Retrotrenden har skutt fart. Veteranånden handler om å glede seg over å sitte i setet på en vakker café racer-sykkel og beundre den ufeilbarlige looken og stilen dens.
Alle produsentene har sett og forstått denne trenden: Honda var en av de første til å gå tilbake til denne sykkelstilen, som et svar på kundeetterspørselen. Kawasaki fulgte etter med den nye utgaven av den gamle W800, den første W-modellen, som ble lansert i 1967. Moto Guzzi V7 kom på markedet i 2008, i en versjon som hedrer den klassiske modellen fra 1966. Til sist kan vi nevne Triumph, som lanserte Bonneville, en ny utgave av den første modellen deres fra 1959.
For ikke lenge siden gjorde BMW et stort comeback med den nydelige Nine-T-modellen, og de ble dermed én av de første produsentene som tilbydde spesialtilpasninger.
Denne trenden har heller ikke gått Harley-Davidson forbi, som kanskje er den mest retro-tro produsenten. Flaggskipmodellene som Fat Bob, Forty-Eight eller V-Rod er beviset på det.