Gjennom konkurranse innoverer, eksperimenterer, lærer og overfører Michelin. Dette gjør det mulig for konsernet å akselerere utviklingen av nye bærekraftige løsninger, testet i ekstreme situasjoner og på rekordtid, for å gjøre dem tilgjengelige på dekk for så mange som mulig.
Michelins deltakelse i MotoETM verdensmesterskapet representerer et unikt innovasjonsfelt for konsernet, noe som gjør det mulig å akselerere integreringen av fornybare eller resirkulerte materialer i dekkene og å utvide sin kunnskap om elektromobilitet, for å raskere kunne utvikle kommersielle serier.
I 2024 nådde Michelins utviklingsteam en historisk milepæl med introduksjonen av et gjennomsnitt på 50 % fornybare og resirkulerte materialer (49 % på framdekket og 53 % på bakdekket) i MotoETM-dekkene, noe som tilsvarer 6 prosentpoeng mer enn forrige sesong.
Integreringen av fornybare eller resirkulerte materialer i stedet for petroleumsbaserte materialer representerer et bidrag til å redusere påvirkningen på planetens ressurser, samtidig som dekkets ytelse forbedres, ifølge tilbakemeldinger fra sjåførene som testet disse dekkene for første gang på Portimao-banen i februar 2024.
Produksjonen av MotoETM-dekk har sett en integrering av et bredt spekter av fornybare eller resirkulerte materialer, særlig fra gummitreets saft (naturlig gummi), kasserte dekk fra varebiler og biler (resirkulert karbon svart), appelsin- eller sitronskall (limonenharpiks), granharpiks, solsikkeolje og resirkulert stål fra skrapmetall.