Andre råd og tips

Slitasje på dekkene
Slitasje på dekkene
Hvorfor slites noen dekk raskere enn andre?
Den endelige kilometerstanden til et dekk er avhengig av flere faktorer:
Føreren av motorsykkelen har innvirkning på noen av disse faktorene: dekktrykk, last, hastighet, kjørestil (bremsing og akselerasjon).
Andre faktorer er uavhengig av føreren, men er avhengig av ytre faktorer:
- Kjøring på vei: Hvilke svinger du kjører, veidekke
- Offroad-kjøring: Hvilket underlag du kjører på (sand, grus, gjørme), omgivelsestemperatur
En faktor alene kan ha liten innvirkning på dekkets kilometerstand, men kombinasjonen av flere faktorer kan føre til stor slitasje.
Dekkmønsteret har størst innvirkning på veigrepet. Når mønsteret slites, minsker muligheten til å drenere vekk vannet. Det er derfor viktig å kjøre saktere på vått underlag.
Husk å sjekke dekkene dine for slitasje regelmessig.
Hvordan kontrollerer jeg dekkslitasjen?
Du må alltid sjekke slitasjen på flere steder.
Du kan bruke en mønstermåler, eller se på slitasjeindikatorene som er støpt inn i mønsteret (indikert ved et symbol på sideveggen). Hvis dekkene har nådd den lovlige eller teknisk forsvarlige slitegrensen, må du skifte dekk.
Når og hvordan kontrollerer du dekkene dine?
Dekkene må kontrolleres regelmessig for å avdekke uvanlig slitasje og mulig skade.
Følg fremgangsmåten under:
- Mønster: Se etter fremmedlegemer, kutt, lokalisert skade eller uvanlig slitasje
- Sider: Se etter støtskader (fortau, hull i veien osv.), kutt, sprekker eller uvanlige deformeringer
- Området rundt felgen / wirebeskyttelsen: Se etter skrapemerker eller skader på felgen.
Alle sprekker, kutt og synlige deformasjoner i dekkmønsteret, på sideveggene eller der hvor dekket møter hjulet må undersøkes nøye (både internt og eksternt) av en dekkspesialist. Det samme gjelder for enhver skade på felgen.
Du må ikke under noen omstendigheter montere dekk med skader som for eksempel dekk med deformerte eller synlige wirer, gummi eller lag som har løsnet, skader fra fete eller etsende substanser, sjatteringer eller skraper på den indre gummien som følge av at du har kjørt med utilstrekkelig dekktrykk.
Hver gang du kontrollerer kjøretøyet må du kontrollere at støvventilene er i god stand. Hvis du er i tvil, bør du bytte dem.
Andre råd og tips