Michelin innoverer, eksperimenterer, lærer og overfører gjennom konkurranse. Dette gjør det mulig for konsernet å fremskynde utviklingen av nye bærekraftige løsninger, testet i ekstreme situasjoner og på rekordtid, for å gjøre dem tilgjengelige på dekk for så mange som mulig.
Michelins deltakelse i MotoETM-verdensmesterskapet utgjør et unikt innovasjonsfelt for konsernet, og gjør det mulig å fremskynde bruken av fornybare eller resirkulerte materialer i dekkene og skaffe seg mer kunnskap om elektromobilitet for å fremme utviklingen av kommersielle serier enda raskere.
I 2025 nådde Michelins utviklingsteam en historisk milepæl med MotoE-dekk som i snitt inneholdt 57 % fornybare eller resirkulerte materialer (58 % foran, 56 % bak), noe som tilsvarer 3 prosentpoeng mer enn i forrige sesong.
Bruken av fornybare eller resirkulerte materialer fremfor petroleumsbaserte materialer er et viktig bidrag for å redusere bruken av klodens ressurser, samtidig som dekkenes ytelse forbedres, som oppgitt av førerne som testet disse dekkene for første gang på banen i Barcelona i april 2025.
I produksjonen av MotoETM-dekk brukes det en rekke ulike fornybare eller resirkulerte materialer, særlig sevje fra gummitre (naturgummi), kasserte dekk fra varebiler og biler (resirkulert sot), appelsinskall eller sitronskall (limonenharpiks), furuharpiks, solsikkeolje og resirkulert stål fra skrapmetall.