MICHELIN TAR GREP FOR Å REDUSERE MILJØPÅVIRKNINGENE

Vi leder veien mot mobilitet med redusert miljøpåvirkning(1) ved å utvikle produkter og løsninger for å gjøre mobilitet tryggere,
mer tilgjengelig og effektivt.

UTVIKLET FOR Å DESIGNE DE NYE GENERASJONENE MED DEKK

Vi følger et miljøvennlig design for å evaluere dekkenes miljøpåvirkning på alle stadier i deres livssyklus(2) for å redusere den totale påvirkningen samtidig som vi opprettholder eller til og med forbedrer ytelsen.

Motion For Life, Michelin - Performance Made to Last 15s - USA

Unngå forurensning ved å designe dekk som er laget for å vare

Ekte endring er det som endrer seg minst. Vår forpliktelse er å sikre at du har en lang og sikker(3) kjøreopplevelse fra den første kilometeren til den siste(4), med dekk designet for å være pålitelig(5) til den lovlige slitasjegrensen.

Motion For Life, Michelin - Environment 15s

Redusere kjøretøyets energiforbruk og CO₂-utslipp

Konsumerer mindre drivstoff takket være lav rullemotstand. Fra det originale MICHELIN Energy Saver-dekket i 1992 har vi lansert seks generasjoner bildekk med forbedret energieffektivitet: på 30 år har vi halvert rullemotstanden for ledende dekklinjer for personbiler.(6)

Motion For Life, Michelin - Recycling 15s - USA

Å investere i resikulering for å omforme avfall til dekk

Å lage dekk med yoghurtpotter eller plastflasker. Disruptive innovasjoner innen bio-innhentede og regenererte materialer vil tillate oss å forvandle hverdagsavfall(7) til materialer for nye dekk, blant andre nye produkter.​ Innen 2030 er målet vårt å ha brukt opptil 13,5 millioner tonn resirkulert materiale i dekkene våre.(8)

Vårt første øko-designede dekk: MICHELIN e.Primacy

MICHELIN e.PRIMACY er de første miljødesignede MICHELIN-dekkene hvor livssyklusvurdering er innarbeidet i designet; det er også det første dekket på markedet som det er publisert en miljøproduktdeklarasjon (EPD) for.

MICHELIN e.PRIMACY tyre

Vers un pneu durable

En bildekkserie med 45% bærekraftige materialer(9)

I oktober 2022 presenterte vi en bildekkserie som inneholder 45% bærekraftige materialer, godkjent for veibruk.
Dekket har ytelsesnivåer som tilsvarer dagens dekk(10). Vi er på god vei til å nå det foreløpige målet om 40% av bio-innhentede eller resirkulerte materialer(11) på tvers av alle dekklinjer innen 2030 mot 100% innen 2050.

 

MICHELIN UPTIS prototype

MICHELIN UPTIS-prototypen(12) er en sammensatt luftfri løsning (dekk og hjul) for personbiler. Det reduserer risikoen for flate dekk og andre lufttapsfeil som skyldes punkteringer eller veifarer, og reduserer miljøpåvirkningen.

New generation of airless tire | Michelin

A Visionary Concept Tire | Michelin

VISION-konsept, et dekk laget av 100% bærekraftige materialer

VISION-konseptet ble avduket i 2017 og består av både et hjul og et luftfritt dekk.

VISION-konseptet er hentet fra biokilder, tilkoblet og med en fornybar slitebane, og tilbyr en overbevisende illustrasjon av hvordan vår bærekraftige utviklingsmodell vil forvandle dekk fra nåtid og 2050, med målet om at dekk skal være laget av 100% bio- eller resirkulerte materialer innen 2050.

I 2050 vil dekkene våre være 100% bærekraftige

A recipe not as easy as it looks!

FORME UTVIKLINGEN AV BÆREKRAFTIGE LØSNINGER GJENNOM MOTORSPORT

Racing Today for Tomorrow’s Sustainable Mobility | Michelin

Et dekk laget av mer enn 50% biokilder og resirkulerte materialer

Vi utviklet et racingdekk som allerede inneholder 53% bioresirkulerte råvarer. Den er montert på den hydrogendrevne GreenGT H24-prototypen, en bil utviklet for utholdenhetsracing så vel som på Porsche GT4 ePerformance. Dette høyytelsesdekket viser at de forstyrrende teknologiene fortsatt kan yte under ekstreme racingforhold.

Bærekraftige dekk er allerede på vei!

Vi utviklet WorldCup MotoE-dekkene som integrerte, for 2022-sesongen, et gjennomsnitt på 40% (13) resirkulerte og biologiske materialer, samtidig som de tilbyr høy ytelse. Disse dekkene utstyrte 18 ryttere i løpet av de 12 løpene i MotoE-sesongen i 2022

What are sustainable materials? - Michelin Motorsport

UTVIKLING AV BÆREKRAFTIGE INNOVASJONER OG LØSNINGER UTOVER DEKK

Noen få eksempler på våre bærekraftige innovasjoner:

MS HYDROGENE GB

Gjør hydrogenmobilitet til en realitet

Vi har vært involvert i hydrogen de siste 20 årene. Vi er overbevist om at hydrogenmobilitet vil være en av de essensielle komponentene i ren mobilitet, komplementær til elektriske batterier.

Fostering sustainable gastronomy

Fremme bærekraftig gastronomi

MICHELIN-guiden er forpliktet til å støtte bærekraftig gastronomi. Green Stars, startet i 2020, er en ny pris for kokker som bidrar til å gjøre gastronomi mer ansvarlig, og muliggjør en mer bærekraftig livsstil for kundene sine.

WISAMO - Maritime Nantaise

Reduksjon av karbon i sjøtransport

Wing Sail Mobility (WISAMO)-prosjektet er et automatisert, teleskopisk, oppblåsbart vingeseilsystem som passer på handelsskip og lystfartøy. Det revolusjonerende designet gjør det mulig for skip å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene.

Expansion of Michelin Ecological Reserve

Bevare biologisk mangfold

I 2004 opprettet gruppen Michelin Ecological Reserve som en del av Ouro Verde Bahia-programmet, et bærekraftig utviklingsinitiativ som tar sikte på å teste en produksjonsmodell for naturgummi, samtidig som den stimulerer økonomisk og sosial utvikling og bevarer biologisk mangfold.

LÆR MER OM HVORFOR MICHELIN:

Sustainable Development and Mobility

Bærekraftig utvikling og mobilitet

Samfunnsansvaret er nedfelt i strategien for bærekraftig utvikling og mobilitet. Det har som mål å gjøre Michelin til et av de mest innovative, ansvarlige og høyytende selskapene over hele verden på tvers av alle sine ansvarsområder: økonomisk, miljømessig, sosialt og samfunnsmessig.

map search desktop

Finn en MICHELIN dekkforhandler nær deg på få sekunder

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Finn min posisjon
Søk

Legal mentions

(1) For mer informasjon https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/

(2) fra tilførsel av råvarer og produksjon til bruks- og gjenvinningsfasen

(3) Våtbremsing ved slitt tilstand - Eksterne tester utført av TÜV SÜD Product Service, på Michelins forespørsel, mellom 80-20 km/t, i juni 2021, på dimensjon 205/55 R16 91V på VW Golf 8 (slitt betyr når den bæres på maskinen) (polert) til dybden av slitebaneslitasjeindikator i henhold til europeiske forskrifter

(4) Siste kilometer forstås som inntil den minste lovlige mønsterdybden (1,6 mm i Europa). Vennligst se den minste lovlige mønsterdybden i ditt land. Mer informasjon finnes på [www.michelin.country/performancemadetolast - tilpasses lokalt]​

(5) Følgende dekkserier er designet for å tilby høy levetid og ytelse som varer: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e.Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV, MICHELIN Alpin 6 og MICHELIN Pilot Alpin 5

(6) Intern beregning som sammenligner MICHELIN Energy (RR>12kg/T) vs MICHELIN e.Primacy og MICHELIN Pilot sport EV(RR <5kg/T)

(7) "hverdagsavfall": planteavfall, treavfall, matbeholdere, plastemballasje, plastflasker...

(8) Akkumulert beregnet mengde forbrukt resirkulert materiale av Michelin-gruppen mellom 2020 og 2030 i produksjonen av dekkene med mål om 40 % resirkulert materiale innen 2030.

(9) Michelin anser bærekraftige materialer for å være enten resirkulerte materialer eller biobaserte materialer som kan fornyes på tidsskalaen til et menneskeliv, og som ikke konkurrerer med matsektoren. Michelin anser ikke naturlige materialer som ikke er fornybare på tidsskalaen til et menneskeliv som bærekraftige - som olje. Som sådan er noen materialer, selv om de er av naturlig mineralsk opprinnelse, slik som silika, ikke tatt med i Michelin-definisjonen av et "bærekraftig materiale".

(10) Basert på interne tester, sammenlignet med gjeldende MICHELIN Primacy 4 235/55R19 105W på markedet

(11) Resirkulerte materialer er råvarene som genereres av enhver resirkuleringsoperasjon der industrielt eller etterforbruksavfall omprosesseres til produkter, materialer eller stoffer. Energigjenbruk og opparbeiding av materialer for bruk som energi er unntatt. (Basert på definisjonen av det europeiske direktivet for avfall).

(12) UPTIS: Unique Puncture-proof Tire System, et luftfrie dekk utviklet i samarbeid med Maxion, leverandøren av en spesifikk felg til UPTIS-dekket.

(13) Tilsvarer det vektede gjennomsnittet av massen til dedekkene foran og bak, henholdsvis 33 % og 46 % av bærekraftige materialer.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.