4w 495 tire michelin primacy 4 plus features and benefits 2 nosignature landscape

Kontroll av slitasje på dekkmønsteret: hva du gjør når dekkene ser utslitte ut

Tips og råd for dine bil-, SUV- og vandekk

Mange sjåfører stikker innom en dekkspesialist som kan hjelpe dem med dekkene, ettersom det er den beste måten å få greie på om dekkmønsteret og sideveggene er i god tilstand. Imidlertid kan sjåfører kontrollere dekkets mønsterdybde på egenhånd ved hjelp av en dekkmønster-måler eller en 20 pence-mynt. Alternativt kan du se på dekkslitasjeindikatorer som er spredd ut rundt dekkets omkrets. Det er en god måte å kontrollere dekkslitasje på. Hvis de er på nivå med det gjenstående dekkmønsteret, er det på tide å skifte ut dekket.

Hva er dekkmønster?

Til å begynne med er det nok greit å forklare hva dekkmønsteregentlig er. Når bilister forstår hva dekkmønster er, bør de kunne vite om dekkene deres har nok av det.

I bunn og grunn er dekkmønsteren samling riller som strekker seg rundt dekkets ytterflate. Disse rillene opprettholder et godt veigrep, for eksempel hjelper med å spre vann for å forhindre vannplaning. Dessuten ville det bli mye vanskeligere å stoppe i tide. Det ville også bli mye vanskeligere å starte bilen uten å snurre hjulene hvis det ikke er noe dekkmønster igjen til å bidra med trekkraft.

Finnes det ulike dekkmønstre?

MICHELIN-dekk er designet med ulike typer dekkmønstre.
Enkelte er designet for å maksimere veigrepet under svinging. Andre dekk er spesielt designet for å bidra til å maksimere trekkraft under våte eller snødekte forhold ved å skyve vann ut av veibanen.

Dekkmønstre er utviklet særskilt for hver enkelt kjøreopplevelse (veibruk, vinterbruk, bruk i terrenget, blandet bruk ...). De har alle ulike formål, men det viktigste å være klar over er at dekkmønster er vesentlig for sikkerhet og ytelse. 

tyre tread

Hvorfor blir dekkmønstre utslitt?

Dekk er jo laget av gummisammensetninger, og da er det uungåelig at dekkmønsteret ikke slites ned over tid. En rekke faktorer sørger for det, blant annet biltype (hybrid-, elektriske-, eller bensinbiler), temperatur, hvor grov veioverflaten er, bilens mekaniske tilstand (innstillinger av kammervinkel, hjulinnstilling, avbalansering, oppheng, girkasse ...), vedlikehold, dekktrykk ...

De nyeste MICHELIN-dekkene er designet for å gi utmerket levetid og høye ytelsesnivåer fra første til siste kilometer (*) gjennom hele dekkets levetid. Det er derfor vi sier «Ytelse laget for å vare» hos MICHELIN!

Når slitte dekk når et visst punkt, er det ikke lenger lovlig å kjøre med dem. I Storbritannia faller biler gjennom ved den årlige kontrollen hvis dekkene er for slitte. Derfor er det viktig å vite hvordan du sjekker grundig det gjenstående dekkmønsteret på bildekk.

*Følgende dekkserier er designet for å gi lang levetid og ytelse som varer på høyt nivå: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6 and MICHELIN Pilot Alpin 5.

Hvordan sjekke dekkets mønsterdybde?

Kontroller dekkslitasjen med én av følgende tre metoder:

Med dekkslitasjeindikatorer

Dekkslitasjeindikatorer er små, opphøyde områder nederst i dekkmønsterets riller. På MICHELIN-dekk vises Michelin Man-figuren der disse indikatorene er i hver enkelt av dekkmønsterets hovedriller.

Et dekk må byttes ut så snart det slites ned til disse indikatorene. Gjenstående dekkmønsterdybde er dermed 1,6 mm, som samsvarer med lovlig minimumsgrense. Overskrider du denne grensen, setter du sikkerheten på spill og bryter loven.

Hvis kun én dekkslitasjeindikatorer nådd, vil dekket oppleve unormal slitasje (for høyt dekktrykk, utilstrekkelig dekktrykk, skjev innstilling). Søk etter profesjonelle råd!»

1

Med en mønsterdybdemåler

Noe av det beste utstyret du kan bruke, er en enkel luftmåler som er designet for denne spesifikke jobben. Mønsterdybdemålere koster ikke så veldig mye, og de kan nøyaktig og raskt fastsette mønsternivået. 

46019927 m

Med en 20 pence-mynt i Storbritannia

En annen måte å kontrollere dekkenes slitebane effektivt på, er å bruke en 20 pence-mynt i stedet for en spesiallaget mønsterdybdemåler. Det er mulig fordi kanten på en 20 p-mynt har akkurat riktig størrelse for å måle en dybde på 1,6 mm. Derfor er egentlig alt bilister trenger å gjøre følgende: Stikk en mynt inn i rillene rundt i de delvis slitte dekkene, og sjekk om myntens kant forsvinner av syne. Hvis den gjør det, er det tilstrekkelig dekkmønsterdybde igjen. På den annen side, hvis myntkanten står ut fra dekket, er ikke lenger det slitte dekket lovlig å kjøre med og må erstattes omgående.

Dybden på dekkenes hovedriller må være minst 1, 6 mm på 3/4 av dekkmønsteret.

Slitasjekontroll må alltid utføres på flere punkter langs dekkets omkrets og bredde. Det innebærer også å la en dekkspesialist kontrollere dem regelmessig, både på innsiden og utsiden.

Hvis den lovlige grensen for dekkslitasje er nådd, må dekket tas av og erstattes.
Du må rådføre deg med en dekkspesialist hvis det er unormal slitasje eller avvik i slitasjen mellom to dekk på samme aksel.

map search desktop

Finn en dekkbutikk i nærheten på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk

Alle synlige perforeringer, kutt eller deformasjoner må kontrolleres grundig. La ekspertene ta seg av det! En dekkspesialist kan fortelle deg om dekket kan repareres etter at det har oppstått en skade.

Som et forhåndstiltak anbefaler Michelin
 å bytte dekk når de har nådd 10 år fra produksjonsdatoen. Dette gjelder selv om dekkene tilsynelatende virker å være i god tilstand
, og de er innenfor lovlig grense for slitasje. Denne tiårsgrensen er beregnet fra datoen som står på PUNKT merkingen.

You are using a web browser not supported
You are using a website browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intented. This may result in strange behaviors when browsing round. Use or updgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website