llp header image full

LANGVARIG DEKKYTELSE

Michelin har i mange tiår vært forpliktet til å utvikle og forbedre dekkytelse.

Vi fortsetter denne trenden med vår nyeste innovasjon – MICHELIN Primacy 4 og MICHELIN CrossClimate

VI TAR ET STANDPUNKT FOR EN HOLDBAR FREMTID

HOS MICHELIN UTVIKLER VI DEKK som holder prestasjonen over tid, « performance Made to Last ». Som en del av revisjonen av generelle sikkerhetstiltak, har EU initiert til en utvikling av dekkreguleringen. Målet med tiltaket er å sikre måling av dekkenes ytelse også når de er brukt. Som fagpersoner innen dekk- og bilvedlikehold,  berømmer vi dette initiativet. Vi støtter  implementering av reguleringer og realistiske dekkmerkinger for kundene. Dette er en viktig  utvikling for sikkerthet, bilisters kjøpekraft og miljøvern. 

Performance made to last - general no

Performance made to last - security no

Performance made to last - enviroment no

Performance made to last - budget no

SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER.

seatbelt2

seatbelt2

circle2

circle2

MICHELIN-FORPLIKTELSE 

Vi er forpliktet til å levere sikkerhet til førere fra første til siste kilometer(1), takket være våre nyeste innovasjoner – MICHELIN Primacy 4 og MICHELIN CrossClimate+

BÆREKRAFTIG DEKKYTELSE FOR KUNDENE
  • Spar tid og penger ved å skifte ut dekkene bare når de er helt nedslitte
  • Reduser drivstofforbruket takket være redusert rullemotstand
  • Minimer miljøavfall(2)

CC+ Longevity NO

MICHELIN CrossClimate +:

SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER - DET NORDISKE SOMMERDEKKET(3)
PMSF-sertifisering for trygg bremsing og trekkraft på snø(4)

Michelin Primacy 4 NO

MICHELIN Primacy 4

SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER (5)
Enestående våtbremsing fra første til siste kilometer (6)

VÅRT ØNSKE FOR DEKKSEKTOREN

Lansere obligatoriske tester for brukte dekk i tillegg til nåværende testing av nye dekk

Ikke skifte ut dekkene før de er helt nedslitte for å:

  • Unngå unødige utgifter for kundene samtidig som dekkene er sikre og opprettholder kvalitet over lang tid
  • Beskytte miljøet.

Lovgivningen i de fleste land sier at du må skifte ut dekkene når slitasjemerket er synlig, dvs. 1,6 mm (7), men enkelte produsenter anbefaler å skifte ut dekkene ved 3 mm.

our wish

our wish

llp desk environmental max

VÅR FORPLIKTELSE: BEGRENSE MILJØPÅVIRKNINGEN

Michelins strategi handler om å utvikle bærekraftige mobilitetsløsninger ved å begrense miljøpåvirkningen fra våre produkter og produksjonsaktiviteter.

Vi har beregnet at hvis alle dekkene ble brukt helt ned til slitasjemerket på 1,6 mm (7) hvert år i Europa:
tire2

tire2

car1

car1

world1

world1

Ville nestan

128 MILLIONER
dekk bli spart(2) 

Det vil si 

6.9 MILLIARDER euro(8) 

I SPARTE UTGIFTER for førerne 

Det vil si

6,6 MILLIONER

tonn lavere CO2-utslipp (2) 

LEGAL MENTIONS

(1) Første og siste kilometer (siste = 2 mm mønsterdybde), på MICHELIN PRIMACY 4 (205/55 R16 91V), MICHELIN CrossClimate+ (205/55 R16 91H), MICHELIN CrossClimate SUV (275/45 R20 110Y ), er over den europeiske terskelverdien for våtgrep (R117).
(2) Reduksjon av 129 millioner dekk i Europa på grunn av for tidlig utskifting av dekk og 9 millioner tonn lavere CO2-utslipp. Teknisk programerklæring, 09/27/2016, om «Råmaterialer, drivstofforbruk og Co2-utslipp relatert til tidlig utskifting av dekk på personbiler». Interne beregninger utført av Ladoux (teknologisk senter, Clermont-Ferrand i Frankrike).
Interne beregninger utført av Ladoux (teknologisk senter, Clermont-Ferrand i Frankrike).
(3) Ved første og siste kilometer (siste kilometer tilsvarer 2 mm mønsterdybde) i dimensjonen 205/55 R16 91H, ligger MICHELIN CrossClimate+ over den europeiske terskelverdien (R117) for veigrep på vått underlag under forhold som «snø»- og «normale» dekk.
(4) 3PMSF = Three Peak Mountain Snow Flake. Sertifisering for egenskaper på snø (bremsing og akselerasjon). Michelin CrossClimate+ er ikke et vinterdekk.
(5) Første og siste kilometer (siste = 2 mm mønsterdybde) i dimensjonen 205/55 R16 91V MICHELIN PRIMACY 4 er over den europeiske terskelverdien for våtgrep (R117).
(6) Test av nedbremsing på vått føre fra 80 til 20 km/t, utført i juni og juli 2017 av TÜV SÜD Product Service på oppdrag fra Michelin i dimensjonen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Sammenligning mellom MICHELIN PRIMACY 4 og BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO, CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5, DUNLOP BLURESPONSE, GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE, PIRELLI CINTURATO P7 BLUE.
(7) Forutsatt jevn slitasje av dekkene og at anbefalingene fra dekk- og bilprodusentene følges. Ta kontakt med en spesialist hvis du er i tvil.
EU-direktiv 89/459/EEC
(8) Data fra Ernst & Young-rapporten «Pas de fatalité à l’obsolescence programmée» (mai 2017).
*Forutsatt jevn slitasje av dekkene og at anbefalingene fra dekk- og bilprodusentene følges. Ta kontakt med en spesialist hvis du er i tvil.

Trenger du litt mer hjelp?

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+