WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Hva er rullemotstand?

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Vi starter med det viktigste. La oss være sikre på at vi forstår begrepet dekkets rullemotstand. Som benevnelsen skulle tilsi, refererer rullemotstand til motstanden bildekket møter når det ruller over en flate. Hovedårsakene til denne motstanden er dekkdeformasjon, luftmotstand fra skjerm, og friksjon mot bakken. 

Hva er rullemotstand?

Vi starter med det viktigste. La oss være sikre på at vi forstår begrepet dekkets rullemotstand. Som benevnelsen skulle tilsi, refererer rullemotstand til motstanden bildekket møter når det ruller over en flate. Hovedårsakene til denne motstanden er dekkdeformasjon, luftmotstand fra skjerm, og friksjon mot bakken. 

Jo høyere rullemotstanden er, desto mer energi trengs det for å overvinne den. Dekkets rullemotstand har stor innvirkning på drivstofforbruket (og på hvor lenge dekkene varer). En økning på 30 % rullemotstand genererer mellom 3 og 5 % overforbruk av drivstoff.

Flere elementer virker inn på rullemotstand: dekktrykk, slitebane, diameter, bredde, eller hvilket materiale som er brukt i dekkene eller konstruksjonen. Når det gjelder for eksempel dekktrykk, har studier som ble gjennomført om franske veier (1) vist at mer enn 50 % av bilene kjører med minst 0,3 bar under nødvendig dekktrykk. Dette fører til betydelig økning i rullemotstanden: +6 % for et utilstrekkelig dekktrykk på 0,3 bar, og +30 % for et utilstrekkelig dekktrykk på 1 bar. 

Rullemotstand forbindes med bortkastet energi.

Dekk handler også om veigrep

Imidlertid er det likevel uungåelig med rullemotstand. En del av rullemotstanden som er forårsaket av friksjon mellom veioverflaten og dekket, fører til trekkraft. Veigrep er vesentlig for sikkerheten. Trekkraft er kraften som trengs for å generere bevegelse. Den fører til at dekket kan rulle over en flate i stedet for å spinne på samme sted.

Derfor trenger du rullemotstand, men ikke energitapet som følge av varmen den frembringer. Er det mulig å ha både <b>lav rullemotstand OG et godt veigrep for det samme dekket?</b>

Her kommer dekk med lav rullemotstand!

Dekk med lav rullemotstand– også kjent som LRR– er altså konstruert for å redusere energiabsorpsjon – og dermed spare drivstoff. Dette er gjort ved hjelp av nyvinninger som er anvendt for alle aspekter ved dekket:
-Dekkonstruksjon, form og dekkmønster: dekkets oppbygning gjennom de indre lagenes geometri og egenskaper, og slitebanens konstruksjon, har stor innvirkning på omfanget av deformasjonen som dekket er blitt utsatt for, og følgelig også på rullemotstanden.
-Dekkets vekt: for den samme deformasjonen, jo større et objekt er, desto mer varmes det opp.
-Optimaliseringen av gummiblandinger og de ulike komponentene som er brukt i dekket: Det er en hovedkilde til fremskrittet med å redusere energien som dekket absorberer.

MICHELIN e.PRIMACY: bildekk med lav rullemotstand

Det mest effektive i sin kategori (2) når det gjelder rullemotstand: MICHELIN e.PRIMACY-dekket kombinerer både utmerket rullemotstand og bremseytelse. Rullemotstand har tre fordeler: redusert drivstofforbruk og karbonutslipp, og større rekkevidde.
Samtidig har MICHELIN e.PRIMACY utmerket ytelse ved våtbremsing, også over et langt tidsrom. Selv etter 30 000 km overgår det standardene for hva som forventes av et nytt dekk. Totalt lykkes kun 1 % av dekkene i å kombinere dette nivået for rullemotstand (A) med samme nivå for våtbremsing (A/B).

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Når det gjelder drivstofforbruk, hvor stor forskjell utgjør dekk med lav rullemotstand?

"Et dekks drivstofforbruk tilsvarer en av fem fulle tanker», forklarer Cyrille Roget, informasjonsdirektør for vitenskap og innovasjon hos Michelin. «Det har sammenheng med dekkets rullemotstand. Og det er ikke uvesentlig, hvis du tenker på hvor mye drivstoff vi fyller i tankene. Derfor kan det rette dekket virkelig bidra til at du sparer penger."

For å være mer konkret, takket være MICHELIN e.PRIMACY-dekkets lave rullemotstand-dekkets lave rullemotstand, sparer sjåfører ca. 0,21 liter drivstoff pr. 100 km og ca. € 80 gjennom dekkets levetid(3). For et elektrisk kjøretøy, økes rekkevidden med anslagsvis 7 % sammenlignet med andre dekk i samme kategori. Det betyr 30 km for en anslått rekkevidde på 400 km(4).

Takket være dekk med lav rullemotstand, er det ikke bare lommeboken din som drar nytte av forbedringer i drivstofføkonomien. Det er også et skritt mot mer miljøvennlig kjøring. Når det gjelder forbrenningsmotorer, kan du ved å redusere drivstofforbruket, også begrense din bruk av fossile brennstoffer. Og for en elektrisk motor, betyr større rekkevidde lavere etterspørsel etter strøm. Europa får 40 % av sin energi fra kraftverk som forbrenner fossile brennstoffer.

Hvordan finner du ut av et dekks rullemotstand?

Når du kjøper et dekk i Europa, kan du finne gradering for rullemotstand på etiketten. Det er tre parametre: dekkets energieffektivitet (som gir informasjon om rullemotstand), dekkets veigrep på vått underlag og dekkets støynivå. Fra 1. Mai 2021 oppdateres disse etikettene med klassifisering fra A til E, ikon for ytelse på nysnø/is, og en QR-kode som gir tilgang til EUs produktdatabase EPREL. Få mer informasjon om hvordan tolke de europeiske dekketikettene.

Juridiske omtaler

(1) Data om franske motorveier innsamlet i 2000, under MICHELINs «Fyll opp med luft»-operasjoner.

(2) Dekkene i MICHELINs e.Primacy-kategorien er definert som et av Premium-sommerdekkene sammen med merkene CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP, som ikke er tilegnet Originalutstyrsprogrammet (dvs. ikke designet for å oppnå spesifikke bilprodusenters mål), men er dekk som kan kjøpes fra forhandlere.
Rullemotstandstest – Rullemotstandstester som er gjennomført på maskin av Applus Idiada på Michelins anmodning, juni (på nye) og august (på 2 mm polerte) 2020 for dimensjonene 205/55 R16 91V, sammenligner MICHELIN e.PRIMACY (nye: 5,58kg/t og slitt: 5,13 kg / t) versus MICHELIN PRIMACY 4 (nytt: 7,74kg / t og slitt: 6,25 kg / t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nytt: 7,17kg / t og slitt: 5,81 kg / t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nytt: 6,39kg / t og slitt: 5,49 kg / t); CONTINENTAL PREMIUM KONTAKT 6 (nytt: 8,93 kg / t og slitt: 6,94 kg / t); DUNLOP BLURESPONSE (nytt: 7,97kg / t og slitt: 5,54 kg / t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nytt: 7,01kg / t og slitt: 5,38 kg / t); PIRELLI CINTURATO P7 BLÅ (nytt: 6,96kg / t og slitt: 6,30 kg / t); PIRELLI CINTURATO P7 (nytt: 8,79kg / t og slitt: 6.97kg/t).

(3) Når de er nye, genererer MICHELIN e-Primacy 2 kg/t mindre enn konkurrentene ved gjennomsnittlig rullemotstand, tilsvarende for reduksjon i drivstofforbruk på opptil 0,21 L / 100 km, tilsvarende en reduksjon i karbonutslipp opptil 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller tilsvarende reduksjon med opptil 7 % i aksjonsradius for en VW e. Golf. 
Under bruk genererer MICHELIN e·Primacy 1,5 kg/t mindre enn konkurrentene ved gjennomsnittlig rullemotstand, reduksjonen tilsvarer drivstoffbesparelser på opptil € 80. Denne reduksjonen tilsvarer spart CO2 på opptil 174 kg. Reduksjon ved bruk anslås til gjennomsnittet for nye og polerte 2 mm data som tas med i beregningen for ytelse i sanntid. Alle reduksjoner er beregnet på grunnlag av 35 000 km og en drivstoffpris på € 1,46/L (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020, vektet for topp-10-land for motorkjøretøys bevegelser nasjonalt og utenlands – https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Faktiske drivstoff- og kostnadsbesparelser kan variere, og er spesielt avhengig av kjørevaner, kjøretøy eller dekktrykk,

(4) Økt rekkevidde for EV-batterier og CO2-reduksjon. Når de er nye, genererer MICHELIN e.PRIMACY 2 kg/t mindre enn konkurrentene ved gjennomsnittlig rullemotstand, tilsvarende for reduksjon i drivstofforbruk på opptil 0,21 L / 100 km, tilsvarende en reduksjon i karbonutslipp opptil 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller tilsvarende reduksjon med opptil 7 % i aksjonsradius for en VW e. Golf.

Krediteringer

Foto- og videokrediteringer:
06Photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.