Motorsykkel Ingress pressure Råd og tips

VEILEDNING FOR MOTORSYKKEL DEKKTRYKK

Av sikkerhetsgrunner og for å forlenge levetiden til dekkene er det viktig at dekket til enhver tid har riktig trykk. Når du kjører med riktig dekktrykk i henhold til dekkprodusentens anbefalinger, vil du merke at du kjører bedre på rette strekninger og at det blir lettere å styre i svinger – også ved bremsing og lav fart. Hvis dekkene har for lavt trykk, kan de få uopprettelig skade og slites raskere. Det vil øke risikoen for at dekket forflytter seg, eller hopper av felgen; selv med felglås.

For å finne ut alt du trenger å vite om dekktrykk for motorsykkel på vei, terreng og på bane, les vår veiledning.

Innhold i artikkelen:

- Generelle anbefalinger for dekktrykk til motorsykkel
- Dekktrykk for terrengmotorsykkel
- Dekktrykk for banemotorsykkel

Generelle anbefalinger for dekktrykk til motorsykkel

Det er viktig å sjekke motorsykkelens dekktrykk annenhver uke og før enhver lang reise når dekkene er kalde (dvs. et dekk som ikke har kjørt på minst to timer eller har gått mindre enn 3 km med redusert hastighet). Juster dekktrykket som anbefalt hvis du kontrollerer trykket etter at du har kjørt lenge, f.eks. når dekkene er varme. Se anbefalingene fra dekkprodusenten.

- Slipp aldri ut luft av et varmt dekk
- Husk å sette tilbake toppen på slangen når sjekken er ferdig
- Dekk fylt med nitrogen må fortsatt kontrolleres regelmessig og justeres med kun nitrogen
- Bruk det dekktrykket som anbefales av produsenten

Disse anbefalingene gjelder for dekk som blir brukt på vei.

Det er flere anbefalinger for off-road- og banetrykk.

Dekktrykk for off-road i terreng

Motorsykkel Bakgrunn background for enduro ac10 Råd og tips

Anbefalingene for dekktrykk for off-road på terreng er kun egnet for begrenset varighet, hastighet og belastninger på begrensede overflater for høy hastighet som veier. Høyere dekktrykk anbefales dersom man ikke kan unngå å kjøre på vei, men lengre kjøring på vei bør unngås.

Anbefalt dekktrykk

Dette er dekktrykk for motorsykkel anbefalt av Michelin, avhengig av terreng, værforhold, kraften til sykkelen og type kontroll:

OFF ROAD PRESSURES

Recommended pressures

Minimum Recommended pressures

FRONT

REAR

FRONT

REAR

MICHELIN StarCross 6

0.9 bar

0.9 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN StarCross 5

1.2 bar

1.2 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Enduro Xtrem (rear)

0.8 bar

0.6 bar

MICHELIN Enduro Medium

1.0 bar

1.0 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN Enduro Hard (front)

1.0 bar

0.8 bar

MICHELIN Tracker

1.2 bar

1.2 bar

MICHELIN Desert Race

1.2 bars

1.5 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Desert Race BAJA (rear)

1.2 bar

1.0 bar

MICHELIN Trial Competition

0.39 bar

0.35 bar

MICHELIN Trial Competition X11

0.35

0.3

MICHELIN Trial Light

0.39 bar

0,39 bar

MICHELIN Bib MousseTM: Michelins off-road løsning hvis du punkterer!

michelin bib mousse packaging mockup
3528700573374 tire michelin bib mousse 120 slash 70 12 51s c main 1 30 nopad

Hvis du er lei av punkteringer på kjøreturer i terrenget eller hvis du leter etter en løsning for å unngå denne risikoen, kan du utstyre dekkene dine med vår MICHELIN Bib MousseTM

Trial-tips

Designet til Trial-dekkene gjør dem vanskelig å montere. Du risikerer å knekke wirene hvis du presser for hardt. Følg monteringsanvisningene for å plassere felgkrokene (smør, hold knasten fast på motsatt side av felgen – ikke bruk overdreven kraft på vulsttråden). For å pumpe opp, plasser en gummiring mellom dekkvulsten og felgen eller bruk en strammet stropp på dekkets krone for å aktivere første trykksetting.

Dekkslitasje

Det er i all hovedsak mønsteret som gir veigrep til dekket. Ved slit og bruk reduseres dekkets veigrep. Derfor må du huske å kontrollere dekkene for slitasje: Utfør regelmessig visuelle kontroller av mønsterdybden til dekket og sjekk om det har jevn slitasje. Dekktrykket påvirker også direkte slitasjenivået.

To mulige klassifikasjoner for den samme dekkdimensjonen

Pass på! Det finnes to klassifikasjoner for den samme dekkdimensjonen.

  • Tidligere klassifikasjon: MICHELIN Enduro, Desert Race > størrelsesbetegnelse basert på dekkets bredde målt på slitebanenivå
  • Ny klassifikasjon: MICHELIN StarCross, Tracker, AC10, Trial > størrelsesbetegnelse basert på bredden på dekket målt på sideveggnivå

For eksempel: et 140/80-18 Enduro-dekk tilsvarer et 120/90-18 motocrossdekk (se tabellen nedenfor).

ENDURO

MOTOCROSS

90/90-21

80/100-21

120/80-19

100/90-19

130/70-19

110/90-19

120/90-18

100/100-18

130/80-18

110/100-18

140/80-18

120/90-18

off road equivalent

Bredden på Motocross-dekkene måles ved bunnen av piggene, mens bredden på Enduro-dekkene måles på det bredeste punktet, dvs. på toppen av piggene

Dekktrykk for motorsykkel på bane

Motorsykkel Bakgrunn bg circuit3 Råd og tips

Riktig trykk gir optimal ytelse.
Dekktrykket bør kontrolleres ved romtemperatur, og nivået er avhengig av hvilke dekk du bruker på motorsykkelen din:

MINIMUM COLD TYRE PRESSURE WITH TYRE AND WHEEL RIM AT AMBIENT TEMPERATURE (1)

TARGET PRESSURE WHEN HOT

FRONT

REAR

FRONT

REAR

MICHELIN Power Performance

2.1 bar

1.3 bar

2.3 to 2.5 bar

1.5 to 1.7 bar

MICHELIN Power Slick 2

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup 2 (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup Evo (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power SuperMoto

1.8 bar

1.6 bar

2.0 bar

1.9 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power GP (3)

2.1 bar

1.9 bar

(1) Trykk målt med dekk og felg ved omgivelsetemperatur, rett før den første turen eller rett før montering av dekkvarmerne.
(2) Michelin anbefaler å sette temperaturen på dekkvarmeren til 90°C
(3) Etter å ha kjørt på banen, og før gatekjøring, må du justere det kalde dekktrykket til produsentens anbefalte innstilling

Dersom du kjører i konkurranser med MICHELIN Power Performance-dekk, kan du ta kontakt med Michelins tekniske team for å få tilpassede råd om dekktrykk for motorsykkel basert på:

  • Luft-/banetemperatur
  • Underlaget på banen
  • Rytterens ferdigheter
tyre warmers

Bruk av dekkvarmere:
 

MICHELIN Power Slick ², MICHELIN Power Cup ², MICHELIN Power Cup EVO og MICHELIN Power GP er utviklet for å ha kort oppvarmingstid: bruk av dekkvarmere er ikke påkrevd.

  • Ved bruk av dekkvarmere bør trykket som er stilt til omgivelsetemperatur før første tur være det samme som uten dekkvarmere.
  • Dekkvarmere gjør det mulig å nå riktig driftstrykk raskere. Bruk av dekkvarmere gir ingen unnskyldning for å starte med lavere dekktrykk. Hovedfordelen med å bruke dekkvarmere er å nå optimal driftstrykk raskere for å spare oppvarmingstid ved starten av et løp.
  • Dekkvarmere bør brukes med en temperatur på 90°C i minst 1 time før første tur. For Supermoto Slick-dekk, ikke gå over 70-80°C.
  • I kalde omgivelser bør ikke dekkvarmerne være stilt inn på for høye temperaturer. Jo kaldere omgivelser, jo lavere bør temperaturen på dekkvarmeren være for å unngå at dekkene kjøles ned under kjøringen. Dekk som blir avkjølt under kjøring kan forringe sjåførens oppfatning av hvordan dekkene faktisk yter.
  • Bruk av dekkvarmere med MICHELIN Power Rain er ikke obligatorisk. Ved bruk bør de justeres til en temperatur på 40°C.
  • Disse anbefalingene for dekktrykk gjelder for banebruk. For veibruk gjelder produsentens anbefaling om dekktrykk. Med banedekk godkjent for vei, eller banedekk for sporadisk banebruk, er det viktig å sørge for at dekktrykket justeres tilbake til riktig nivå for veibruk etter bruk på banen.
map search desktop

Find a tyre dealer near you in seconds

Søk med
Adresse, stedsnavn eller postnummer
Motorbike
Finn min posisjon
Søk
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.