H24 Green GT prototype

WE RACE FOR CHANGE

Motorsport, en akselerator for innovasjon

HVORFOR DRIVER VI MED RACING?

Motorsport, an accelerator of innovation #WeRaceForChange

Etter mange tiår er vi stolte over å ha demonstrert ytelsen til våre racingdekk globalt. I dag har imidlertid motorsportens natur endret seg.

Den kolossale utfordringen vi står overfor er å utvikle All Sustainable massemarkedsdekk hvis design og produksjon har en begrenset innvirkning på jordens ressurser, biologiske mangfold og CO₂-utslipp, uten å stoppe ytelsen som har gjort MICHELIN-merket til en suksess. 

Mer enn noen gang fungerer motorracing som en uvurderlig plass og akselerator for teknologisk innovasjon. De ekstreme forholdene som er iboende i motorsport gir oss en mulighet til å innovere, eksperimentere på rekordtid, lære, tenke ut nye løsninger og akselerere utviklingen av bærekraftige løsninger som er til nytte for alle.

VI KJØRER FOR EN FORANDRING, FOR Å FORBEDRE MÅTEN VI BEVEGER OSS PÅ

We race for change - Performance made to last

Vi driver med  racing for å gi våre partnere ytelse som varer fra start til mål. Vår forpliktelse overfor deg er å levere en trygg kjøreopplevelse som varer fra første til siste kilometer, takket være dekk som er til å stole på helt ned til den lovlige slitasjegrensen(1)

We race for change - Sustainable materials

Vi driver med racing for å møte nye utfordringer. Dekkene våre inneholder stadig høyere andeler av biokilder og resirkulerte råvarer (2). De avanserte materialene vi utvikler innen motorsport vil fortsette å være til nytte for alle MICHELIN-dekk fra 2025.

We race for change - simulation

Vi driver med racing for å finne svar, simulere, lære av datavitenskap og overgå oss selv. Vår bruk av simuleringsteknikk i motorsport er i ferd med å bli utvidet til dekkproduksjon, noe som resulterer i betydelige ressurser og CO₂ -utslippsbesparelser..

MØT TEAMET OG OPPDAG HVORDAN VÅR KJØRING UTGJØR EN FORSKJELL

Michelin #WeRaceForChange - Dylan

Dylan, tyre performance engineer

Michelin #WeRaceForChange - Philippe

Philippe, tyre technician

Michelin #WeRaceForChange - Stéphanie

Stéphanie, chemist 

LE MANS: VÅR FAVORITTARENA FOR INNOVASJON I 100 ÅR

Michelin innovations through the history of the 24H of Le Mans #WeRaceForChange

Le Mans 24 Hours - som foregår på veier som normalt er åpne for daglig trafikk - utsetter våre dekk for eksepsjonelle begrensninger, fra banens ujevne overflate, til plutselige vær- og temperaturendringer. Likevel må dekkene våre levere feilfri, perfekt balansert ytelse, samt sikkerhet, grep og allsidighet fra løpets start til mål!

Innovasjoner som har endret mobilitet:

The winner of the inaugural Le Mans 24 Hours was a Chenard & Walcker

Demonterbart dekk

1923: Vinneren av den første Le Mans 24 Hours var en Chenard & Walcker utstyrt med MICHELIN-dekk. Den fullførte løpet med en gjennomsnittshastighet på 57 mph. Avtakbare dekk revolusjonerte mobilitet ved å kombinere spenst, lang levetid, komfort og brukervennlighet.

A Lancia B20 GT won its class on radial tyres at the 1951 Le Mans 24 Hours.

Radialdekk

1951: Patentert i 1946 og markedsført fra 1949, MICHELIN X-dekk inneholdt en revolusjonerende radial karkasse med metallbelter for langvarig sikkerhet, komfort og drivstofføkonomi. En Lancia B20 GT vant sin klasse på radialdekk i 1951 Le Mans 24 Hours.

Michelin was the first to race slick tyres at Le Mans

Mønsterløse dekk

1967: Michelin var de første som kjørte race med mønsterløse dekk på Le Mans. Deres helt glatte, mønsterfrie slitebane ga overlegent grep under tørre forhold. Slicks gjorde en umiddelbar innvirkning, med Alpine A210 som fullførte en runde på under fire minutter for første gang i sin klasse før han vant P1.6-klassifiseringen.

Alpine A442, the 1978 Le Mans winner

Høyytelses dekk

1978: Renault-Alpine A442Bs seier på Le Mans i 1978 utstyrt med høyytelses MICHELIN radialdekk understreket teknologiens ekstraordinære verdi. Resultatet ble fulgt av suksess i Formel 1, som ga ytterligere bevis på overlegenheten til radialdekk og bidro til at teknologien ble bransjenorm over hele verden.

Teknologisk utvikling som fremskritt innen kraftverksteknologi, fra bensin- og dieselmotorer til hybridkraftenheter, introduksjonen av skivebremser og stadig mer sofistikert aerodynamikk ga nye utfordringer for dekkene. De måtte tilpasse seg større begrensninger, inkludert høyere effekt, belastninger og dreiemoment, samtidig som de ga overlegen effektivitet. Michelins vinnerrekord på Le Mans har matchet den utrolige revolusjonen racet har sett når det gjelder ytelse. Bare i løpet av de siste 10 årene har det hjulpet de overordnede LMP1-prototypene til å fullføre opptil 466 mil på et enkelt sett med dekk med en gjennomsnittshastighet på 149 mph. Det tilsvarer mer enn distansen dekket av to Formel 1-grand prix!

Le Mans 2023: vi fortsetter å innovere for en bærekraftig fremtid

Hundreårsjubileet til Le Mans 24 Hours vil ikke være noe unntak med hensyn til Michelin-innovasjoner:

  • De siste MICHELIN Pilot Sport Endurance Slicks and Wets unnfanget for dagens spennende Hypercar-prototyper ble utformet helt virtuelt ved hjelp av simulatorteknologi. Prosessen er nå utvidet til utvikling av massemarkedsdekk, noe som har resultert i betydelige ressurs- og CO₂-utslippsbesparelser.
     
  • I år skal vi avduke et racingdekk som inneholder 63 % bærekraftige materialer (biobaserte fornybare eller resirkulerte materialer) for GreenGTs hydrogenprototype og den helelektriske Porsche GT4 ePerformance. Denne prestasjonen er mulig takket være vår kunnskap om bærekraftige materialer i sammenheng med dekk, uten skade for verken ytelsen eller den generelle miljøpåvirkningen
Racing tyre that contains 63% sustainable materials
Designed to win

VÅRE DEKK ER DESIGNET FOR Å VINNE

Vi er dekkprodusenten med flest seire i de store FIA- og FIM-verdensmesterskapene de siste 50 årene
b2 moto

MICHELIN, OFFICIAL MOTOGP™ CLASS TYRE

VÅRE PARTNERE STOLER PÅ OSS

Du også - stol på MICHELIN-dekk på banen og på veien

Lær mer om hvorfor MICHELIN:

Følg oss for mer motorsportinnhold

JURIDISKE OMTALER

(1) Siste mil/kilometer forstås som frem til minste lovlige mønsterdybde (1,6 mm i Europa). Se minimum lovlig mønsterdybde i ditt land. Mer informasjon finner du på https://www.michelin. co.uk/performance-made-to-last


(2) Michelin anser bærekraftige materialer for å være enten resirkulerte materialer eller biobaserte materialer som kan fornyes på tidsskalaen til et menneskeliv, og som ikke konkurrerer med matsektoren. Michelin anser ikke naturlige materialer som ikke er fornybare på tidsskalaen til et menneskeliv som bærekraftige - som olje. Som sådan er noen materialer, selv om de er av naturlig mineralsk opprinnelse, slik som silika, ikke tatt med i Michelin-definisjonen av et "bærekraftig materiale". Resirkulerte materialer er råvarene som genereres av enhver resirkuleringsoperasjon der industrielt eller etterforbruksavfall omprosesseres til produkter, materialer eller stoffer. Energigjenbruk og opparbeiding av materialer for bruk som energi er ikke inkludert. (Basert på definisjonen av det europeiske direktivet for avfall).


(3) For mer informasjon https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/​​​​​​​

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.