Michelin CrossClimate – er det et vinterdekk?

michelin cc

michelin cc

De svenske myndighetene har endret definisjonen på hva som er et vinterdekk. Tidligere var et vinterdekk«et dekk merket m+s og spesielt utviklet for vinterkjøring». Dette er nå innskrenket og et vinterdekk er et dekk merket med snøkrystall-/fjelltoppsymbolene (3pmsf). Nå kreves det at dekket består en snøtest for å kunne betegnes som vinterdekk.

Det betyr at alle dekk med 3pmsf-symbolene oppfyller kravet som vinterdekk, inklusive Michelin CrossClimate.

Er dermed Michelin CrossClimate (inklusive Michelin CrossClimate SUV eller Michelin Agilis CrossClimate) et reelt vinteralternativ for svenske bilister? Dekkbransjens basisanbefaling for svenske bilister er å bruke nordiske vinterdekk, enten piggdekk eller piggfrie. Grunnen til dette er at det svenske veinettet i svært stor grad består av småveier som ofte er dekket av is og pakket snø. Nordiske vinterdekk er konstruert for slike underlag. Michelins nordiske vinterdekk Michelin X-ICE, X-ICE North, Latitude X-ICE og Latitude X-ICE North oppfyller disse kravene.

Europeiske vinterdekk kan være et alternativ for deg som kjører på våte, tørre og iblant snødekte veier. For bilister sør og vest i Sverige som bare kjører i byen og på de større veiene, kan det være et godt alternativ. Følgende produktserier i Michelins sortiment faller innunder denne kategorien med europeiske vinterdekk:
Michelin Alpin, Michelin Latitude Alpin og Michelin Pilot Alpin.

Sommerdekk med vinteregenskaper og helårsdekk er produkter for deg som kun unntaksvis havner på vinterføre, og da helst snø. Disse er ikke konstruert for nordisk vinter og anbefales derfor ikke som vinterdekk av dekkbransjen.

Michelin anbefaler ikke Michelin CrossClimate som vinterdekk i Norge, Sverige eller Finland.

Så svaret på overskrifter er: Nei, men det er tillatt!

Trenger du litt mer hjelp?