230 000 tonn mindre årlige CO2-utslipp fra nordiske transportfirmaer

2019-10-16

Med fem enkle tiltak kan transportbransjen både minimere kostnader knyttet til dekk og minske CO2-utslipp, uten å la det gå utover sikkerheten.

Michelin går foran for bærekraftig mobilitet og jobber for sikrere, mer kostnadseffektive og renere transporter. Med korrekt vedlikehold av dekk kan Nordens CO2-utslipp reduseres med 230 000 tonn. For et transportfirma kan dette innebære 55 prosent lavere dekkostnader. En stor del av dette kommer fra drivstoffbesparelser. Dette er Michelins fem tips:

  • Velg riktig dekk for riktig bruksområde ­– det gir økt levetid og minimerer rullemotstanden
  • Løpende kontroll av lufttrykk – øker levetiden, minsker slitasje og drivstofforbruk
  • Bruk dekkene helt ned til den siste lovlige millimetergrensen – bruk dem ned til 1,6 mm om sommeren. Det vil gi mindre kostnader knyttet til dekk og lavere CO2-utslipp
  • Systematisk mønsterskjæring på utvalgte steder – minsker dekkostnader og CO2-utslipp
  • Regummiering – gir kostnadsbesparinger og lavere materialforbruk

For å demonstrere effekten og verdien av Michelins anbefalinger, ble det gjennomført en rullemotstandstest på Malmby flyplass i september. To identiske lastebiler deltok i testen, hvor én ble utstyrt med brukte dekk, slitt til 1,6 mm og den andre hadde helt nye dekk med en mønsterdybde på 4 mm. Kjøretøyene startet side om side og akselererte til 34 km/t. Deretter satt begge giret i nøytral for så å rulle så langt som mulig frem til stillestående posisjon. Lastebilen med slitte dekk rullet i snitt 37 prosent lenger enn den med helt nye dekk.

– Vi vil vise hvilken effekt det vil ha, dersom alle transportfirmaer i Norden følger våre fem anbefalinger, sier Richard Andemyr, markedssjef i Michelin Nordic. Transportbransjen kan spare 1,8 milliarder kroner årlig, og karbonutslippet kan minskes med 230 000 tonn. Dette er et steg i riktig retning mot bærekraftig transport, med en ganske enkel innsats.

Dekket spiller en viktig rolle for sikkerheten, kjøreøkonomi og CO2-utslipp. Michelin investerer drøyt 650 millioner Euro i forskning og utvikling hvert år. Gjennom nye 3D-printede dekkformer, har Michelin utviklet et dekk med et mønster som regenererer seg selv, og som beholder sikkerheten og prestasjonen gjennom hele dekkets levetid.

– Vi leter stadig etter nye måter å utvikle produksjonen på, og å finne nye innovative materialer til å forbedre produktene våre. Vi hjelper kundene med å få en mer kostnadseffektiv kjøreøkonomi, minske den totale miljøpåvirkningen ved produksjonen, samt å senke drivstoffbruken ved selve kjøringen, sier Richard Andermyr.

Fakta: Tungtransport står for syv prosent av de totale CO2-utslippene i Norden, som førte til EU-reguleringen innen området: (EU) 2019/1242, som trådte i kraft den 1 januar 2019. 

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 125 000 ansatte over hele verden og 67 produksjonsanlegg, som sammen produserte 190 millioner dekk i 2018. (www.michelin.com eller www.michelin.no)

Kjøretøy Piktogram cjxadkp7r016p0jqwuyo6sdgj pdf Dekk
852e4a6560c24104 800x800ar
b6c286d28fdaee1a 800x800ar
a162bb085ba06e7a 800x800ar
9484819c4af8b9fa 800x800ar
af759b9d5009275e 800x800ar 5
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.