LANGVARIG DEKKYTELSE

Michelin har i mange tiår vært forpliktet til å utvikle og forbedre dekkytelse.

Vi fortsetter denne trenden med vår nyeste innovasjon – MICHELIN Primacy 4 og MICHELIN CrossClimate

VI TAR ET STANDPUNKT FOR EN HOLDBAR FREMTID

HOS MICHELIN UTVIKLER VI DEKK som holder prestasjonen over tid, « performance Made to Last ». Som en del av revisjonen av generelle sikkerhetstiltak, har EU initiert til en utvikling av dekkreguleringen. Målet med tiltaket er å sikre måling av dekkenes ytelse også når de er brukt. Som fagpersoner innen dekk- og bilvedlikehold,  berømmer vi dette initiativet. Vi støtter  implementering av reguleringer og realistiske dekkmerkinger for kundene. Dette er en viktig  utvikling for sikkerthet, bilisters kjøpekraft og miljøvern. 

Performance made to last - general no

Performance made to last - security no

Performance made to last - enviroment no

Performance made to last - budget no

SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER.

seatbelt2

seatbelt2

circle2

circle2

MICHELIN-FORPLIKTELSE 

Vi er forpliktet til å levere sikkerhet til førere fra første til siste kilometer(1), takket være våre nyeste innovasjoner – MICHELIN Primacy 4 og MICHELIN CrossClimate+

BÆREKRAFTIG DEKKYTELSE FOR KUNDENE
  • Spar tid og penger ved å skifte ut dekkene bare når de er helt nedslitte
  • Reduser drivstofforbruket takket være redusert rullemotstand
  • Minimer miljøavfall(2)

CC+ Longevity NO

MICHELIN CrossClimate +:

SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER - DET NORDISKE SOMMERDEKKET(3)
PMSF-sertifisering for trygg bremsing og trekkraft på snø(4)

Michelin Primacy 4 NO

MICHELIN Primacy 4

SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER (5)
Enestående våtbremsing fra første til siste kilometer (6)

VÅRT ØNSKE FOR DEKKSEKTOREN

Lansere obligatoriske tester for brukte dekk i tillegg til nåværende testing av nye dekk

Ikke skifte ut dekkene før de er helt nedslitte for å:

  • Unngå unødige utgifter for kundene samtidig som dekkene er sikre og opprettholder kvalitet over lang tid
  • Beskytte miljøet.

Lovgivningen i de fleste land sier at du må skifte ut dekkene når slitasjemerket er synlig, dvs. 1,6 mm (7), men enkelte produsenter anbefaler å skifte ut dekkene ved 3 mm.

our wish

our wish

VÅR FORPLIKTELSE: BEGRENSE MILJØPÅVIRKNINGEN

Michelins strategi handler om å utvikle bærekraftige mobilitetsløsninger ved å begrense miljøpåvirkningen fra våre produkter og produksjonsaktiviteter.

Vi har beregnet at hvis alle dekkene ble brukt helt ned til slitasjemerket på 1,6 mm (7) hvert år i Europa:
tire2

tire2

car1

car1

world1

world1

Ville nestan

128 MILLIONER
dekk bli spart(2) 

Det vil si 

6.9 MILLIARDER euro(8) 

I SPARTE UTGIFTER for førerne 

Det vil si

6,6 MILLIONER

tonn lavere CO2-utslipp (2) 

LEGAL MENTIONS

(1) Første og siste kilometer (siste = 2 mm mønsterdybde), på MICHELIN PRIMACY 4 (205/55 R16 91V), MICHELIN CrossClimate+ (205/55 R16 91H), MICHELIN CrossClimate SUV (275/45 R20 110Y ), er over den europeiske terskelverdien for våtgrep (R117).
(2) Reduksjon av 129 millioner dekk i Europa på grunn av for tidlig utskifting av dekk og 9 millioner tonn lavere CO2-utslipp. Teknisk programerklæring, 09/27/2016, om «Råmaterialer, drivstofforbruk og Co2-utslipp relatert til tidlig utskifting av dekk på personbiler». Interne beregninger utført av Ladoux (teknologisk senter, Clermont-Ferrand i Frankrike).
Interne beregninger utført av Ladoux (teknologisk senter, Clermont-Ferrand i Frankrike).
(3) Ved første og siste kilometer (siste kilometer tilsvarer 2 mm mønsterdybde) i dimensjonen 205/55 R16 91H, ligger MICHELIN CrossClimate+ over den europeiske terskelverdien (R117) for veigrep på vått underlag under forhold som «snø»- og «normale» dekk.
(4) 3PMSF = Three Peak Mountain Snow Flake. Sertifisering for egenskaper på snø (bremsing og akselerasjon). Michelin CrossClimate+ er ikke et vinterdekk.
(5) Første og siste kilometer (siste = 2 mm mønsterdybde) i dimensjonen 205/55 R16 91V MICHELIN PRIMACY 4 er over den europeiske terskelverdien for våtgrep (R117).
(6) Test av nedbremsing på vått føre fra 80 til 20 km/t, utført i juni og juli 2017 av TÜV SÜD Product Service på oppdrag fra Michelin i dimensjonen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Sammenligning mellom MICHELIN PRIMACY 4 og BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO, CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5, DUNLOP BLURESPONSE, GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE, PIRELLI CINTURATO P7 BLUE.
(7) Forutsatt jevn slitasje av dekkene og at anbefalingene fra dekk- og bilprodusentene følges. Ta kontakt med en spesialist hvis du er i tvil.
EU-direktiv 89/459/EEC
(8) Data fra Ernst & Young-rapporten «Pas de fatalité à l’obsolescence programmée» (mai 2017).
*Forutsatt jevn slitasje av dekkene og at anbefalingene fra dekk- og bilprodusentene følges. Ta kontakt med en spesialist hvis du er i tvil.

 

Trenger du litt mer hjelp?