome:

Dette er den enkleste versjonen: en ombygd bybobil som har et karakteristisk tak som kan heves for å gi plass til en seng.
For eksempel: Adria Twin Plus 600 SPB, Globe-Traveller Voyager XS og Adria Twin Supreme.
MICHELINs anbefalte dekk for bybobiler: C-merkede dekk.

Vår Agilis-serie egner seg perfekt for denne kjøretøytypen.

type 02

2 - Conventional Coach Built Motorhome:

«Conventional Coach Built Motorhome» er litt høyere enn de øvrige bobilene. Den kjennetegnes ved overhenget over førerhuset, som for eksempel Ford Transit eller Iveco Daily.
MICHELIN-anbefalte bobildekk: CP-merkede dekk.

Vår CrossClimate Camping-serieegner seg perfekt for denne kjøretøytypen.

type 03

3 - Low Profile Coach Built Motorhome:

Bobilen «Low Profile Coach Built Motorhome» er som en lettere versjon av «Conventional Coach Built Motorhome», uten soveområdet over førerhuset. 
For eksempel er Fiat Ducato, Challenger Graphite 260, Bürstner Ixeo T690G og Chausson Titanium 640 i kategorien «Low Profile Coach Built Motorhome».
MICHELIN-anbefalte bobildekk: CP-merkede dekk.

Vår CrossClimate Camping-serieegner seg perfekt for denne kjøretøytypen.

type 04

4 - A Class Motorhome:

«A Class Motorhome» er romsligere og mer komfortabel, med et skikkelig soverom i den bakerste delen og innredning av høy kvalitet. 
For eksempel: Dethleffs Pulse I 7051 DBM, Carthago S Plus 64 og Hymer B-Klasse ModernComfort.
MICHELIN-anbefalte dekk for bobil: CP-merkede dekk.

Vår CrossClimate Camping-serieegner seg perfekt for denne kjøretøytypen.

Hvorfor anbefales CP-dekk for tunge bobiler?

Hvis bobilen din er av typen «Conventional Coach Built Motorhome», «Low Profile Coach Built Motorhome» eller «A Class Motorhome», kan det hende et C-merkede dekk ikke yter godt nok. Vi anbefaler at du i stedet bruker CP-merkede dekk. 

Hvorfor? Fordi CP-merkede dekk er spesielt beregnet for tunge bobiler. Disse bobildekkene har høyere belastningsindeks og trykk i tillegg til forsterket dekkstamme.

Hvorfor må bobildekk ha høyere belastningskapasitet?

Bobiler er kjøretøy som vanligvis har stor hvilemasse (selve kjøretøyet med interiøret) som kommer i tillegg til reiseutstyr (bagasje, sykler ...)

I tillegg har bobiler et høyt tyngdepunkt, et til tider stort overheng (karosseridelene mellom en aksel og kjøretøyets ende) og ekstra last som kan være ujevnt fordelt. 

schema

1 - Ujevn statisk lastfordeling (f.eks. vanntank)
2 - Økt belastning i den bakerste delen (f.eks. sykkelstativ)
3 - Lastveksling på grunn av sentrifugalkraft og tyngdepunkt (f.eks under en sving)

Alt dette utgjør mye trykkraft som alle fire dekkene må kunne tåle i mange kilometer. Det er derfor dekk som er merket med CP er bedre egnet til denne funksjonen enn dekk som er merket med C.

110878969 l

Campervan moving through a lavender field in Provence, France

CP-dekk anbefales av ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation)


Siden 2003 har ETRTO anbefalt at dekk som brukes til de ovennevnte bobiltypene skal være utstyrt med tydelig CP-merking i benevnelsen for dekkdimensjonene, i stedet for den vanlige C-merkingen som finnes på varebildekk.

microsoftteams image 20

Bobildekk med CP-merking, som MICHELIN CrossClimate Camping, er utviklet i henhold til disse kjøretøyenes spesifikke belastningsegenskaper, i samsvar med ETRTOs anbefalinger, slik at kjøretøyet er i best mulig tilstand med tanke på kjøring og sikkerhet.


Lufttrykk for bobildekk

Det er et viktig punkt til som sørger for sikkerhet og kjøretøystabilitet: Dekkene til bobilen må fylles opp til du oppnår riktig lufttrykk. Volumet og lufttrykket inni bobildekkene avgjør belastningen de tåler.

Bobildekk med CP-merking er designet for å rulle med høyere lufttrykk enn det som gjelder for varebildekk (C-merking). Det sørger for bedre manøvrering og økt motstandskraft for belastningsegenskapene til store bobiler.  

For CP-dekk som er montert på bobiler, anbefaler ETRTO følgende:
●    På bakakselen: Dekktrykk for bobilen bør være 5,5 bar (80 psi). Dekkets maksimale belastningskapasitet må overholdes.
(Merk at over 4,5 bar (65 psi) er det påbudt å bruke en metallklemme i ventilen eller en spesifikk gummiventil for høyt trykk),
●    På forakselen: se produsentens anbefalinger for luftfylling som er angitt i kjøretøyet og/eller håndboken.

Ikke glem at dekktrykket for bobiler skal kontrolleres og justeres når det er nødvendig, månedlig og før lange reiser. 

157751925 m

Camper rv at sunrise on mediterranean coast Costa del Sol, Andalucia Spain. Camping on nature beach. Vacation and trip in motor home.

Hva er anbefalingene for lengre bobilparkering?

For å opprettholde dekkenes tilstand og sikkerhet, før en lengre periode med parkering:

  • Sørg for at dekkene er pumpet riktig til anbefalt lufttrykk. Unngå absolutt undertrykk, som sannsynligvis vil skade bobildekkene dine.
  • Beskytt bobildekkene dine så langt det er mulig mot soleksponering, fordi UV og varme er akselererende faktorer for for tidlig aldring av dekkene.
  • Ideelt sett bør du beskytte bobildekkene fra kontakt med kalde, fuktige gulv ved å plassere kjøretøyet på stativ.
  • Kontroller dekkenes tilstand og juster dekktrykket på riktig måte før bruk av kjøretøyet.

Hvilke bobildekk kan brukes hele året?

Hvis du vil kjøre bobilen året rundt uten risiko og sesongmessige begrensninger, er det beste dekket vi kan anbefale et helårsdekk.

Vårt MICHELIN CrossClimate Camping-dekk er et ideelt valg ettersom det er 3PMSF-sertifisert (3 Peak Mountain Snow Flake). Det gir derfor utmerket ytelse om vinteren (helt ned til -7 °C) på våte og snødekte veier, såvel som om sommeren på tørre veier.

Med den robuste konstruksjonen og det gode veigrepet kan du kjøre på gress, grus, sand og gjørme uten vanskeligheter.

Vi har spesialdesignet det til å tåle tung belastning, medregnet de tyngste bobilene. Derfor er det CP-merket, og et utmerket valg for bobilen din.

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Car
  • Car
Car
  • Car
Finn min posisjon
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.