Andre råd og tips

Radialdekk eller diagonaldekk?
Radialdekk eller diagonaldekk?
Det finnes mange ulike produkter å velge imellom for motorsykler og scootere. Michelin tilbyr to forskjellige dekkonstruksjoner for å sikre at alle finner det de er ute etter: Vi har både diagonaldekk og radialdekk.

Diagonaldekk
Dekkstammen til et diagonaldekk er laget av flere cordlag lagt i kryss. Lagene legges diagonalt slik at man oppnår et kryssmønster. Dekkstrukturen er likedan over hele overflaten: Dekkronen og sideveggene på dekket får dermed like gode mekaniske egenskaper.

Radialdekk
Radialoppbyggingen oppnås ved at trådlagene legges ut fra midten av dekket. I tillegg har dekkronen flere lag som ligger som et belte rundt dekket. Slike dekk har dekkroner og sidevegger med spesielle karakteristikker.
To dekktyper som gir hver sin spesielle ytelse
Radialdekkene har myke sidevegger som fester seg til underlaget når du kjører. Kontaktpunktet er kortere, men bredere, enn for radialdekk, noe som gir ekstra grep når du lener deg kraftig over i svingene. Lufttrykket på radialdekkene blir mer effektivt fordelt på dekkets overflate, noe som gir jevnere slitasje over tid.
Radialdekk gir også bedre komfort ved høy hastighet, igjen på grunn av de myke sideveggene, som absorberer ujevnhetene i veien. På en annen side kan diagonaldekk frakte tyngre last fordi sideveggene er stivere. Ved høyere hastigheter kan radialdekk bli så deformerte at ytelsen blir redusert. Til sist kan det nevnes at diagonaldekk passer for kjøretøy som kjører med moderat hastighet, og som har små til mellomstore motorer og fleksible chassiser. De passer også for tyngre motorsykler, eller motorsykler som kjører med tung last. Kjøretøy med mange hestekrefter og stivt chassis trenger radialdekk. Dette gjelder også for dekk som brukes til mer sporty kjøring. De lar deg oppnå en hastighetsindeks på ZR (over 240 km/h).
Andre råd og tips