(1) Første og siste kilometer (siste = 2 mm mønsterdybde), på MICHELIN PRIMACY 4 (205/55 R16 91V), MICHELIN CrossClimate+ (205/55 R16 91H), MICHELIN CrossClimate SUV (275/45 R20 110Y ), er over den europeiske terskelverdien for våtgrep (R117).
(2) Reduksjon av 129 millioner dekk i Europa på grunn av for tidlig utskifting av dekk og 9 millioner tonn lavere CO2-utslipp. Teknisk programerklæring, 09/27/2016, om «Råmaterialer, drivstofforbruk og Co2-utslipp relatert til tidlig utskifting av dekk på personbiler». Interne beregninger utført av Ladoux (teknologisk senter, Clermont-Ferrand i Frankrike).
Interne beregninger utført av Ladoux (teknologisk senter, Clermont-Ferrand i Frankrike).
(3) Ved første og siste kilometer (siste kilometer tilsvarer 2 mm mønsterdybde) i dimensjonen 205/55 R16 91H, ligger MICHELIN CrossClimate+ over den europeiske terskelverdien (R117) for veigrep på vått underlag under forhold som «snø»- og «normale» dekk.
(4) 3PMSF = Three Peak Mountain Snow Flake. Sertifisering for egenskaper på snø (bremsing og akselerasjon). Michelin CrossClimate+ er ikke et vinterdekk.
(5) Første og siste kilometer (siste = 2 mm mønsterdybde) i dimensjonen 205/55 R16 91V MICHELIN PRIMACY 4 er over den europeiske terskelverdien for våtgrep (R117).
(6) Test av nedbremsing på vått føre fra 80 til 20 km/t, utført i juni og juli 2017 av TÜV SÜD Product Service på oppdrag fra Michelin i dimensjonen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Sammenligning mellom MICHELIN PRIMACY 4 og BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO, CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5, DUNLOP BLURESPONSE, GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE, PIRELLI CINTURATO P7 BLUE.
(7) Forutsatt jevn slitasje av dekkene og at anbefalingene fra dekk- og bilprodusentene følges. Ta kontakt med en spesialist hvis du er i tvil.
EU-direktiv 89/459/EEC
(8) Data fra Ernst & Young-rapporten «Pas de fatalité à l’obsolescence programmée» (mai 2017).
*Forutsatt jevn slitasje av dekkene og at anbefalingene fra dekk- og bilprodusentene følges. Ta kontakt med en spesialist hvis du er i tvil.
VI TAR ET STANDPUNKT FOR EN HOLDBAR FREMTID
HOS MICHELIN UTVIKLER VI DEKK som holder prestasjonen over tid, « performance Made to Last ». Som en del av revisjonen av generelle sikkerhetstiltak, har EU initiert til en utvikling av dekkreguleringen. Målet med tiltaket er å sikre måling av dekkenes ytelse også når de er brukt. Som fagpersoner innen dekk- og bilvedlikehold, berømmer vi dette initiativet. Vi støtter implementering av reguleringer og realistiske dekkmerkinger for kundene. Dette er en viktig utvikling for sikkerthet, bilisters kjøpekraft og miljøvern.
Performance made to last - general no
Performance made to last - security no
Performance made to last - enviroment no
Performance made to last - budget no
SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER.
seatbelt2
circle2
MICHELIN-FORPLIKTELSE
Vi er forpliktet til å levere sikkerhet til førere fra første til siste kilometer(1), takket være våre nyeste innovasjoner – MICHELIN Primacy 4 og MICHELIN CrossClimate+
BÆREKRAFTIG DEKKYTELSE FOR KUNDENE
- Spar tid og penger ved å skifte ut dekkene bare når de er helt nedslitte
- Reduser drivstofforbruket takket være redusert rullemotstand
- Minimer miljøavfall(2)
CC+ Longevity NO
MICHELIN CrossClimate +:
SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER - DET NORDISKE SOMMERDEKKET(3)
PMSF-sertifisering for trygg bremsing og trekkraft på snø(4)
Michelin Primacy 4 NO
MICHELIN Primacy 4
SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER (5)
Enestående våtbremsing fra første til siste kilometer (6)
VÅRT ØNSKE FOR DEKKSEKTOREN
Lansere obligatoriske tester for brukte dekk i tillegg til nåværende testing av nye dekk
Ikke skifte ut dekkene før de er helt nedslitte for å:
- Unngå unødige utgifter for kundene samtidig som dekkene er sikre og opprettholder kvalitet over lang tid
- Beskytte miljøet.
Lovgivningen i de fleste land sier at du må skifte ut dekkene når slitasjemerket er synlig, dvs. 1,6 mm (7), men enkelte produsenter anbefaler å skifte ut dekkene ved 3 mm.
our wish
VÅR FORPLIKTELSE: BEGRENSE MILJØPÅVIRKNINGEN
Michelins strategi handler om å utvikle bærekraftige mobilitetsløsninger ved å begrense miljøpåvirkningen fra våre produkter og produksjonsaktiviteter.
Vi har beregnet at hvis alle dekkene ble brukt helt ned til slitasjemerket på 1,6 mm (7) hvert år i Europa:
tire2
car1
world1
Ville nestan
128 MILLIONER
dekk bli spart(2)
Det vil si
6.9 MILLIARDER euro(8)
I SPARTE UTGIFTER for førerne
Det vil si
6,6 MILLIONER
tonn lavere CO2-utslipp (2)
LEGAL MENTIONS