2024 02 gp portugal 00210

Michelin er offisiell leverandør av MotoE™-dekk

Michelin viser seg nok en gang som banebrytende, og som eksklusiv leverandør til MotoETM-mesterskapet, som i 2025 vil omfatte 100 % elektriske Ducati-motorsykler, lanserer vi et nytt dekk med et nytt utseende, som en påminnelse om selskapets All Sustainable-forpliktelse. MICHELIN Power Slick-dekkene er laget av i snitt 57 % fornybare og resirkulerte materialer (58 % foran og 56 % bak). 
MotoETM motiverer Michelin til innovasjon og utvikling, med fokus på morgendagens elektriske tohjulinger basert på felt-analyse og smarte data.

michelin Video

MotoETM er Michelins innovasjonsakselerator for å også forberede morgendagens elektriske tohjulsmobilitet, med "felt"-analyse og "smarte data" i hjertet av utviklingen.

Markant økning av fornybare eller resirkulerte materialer i MotoETM-dekk, og med forbedret ytelse

Michelin innoverer, eksperimenterer, lærer og overfører gjennom konkurranse. Dette gjør det mulig for konsernet å fremskynde utviklingen av nye bærekraftige løsninger, testet i ekstreme situasjoner og på rekordtid, for å gjøre dem tilgjengelige på dekk for så mange som mulig. 

Michelins deltakelse i MotoETM-verdensmesterskapet utgjør et unikt innovasjonsfelt for konsernet, og gjør det mulig å fremskynde bruken av fornybare eller resirkulerte materialer i dekkene og skaffe seg mer kunnskap om elektromobilitet for å fremme utviklingen av kommersielle serier enda raskere.

I 2025 nådde Michelins utviklingsteam en historisk milepæl med MotoE-dekk som i snitt inneholdt 57 % fornybare eller resirkulerte materialer (58 % foran, 56 % bak), noe som tilsvarer 3 prosentpoeng mer enn i forrige sesong

Bruken av fornybare eller resirkulerte materialer fremfor petroleumsbaserte materialer er et viktig bidrag for å redusere bruken av klodens ressurser, samtidig som dekkenes ytelse forbedres, som oppgitt av førerne som testet disse dekkene for første gang på banen i Barcelona i april 2025. 

I produksjonen av MotoETM-dekk brukes det en rekke ulike fornybare eller resirkulerte materialer, særlig sevje fra gummitre (naturgummi), kasserte dekk fra varebiler og biler (resirkulert sot), appelsinskall eller sitronskall (limonenharpiks), furuharpiks, solsikkeolje og resirkulert stål fra skrapmetall.

dsc06146 retouches hd jeca
Renewable and recycled materials

Fornybare eller resirkulerte materialer er grunnleggende, men ikke nok til å redusere miljøpåvirkningen

I arbeidet med å redusere miljøpåvirkningen mener Michelin at bruken av fornybare eller resirkulerte materialer er et grunnleggende tiltak, men det er ikke tilstrekkelig. 

I dag vil et dekk laget av 100 % fornybare eller resirkulerte materialer ikke være bærekraftig fordi det, utover bruken av fornybare eller resirkulerte materialer, må iverksettes tiltak for å begrense dekkets miljøpåvirkning. Det innebærer at CO2-utslippene må begrenses i alle stadier av livssyklusen (fra forsyning av råmaterialer, gjennom produksjon og bruk, til resirkuleringsfasen), uten å svekke dekkets ytelse og ta hensyn til mulighetene for industrialisering i stor skala av disse materialene.
Michelin forplikter seg til å sikre at utformingen og produksjonen av dekkene tar hensyn til alle disse aspektene.

MotoETM-dekk var blant de første som fikk dra nytte av dette omfattende arbeidet ettersom motorsport er et forsøksfelt og en spire til teknologiske innovasjoner. Michelin er overbevist om at teknologiske fremskritt kan bidra til å løse miljøproblemer. Det gjør det mulig å videreutvikle prinsippene om sirkulær økonomi, lavere karbonutslipp og bevaring av ressurser.

2024 00d test portimao 00729

MotoETM-dekket med en ny utforming som minner om konsernets ambisjon: et All-Sustainable-dekk

Michelin unveils new MICHELIN Power slick MotoE tires - Michelin Motorsport

I 2024 har Michelin dekorert MotoETM-bakdekkene med fløyel. Denne unike designen, kalt Race to VISION, minner om utformingen til Michelin VISION-konseptet. VISION ble presentert i 2017 og symboliserer Michelins modell for bærekraftig utvikling av dekk innen 2050. I 2025 vil både for- og bakdekk ha den nye Race to VISION-dekoren, som nå strekker seg til sideveggene.

Med VISION er Michelin forpliktet til å arbeide for tryggere mobilitet, med mindre miljøpåvirkning og tilgjengelig for alle, og tar hensyn til både innovasjon og miljøansvar. 

Dette er ikke bare en fremtidsvisjon, men selve veikartet for Michelins enheter, og dermed også motorsportavdelingen, som hvert eneste år viser sin relevans og utvikling. 

Denne utformingen gjelder dekk som inneholder mer enn 50 % fornybare og resirkulere materialer. Den fungerer som en synlig markør for Michelins innovasjon og materialkompetanse.
MotoE-dekkdesignen Race to VISION er både en hyllest til denne milepælen og en påminnelse om Michelins langsiktige ambisjon, som er å forbedre dekkenes ytelse samtidig som de oppfyller kravene for bærekraftig utvikling.

Gå bak kulissene med Allan McNish og utforsk historien til MICHELIN Power MotoETM-dekkene

#1 - Dekkdesign

Dykk ned i den lukkede verdenen av Michelin-produksjon sammen med Allan McNish. Avdek hemmelighetene bak dekkdesign og produksjon.

Tire conception - Behind the scenes of MICHELIN Power MotoE - Michelin Motorsport

#2 - Dekkproduksjon

Få fart på nysgjerrigheten din! Dykk ned i hjertet av Michelin-fabrikken sammen med Allan McNish, der MICHELIN Power MotoE-dekkene blir til liv.

Tire manufacturing - Behind the scenes of MICHELIN Power MotoE - Michelin Motorsport

#3 - Dekk på banen

Ta del i den spennende bakomfilm av en MotoE™-løp: paddock, langs banen, MICHELIN-dekk, og møt og hilse på førerne.

Tires on track - Behind the scenes of MICHELIN Power MotoE - Michelin Motorsport

b2 moto

MICHELIN, OFFICIAL MOTOGP™ CLASS TYRE

b3 car et moto

MICHELIN DEKK ER DESIGNET FOR Å VINNE

Vi er dekkprodusenten med flest seire i de største FIA- og FIM-verdensmesterskapene de siste 50 årene (2)
H24 Green GT prototype

#WERACEFORCHANGE

Motorsport, en akselerator for innovasjon
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.