Motorsykkel Bakgrunn offroad søk Råd og tips

Dekktrykk offroad

Av sikkerhetsgrunner og for å forlenge levetiden til dekkene er det viktig at dekket til enhver tid har riktig trykk.  Når du kjører med riktig dekktrykk i henhold til dekkprodusentens anbefalinger, vil du merke at du kjører bedre på rette strekninger og at det blir lettere å styre i svinger – også ved bremsing og lav fart.  Hvis dekkene har for lavt trykk, kan de få uopprettelig skade og slites raskere. Det vil øke risikoen for at dekket forflytter seg, eller hopper av felgen; selv om du bruker felglås.

Dekktrykkanbefalinger for offroad-dekk passer kun for kortere intervaller, lavere hastigheter og last på asfalterte veier med høy fartsgrense.  Høyere dekktrykk anbefales dersom man ikke kan unngå å kjøre på vei, men lengre kjøring på vei bør unngås.  Luften slippes gradvis ut av dekkene, og derfor er det viktig å systematisk sjekke dekktrykket før bruk.  Husk å skru på toppen på ventilen etter at du har kontrollert trykket da det er denne og selve ventilen som gjør at dekket holder på luften.

Anbefalt kaldt lufttrykk med innerrør

Michelin anbefaler disse dekktrykkene (i PSI eller BAR) i forhold til terreng, værforhold, motorsykkelens kraft og type kontroll

Anbefalt trykk på FREMRE dekk

Anbefalt trykk på BAKRE dekk

Minimum anbefalt trykk på FREMRE dekk

minimum anbefalt trykk på BAKRE dekk

MICHELIN STARCROSS 6

0.9 BAR

0.9 BAR

0.8 BAR

0.8 BAR

MICHELIN STARCROSS 5 MINI

1.2 BAR

1.2 BAR

1.0 BAR

1.0 BAR

MICHELIN TRACKER

1.2 BAR

1.2 BAR

-

-

MICHELIN ENDURO MEDIUM

1.0 BAR

1.0 BAR

0.8 BAR

0.6 BAR

MICHELIN ENDURO HARD (FREMRE)

1.0 BAR

-

0.8 BAR

-

MICHELIN ENDURO XTREM (BAKRE)

-

0.8 BAR

-

0.6 BAR

MICHELIN DESERT RACE

1.2 BAR

1.5 BAR

1.0 BAR

1.0 BAR

MICHELIN DESERT RACE BAJA (BAKRE)

-

1.2 BAR

-

1.0 BAR

MICHELIN TRIAL LIGHT

MICHELIN TRIAL X LIGHT

0.4 BAR

0.35 BAR

0.35 BAR

0.3 BAR

MICHELIN TRIAL COMPETITION

MICHELIN TRIAL COMPETITION X11

0.4 BAR

0.35 BAR

0.35 BAR

0.3 BAR

Trykk her for å se anbefalt trykk for kalde dekk i BAR/PSI

Anbefalt trykk på FREMRE dekk

Anbefalt trykk på BAKRE dekk

Minimum anbefalt trykk på FREMRE dekk

minimum anbefalt trykk på BAKRE dekk

MICHELIN STARCROSS 6

13.1 PSI

13.1 PSI

11.6 PSI

11.6 PSI

MICHELIN STARCROSS 5 MINI

17.4 PSI

17.4 PSI

14.5 PSI

14.5 PSI

MICHELIN TRACKER

17.4 PSI

17.4 PSI

-

-

MICHELIN ENDURO MEDIUM

14.5 PSI

14.5 PSI

11.6 PSI

8.7 PSI

MICHELIN ENDURO HARD (FREMRE)

14.5 PSI

-

11.6 PSI

-

MICHELIN ENDURO XTREM (BAKRE)

-

11.6 PSI

-

8.7 PSI

MICHELIN DESERT RACE

17.4 PSI

21.8 PSI

14.5 PSI

14.5 PSI

MICHELIN DESERT RACE BAJA (BAKRE)

-

17.4 PSI

-

14.5 PSI

MICHELIN TRIAL LIGHT

MICHELIN TRIAL X LIGHT

6 PSI

5.8 PSI

5.8 PSI

5 PSI

MICHELIN TRIAL COMPETITION

MICHELIN TRIAL COMPETITION X11

6 PSI

5.8 PSI

5.8 PSI

5 PSI

MICHELIN Bib Mousse:
Michelins offroadløsning hvis du punkterer!

Bib Mousse ble oppfunnet av MICHELIN for bruk under Cross Country, Rally, Enduro og MX:

  • Lettere enn en forsterket slange, med et trykk tilsvarende 0,9 bar (13 psi). Det løser problemet ved punktering.
  • Spesielt designet for MICHELIN-dekk og all terreng-bruk på fritiden.

Maksimalfarten med et dekk som bruker MICHELIN Bib Mousse er 130 km/t. Dekket har merkingen NHS (Not for Highway Service). Dette betyr at det ikke skal brukes på motorveier.


MICHELIN Bib Mousse må ikke oppbevares over lengre tid over 30 °C, og det er generelt best å unngå temperaturer over 40 °C.

Det kan brukes i maksimalt seks måneder etter at det er montert, men levetiden til MICHELIN Bib Mousse varierer selvfølgelig avhengig av bruksområdene og hvor ofte det blir brukt. For eksempel vil levetiden være mye kortere for Motocross enn for Enduro.

Før du kjører raskt med dekket, anbefaler vi at du varmer opp dekket og MICHELIN Bib Mousse gradvis ved moderat hastighet.

Ta på Michelin-gel hver gang du monterer eller fjerner et MICHELIN Bib Mousse – både nye og gamle – for å forlenge levetiden og forhindre at det overopphetes.

Motorsykkel Ingress bib mousse Råd og tips
Motorsykkel Piktogram bib mousse tech info off road news events Råd og tips

Håndtering og oppbevaring

Du bør oppbevare dekkene dine på et tørt og temperert sted med god lufting. Ikke plasser dekkene i direkte sollys eller i ekstreme temperaturer. Kjemikalier og andre løsemidler eller hydrokarboner kan påvirke gummien. De bør også holdes unna skarpe gjenstander (skarpe objekter i metall eller tre) og unna direkte varmekilder eller elektriske ladninger.

Trial-tips

Designet til Trial-dekkene gjør dem vanskelig å montere. Du risikerer å knekke wirene hvis du presser for hardt.  Følg monteringsanvisningene for å plassere felgkrokene (smør, hold knasten fast på motsatt side av felgen – ikke bruk overdreven kraft på vulsttråden).  For å pumpe inn luft plasserer du en gummiring mellom vulsttråden og felgen, eller fester en stopp stramt over dekkronen før du starter.

Dekkslitasje

Det er i all hovedsak mønsteret som gir veigrep til dekket. Så når dekket slites, vil veigrepet reduseres. Derfor må du huske å kontrollere dekkene for slitasje: Utfør regelmessig visuelle kontroller av mønsterdybden til dekket og sjekk om det har jevn slitasje. Dekktrykket påvirker også direkte slitasjenivået.

 

  • Tidligere klassifikasjon: Enduro, Desert, Range 12
  • Ny klassifikasjon: Starcross, AC10, Trial Light og Xlight

Når det gjelder Enduro, Desert, S12XC og M12XC er størrelsene basert på dekkets bredde målt ved vulsttråden.

For Starcross, AC10 Trial Light og Xlight er størrelsene målt på sideveggen av dekket.

Et 130/70-19 Cross Competition S12XC-dekk tilsvarer et 110/90-19 Starcross 5-dekk.

Motorsykkel Piktogram wording off road news events Råd og tips
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.